Kirjoittelinkin jo tuossa jokin aika sitten tänne asentohuimauksesta. Minulla sitä ilmeisesti on. Itse epäilin jo jotain vakavampaa, mutta pää kuvattiin eikä mitn epämääräistä löytynyt, luojan kiitos! Haluaisin vain tietää, että mitenkäs sitä asentohuimausta voi ehkäistä ja sitten kun "kohtaus" tulee niin voiko sitä mitenkään helpottaa? Lääkäri ri kertonut minulle niitä juttuja vaikka totesi minulla olevan juuri tää asentohuimaus. Elikkä se tulee sängyssä asento vaihtaessa. Inhottava kiertoliike ja silmät menee edestakaisin puolelta toiselle. Sen jälkeen tulee tosi huono olo :(
asentohuimauksesta
4
1116
Vastaukset
- huimuri2
mäki oon aiemmin kirjottanu tänne ku kärsin samasta vaivasta.. :( Mä ennaltaehkäisen omaa huimausta että sillon tällöin teen aamuisin asentoharjoituksia. mulla todettu oikeassa korvassa eli teen harjotukset oikealle korvalle. vie yhteensä korkeintaan kymmenen minuuttia. ekaks meen selin makuulle niin että pää on vaakatasossa, siinä oon n.3minuuttia ja käännyn vasemmalle kyljelle ja siinä taas 3min, sitte mahalleen niin että otsa on patjalla, ja taas se 3min ja sitte oikealle kyljelle ja siinä 3 min jonka jälkeen nousen pystyyn.. ei oo huimausta ollu nyt yli puoleen vuoteen (koputtaa puuta), mutta luulen että nuo on auttanut ku siten ne kaarikäytävät aina välillä putsaantuu ettei sakka korvassa kerkeä mennä ns. tukoksi. sit oon melko säännöllisesti käyny hierojalla jotta hartiaseutu pysyy vetreenä. ja sillon ku huimaus tulee, mulla menee totaalisesti tasapaino, en pysty muutamaan päivään liikkumaan mihinkään. Oon kotona sen muutaman päivän ja sit teen asentoharjoitukset (en pysty niitä heti tekemään ku pahoinvointi on niin kova), niin oon aina saanu huimauksen pois! Kannattaa käydä korvalääkärillä joka diagnosois kumpi korva sulla oireilee..
- huimuri
Onkohan ne liikkeet kovinkin erilaiset..siis vaikuttaako se kumpi korva oireilee? onko sullakin silmät pyörineet päässä?
- Marja**
huimuri kirjoitti:
Onkohan ne liikkeet kovinkin erilaiset..siis vaikuttaako se kumpi korva oireilee? onko sullakin silmät pyörineet päässä?
Itsekin olen vuosia sairastanut hyvänlaatuista asentohuimausta. Sinun pitää käydä lääkärillä joka kertoo kummassa korvassa vaiva on vai onko se molemmissa korvissa. Lisäksi hän kertoo onko se etummaisessa- vai takimmaisessa kaarikäytävässä. Molempiin on eri asentohoito. Summassa ei hoitoa kannata kokeilla siitä voi tulla ja tuleekin pahempi olo jos liikkeet eivät ole oikeita. Itse sain tosi hyvät ohjeet korvalääkäriltä ja liikkeiden teko kestää pari minuuttia. Teen liikkeitä ainoastaan silloin kun huimaus iskee päälle ja heti alkaa nillää huimaus helpottamaan.
- huimuri2
huimuri kirjoitti:
siis joo huimaus on pyörivää.. silmät menee ees taas, sitä sanotaan silmävärveeksi. mä kuvailisin mun huimausta samanlaiseks ku on joskus teinivuosina (huoh..) menny tuhannen humalassa nukkumaan eikä voi laittaa silmiä kiinni ku lähtee pyörimään. Mut tossa asentohuimauksessa on se ero että pyörii vaikka ois kuinka silmät auki. :) ja sit ku on samassa asennossa, huimaus lakkaa muutaman sekunnin kuluttua. On myös sellanen tapa että se huimaus täytyy tavallaan väsyttää, eli siis menee just niihin asentoihin edes takas missä huimaa ja aivot oppii ja tottuu eikä enää seuraavalla kerralla siinä asennossa enää huimaa niin paljoa.. eli rohkeesti vaan niihin asentoihin joissa huimaa!
Mulla on käyny niin etten enää uskalla oikeen mennä edes selälleen makuulleen, vaikkei siis ole "kohtaus" päällä,yöllä ku käännän kylkeä ,pakko mennä istuma-asennon kautta. On jääny hirveet traumat, että entä jos nyt taas alkaa huimaan.. :( Inhottavaa. eli ei tosiaankaan kannata ruveta vältteleen niitä asentoja joissa huimaa!
Kannattaa tosiaan käydä korvalääkärillä joka määrittäis kumpi korva oireilee ja mikä kaarikäytävä, jokaiselle kaarikäytävälle on nimittäin eri harjoitus. tässä pari hyvää linkkiä, mutta ei kannata harjoituksia tehdä ennen ku tiiät missä korvassa mättää..ettei tosiaan mee pahemmaks!
http://www.laakarilehti.fi/files/472004.html
http://personal.fimnet.fi/laakari/hannu.tapiovaara/bppv.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803