Ruukussa kasvaa rönsylilja. Huoneilmaa hyvin puhdistavasta kasvista haluttaisiin kopio toiseen ruukkuun. Miten pitkästi olemassa olevista lehdistä pitää katkaista vesimaljassa tapahtuvaa juurienkasvatusta varten?
Jos/kun lehti on kasvattanut juuren vedessä lilluessaan, niin tungetaanko rönsyn juuri aivan mullan peittoon, vai pitääkö jotain jättää näkyviin?
Rönsylilja - miten monistan
9
8510
Vastaukset
- Ei onnistu
Rönsylilja tavallisesti kasvattaa "rönsyjä" eli sellaisen varren päässä olevia minirönsyliljoja. Näistä rönsyistä monistaminen onnistuu katkaisemalla rönsy ja laittamala se/ne multaan. Yksi tapa lisätä saattaisi olla myös jakaa kasvi jos se on suuri. Eli otat kasvin ruukusta, puukolla leikkaat sen pystysuunnassa kahteen osaan niin että molempiin osiin jää riittäväästi juuria, ja sitten vain istut jaetut osat omiin ruukkuihinsa.
- epäviherpeukalo
Kiitos tiedosta. Mikä lienee vikana, kun sellaisia laajennuksia ei ole ilmestynyt, vaikka kasvi on ollut muutoin asennettuna ja toiminnassa... jotain - öö - vuoden ajan.
- epäviherpeukalo
Unohdin kirjoittaa edelliseen viestiin, että yritin jo ison rönsyliljan juurien jakamista (en tosin leikannut halki), mutta uuteen ruukkuun istutettu ilmeisesti kuoli, koska lehdet menivät ruskeiksi ja lakastuivat.
Kannattaako yrittää rönsyn kasvattamista siemenistä? - Äskeinen vastaaja
epäviherpeukalo kirjoitti:
Unohdin kirjoittaa edelliseen viestiin, että yritin jo ison rönsyliljan juurien jakamista (en tosin leikannut halki), mutta uuteen ruukkuun istutettu ilmeisesti kuoli, koska lehdet menivät ruskeiksi ja lakastuivat.
Kannattaako yrittää rönsyn kasvattamista siemenistä?Jos olisit oikein ovela niin kävisit ostamassa kukkakaupasta sellaisen rönsyliljan joka on täynnä rönsyjä. Itse tein juuri näin aikoinaan, rönsyjä oli varmaan 50 kappaletta (ostin kukkakauppiaan komeimman rönsyliljan ikkunalta ja kauppias oli vähän harmillisen näköinen). "Äiti" rönsyliljan heitin menemään kun meni huonon näköiseksi ja jaoin suurimman osan rösnsyistä pois ja jätin itselleni 3 rönsyliljapuskaa kasvamaan.
En tiedä miksi ei ole tehnyt sinulla rönsyjä. Jospa se on vielä liian nuori. - epäviherpeukalo
Äskeinen vastaaja kirjoitti:
Jos olisit oikein ovela niin kävisit ostamassa kukkakaupasta sellaisen rönsyliljan joka on täynnä rönsyjä. Itse tein juuri näin aikoinaan, rönsyjä oli varmaan 50 kappaletta (ostin kukkakauppiaan komeimman rönsyliljan ikkunalta ja kauppias oli vähän harmillisen näköinen). "Äiti" rönsyliljan heitin menemään kun meni huonon näköiseksi ja jaoin suurimman osan rösnsyistä pois ja jätin itselleni 3 rönsyliljapuskaa kasvamaan.
En tiedä miksi ei ole tehnyt sinulla rönsyjä. Jospa se on vielä liian nuori.Kiitos tiedosta... Pitääpä hakea jo ennestään kukoistavasta rönsystä palasia (kunhan naapuri on nukahtanut ;).
- mullassa
epäviherpeukalo kirjoitti:
Kiitos tiedosta... Pitääpä hakea jo ennestään kukoistavasta rönsystä palasia (kunhan naapuri on nukahtanut ;).
laakeassa, simpukankuorimaisessa astiassa ja oli ukona kesällä. Laitoin uuteen multaan ja toin sisälle. Alkoi työntää monia kukkavarsia, joiden päässä on tulossa pikkutaimia.
- Nimetön
Onkohan rönsylilja myrkyllinen kissoille. Kun uusi Kissani on mieltynyt niiden lehtiin
- ...
meidän 16-vuotias kissa on aina pureksinut rönsyliljoja, eikä ole ollu millänsäkään. eli tokkopa tuo kovin myrkyllinen on ;)
- myrkyllinen
Siis rönsylilja ei ole myrkyllinen. Jostain muistan lukeneeni, että rönsyliljaa syötetään monesti esim. kaneille yms., joka on niiden suurta herkkua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495729- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197