CONSERTA

liikkuva-poliisi

Onko kellään kokemusta kyseisestä lääkkeestä aikuisten adhd:ssa? Kuinka pian alkoi auttamaan? Tuliko jotain haittavaikutuksia? Kuinka nopeasti lääkehoidon alettua oireet (ylivilkkaus, keskittymis kyvyttömyys..) alkoivat "kadota"?
Oliko sinulla on esim adhd diagnoosi enne lääkkettä vai tehtiinkö dg vasta lääkkeen aloittamisen jälkeen?
Mulla lääkkeen aloittaminen edessä ja jos lääke auttaa niin adhd diagnoosi tehdään loppuun... :) :/

23

11476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jattanen

      Linkin keskustelupalstalla on paljon tietoa aikuisten ADHD:stä ja sen lääkehoidosta. Vaatii muistaakseni rekisteröitymisen.

      http://adhd-aikuiset.org/

      • liikkuva-poliisi

        Yritin rekitöröityä tuonne keskuetluun, mutta en saa sitä aktivointikoodia sähköpostiin? Osaisitko yhtään auttaa että mistä se johtuu?
        Onko linjat kunnossa vai kestääkö se aina noin kauan? (yli vuorokauden?)

        kiitti!!!


      • Jattanen
        liikkuva-poliisi kirjoitti:

        Yritin rekitöröityä tuonne keskuetluun, mutta en saa sitä aktivointikoodia sähköpostiin? Osaisitko yhtään auttaa että mistä se johtuu?
        Onko linjat kunnossa vai kestääkö se aina noin kauan? (yli vuorokauden?)

        kiitti!!!

        Omasta rekisteröitymisestä on aikaa jo useampi vuosi, en muista enää. Voit laittaa sähköpostia ylläpitäjälle osoitteeseen [email protected]


    • Jaana.K

      Hei

      Hienoa, että olet saanut lääkityksen jo noin varhaisessa vaiheessa. Toivon todella, että saat siitä avun.

      Pitkävaikutteisen Concertan toimimisen tunne tulee tunnin kuluessa ottamisesta, kuten kaikilla stimulanteilla. Pitkävaikutteisuus merkitsee sitä, että kapselin vaikutus kestää pidempään kuin 3 tuntia. Alku on sovittautumista ja kelloon katsomista.

      Lääkärin toiminta on kuitenkin hieman arveluttavaa, sillä lääkityksen toimimista ei saa käyttää diagnoosin vahvistuksena, koska kaikille aikuisille stimulantti ei tuo tarvittavaa apua. Sitä ei voi kuitenkaan tietää etukäteen, vaan jokaisen on se kokeiltava.

      Jos haluat kirjoittaa asian tiimoilta, niin laita viestiä osoitteeseeni.

      Ystävällisin terveisin
      Jaana K.

      • liikkuva-poliisi

        Mulla on tutkittu adhd:ta pari vuotta sitten, mutta illoin hoitavalääkäri jätti diagnoosin kesken, koska varmuutta ei saatu asiaan ja "oireet" ei vaatinut lääkehooitoa, mutta nyt tilanne on toinen kun olen palannut koulunpenkille ja keskittyminen on todella vaikeaa.
        Lisäksi mulla on diagnooseja psyykesaisairauksiin eli sillon ei tiedetty johtuuko levottomuus mistä.
        Tästä syystä dg tehdään loppuun jos lääkityksestä on apua. Olen tehnyt erillaisia testejä missä seurataan adhd:ta ja niiden mukaan jonkin lainen tarkkaavaisuus häiriö on.
        No toivottavasti lääkityksestä on apua! :) Niin moni asia ratkeaa menneisyydessä jos minulla on adhd, esim koulunkäytnti yläasteella.

        Anteeksi, mutta en ymmärtänyt tuota osoite juttua... :/


      • adhd- pojan äiti

        eli, onko lapsen ja aikuisen välillä jokin eri menettely diagnoosia vahvistettaessa?

        Meillä ainakin käytiin ensiksi neurolla testit ja tutkimukset ym ym perheen ja lähisuvun haastattelut, jonka jälkeen aloitettiin lääkekokeilu nimenomaan Concertaa silmälläpitäen (n.3 vuotta sitten)
        Ja kun lääkityksellä pystyttiin vähentämään lähes olemattomiin lapsen aggressiivista käytöstä ja lisäämään keskittymiskykyä, oli diagnoosi varmistunut.
        Meille sanottiin neurolla, että jos kyseessä on adhd niin conceta toimii. Jos kyseessä joku muu "sairaus/oireyhtymä" niin kyseisellä lääkkeellä ei ole ratkaisevaa vaikutusta. Toki lapsellamme on myös käytössä toimintaterapia ja uutena aloitetaan psykoterapia, jota ollaan jo pitkään rukoiltu.

        Tällä hetkellä poika (10v) voi oikeen loistavasti.
        Kaiken sen 5den vuoden raivon ja aggression takaa löytyi suloinen, herkkä, avoin ja rakastava "sähläpetteri".
        Koulunkäynti pienryhmässä onnistuu,kokeista saa hyviä numeroita, on kavereita ja jaksaa harrastaa yksilölajia, jonka on saanut itse valita.


      • Jattanen
        adhd- pojan äiti kirjoitti:

        eli, onko lapsen ja aikuisen välillä jokin eri menettely diagnoosia vahvistettaessa?

        Meillä ainakin käytiin ensiksi neurolla testit ja tutkimukset ym ym perheen ja lähisuvun haastattelut, jonka jälkeen aloitettiin lääkekokeilu nimenomaan Concertaa silmälläpitäen (n.3 vuotta sitten)
        Ja kun lääkityksellä pystyttiin vähentämään lähes olemattomiin lapsen aggressiivista käytöstä ja lisäämään keskittymiskykyä, oli diagnoosi varmistunut.
        Meille sanottiin neurolla, että jos kyseessä on adhd niin conceta toimii. Jos kyseessä joku muu "sairaus/oireyhtymä" niin kyseisellä lääkkeellä ei ole ratkaisevaa vaikutusta. Toki lapsellamme on myös käytössä toimintaterapia ja uutena aloitetaan psykoterapia, jota ollaan jo pitkään rukoiltu.

        Tällä hetkellä poika (10v) voi oikeen loistavasti.
        Kaiken sen 5den vuoden raivon ja aggression takaa löytyi suloinen, herkkä, avoin ja rakastava "sähläpetteri".
        Koulunkäynti pienryhmässä onnistuu,kokeista saa hyviä numeroita, on kavereita ja jaksaa harrastaa yksilölajia, jonka on saanut itse valita.

        Teille sanottiin sitten neurolla aivan väärin. Ei voi sanoa, että jos on adhd, niin Concerta auttaa, koska se ei todellakaan auta kaikkia.

        Eikä voi myöskään sanoa, että jos Concerta auttaa, niin kyseessä olisi ADHD. Vaikkakin adhd:n todennäköisyys onkin silloin suuri, niin lääke ei ole diagnoosin peruste.


      • sivullinen ohikulkija

        Asia ei koske minua, mutta lukiessani viestiketjua huomasin vain, että sanoit ap-kirjoittajan voivan lähettää halutessaan postia sinulle. Hän ymmärrettävästi ihmetteli sitä vastauksessaan, sillä eihän sinun osoitettasi missään näkyvissä ole.
        Anteeksi sekaannukseni asiaan, mutta kiinnitin vain itsekkin huomiota samaan asiaan kuin tämä "liikkuva-poliisi".


      • Jattanen
        sivullinen ohikulkija kirjoitti:

        Asia ei koske minua, mutta lukiessani viestiketjua huomasin vain, että sanoit ap-kirjoittajan voivan lähettää halutessaan postia sinulle. Hän ymmärrettävästi ihmetteli sitä vastauksessaan, sillä eihän sinun osoitettasi missään näkyvissä ole.
        Anteeksi sekaannukseni asiaan, mutta kiinnitin vain itsekkin huomiota samaan asiaan kuin tämä "liikkuva-poliisi".

        Huomasin tuon saman asian. Mutta liikkuvalle poliisille tiedoksi, että Jaanan sähköpostiosoite löytyy joistain hänen aikaisemmin kirjoittamista viesteistä. Galleriassa voi niitä katsella.


      • adhd- pojan äiti
        Jattanen kirjoitti:

        Teille sanottiin sitten neurolla aivan väärin. Ei voi sanoa, että jos on adhd, niin Concerta auttaa, koska se ei todellakaan auta kaikkia.

        Eikä voi myöskään sanoa, että jos Concerta auttaa, niin kyseessä olisi ADHD. Vaikkakin adhd:n todennäköisyys onkin silloin suuri, niin lääke ei ole diagnoosin peruste.

        Ihan ensiksi haluaisin kysyä, työskenteletkö kenties neurologisessa yksikössä vai oletko jopa lääkäri ammatiltasi, kun pystyt sanomaan, että meille on sanottu väärin?

        Meillä aloitettiin nimenomaan LÄÄKEKOKEILULLA, ja jos CONCERTA ei olisi käynyt, se oltaisiin vaihdettu ja vaihtoehtona olisi ollut RITALIN.
        Poikani oireet kuitenkin loppuivat kuin seinään ja hän huomasi itsekkin miten helppoa oli olla kun "päässä ei surise" niin kuin hän itse asian ilmaisi.
        Mielestäni lääkkeen toimivuus oli jo todistettavissa eikä niitä sivuvaikutuksiakaan tullut.
        Neurolla kerrottiin, mitä muutoksia oli odotettavissa ja mitä toivottiin, kerrottiin myös mahdollisista sivuvaikutuksista. Myöskin kerrottiin, että jos kyseessä onkin jokin muu "neurologinen" sairaus, ei CONCERTALLA ole välttämättä toivottua ja odotettua tulosta.(Neurolla ja psykiatrisessa yksikössä käytiin n.2:den vuoden ajan ennen adhd- diagnoosia).
        Vanhimmalla tyttärelläni lääkityksenä oli RITALIN. Kyseinen lääkitys sai aikaan kamalia päänsärkyjä ja itkukohtauksia, jonka takia en halunnut edes nuorimman kohdalla harkita koko RITALINIA. vanhimman lapsen kohdalla lääkitys vaihdettiin. Ei itke eikä säre päätä enää. Ei myöskään raivoa ja hajota tavaroitaan.
        Meille CONCERTTA käy.
        Minä luotan siihen, mitä Lääkäri on meille sanonut,(en siihen mitä näiltä palstoilta luen) ja sen mukaan myös lapsiamme hoiidetaan adhd:n suhteen.

        Kokemuksia on mukava vaihdella, mutta ei ole oikein tulla sanomaan mikä on oikein ja mikä väärin sanottu, jos ei ole itse ollut kuulemassa.
        Kai näissä hoitavissa tahoissakin on erilaisia hoitomalleja. Kukin siis toimii omalla, parhaaksi havaitullaan tavalla potilaan hoidon suhteen. Eikö?

        Ei kaikille käy kaikki, se on totta.

        CONCERTAN etuna pidän sitä, että se on pitkävaikutteinen ja yksi tabletti aamuisin riittää.

        Itselläni myös on adhd ja lääkityksenä siihen on TRILEPTAL. (Liekkö sekin väärä.)
        Jokseekin minulla on käsitys, että lääkityksellä pyritään hoitamaa oireita, jotka rajoittavat adhd- ihmisen arkea huomattavissa määrin. Meillä mennään näin, teillä taas eritavalla. Ei ole yhtä ja ainoaa tapaa hoitaa adhd:ta.
        Ei myöskään ole kahta samanlaistsa adhd-lasta / -aikuista. Kuka hyötyy mistäkin.

        Ei adhd mihinkään häviä vaikka kuinka lääkkittäisiin. Siellä se on ja seuraa läpi elämän. Toisille se vaan on välttämättömyys, jotta normaali arki sujuisi.
        Suurempi vaikutus mielestäni on ympäristöllä jossa lapsi/aikuinen kasvaa, elää, opiskelee ja työskentelee. Mitä vahvempi itsetunto, sen paremmin pärjää oireiden kanssa ja hyväksyy oman erilaisuutensa, joka ei nyt niin erilaisuutta olekkaan.

        Onneksi tiedän henk.koht. että aikuisiässä oireilu helpottuu.
        Perheessämme on myös add- tyttö, joka selviytyy vallan mainiosti normaaliluokassa ja ilman lääkitystä.

        Adhd:ta meillä on eletty 13 vuotta lasten osalta ja omani on tiedetty hieman kauemmin. Sen pohjalta uskalsinkin epäillä adhd:ta lapsieni kohdalla.

        Pystymetsästä en minäkään ole tietojeni ja taitojeni kanssa.
        Ja jos on jotain mikä mieltäni askarruttaa, niin puhelu liittoon ja apua on saatavilla :)

        En kommentoi tätä ketjua tämän enempää.
        Anteeksi kirjoitusvirheet.
        Värikästä syksyä kaikille.


      • Jattanen
        adhd- pojan äiti kirjoitti:

        Ihan ensiksi haluaisin kysyä, työskenteletkö kenties neurologisessa yksikössä vai oletko jopa lääkäri ammatiltasi, kun pystyt sanomaan, että meille on sanottu väärin?

        Meillä aloitettiin nimenomaan LÄÄKEKOKEILULLA, ja jos CONCERTA ei olisi käynyt, se oltaisiin vaihdettu ja vaihtoehtona olisi ollut RITALIN.
        Poikani oireet kuitenkin loppuivat kuin seinään ja hän huomasi itsekkin miten helppoa oli olla kun "päässä ei surise" niin kuin hän itse asian ilmaisi.
        Mielestäni lääkkeen toimivuus oli jo todistettavissa eikä niitä sivuvaikutuksiakaan tullut.
        Neurolla kerrottiin, mitä muutoksia oli odotettavissa ja mitä toivottiin, kerrottiin myös mahdollisista sivuvaikutuksista. Myöskin kerrottiin, että jos kyseessä onkin jokin muu "neurologinen" sairaus, ei CONCERTALLA ole välttämättä toivottua ja odotettua tulosta.(Neurolla ja psykiatrisessa yksikössä käytiin n.2:den vuoden ajan ennen adhd- diagnoosia).
        Vanhimmalla tyttärelläni lääkityksenä oli RITALIN. Kyseinen lääkitys sai aikaan kamalia päänsärkyjä ja itkukohtauksia, jonka takia en halunnut edes nuorimman kohdalla harkita koko RITALINIA. vanhimman lapsen kohdalla lääkitys vaihdettiin. Ei itke eikä säre päätä enää. Ei myöskään raivoa ja hajota tavaroitaan.
        Meille CONCERTTA käy.
        Minä luotan siihen, mitä Lääkäri on meille sanonut,(en siihen mitä näiltä palstoilta luen) ja sen mukaan myös lapsiamme hoiidetaan adhd:n suhteen.

        Kokemuksia on mukava vaihdella, mutta ei ole oikein tulla sanomaan mikä on oikein ja mikä väärin sanottu, jos ei ole itse ollut kuulemassa.
        Kai näissä hoitavissa tahoissakin on erilaisia hoitomalleja. Kukin siis toimii omalla, parhaaksi havaitullaan tavalla potilaan hoidon suhteen. Eikö?

        Ei kaikille käy kaikki, se on totta.

        CONCERTAN etuna pidän sitä, että se on pitkävaikutteinen ja yksi tabletti aamuisin riittää.

        Itselläni myös on adhd ja lääkityksenä siihen on TRILEPTAL. (Liekkö sekin väärä.)
        Jokseekin minulla on käsitys, että lääkityksellä pyritään hoitamaa oireita, jotka rajoittavat adhd- ihmisen arkea huomattavissa määrin. Meillä mennään näin, teillä taas eritavalla. Ei ole yhtä ja ainoaa tapaa hoitaa adhd:ta.
        Ei myöskään ole kahta samanlaistsa adhd-lasta / -aikuista. Kuka hyötyy mistäkin.

        Ei adhd mihinkään häviä vaikka kuinka lääkkittäisiin. Siellä se on ja seuraa läpi elämän. Toisille se vaan on välttämättömyys, jotta normaali arki sujuisi.
        Suurempi vaikutus mielestäni on ympäristöllä jossa lapsi/aikuinen kasvaa, elää, opiskelee ja työskentelee. Mitä vahvempi itsetunto, sen paremmin pärjää oireiden kanssa ja hyväksyy oman erilaisuutensa, joka ei nyt niin erilaisuutta olekkaan.

        Onneksi tiedän henk.koht. että aikuisiässä oireilu helpottuu.
        Perheessämme on myös add- tyttö, joka selviytyy vallan mainiosti normaaliluokassa ja ilman lääkitystä.

        Adhd:ta meillä on eletty 13 vuotta lasten osalta ja omani on tiedetty hieman kauemmin. Sen pohjalta uskalsinkin epäillä adhd:ta lapsieni kohdalla.

        Pystymetsästä en minäkään ole tietojeni ja taitojeni kanssa.
        Ja jos on jotain mikä mieltäni askarruttaa, niin puhelu liittoon ja apua on saatavilla :)

        En kommentoi tätä ketjua tämän enempää.
        Anteeksi kirjoitusvirheet.
        Värikästä syksyä kaikille.

        Ensiksikin, sori, en jaksanut lukea kirjoitustasi vielä alkua pidemmälle, mutta vastaan ensimmäiseen kysymykseesi.

        Suomen johtava ADHD-lääkäri ja ADHD-lääkityksen uranuurtaja suomessa, psykiatri Matti Wallin on minulle sen kertonut. Ja uskon todellakin häntä asiantuntemustaan enemmän kuin yhtäkään neurologisen osaston sanaan.


    • ADHD lapsen äiti

      Itselläni on 10v ADHD tyttö, joka joutuu käyttämään concertaa koulupäivinä ja vapaa päivinä ei, on ylivilkas ja nopeatempoinen eikä jaksa keskittyä ilman lääkettä oikein mihinkään ja on rauhaton.Concertan kesto 1 tabl:lla on n. 12h ja olen saanut sellaisen käsityksen lasten psykiatrian puolelta, että lääkitys on ikuinen ADHD ei häviä koskaan vaan se vaimenee iän myötä, koska se on synnynäinen geeniperimä ja yleensä tulee isän puolelta, sen kanssa oppii elämään, kuhan on rajat ja säännöllisyys, hirveitä muutoksia ei kannata tehdä, koska se kostautuu levottomuutena ja ahdistuksena.

      • ABC for real life

        laillisia huumeita 10 vuotiaana! Kenen vastuu?


      • Jattanen
        ABC for real life kirjoitti:

        laillisia huumeita 10 vuotiaana! Kenen vastuu?

        ...oli besserwisserin kirjoitus. Ja kaiken kirjoittaa täytenä totena.

        Concerta ei ole laillista huumetta vaan laillista lääkettä. Nämä kirjoitukset siitä, että Concerta on huumetta, ovat ihan karmeita. Niitä kirjoittelevat juuri ne, jotka eivät asiasta yhtään mitään tiedä, ovat vaan jostain netistä lukeneet jotain ja uskovat kaiken.

        80% ADHD-tapauksista on perinnöllisiä, eli geeneissä tullut, 20% tapauksissa aiheuttajana on raskauden tai synnytyksen aikainen komplikaatio.

        ADHD:n yhtenä mahdollisena oireena on oppimisvaikeudet. ADHD ei ole joku määrätty tila, vaan koostuu erilaisista oireista, esim. tarkkaavaisuushäiriöstä, ylivilkkaudesta, hahmotushäiriöstä, oppimisvaikeuksista, motorisista ongelmista jne. Pohjana on aina kuitenkin tuo tarkkaavaisuuden häiriö.

        ADHD-lapsen äidin kirjoituksen kanssa olen eri mieltä lääkityksen ikuisuudesta. Toiset käyttävät lääkitystä myös aikuisena, toiset oppivat hallitsemaan elämänsä paremmin ja pärjäävät ilman lääkitystä.


      • riiviön äiti
        ABC for real life kirjoitti:

        laillisia huumeita 10 vuotiaana! Kenen vastuu?

        Meillä poika on 10v. ja käyttää mm.Concertaa. Taukoja ei pidetä koska poika ei todellakaan pärjää ilman lääkkeitään,ja Osku on itsekin ehdottomasti taukoja vastaan. Lääkityksen aloittaminen oli meistä se viimeinen vaihtoehto.
        Voion rehellisesti sanoa että varmasti kaikkea on tullut kokeiltua.
        Kokeiltu on: vyöhyketerapiaa, hierontaa, shiatsua, homeopatiaa, ruokavaliosta on karsittu lisä- ja säilöntäaineet minimiin, on syötetty omegaa jo vuosia, päivästruktuuri on käytössä, eri terapioita on kokeiltu jne. mutta tosiasia on, että pojallamme on vahva, monioireinen ja vaikeasti hoidettava adhd.
        Poikamme aloittaessa ekan luokan pettaja sanoi jo ensimmäisen kouluviikon jälkeen epäilevänsä, että pojallamme on adhd.
        Poikamme on aina ollut vilkas. Eskariaikana kysyimme moneen kertaan pitäisikö pojalle tehdä koulukypsyystestit, vastaus oli aina ettei tarvitse, kyllä pulpetti rauhoittaa.
        Mutta pulpetti ei rauhoittanutkaan vaan kävi aivan päinvastoin. Vasta nyt tänä syksynä on lääkitys saatu kohdalleen ja poika pärjää jo mm.ilman henk.koht.avustajaa koulussa


    • Lissu

      Mulla autto parin päivän jälkeen.. en oo huomannu haitta vaikutuksia, mitä nyt pää tulee herkemmin kipeäksi. ADHD-todettu vuonna 88,apua nyt 2007..Conserta 54mg kerran päivässä, ja joshan saa ruumis ja nimen omaan pää lepoa.. jokohan nyt pääsis koulun penkille ja opiskelemaan.. 25v ammatiton/työtön.

    • Rullis-

      Apua tai ei, totuushan on että tuo lääke on AMFETAMIINIA, hienolla nimellä varustettuna (ja muistaakseni se luokitellaan KOVAKSI HUUMEEKSI)... Kyllä minua arveluttaisi antaa sitä 10v pojalleni/tytölleni.. Muksut pois tietokoneen ja teeveen äärestä ja juokseen pihalle kavereiden kanssa itsensä näännyksiin, niin ei tarvi olla hyperaktiivinen =)"trendi sairaus.."

      • andre

        Conserta ja Ritalin on metyylifenidaatti pohjaisia lääkkeitä. Eli EI AMFETAMIINEJA!

        Dexetrine on amfetamiini. Tarkemmin dexamfetamiini, ja vielä parempi tai oikeammin tehokkaampi ADHD:n hoidossa. Ihmisille joilla ei ole ADHD:ta näistä on pääosin boostaamiseen hyötyä eli jonkinlaisena huumeena, mutta vaikea oireisessa adhdssa ne on välttämättömiä lääkkeitä jotta edes siedettävä arkielämä olisi mahdollista. Käytäntö on puhunut tässä minun ja sisarieni kohdalla selkeää kieltä.


      • ipp

        lääkkeet on aina pahasta ja olin itsekin ylivilkas,kuri eikä mikään muu,lääkkeillä jouduin opit päähäni ottamaan linnasta


    • Ihanko totta

      ADHD? mitä se on ja onko sitä? -- älkää nyt vaan luottako ekaan diagnoosiin. Tiedän itseni lisäksi toisenkin tapauksen lähipiiristä, joka diagnosoitiin ADHD:ksi ja myöhemmin selvisi, että lääkitys teki hullummaksi. Ja nyt on ihan toiset diagnoosit -- kuten "siipimaassa" "meni vähän överiksi" jne.
      Psykiatria ei todellakaan ole mitään eksaktia tiedettä. Kannattaa käydä jungilaisella, freudilaisella, narratiivisella, lyhytterapeuttisella, gestalt-terapeuttisella, kognitiivisella jne. -- eikä uskoa sinisilmäisesti ensimmäistä psykiatria tai terapeuttia, joka voi olla hullumpi kuin sinä.

    • ipp

      söin melkein 10 vuotta eri merkkejä lääkkeitä ja vasta 54 contan kans olen rauhoittunut.alkuun siinä meni joku vajaa kk mut sit rupes oikeasti toimmimaan ja rupesi loppumaan sinkoilu ja keskittymistaito koheni tosi hyvin.oma mielipiteeni on että kroppasi ilmoittaa kyllä kunhanesim ahdistukset häviämään ja aamuisin ilman kahvia olet tarpeenvaatiessa jo tienpäällä

      • ihmisett

        Moi, nyky yhteiskunnasta on kaikenlisäksi tullut todella kova kilpailuyhteiskunta niin, että "normaalien" ihmisten päät ei kestä! Keskustelua oli juuri äske mm. mtv3 45 minuuttia ohjelmassa.


      • noppa75
        ihmisett kirjoitti:

        Moi, nyky yhteiskunnasta on kaikenlisäksi tullut todella kova kilpailuyhteiskunta niin, että "normaalien" ihmisten päät ei kestä! Keskustelua oli juuri äske mm. mtv3 45 minuuttia ohjelmassa.

        Minun pitäisi aloittaa huomenna concerta kokeilu...
        Vähän kyllä pelottaa asia. Oli hyvä valita viikonloppu
        aloittamiseen niin tietää miltä se tuntuu ja vaikuttaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe