vainko lestadiolaiset taivaaseen

näinkö

Olisin kysynyt teiltä lestadiolaiset, yksinkö lestadiolaiset pääsee taivaaseen? Ihmettelen sitä, koska eihän lestadiolaisuus ole ollut kauaa olemassa. Sanotte että te olette vain oikeita uskovaisia. Miten on ollut v. 1-1900 lukujen välillä? Tämä asia on vaivannut minua, ehkäpä te selitätte minulle. Kiitos

25

2370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Lestadiolaisuus itsessään ei pelasta ketään, vaan se usko, joka siihen liittyy. Me (joita lestadiolaisiksi kutsutaan) uskomme, että näin uskomalla - ei siis millään muulla tavalla - pääsee taivaaseen. Me emme kuitenkaan, niin kuin yleisesti ajatellaan, ole tuomitsemassa ketään kadotukseen. Jumala ja Jumalan sana yksin tuomitsevat. Me elämämme normaalia elämää sen opin mukaisesti, jonka tunnemme ja uskomme oikeaksi, mutta emme suinkaan kulje muiden ihmisten joukossa pohtien koko ajan näiden mahdollista kohtaloa kuoleman jälkeen. Totta kai haluaisimme, että kaikki ihmiset uskoivatpa miten uskoivat tai jättävät uskomatta, pääsisivät taivaaseen, mutta se ei ole - valitettavasti - Jumalan sanan mukaista.

      Olet oikeassa, että lestadiolaisuus on syntynyt tuolloin, mutta silloin ei sinänsä keksitty mitään uutta. Lestadius alkoi oman parannuksen tekonsa jälkeen saarnaata sitä sanomaa, jota on aikojen alusta asti saarnattu. Koska herätys oli tuohon aikaan voimakasta, alettiin joukkoa kutsua lestadiolaisiksi. Aiemmin kutsuttiin mm. hernhutilaisiksi. Jos tuntee lestadiolaista oppia sekä Lutherin opetusta, huomaa, että nämä edustavat samaa raamatun opetusta. Eli siis jossain vaiheessa luterilaisuus on edeltänyt lestadiolaisuutta. Me uskomme siis, että "lestadiolaisuutta" on aina ollut. Se on esiinyt eri nimellä vain.

      Toivottavasti osasin jotenkin vastata kysymyksiisi :D hyvää syksyä.

      • ollut?

        Jos on aina ollut lestadiolaisuutta, niin eikö silloin pitäisi kuulua johonkin muuhun eikä olla "itsenäinen"?


      • ExMary
        ollut? kirjoitti:

        Jos on aina ollut lestadiolaisuutta, niin eikö silloin pitäisi kuulua johonkin muuhun eikä olla "itsenäinen"?

        on aikojen saatossa kulkenut eri maihin, ja varmaankin meidän tapaamme uskovia ihmisiä on aikojen saatossa kutsuttu ties millä eri nimityksillä. Suomessa on vakiintunut tapa nimittää meitä lestadiolaisiksi.


      • totta tai ei
        ExMary kirjoitti:

        on aikojen saatossa kulkenut eri maihin, ja varmaankin meidän tapaamme uskovia ihmisiä on aikojen saatossa kutsuttu ties millä eri nimityksillä. Suomessa on vakiintunut tapa nimittää meitä lestadiolaisiksi.

        jos on alettu kutsumaan lestadiolaiseksi, niin miksi kristinusko on pelkistynyt "oikeasti uskoviin" lestadiolaisiin, eikö vaikka helluntalaiset ole aikaisemmin uskoneet samaan Jumalaan. En usko että kaikki on niin yksinkertaista että joku suuntautuu johonkin uskoon. Eiköhän meillä ole kumminkin vain yksi ja ainoa Jumala ja Jeesus Kristus.


      • muut ovat
        ExMary kirjoitti:

        on aikojen saatossa kulkenut eri maihin, ja varmaankin meidän tapaamme uskovia ihmisiä on aikojen saatossa kutsuttu ties millä eri nimityksillä. Suomessa on vakiintunut tapa nimittää meitä lestadiolaisiksi.

        Mitä ne muut ovat maailmalla, jotka uskovat ja ajattelevat kuten lestadiolaiset? Mitä nimeä, nimitystä käyttävät itsestään? Missä kaikkialla heitä on? Onko heillä myös ehkäisykielto, tv-kielto, vain toinen ihminen antaa synnit anteeksi, konsertissa ei saa käydä, mutta soittaa siellä saa...


      • on lähtökohtana
        ExMary kirjoitti:

        on aikojen saatossa kulkenut eri maihin, ja varmaankin meidän tapaamme uskovia ihmisiä on aikojen saatossa kutsuttu ties millä eri nimityksillä. Suomessa on vakiintunut tapa nimittää meitä lestadiolaisiksi.

        Onko Raamattu lähtökohta vai ei? Jos ei olisi Raamattua, mistä tietäisitte miten elää ja olla? Vai oliko ensin vain sanallinen kertomus, joka myöhemmin kirjoitettiin Raamatuksi?

        Jos on olemassa vain yksi Raamattu, ei siis erisisältöisiä painoksi,niin eikö siellä ole vain yksi Jumala? Olen ymmärtänyt, että näin on ja siihen yhteen Jumalaan uskovat lestadiolaiset, helluntailaiset, luterilaiset, ortodoksit...

        Eikö tästä voisi seurata johtopäätös, että kaikkien pitäisi kuulua samaan seurakuntaan, jos kerran uskoo yhteen ja samaan Jumalaan?

        Miksi on niin monta seurakuntaa... siis erilailla uskovia? Raamattua tulkitaan eritavalla? Eikö vain? Jokainen valitsee sen tulkinnan, joka itselle sopii parhaiten ja jos se sattuu olemaan lestadiolaisten tulkinta, liittyy siihen. Jos joku muu, hellarit, littyy nihin. Jos ei usko Jumalaan, ei sitten kuulu mihinkään, korkeintaan on sen kirkon jäsen, jonka kirkon jäseneksi on lapsena kastettu? Eikö näin?


      • ???
        on lähtökohtana kirjoitti:

        Onko Raamattu lähtökohta vai ei? Jos ei olisi Raamattua, mistä tietäisitte miten elää ja olla? Vai oliko ensin vain sanallinen kertomus, joka myöhemmin kirjoitettiin Raamatuksi?

        Jos on olemassa vain yksi Raamattu, ei siis erisisältöisiä painoksi,niin eikö siellä ole vain yksi Jumala? Olen ymmärtänyt, että näin on ja siihen yhteen Jumalaan uskovat lestadiolaiset, helluntailaiset, luterilaiset, ortodoksit...

        Eikö tästä voisi seurata johtopäätös, että kaikkien pitäisi kuulua samaan seurakuntaan, jos kerran uskoo yhteen ja samaan Jumalaan?

        Miksi on niin monta seurakuntaa... siis erilailla uskovia? Raamattua tulkitaan eritavalla? Eikö vain? Jokainen valitsee sen tulkinnan, joka itselle sopii parhaiten ja jos se sattuu olemaan lestadiolaisten tulkinta, liittyy siihen. Jos joku muu, hellarit, littyy nihin. Jos ei usko Jumalaan, ei sitten kuulu mihinkään, korkeintaan on sen kirkon jäsen, jonka kirkon jäseneksi on lapsena kastettu? Eikö näin?

        "Eikö tästä voisi seurata johtopäätös, että kaikkien pitäisi kuulua samaan seurakuntaan, jos kerran uskoo yhteen ja samaan Jumalaan?"

        Juurikin näin. Pitäisi olla.


      • kuin se tulkitaan
        on lähtökohtana kirjoitti:

        Onko Raamattu lähtökohta vai ei? Jos ei olisi Raamattua, mistä tietäisitte miten elää ja olla? Vai oliko ensin vain sanallinen kertomus, joka myöhemmin kirjoitettiin Raamatuksi?

        Jos on olemassa vain yksi Raamattu, ei siis erisisältöisiä painoksi,niin eikö siellä ole vain yksi Jumala? Olen ymmärtänyt, että näin on ja siihen yhteen Jumalaan uskovat lestadiolaiset, helluntailaiset, luterilaiset, ortodoksit...

        Eikö tästä voisi seurata johtopäätös, että kaikkien pitäisi kuulua samaan seurakuntaan, jos kerran uskoo yhteen ja samaan Jumalaan?

        Miksi on niin monta seurakuntaa... siis erilailla uskovia? Raamattua tulkitaan eritavalla? Eikö vain? Jokainen valitsee sen tulkinnan, joka itselle sopii parhaiten ja jos se sattuu olemaan lestadiolaisten tulkinta, liittyy siihen. Jos joku muu, hellarit, littyy nihin. Jos ei usko Jumalaan, ei sitten kuulu mihinkään, korkeintaan on sen kirkon jäsen, jonka kirkon jäseneksi on lapsena kastettu? Eikö näin?

        Suomen laki on yksi ja ainutkertainen. Saman lakikirjan mukaan tuomitaan tai ollaan tuomitsematta käräjillä / hovissa / korkeimmassa/ jne... Kuitenkin siitä löytyy tulkintoja vaikka kuinka paljon, eivätkä tuomarit ole yksimielisiä, mitä lakiteksti, joka jokaisen edessä on kuitenkin sama, tarkoittaa. Käräjillä ja hovissa saattaa hävitä, mutta korkeimmassa jo voittaa juttunsa. Voi hävitä käräjillä, voittaa hovissa ja hävitä korkeimmassa.

        Raamattua tulkitaan monella tavalla. Ihmiset ymmärtävät asiat niin eri tavalla, mutta kenen tulkinta on väärä ja kenen tulkinta oikea?


      • vl:läiset

        pääsevät taivaaseen, niin minä en ainakaan haluaisi
        sellaiseen paikkaan.


      • ellet halua
        vl:läiset kirjoitti:

        pääsevät taivaaseen, niin minä en ainakaan haluaisi
        sellaiseen paikkaan.

        taivaaseen.vaihtoehtona on kadotus ja sinne sinä joudut.Pitkä iänkaikkisuus on edessä joten haluathan taivaaseen oli siellä ketä tahansa.


      • PAIKKA!
        ellet halua kirjoitti:

        taivaaseen.vaihtoehtona on kadotus ja sinne sinä joudut.Pitkä iänkaikkisuus on edessä joten haluathan taivaaseen oli siellä ketä tahansa.

        Sinne joutuvat vain SRK-laiset keskenään, sinne ei muita (epäuskoisia) päästetä.


      • Anonyymi

        Nii just!

        Missään muussa uskonlahkossa ei oo TV-kieltoa, ehkäisykieltoa, korvakorukieltoa, meikkauskiletoa, tanssikieltoa, alkoholikieltoa (tupakki ei oo alkoholia nii sitä saa juuva) ja monta muuta kieltoa ohjetta, säännöst', nippeliä ja nappelia.

        Ollaan tiukkoja ni siks meikäläiset on satavarmasti se ainua oikia usko!
        Ja sit vaan me ollaan hokattu toi "jessuksen nimessä ja veressä"- sanonta.
        Jos ei ainuita oikeita oltaskaa, nii ainaki toiseks eniten oikeita!


    • saa tällä palstalla

      lestadiolaisten kirjoituksista

    • saa palstalla

      olevista kirjoituksista. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten Päivämies tästä kirjoittaa.

      • tätä keskustelua

        tulle mieleen Jeesuksen kertomus fariseuksesta, joka
        rukoili: Herra, minä kiitän sinua, että en ole niin-
        kuin nuo muut. Minä teen sitä ja sitä ja olen saa-
        nut oikean synninpäästön jne jne..
        Lestadiolaisuus taitaa olla yhtä kuin farisealaisuus.


      • ExMary
        tätä keskustelua kirjoitti:

        tulle mieleen Jeesuksen kertomus fariseuksesta, joka
        rukoili: Herra, minä kiitän sinua, että en ole niin-
        kuin nuo muut. Minä teen sitä ja sitä ja olen saa-
        nut oikean synninpäästön jne jne..
        Lestadiolaisuus taitaa olla yhtä kuin farisealaisuus.

        Lopun aikana ilmaantuu monia vääriä profeettoja kuten Raamatussa mainitaan.


      • nyt lopunaika
        ExMary kirjoitti:

        Lopun aikana ilmaantuu monia vääriä profeettoja kuten Raamatussa mainitaan.

        Jehovat ovat maailmanlopun ennustaneet jo moneen kertaan. Viimeisin taisi olla noin 10 vuotta sitten. Ehkä joku muistaa paremmin...

        Lopunaika? Mistä me tiedämme mikä on lopun aika? Mitä sillä tarkoitetaan? Mikä loppuu?

        Jos Jumala olisi antanut maailmaan vain yhden oikean tavan uskoa, olkoon vaikka lestadiolaisten tapa, niin eiköhän se olisi Raamattuun kirjoitettu. Sieltä sen voisi lukea. Ehkä siinä kerrottaisiin lumesta ja lappalaisista ja mainittaisiin nimi Lars tai Lasse...

        Mielestäni kaikki ovat hyväksyttäviä ja kaikki, jotka uskovat taivaaseen pääsevänsä, sinne myös pääsevät.


      • ExMary
        nyt lopunaika kirjoitti:

        Jehovat ovat maailmanlopun ennustaneet jo moneen kertaan. Viimeisin taisi olla noin 10 vuotta sitten. Ehkä joku muistaa paremmin...

        Lopunaika? Mistä me tiedämme mikä on lopun aika? Mitä sillä tarkoitetaan? Mikä loppuu?

        Jos Jumala olisi antanut maailmaan vain yhden oikean tavan uskoa, olkoon vaikka lestadiolaisten tapa, niin eiköhän se olisi Raamattuun kirjoitettu. Sieltä sen voisi lukea. Ehkä siinä kerrottaisiin lumesta ja lappalaisista ja mainittaisiin nimi Lars tai Lasse...

        Mielestäni kaikki ovat hyväksyttäviä ja kaikki, jotka uskovat taivaaseen pääsevänsä, sinne myös pääsevät.

        kaikki merkit viittaavat siihen.
        Jumala yksin tietää kuitenkin, että
        milloin tulee maailmanloppu.


      • vastaus löydy
        ExMary kirjoitti:

        kaikki merkit viittaavat siihen.
        Jumala yksin tietää kuitenkin, että
        milloin tulee maailmanloppu.

        Raamatusta? Sen on pakko olla siellä, jos maailmanlopusta siellä mainitaan.


      • merkit
        ExMary kirjoitti:

        kaikki merkit viittaavat siihen.
        Jumala yksin tietää kuitenkin, että
        milloin tulee maailmanloppu.

        mitkä kaikki merkit viittaavat maailmanloppuun?


      • tulee joskus
        merkit kirjoitti:

        mitkä kaikki merkit viittaavat maailmanloppuun?

        Minua lohduttaa raamatun sanat:Viimeisinä aikoina jumalan henki lepää pohjoisilla mailla.


    • 14 vuotta myöhässä. Teini-ikäinen lesta täällä. Itelläkin mietityttäny toi sama, en vaan riparilla uskaltanu kysyä vaikka sai nimettömänä laittaa. Harmittaa näin jälkeenpäin. Kuitenkin itse ajattelisin, että pääsee muutkin. Lestaadiolaisuus ollut nääs olemassa vasta hetken, joten sillä logiikalla edes opetuslapset eivät olisi päässyt taivaaseen. Omasta mielestäni se on usko Jumalaan ja halu sekä pyrkimys olla tekemättä syntiä joka pelastaa. Tääki liike ei oo oikeestaan tunnettu kovin missään muualla. Joka tapauksessa, jos joku tätä vielä lukee, niin minun mielestä voi päästä muutkin.

      • Anonyymi

        Eikö rippikoulussa tätä asiaa ole selvitetty, ainakin näyttää, ettei se sinulle ole selvinnyt. En lukenut enempää, mutta tämän postauksen ensimmäisessä kommentissa selostetaan, kuinka me lestadiolaiset olemme samaa uskoa kuin esim. Luther. Sama usko ja Pyhän Hengen jatkumo on Jeesuksen ajalta ja opetuslapsista lähtien. Eikä taivaaseen pääsy rajoitu vain Suomen lestadiolaisiin, elävä Jumalan sana on levinnyt ja leviää ympäri maailmaa (esim. nettiseurat).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö rippikoulussa tätä asiaa ole selvitetty, ainakin näyttää, ettei se sinulle ole selvinnyt. En lukenut enempää, mutta tämän postauksen ensimmäisessä kommentissa selostetaan, kuinka me lestadiolaiset olemme samaa uskoa kuin esim. Luther. Sama usko ja Pyhän Hengen jatkumo on Jeesuksen ajalta ja opetuslapsista lähtien. Eikä taivaaseen pääsy rajoitu vain Suomen lestadiolaisiin, elävä Jumalan sana on levinnyt ja leviää ympäri maailmaa (esim. nettiseurat).

        Voi ihmetys tätä pimeän määrää, onko suomalaiset todella näin umpisokeita hengellisissä asioissa, ollaan muka ripitetty ja rokotettu mutta ei hajuakaan itse asiasta....kuka pääsee taivaaseen kysellään, eikö sitä osaa lukea itse Raamatusta miten siellä asia sanotaan, ei sitä ajokorttiakaan saa naapurilta kyselemällä hohoijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö rippikoulussa tätä asiaa ole selvitetty, ainakin näyttää, ettei se sinulle ole selvinnyt. En lukenut enempää, mutta tämän postauksen ensimmäisessä kommentissa selostetaan, kuinka me lestadiolaiset olemme samaa uskoa kuin esim. Luther. Sama usko ja Pyhän Hengen jatkumo on Jeesuksen ajalta ja opetuslapsista lähtien. Eikä taivaaseen pääsy rajoitu vain Suomen lestadiolaisiin, elävä Jumalan sana on levinnyt ja leviää ympäri maailmaa (esim. nettiseurat).

        Tuo ajatus, että esim. Luther olisi ollut "lestadiolainen", on legendaa. Jos lukisit kaikki häneltä säilyneet tekstit, huomaisit kyllä itsekin, että hänen uskonsa ei ollut samanlaista kuin lestadiolaisten.

        Täällä kysyttiin, voivatko muutkin kuin lest. päästä taivaaseen. Siihen ei pidä vastata liikkeen itse keksimillä tarinoilla, jotka ovat vailla totuuspohjaa, vaan Raamatun sanalla. Lue, mitä Jeesus Kristus itse sanoo:

        "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää, ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" Joh. 11: 25-26

        Nyt minä kysyn sinulta saman: Uskotko sen? Ettei yksikään, joka uskoo, ikinä kuole?

        Seuroissa näihin kohtiin lisätään aina se "mutta". Esim. "Mutta kuitenkin me uskovaiset ymmärrämme, että pitää uskoa OIKEIN." Huomatkaa, että Raamatusta tuo ajatus puuttuu. Siellä ei ole vaatimusta kuulua mihinkään porukkaan tai uskoa "oikein". Pelkkä usko Vapahtajaan riittää. Niin suuri on armo. Niin yksinkertainen on usko.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1270
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      807
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      760
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      671
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      658
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe