Takuukuitit - haalistuminen

BoogieBoogie

En tosiaan tiennyt mihin kategoriaan tämän olis pistänyt, mutta toivottavasti jotain vastauksia saisi. Tälläistä mietiskelin tällä kertaa:
Katselin eilen takuukuitteja, niitä miulla onkin aika pino...suurin osa kuitenkin käyttökelvottomia. Ajan myötä teksti haalistuu niistä kokonaan. Jos ajoissa tajuaisi niin kävisi hakemassa uuden vielä kun siitä selvän saa tai yksinkertaisesti skannaa ne samantien koneelle (tiedä sitten hyväksyvätkö todistukseksi). Helpointahan kuitenkin olisi jos saisi haalistumisen estettyä jollain keinoin. Mistä haalistuminen johtuu? Lämpö, valo jne.? Ja millä sen saisi estettyä?
Joskus tästä aiheesta olen jotain lukenut (kun ei tuolle tiedolle vielä ollut käyttöä), mutta se tieto on hävinnyt päästäni jo ajat sitten.

Kiitoksia vastauksista!

18

6673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nykypäivänä ovela

      tapa saada tuotteelta takuu evättyä, ei kuittia ei takuuta. Kannattaa aina oston yhteydessä vaatia käsinkirjoitettu kuitti, niissä muste säilyy sen vuoden pari eikä ensimmäisten kuukausien aikana häviä.

      • LJV

        On kokemusta itsellä takuu kodinkoneesta joka laukesi ja kuitti löytyi mutta yllätys yllätys ei saanut enään tiedoista selvää..

        Tämä myyjä liike ilmoitti kohteliaasti että koska laite on täältä kertomani mukaan ostettu saan korvaavan tuotteen tilalle ja he toimittavat ko laitteen edelleen maahantujalle.

        Myyjä teki asiasta paperit johon vaadittiin nimeni
        lisäksi hän kertoi että kaikki heillä myytävät laitteet löytyvät viivakoodilla eli tämänkin laitteen myyntipäivä löytyisi..

        Liekö tuuria vai näinkö asian pitää mennä.. ?


    • mokoma haalistuu

      valossa, ja jos laitat kuitin muovitaskuun niin ei mene kun alle viikko ja tekstiä ei näy. Mälsää. Yksi vaihtoehto on ottaa valokopio kuitista, joskus olen töissä kopioinut jotain isompien ostosten kuitteja.

      • ei tarvitse

        ottaa kopiota lämpökuitista. Jos takuu on vaikka 5 vuotta niin tekstin on pysyttävä tuo 5 vuotta kuitissa. Menet vain tarvittaessa lämpökuitin kanssa korjaamon ja sanot että tässä ostokuitti. Siinäpä selvittää koska tuote ostettu. Toki kopio helpottaa asiointia, mutta pakko sitä ei ole ottaa.


      • jussi240
        ei tarvitse kirjoitti:

        ottaa kopiota lämpökuitista. Jos takuu on vaikka 5 vuotta niin tekstin on pysyttävä tuo 5 vuotta kuitissa. Menet vain tarvittaessa lämpökuitin kanssa korjaamon ja sanot että tässä ostokuitti. Siinäpä selvittää koska tuote ostettu. Toki kopio helpottaa asiointia, mutta pakko sitä ei ole ottaa.

        Sori nyt kun pilaan sinun hienon "minä minä minä" maailmankuvasi, mutta jos asiakkaalla ei ole näyttää takuusta todistusta mistä saa selvää, takuuhuoltoa ei voida tehdä. Myöskään ei ole huoltoliikkeen tehtävä alkaa metsästämään asiakkaan laitteen takuutodistusta jos asiakas sen on itse hukannut tai teksti on kadonnut. Huoltoliike ei ole takuuta laitteelle myöntänyt eikä laitteesta myöskään ole takuuvastuussa. Huoltoliike suorittaa ainoastaan korjauksen ja laskuttaa takuun antajaa, joka yleensä vaatii takuutodistuksesta kopion laskun liitteeksi.

        Helpoin ja vielä suositeltava tapa on ottaa kuitista valokopio. Tämän voi pyytää jo myyjää tekemään kun laitetta ollaan ostamassa.


      • sen saa
        jussi240 kirjoitti:

        Sori nyt kun pilaan sinun hienon "minä minä minä" maailmankuvasi, mutta jos asiakkaalla ei ole näyttää takuusta todistusta mistä saa selvää, takuuhuoltoa ei voida tehdä. Myöskään ei ole huoltoliikkeen tehtävä alkaa metsästämään asiakkaan laitteen takuutodistusta jos asiakas sen on itse hukannut tai teksti on kadonnut. Huoltoliike ei ole takuuta laitteelle myöntänyt eikä laitteesta myöskään ole takuuvastuussa. Huoltoliike suorittaa ainoastaan korjauksen ja laskuttaa takuun antajaa, joka yleensä vaatii takuutodistuksesta kopion laskun liitteeksi.

        Helpoin ja vielä suositeltava tapa on ottaa kuitista valokopio. Tämän voi pyytää jo myyjää tekemään kun laitetta ollaan ostamassa.

        useimmissa liikkeissä otetaan kopio kuitista ihan pyytämättä ja automaatisesti - prisman kassalla kehotetaan menemään neuvontaan hakemaan kopio. Ei kauppias ole riistäjä, joka tahallaan haluaa asiakkaalle blancokuitteja antaa.


      • häviää teksti
        ei tarvitse kirjoitti:

        ottaa kopiota lämpökuitista. Jos takuu on vaikka 5 vuotta niin tekstin on pysyttävä tuo 5 vuotta kuitissa. Menet vain tarvittaessa lämpökuitin kanssa korjaamon ja sanot että tässä ostokuitti. Siinäpä selvittää koska tuote ostettu. Toki kopio helpottaa asiointia, mutta pakko sitä ei ole ottaa.

        Lämpökuitin kanssa mennään takuuaikana myyjälle ja hän sitten asioi korjaamon kanssa.
        kuluttajaviranomaiset ovat ottaneet sen kannan, että ostopäivän todistaminen ei voi olla pelkästään ostajan varassa, myös myyjälle jää dokumentti kaupasta. Varsinkin kun kuittien teksti on itsestään häipyvää.

        Ottakaa kuitista kuva digikameralla tai kännykällä. Harvalla on kotona skanneria tai kopiokonetta, luulen mä.


      • Kuitti
        häviää teksti kirjoitti:

        Lämpökuitin kanssa mennään takuuaikana myyjälle ja hän sitten asioi korjaamon kanssa.
        kuluttajaviranomaiset ovat ottaneet sen kannan, että ostopäivän todistaminen ei voi olla pelkästään ostajan varassa, myös myyjälle jää dokumentti kaupasta. Varsinkin kun kuittien teksti on itsestään häipyvää.

        Ottakaa kuitista kuva digikameralla tai kännykällä. Harvalla on kotona skanneria tai kopiokonetta, luulen mä.

        Säilytän kuitteja isossa pahvirasiassa ja kansi päälle! Juuri sitä selailin ja heitin roskiin neljäkin vuotta vanhoja kuitteja. Vielä oli tekstit tallella. Säilyttäkää niitä siis oikein.


      • SittiSontiainen
        jussi240 kirjoitti:

        Sori nyt kun pilaan sinun hienon "minä minä minä" maailmankuvasi, mutta jos asiakkaalla ei ole näyttää takuusta todistusta mistä saa selvää, takuuhuoltoa ei voida tehdä. Myöskään ei ole huoltoliikkeen tehtävä alkaa metsästämään asiakkaan laitteen takuutodistusta jos asiakas sen on itse hukannut tai teksti on kadonnut. Huoltoliike ei ole takuuta laitteelle myöntänyt eikä laitteesta myöskään ole takuuvastuussa. Huoltoliike suorittaa ainoastaan korjauksen ja laskuttaa takuun antajaa, joka yleensä vaatii takuutodistuksesta kopion laskun liitteeksi.

        Helpoin ja vielä suositeltava tapa on ottaa kuitista valokopio. Tämän voi pyytää jo myyjää tekemään kun laitetta ollaan ostamassa.

        Takuuhuollosta tai korjauksesta ei voi kieltäytyä sen takia että asiakkaalla ei ole kuittia tai että kuitista ei enää näy mitään.

        Kuluttajaviraston sivuilta:

        Kaupan ei lain mukaan ole pakko antaa ostoksesta kuittia. Missään laissa ei myöskään ole määritelty, mitä asioita kuitissa täytyy olla. Kuitteja kuitenkin käytetään yleisesti tositteena kaupan ja ostajan välillä. Kuitti helpottaa monien asioiden hoitamista, esimerkiksi virheestä valittamista tai silloin, kun kauppias on antanut vaihto- tai palautusoikeuden. Kuitin antamista voidaan pitää hyvänä liiketapana, josta yksiselitteisesti voidaan todeta, mistä kaupasta mitäkin on ostettu ja mihin hintaan.
        Jos ostetussa tuotteessa on virhe, siitä voi valittaa liikkeeseen ilman kuittiakin. Esimerkiksi pankkikorttitosite, tiliote tai liikkeen tarra tuotteen pakkauksessa ovat riittäviä todisteita ostopaikasta.


    • Perskules Saakutirallas

      Kyllä takuukuitillakin pitäis olla takuu!!

    • kehäraakki

      Mielestäni takuukuittien ennenaikainen haalistuminen on edesvastuutonta kuluttajien pettämistä ja lain kiertämistä. Kuluttajien tulisi nostaa asiasta riittävän iso äläkkä, jotta kauppiaat saataisiin ruotuun, sillä kuluttajaviranomaiset yksin tuskin voivat tilanteelle mitään.

      Ja kuka niitä kuittilappuja muistaa kopioida, vaikka olisi mahdollisuuskin. Sehän haalistuu pahimmassa tapauksessa jo lompakossa parissa kuukaudessa.

    • Siitä tietenkin lähdetään, että myyjäliike vastaa siitä, että takuukuitti säilyy lukukelpoisena takuuajan. Jos liike käyttää sellaista kuittimateriaalia, joka ei kestä mainittua aikaa, tulee sen itse ja omasta aloitteestaan antaa asiakkaalle jokin muu todiste ostotapahtumasta. Esimerkiksi valokopio tai käsin kirjoitettu kuitti.

      Jos kuitenkin joudutaan tilanteeseen, että tuote rikkoontuu takuuaikana ja kuitista on tiedot kadonneet, on myyjäliikkeen tehtävänä selvittää asia esimerkiksi kirjanpidostaan.

    • BoogieBoogie

      Miulla ei ole koskaan takuukuitit lompsassa tai missään lojumassa, olen hieman sairaalloisen nipo lappujen ja lippujen järjestyksestä. Niinpä kuitit onkin paperikuoressa, kansiotaskussa ja tasku kansiossa. Jotkut eivät tosiaan haalistu lainkaan, mutta jotkut menevät hyvinkin nopeasti käyttökelvottomiksi. Gigantissa on hyvä systeemi, ei takuulla haalistu. Ja muutenkin on mainittava, että ainakin minun kohdalla ovat toimineet todella hyvin takuujuttujen kanssa. Haalistaisikohan se muovitasku sitten minun kuittini - en tiedä - mutta pitänee turvautua niihin kopioihin. Ei tule sitten mitään epäselvyyksiä.

      Hyvä, että asiasta saatiin hieman keskustelua aikaiseksi. :)
      Välillä on hermot riekaleina elektroniikan kanssa...mitä vähemmän sähköllä toimivia, monimutkaisia laitteita kotona on, sen parempi. x-boxilla kerkesin ehkä kolmesti pelaamaan, sitten se hetkeksi jäi hyllyyn seisomaan ja kun seuraavan kerran koitettiin sitä, ei perhana virtaa tullut koneeseen millään. *huoh* Toivottavasti saa helposti takuuseen ilman mitään säätöjä.

    • pantone

      Thermal paperin printtijälki perustuu tulostimen lämmön aikaan saamaan kemialliseen reaktioon, joten kuittien oikeaoppinen säilytys on ensiarvoisen tärkeä juttu. Säilytyspaikan tulisi olla kuiva, viileä ja suoralta valolta suojattu. Hyvä säilytyspaikka on pahvilaatikko, kirjekuori tai mappi. Mahdollisimman huono säilytyspaikka taas on muovitasku tai tekonahkainen halpis lompsa eli muovien pehmentimet ovat myrkkyä thermal-paperille. Thermal papereissa säilyvyys voi olla jopa 25 vuotta. Ongelmana on, että kaikenmoiset prismat ja cittarit ostaa halvinta paskaa mitä löytävät. Vai oletko joskus törmännyt esim. lentolippuun tai loton online tositteeseen josta on printti hävinnyt? Suomessa on muuten yksi maailman suurimpia thermal-paperin tuottajia. Heidän sivuiltaan löytyy paljon tietoa thermal-papereista. www.jujothermal.com

      • BoogieBoogie

        Kiitoksia sulle tuosta linkistä!

        Mulla on tällä hetkellä takuukuitit kirjekuoressa ja kirjekuori kansiossa MUOVITASKUSSA! :S Käynpä ottamassa pois...mutta muut olosuhteet pitäs olla kohdillaan...viileässä ja pimeässä varastossa säilytän sitä kansiota.


    • EiMuutostaVieläkään

      Hakeuduin sivuille googlettamalla. Säilöin taksikuitteja muovitaskussa. Yllätyksekseni, vanhin vain noin 1,5 kk sitten saatu matkakuitti oli lukukelvoton. Myös kaikki muut olivat kärsineet enemmän tai vähemmän. En ole tiennyt, että juuri muovi häivyttää kuittitekstiä erityisen tehokkaasti. Nyt tiedän.

    • Takavalotakuu

      Sehän on niiden kuittien tarkoituskin että tulevat lukukelvottomaksi.
      Luvataan pitkä takuuaika mutta kun kuitti hupenee silmissä parissa kuukaudessa, niin myyjä ei ole enää vastuussa mistään.
      Tämän olen saanut karvaasti oppia.

    • Nillitäellinillitä

      Ihan vain teidän valittujen tiedoksi. Ottakaa kuiteistanne digikuva sillä matkapuhelimella, jolla roikutte täälläkin. Lisäksi kuittikuvan varmuuskopiointi pilveen auttaa säilyttämään sen tallella vaaditun ajan, jos vaikka kapula putoaisi pönttöön tai siiderituoppiin ennen tuotevastuuajan päättymistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2936
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2500
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      92
      2256
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1896
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      46
      1825
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1323
    Aihe