Rönsylilja - miten monistan

epäviherpeukalo

Ruukussa kasvaa rönsylilja. Huoneilmaa hyvin puhdistavasta kasvista haluttaisiin kopio toiseen ruukkuun. Miten pitkästi olemassa olevista lehdistä pitää katkaista vesimaljassa tapahtuvaa juurienkasvatusta varten?

Jos/kun lehti on kasvattanut juuren vedessä lilluessaan, niin tungetaanko rönsyn juuri aivan mullan peittoon, vai pitääkö jotain jättää näkyviin?

9

8510

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei onnistu

Rönsylilja tavallisesti kasvattaa "rönsyjä" eli sellaisen varren päässä olevia minirönsyliljoja. Näistä rönsyistä monistaminen onnistuu katkaisemalla rönsy ja laittamala se/ne multaan. Yksi tapa lisätä saattaisi olla myös jakaa kasvi jos se on suuri. Eli otat kasvin ruukusta, puukolla leikkaat sen pystysuunnassa kahteen osaan niin että molempiin osiin jää riittäväästi juuria, ja sitten vain istut jaetut osat omiin ruukkuihinsa.

• epäviherpeukalo

Kiitos tiedosta. Mikä lienee vikana, kun sellaisia laajennuksia ei ole ilmestynyt, vaikka kasvi on ollut muutoin asennettuna ja toiminnassa... jotain - öö - vuoden ajan.

• epäviherpeukalo

Unohdin kirjoittaa edelliseen viestiin, että yritin jo ison rönsyliljan juurien jakamista (en tosin leikannut halki), mutta uuteen ruukkuun istutettu ilmeisesti kuoli, koska lehdet menivät ruskeiksi ja lakastuivat.

Kannattaako yrittää rönsyn kasvattamista siemenistä?

• Äskeinen vastaaja
        epäviherpeukalo kirjoitti:

Unohdin kirjoittaa edelliseen viestiin, että yritin jo ison rönsyliljan juurien jakamista (en tosin leikannut halki), mutta uuteen ruukkuun istutettu ilmeisesti kuoli, koska lehdet menivät ruskeiksi ja lakastuivat.

Kannattaako yrittää rönsyn kasvattamista siemenistä?

Jos olisit oikein ovela niin kävisit ostamassa kukkakaupasta sellaisen rönsyliljan joka on täynnä rönsyjä. Itse tein juuri näin aikoinaan, rönsyjä oli varmaan 50 kappaletta (ostin kukkakauppiaan komeimman rönsyliljan ikkunalta ja kauppias oli vähän harmillisen näköinen). "Äiti" rönsyliljan heitin menemään kun meni huonon näköiseksi ja jaoin suurimman osan rösnsyistä pois ja jätin itselleni 3 rönsyliljapuskaa kasvamaan.
        En tiedä miksi ei ole tehnyt sinulla rönsyjä. Jospa se on vielä liian nuori.

• epäviherpeukalo
        Äskeinen vastaaja kirjoitti:

Jos olisit oikein ovela niin kävisit ostamassa kukkakaupasta sellaisen rönsyliljan joka on täynnä rönsyjä. Itse tein juuri näin aikoinaan, rönsyjä oli varmaan 50 kappaletta (ostin kukkakauppiaan komeimman rönsyliljan ikkunalta ja kauppias oli vähän harmillisen näköinen). "Äiti" rönsyliljan heitin menemään kun meni huonon näköiseksi ja jaoin suurimman osan rösnsyistä pois ja jätin itselleni 3 rönsyliljapuskaa kasvamaan.
        En tiedä miksi ei ole tehnyt sinulla rönsyjä. Jospa se on vielä liian nuori.

Kiitos tiedosta... Pitääpä hakea jo ennestään kukoistavasta rönsystä palasia (kunhan naapuri on nukahtanut ;).

• mullassa
        epäviherpeukalo kirjoitti:

Kiitos tiedosta... Pitääpä hakea jo ennestään kukoistavasta rönsystä palasia (kunhan naapuri on nukahtanut ;).

laakeassa, simpukankuorimaisessa astiassa ja oli ukona kesällä. Laitoin uuteen multaan ja toin sisälle. Alkoi työntää monia kukkavarsia, joiden päässä on tulossa pikkutaimia.

• Nimetön

Onkohan rönsylilja myrkyllinen kissoille. Kun uusi Kissani on mieltynyt niiden lehtiin

• ...

meidän 16-vuotias kissa on aina pureksinut rönsyliljoja, eikä ole ollu millänsäkään. eli tokkopa tuo kovin myrkyllinen on ;)

• myrkyllinen

Siis rönsylilja ei ole myrkyllinen. Jostain muistan lukeneeni, että rönsyliljaa syötetään monesti esim. kaneille yms., joka on niiden suurta herkkua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5729
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe