Ahdin ei ilmeisesti nosta paineita jos pelkästään nostetaan moottorin kierroksia tyhjiltään eikä sitä kuormiteta.
Miten tuo on selitettävissä?
Jos haluaa paikaltaan lähdön ahdin kuormitettuna valmiiksi, miten se tehdään?
Ahtimen paineet?
14
4390
Vastaukset
- Se ehdi
Kehittää paineita jos kaasuttelee vapaalla.
- kimple
onnistuu jos saa myöhästettyä sytkää ja samalla annettua bensaa lisää koneelle. Kyllä ahdot nousee.. Vakio ruiskuilla vaan hiukan vaikeeta
- mää ite
.. on ilman kuormaa paljon pienempi kun kuormitettuna eli kun moottoria kuormitetaan palaa enemmän bensaa/dieseliä eli kun palaa enemmän polttoainetta tulee enemmän pakokaasua ja turbo pyörii kovemmin ja ahtopaine nousee.
- proffa
Mites se nyt voi paineita nostaa,kun paikallaan kaasutellessa pakokaasu on niin paljon kevyempää,kun vaihde päällä ajaessa.Eihän kevyt pakokaasu jaksa kompuran siipee pyörittää.XD
- käsijarrulla
Elikkä käsijarru päällä vaihe päälle kolme tonnii rundii kytkintä hissuksee ylös että alkaa ottaa ja sit ei muuta ku käppäri pois ni johan läks ahdot tapissa paikaltaa. tietty jos ahtoi tarvii vaa paikallaa nostaa ni ei vapauta käppärii ollenkaa. Kytkimen vaihtoväli saattaa tosin pitemmän päälle hieman lyhentyy kyl mutta rahallahan niitä saa. Kaupoissa niit on niin paljon että ne joutuu ihan myymää niit pois. Eurot lähtee kiertoo ja kansan talous paranee kohisemalla.
- Turboman
käsijarrulla kirjoitti:
Elikkä käsijarru päällä vaihe päälle kolme tonnii rundii kytkintä hissuksee ylös että alkaa ottaa ja sit ei muuta ku käppäri pois ni johan läks ahdot tapissa paikaltaa. tietty jos ahtoi tarvii vaa paikallaa nostaa ni ei vapauta käppärii ollenkaa. Kytkimen vaihtoväli saattaa tosin pitemmän päälle hieman lyhentyy kyl mutta rahallahan niitä saa. Kaupoissa niit on niin paljon että ne joutuu ihan myymää niit pois. Eurot lähtee kiertoo ja kansan talous paranee kohisemalla.
Eli painetaan jarrua kantapäällä ja kaasua samanaikaisesti kengän kärjellä, ja nostetaan kytkintä luistatukseen ja ahdot alkaa nousta. Esim. liikennevalon vaihtuessa vihreäksi vapautetaan jalka jarrulta ja samanaikaisesti kaasu lattiiaan ja kytkin ylös. Toki on palikat kovalla, mutta niin on lähtönopeuskin aivan jotain muuta kun heti ahtoja.
- asia
Turboman kirjoitti:
Eli painetaan jarrua kantapäällä ja kaasua samanaikaisesti kengän kärjellä, ja nostetaan kytkintä luistatukseen ja ahdot alkaa nousta. Esim. liikennevalon vaihtuessa vihreäksi vapautetaan jalka jarrulta ja samanaikaisesti kaasu lattiiaan ja kytkin ylös. Toki on palikat kovalla, mutta niin on lähtönopeuskin aivan jotain muuta kun heti ahtoja.
Mitenkä sen tekee mutta minusta kyllä käsijarru on helpompi koska kaasupolkimen hallinta helpottuu. Omalla autollani ei ainakaan voi kaasua pohjaan saakka painaa liian sutimisen takii. Jos nyt ihan tarkkoja ollaan ni parempi lähtö kun ei ne ahdot ihan tapissa olekkaan. Sutii vaikka alkais nostaa ahtoja (silloinkin silmänräpäyksessä) vasta kytkimen noston jälkeenkin joten mitä hyötyä siitä olisi jos sutii enempi. Päinvastoin. Paras kiihtyvyys saavutetaan muutaman prosentin sudinnalla. Jos on niin vähän tehoo ettei ilman ahtoja sudi niin sit täytyy kikkailla. Volvon T4:lla ei ainakaan tarvi kytkintä kiduttaa.
- urmas
asia kirjoitti:
Mitenkä sen tekee mutta minusta kyllä käsijarru on helpompi koska kaasupolkimen hallinta helpottuu. Omalla autollani ei ainakaan voi kaasua pohjaan saakka painaa liian sutimisen takii. Jos nyt ihan tarkkoja ollaan ni parempi lähtö kun ei ne ahdot ihan tapissa olekkaan. Sutii vaikka alkais nostaa ahtoja (silloinkin silmänräpäyksessä) vasta kytkimen noston jälkeenkin joten mitä hyötyä siitä olisi jos sutii enempi. Päinvastoin. Paras kiihtyvyys saavutetaan muutaman prosentin sudinnalla. Jos on niin vähän tehoo ettei ilman ahtoja sudi niin sit täytyy kikkailla. Volvon T4:lla ei ainakaan tarvi kytkintä kiduttaa.
Ja ainoa oikea keino nostaa ahtopaineet paikoillaan on launch control.
- janne***
urmas kirjoitti:
Ja ainoa oikea keino nostaa ahtopaineet paikoillaan on launch control.
launch control on vain lähtörajoitin. Eli rajoittaa kierrokset haluttuun kohtaan jolloin lähtö olisi parhain. Eikä vaikuta ahtopaineen nousuun.
Painetta voi bensamoottorissa nostaa jos homaa esim motec moottorinohjauksen, Siitä löytyy ns. paukku (anti-lag) Jolloin boxi myöhästää sytytystä noin 40-50 astetta ja jättää osan sytytyksistä pois jolloin bensa seos virtaa pakosarjaan ja se sytytetään osittain siellä. Moottori käy raskaasti paukun ollessa päällä. Lämmittää ahdinta jonkun verran. Tätä ominaisuutta ei tietenkään löydy orkkiksista moottorinohjaus boxeista.
toivottavasti tämä valaisi hieman asiaa. - urmas
janne*** kirjoitti:
launch control on vain lähtörajoitin. Eli rajoittaa kierrokset haluttuun kohtaan jolloin lähtö olisi parhain. Eikä vaikuta ahtopaineen nousuun.
Painetta voi bensamoottorissa nostaa jos homaa esim motec moottorinohjauksen, Siitä löytyy ns. paukku (anti-lag) Jolloin boxi myöhästää sytytystä noin 40-50 astetta ja jättää osan sytytyksistä pois jolloin bensa seos virtaa pakosarjaan ja se sytytetään osittain siellä. Moottori käy raskaasti paukun ollessa päällä. Lämmittää ahdinta jonkun verran. Tätä ominaisuutta ei tietenkään löydy orkkiksista moottorinohjaus boxeista.
toivottavasti tämä valaisi hieman asiaa.No hommahan menee niin, että anti-lag myöhäistää sytkää siinä vaiheessa kun kierrokset tulee alaspäin, saadaan paineet pysymään vaihteiden vaihdoissa, mutta viivalla sillä ei paineita nosteta. Launch controlilla voidaan tehdä sama paikoillaan lähtörajoitinta vasten, eli myöhäistetään sytkää rajoittimen tuntumasta ja paineet saa nousemaan. Olen tämän käytännössä kokeillut ja molemmat (anti-lag ja launch control) löytyy omasta autosta.
- janne**
urmas kirjoitti:
No hommahan menee niin, että anti-lag myöhäistää sytkää siinä vaiheessa kun kierrokset tulee alaspäin, saadaan paineet pysymään vaihteiden vaihdoissa, mutta viivalla sillä ei paineita nosteta. Launch controlilla voidaan tehdä sama paikoillaan lähtörajoitinta vasten, eli myöhäistetään sytkää rajoittimen tuntumasta ja paineet saa nousemaan. Olen tämän käytännössä kokeillut ja molemmat (anti-lag ja launch control) löytyy omasta autosta.
löytyy kumpikin minunkin autosta, sekä kilpa että tieliikenne ratsusta :)
Ja sen verran mitä olen paukkuja säätänyt nini lähtee ne mitsutkin paukulla vaikka esim gemsin ohjauksissa ei kaikilla ole käytössä lähtökierros rajoitinta. ja lähden itsekkin paukulla niin on paineet tapissa kun lippu heilahtaa ;) - janne***
janne** kirjoitti:
löytyy kumpikin minunkin autosta, sekä kilpa että tieliikenne ratsusta :)
Ja sen verran mitä olen paukkuja säätänyt nini lähtee ne mitsutkin paukulla vaikka esim gemsin ohjauksissa ei kaikilla ole käytössä lähtökierros rajoitinta. ja lähden itsekkin paukulla niin on paineet tapissa kun lippu heilahtaa ;)Olet aivan oikeassa myös tuosta rajoittimesta silläkin saa nousemaan mutta miten annat lisäilman silloin moottoriin?
Mulla on asiaan kuuluva venttiili jolla ohitetaan kaasuläpän ohi ilmaa paukun ollessa päällä. jolloin saadaan se etu, että saadaan paukku pois päältä normi ajossa. Jollei venttiiliä ole niin joudutaan avaamaan kaasuläppää auki jonkin verran jolloin joudutaa ajamaan koko ajan paukku päällä ja se ei ole mitään herkkua.. nykii niin ettei horisonttia näe :) siis pienillä kierroksilla. - urmas
janne*** kirjoitti:
Olet aivan oikeassa myös tuosta rajoittimesta silläkin saa nousemaan mutta miten annat lisäilman silloin moottoriin?
Mulla on asiaan kuuluva venttiili jolla ohitetaan kaasuläpän ohi ilmaa paukun ollessa päällä. jolloin saadaan se etu, että saadaan paukku pois päältä normi ajossa. Jollei venttiiliä ole niin joudutaan avaamaan kaasuläppää auki jonkin verran jolloin joudutaa ajamaan koko ajan paukku päällä ja se ei ole mitään herkkua.. nykii niin ettei horisonttia näe :) siis pienillä kierroksilla.Tottakai paukku tarvii oman venttiilin toimiakseen järkevästi ja katu käyttöön on hyvä olla katkaisija jolla se aktivoidaan. Pitäähän sitä vielä sen lisäksi ohjata kaasuläpän asento ja moottorin lierrosluku tiedoilla.
Launch controlliin riittää pelkkä painike, jolla käsketään moottorinohjausta aktivoimaan launch control. - Jonttuh
janne*** kirjoitti:
Olet aivan oikeassa myös tuosta rajoittimesta silläkin saa nousemaan mutta miten annat lisäilman silloin moottoriin?
Mulla on asiaan kuuluva venttiili jolla ohitetaan kaasuläpän ohi ilmaa paukun ollessa päällä. jolloin saadaan se etu, että saadaan paukku pois päältä normi ajossa. Jollei venttiiliä ole niin joudutaan avaamaan kaasuläppää auki jonkin verran jolloin joudutaa ajamaan koko ajan paukku päällä ja se ei ole mitään herkkua.. nykii niin ettei horisonttia näe :) siis pienillä kierroksilla.ei liity mitenkää aiheeseen mut rupes kyl naurattaan "nykii niin ettei horisonttii näe" heheheh :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662621Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181649- 351645
- 591576