mistä johtuvat pinnalle ilmestyvät ns.kasvit??

nellero

mistä johtuu? Veden pinnalle ilmestyy ikään kuin pieniä kasveja. Niillä on myös pienet juuret ! Ne peittävät koko vedenpinnan eikä valo pääse niiden läpi, jonka ansiosta kaikki muut kasvit kuolevat? Omassa altaassani ei sellaista vaivaa ole mutta kaverillani on!! Löytyykö ongelmaan ratkaisua? Olemme ottaneet ns.kasvit pois haavilla mutta ne ilmestyvä nopeasti takaisin !
Kyselee: tintte

11

2033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PavosenHeska

      Mulla on sama juttu. Ne on sellasia pieniä tosi nopeesti leviäviä kasveja, enkä paremmin niistä mitään tiedä. Joskus mulle tuli akvaariokaupasta uusien kalojen myötä, mutta oon mä saanu ne hävitettyä sillä että otan ne kaikki vaan pois sieltä pinnalta.

    • Ms.x

      Sitä tulee helposti kalojen mukana kuljetusvedestä. Samaa kasvia löytyy Suomestakin kesällä ojista ym. Pienikin yksi lehti riittää aluksi. Mä otin jo heti alkuunsa pinnalta kaikki nuo pikkulehdet. Haavilla vaan sitkeesti niitä kauhomaan. Sillähän kurissa pysyy.

      • hoitaja

        Sehän antaa suojaa kaloille ja itse odotin että olis kasvanut, taisto olis saanu tehtyä pesänsä, mutta eipä nyt just tarttekaan pesiä puhallella. Saniaisenkin karsin niin hyvin että siitäkään ole nyt "suojaksi".


      • Ms.x
        hoitaja kirjoitti:

        Sehän antaa suojaa kaloille ja itse odotin että olis kasvanut, taisto olis saanu tehtyä pesänsä, mutta eipä nyt just tarttekaan pesiä puhallella. Saniaisenkin karsin niin hyvin että siitäkään ole nyt "suojaksi".

        Joopajuu. Justiinsa peräänkuulutin siis pintakasveja rihmoille kasviosastolla..

        Mä olen jostain lukenut jotain negatiivista limaskasta, tuon leviämisen lisäksi. Mulla nyt ei oo kokemusta kauheesti, mutta tuntuu ihmeelliseltä, että tuo pääsisi leviämään vaivaksi asti. Ei se nyt ihan tuntivauhtia kuitenkaan kasva.. :) Itse kun viikottain jotain semmosta teen, että pitää kansilasit ottaa pois, niin samallahan sitä limaskaa siitä voi haavilla kerätä. Onko noissa ongelmatapauksissa sit omistaja hiukan laiskanpuoleinen hoitamaan.... ;)

        Mahtaako muuten voimakkaalla pintavirtauksella olla vaikutusta limaskan kasvuun hillitsevästi..


      • hoitaja
        Ms.x kirjoitti:

        Joopajuu. Justiinsa peräänkuulutin siis pintakasveja rihmoille kasviosastolla..

        Mä olen jostain lukenut jotain negatiivista limaskasta, tuon leviämisen lisäksi. Mulla nyt ei oo kokemusta kauheesti, mutta tuntuu ihmeelliseltä, että tuo pääsisi leviämään vaivaksi asti. Ei se nyt ihan tuntivauhtia kuitenkaan kasva.. :) Itse kun viikottain jotain semmosta teen, että pitää kansilasit ottaa pois, niin samallahan sitä limaskaa siitä voi haavilla kerätä. Onko noissa ongelmatapauksissa sit omistaja hiukan laiskanpuoleinen hoitamaan.... ;)

        Mahtaako muuten voimakkaalla pintavirtauksella olla vaikutusta limaskan kasvuun hillitsevästi..

        että tuo pintavirtaus vaikuttaa, mutta ei tuolla tularialtaassakaan, ei suodatusta, ole mitenkenään haitaksi kasvanut. Epäilen laiskuutta jos "haitaksi" asti kasvaa. Niin ja suodattimen virtauksen kun saa säädettyä sillain että pintaksvit kerääntyy tiettyyn nurkkaan niin siitä on helppo ylinmääräiset kerätä talteen. Meilä kans kansilaisit lähtee viikottain, vähintään, pois kokonaan, ainä jotain säätämistä tuossa altaassa, jos ei muuta niin pintaan "nostettuja" kasveja istutella.


    • RRR

      Elikkä pistia ,limaska ja amerikankilpukka ovat tosiaankin hyviä pintakasveja leviämään jos haluu suoja kaloille....

      Mulla on ollut noita kaikkia ja välillä "melkeen" hävitän ne jos meinaa ruveta peittään koko pinnan ettei valo pääse läpi...

      Pistian kanssa tosin kävi hasssusti ku se katos vallan kokonaan ;OD

      Eipä liioin kallista hankkia uutta kun sitä tarjotaan ilmatteeks noilla palstoilla...

      pikkulimaska on nyt valtaamassa altaita ,mutta vaihteeks ihan kivan näköstä....

      Ja helppo hävittää jos haluu niin tehdä

      • nellero

        ...siinä että ne on helppo hävittää mutta kun kaverini ei kertakaikkiaan JAKSA !!!


    • Liinu^^

      Kyseessä on melko varmasti LIMASKA. Se on luultavasti tullut lemmikkiliikkeen veden mukana ostaessa muita kasveja. Minun akvaariooni niitä tuli juuri tuollain salamatkustamalla. Sain ne pois juuri tuolla haavitekniikalla. Hankalinta on se, jos sille jää yksikin limaska, kohta niitä on 100... Se on todella nopeasti lisääntyvä kasvi. Koittakaa kaverinne kanssa vaan sinnikkäästi haavia niitä pois. :)Toivoa voi tuoda lisää se, että itse pääsin niistä limaskoista eroon haavilla! ONNEA!

      • ei haittaa

        Meillä tuli kyseistä kasvia kun ostettiin uusia kaloja ja kasveja mutta mä otin osan pois ja jätin osan koska se on mun mielestä tavallaan ihan kivan näköistä. Ei kai siitä mitään haittaakaan ole jos sitä limaskaa siellä lilluu?


      • Liinu^^

        Eihän siinä mitään pahaa ole jos tykkää... Meillä se peittää koko pinnan ja muut kasvit eivät saa valoa tarpeeksi. sinänsä se on riesa...


      • RRR
        Liinu^^ kirjoitti:

        Eihän siinä mitään pahaa ole jos tykkää... Meillä se peittää koko pinnan ja muut kasvit eivät saa valoa tarpeeksi. sinänsä se on riesa...

        Pikkulimaskaa mutta ei oo enää.
        Ja jos joku haluaa tietää miksi ei? Niin käyköön katsomassa mun kuvablogista se kuva ;OD
        Sieltä löytyy vastaus


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3990
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3822
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      606
      3784
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      17
      2478
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      73
      2368
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      329
      2007
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1990
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1829
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1519
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe