10 vuotta se kesti

normis

Olen aina ollut normaalia "kovempi" röpöttelijä, viina on "sopinut" minulle siten että en ole mokaillut, sekoillut tai riidellyt kenenkään kanssa, yleensä vaan pitänyt vähemmän juoneista heikompikuntoisista kavereista ja ystävistä huolta. Krapulaakaan ei minulle juuri tule - mitä nyt väsyttää. Näin erityisesti nuoruusaikana. 10v sitten alkoi kuitenkin lähinnä olut/viini maistumaan (tietoisella päätöksellä) joka ikinen päivä ensin pari tuoppia joka ilta, sitten 3, 4, 5, ja vuosi sitten meni säännöllisesti joka ilta 6 pitkää. Viikonloppuna sitten tuon normaaliannoksen päälle vielä vähintään toinen mokoma pe/la.
(Toisaalta jos on ollut pakko olla selvänä esim. joitakin päiviä putkeen olen siihen vaikeuksitta pystynyt ilman mitään oireita.)
Tuossa vaiheessa oikeastaan ensimmäisen kerran havahduin siihen miten paljon aikaa ja energiaa juomiseen menee. Sen verran taustaa että olen aina pitänyt ravinnostani/vitamiinitasapainosta huolta, käynyt lääkärisssä säännöllisesti (kaikki arvot aina normaalit) urheillutkin hiukan ja tehnyt (edelleen) menestyksellisesti töitä vaativissa tehtävissä. Puolivuotta sitten alkoi tapahtua jotain... muutaman tavallista pahemman kännin jälkeen alkoi "omaatuntoa" kolkuttaa ja ajatukset juomisen vähentämisestä tulivat useammin ja useammin mieleen. Ajattelin; hetkinen, täytyyhän elämässä olla muitakin mielihyvää tuottavia asioita kuin opiskeluajoilta periytynyt huikkaaminen. Jäin pohtimaan - olisiko aikustumis- itsenäistymisprosessini jäänyt hiukan kesken... Tähän vaikuttivat myös rehellisen rakentavat keskustelut asiasta vaimoni kanssa. Ilman sen kummempaa erillistä päätöstä juomiseni luonne muuttui, nyt olen muutaman kuukauden ajan juonut alle riskirajan sen 1-2 lasia punaviiniä iltaisin, tai ollut tyystin juomatta. Jotenkin ei enää maistu eikä mieli kaipaa sitä "puuduttavaa" pöhnää. Saapa nähdä meneeköö tässä seuraavat 10v näin vai miten. Joka tapauksessa elämä maistuu nyt paremmalta kuin muistinkaan sen olevan!

3

512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Taas juopon selitykset, sensijaan että joisi reilusti kuten mies. A kaljaa kolme mukillista päivässä on vain minimii!
      Terveellisyys edellyttää 6 toopillista per vrk.f

• Anonyymi00002

Eikös se optimiköytön raja ollut 16 annosta päivässä nuoren lääkärin mukaan, ei enempää,.ei vähempää?

Asd

• Anonyymi00003

Ei, vaan 17 annosta. Aivan hirvittävä kuolema. Hidas ja tuskallinen.

-Lopettakaa ajoissa Ry

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
      Ikävä
      127
      1803
    2. Miltä ne katseet tuntui?

😇
      Ikävä
      120
      1325
    3. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
      Maailman menoa
      140
      1120
    4. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
      Ikävä
      49
      1019
    5. Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?

Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni
      Ilmajoki
      56
      982
    6. Miten pääsee ujon naisen pään sisään?

Siis tosi tosi tosi ujon...
      Ikävä
      130
      950
    7. Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan

Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v
      Maailman menoa
      245
      933
    8. Mä oon tyytyväinen, että ei ole enää tunteita.

Samalla tajusin, että sun kohdalla tykkäsin enemmän niistä tunteista kuin sinusta persoonana. Halusin väkisin nähdä sinu
      Ikävä
      58
      799
    9. Helsingin Mäntymäki muuttui Kultajuhlan jälkeen kaatopaikaksi.

Mitä se kertoo jääkiokosta ja lätkäfaneista? Saikkua huomenna huusi fani yöllä?
      Maailman menoa
      77
      796
    10. Pridekulkue kiellettävä?

Näin täällä suoraan vaaditaan. Perusteina mitä mielikuvituksellisimmat tarinat. No, miksi ihmeessä kukaan ei ole samalla
      Luterilaisuus
      179
      770
    Aihe