vakki ohjaus...työmailla puhutaan , että valojen ohjaus tulee vakilta tai että vakki ohjaa jotain laitetta....mikä pirun vakki?
kertokaas joku
7
9514
Vastaukset
- automaatiokeskus
VAK= valvonta-alakeskus
Yleensä se on LVI-osastolle laitettava LVI-ohjauskeskus, jotka on nykyään ohjelmoitavia.
Siihen voi laittaa myös kaikenlaisia muita ohjauksia LVI-laitteiden lisäksi.
Kuten vaikka valaistuksen ohjaus, räystäskourujen lämmityksen ohjaus,...
Isommissa rakennuksissa automatiikassa voi olla kaikenlaista.
Siellä vakissa on apurele, mitä se automatiikka ohjaa ja siltä releltä otetaan se valaistuksen ohjaus tuossa tapauksessa. - Valvonta-alakeskus
Jep
- Juu..
Näinhän se on kuin ylempänä on esitetty.
- Vakkivakki
Minä taas olen aina miettinyt, että miksi se on valvonta-ALAkeskus. Kun ei niitä ole kuin valvonta-alakeskuksia. Ei ole mitään valvontapääkeskusta. Vai tarkoittaako "ala" tässä yhteydessä, että yksi VAK valvoo tiettyä alaa rakennuksesta (vrt. pinta-ala)?
- valvomo
No kun noiden alakeskusten yläpuolella periaatteessa pitäisi olla valvomo. Vaan ei aina ole - alakeskukset toimivat ihan itsenäisesti ja asetukset voidaan nykyään hoitaa muutoinkin kuin valvomosta, esim. nettikäyttöliittymällä, alakeskuksen yhteydessä olevalla ohjelmointipäätteellä tai kosketusnäytöllä...
Alakeskuksia tulee useita, jos kaapeloinneista tulisi muutoin liian pitkiä. Se tavanomainen ratkaisu on 1 VAKki lämmönjakohuoneessa ja loput iv-konehuoneissa.
- nostonosto
Yövuoro ahkeroinut palstan aktivoinnin kimpussa
- äidin_poika
On se mukavaa kuulla että Jonnella on noin aikainen nukkumaanmenoaika. Kunnon kiltti peräkamaripoika...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 501129
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.901127Tämän päivän puukotusuutinen
Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.171010- 17858
Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet44759Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne112748Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n63681- 11672
- 38579
YT skoda Transtech
Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..69577