Tuliliskon hankintaan liittyviä kysymyksiä

Haaveissa tulilisko :)

Hei! Harkitsen tuliliskon hankintaa mutta tarvitsisin vastauksia näihin kysymyksiini:

1. Tarvitsevatko tuliliskot jotain valaisinta? Tuttuni omistaa tuliliskon eikä hänen akvaterraariossaan ole valaisinta. Äitini ei pidä siitä että pitäisin valaisinta päällä monta tuntia..

2. Onko suodatin välttämätön? Ajattelin kyllä hankkia sen (joskaan en tiedä mitä äitini siitä pitäisi..) mutta lähinnä kysyn tätä siksi koska tuttuni liskolla ei ole mitään suodatinta. Hyvin lisko tuntuu kuitenkin pärjäilevän, vaikuttaa ihan tyytyväiseltä.

3. Kuinka paljon rahaa tuliliskoon yleensä menee kuukaudessa? Alkuhankintoihinhan menee aina enemmän mutta entä sitten kun kaikki on hankittu?

Hmm.. Mieleeni ei taida tulla juuri nyt muita kysymyksiä. Olisin kiitollinen jos vastaisitte :) Jos hankin tuliliskoja niin ajattelin hankkia 2-3 tuliliskoa.

9

800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anskuu

      1. No Mitään Valaisin systeemiä ei perjaatteessa tarvitse, mutta ainekin omilla liskoillani on Valo että voin tiirailla missä ne ovat. Eli valo helpottaa tuliliskojen katselua ym. Mutta lämpölamppua ei tarvita!

      2. Kun Tuliliskolla on maakausi se ei välttämättä tarvi suodatinta(minulla ei ole suodatinta käytössä maakaudella) Mutta vesikaudella kun vettä pitää lisätä puolet akvaterraariosta niin suosittelen ottamaan Tuliliskolle sopivan suodattaminen (Hiljainen ja ei isoa virtausta.

      3. Kuukausi juttuja: Niiku Ruuat(ei mee paljoo), Vesi, Sitten tietysti pitää aikaa jäädä putsaamaan akvaarion ym. Eli kuukaudessa ehkä n.alle 20-10-5e :) Eli ei paljoa!!! :)

      Minulla itselläni on: 3 Tuliliskoa jotka elättävät hyvin ja ajattelin ostaa vielä neljännen :)

      • Keskustelun aloittaja

        Nyt koko asia on täysin varmaa: hankin tuliliskoja. =)

        Miten muuten tuliliskot kuljetetaan esim. eläinkaupasta kotiin? Jossain muovilaatikossako, faunaboksissa kenties? Mitä kuljetuslaatikossa pitäisi olla, pärjääkö tulilisko kuljetuksen ajan pelkällä maalla vai miten?


    • 6 tuliliskon omistaja.

      olen kyllä aivan eri mieltä.

      1. tarvitsevat ehdottomasti! muutenhan esim. kasvit kuolevat. itse pidän kuudella liskollani ( 112 l akva ) n. yhdeksästä ilta kahdeksaan valoa päällä. ehdottomasti loisteputkivalaisin, ei hehkulamppua!

      2. ON! vesi likaantuu nopeammin kuin kalojen, sillä liskon " tuotokset " likastuttavat veden. ilman suodatinta joutuisit vaihtamaan veden monta kertaa viikossa!

      3. en osaa sanoa, sillä itselläni on enemmän kuin yksi lisko.

      vinkkinä, ÄLÄ HANKI LISKOJA, jos kerran äitisi ei anna hankkia kunnollisia elinoloja niille! jos jollain tutullasi on lisko, joka näyttää "pärjäävän", ei se ulkoapäin näytä kärsivän, vaikka saattaisi olla aivan huonossa kunnossa, ilman valaisinta ja suodatinta.

      minkä kokoinen akva sulla on? mihinkään 40-litran purkkiin en itse laittaisi.

      tämä oli aivan eri mielipide, kuin ensimmäisellä vastanneella, mutta koitan minäkin auttaa :)

      • Keskustelun aloittaja

        Vielä ei ole mitään akvaariota mutta ajattelin hankkia noin 60-90 litraisen. Suodattimen kyllä hankin ja tarvittaessa myös valaisimenkin.


      • ....
        Keskustelun aloittaja kirjoitti:

        Vielä ei ole mitään akvaariota mutta ajattelin hankkia noin 60-90 litraisen. Suodattimen kyllä hankin ja tarvittaessa myös valaisimenkin.

        kyllähän se on yhdelle liskolle aika ruhtinaalisesti tilaa, hyvältä kuulostaa.

        suosittelen todellakin hankkimaan nuo laitteet, saattaa lisko ilmankin ELÄÄ, mutta kärsii siitä. toivottavasti saat akvaarion kunnolla toimintaan :)

        kannattaa ihmeessä hankkia liskoja, suloisia ja ihania otuksia, joita on helppo hoitaa.


      • anskuu
        .... kirjoitti:

        kyllähän se on yhdelle liskolle aika ruhtinaalisesti tilaa, hyvältä kuulostaa.

        suosittelen todellakin hankkimaan nuo laitteet, saattaa lisko ilmankin ELÄÄ, mutta kärsii siitä. toivottavasti saat akvaarion kunnolla toimintaan :)

        kannattaa ihmeessä hankkia liskoja, suloisia ja ihania otuksia, joita on helppo hoitaa.

        Eli kaikki hoitaa eri tavalla. Esim minä en pidä suodatinta akvaariossa tuliliskojen maakauden aikana koska minulla on vain pieni allas jossa
        tulilisko pystyy uimaan. Joten siksi suodatin ei siihen altaaseen mahdu, Mutta joka toinen päivä vaihdan veden. :) 60-90l mahtuu n. 1-3 kiinankääpiö tuliliskoa :)


    • Marlapää

      En tiedä olenko vain joku luopioidiootti, joka ei tuhlaa paljonkaan rahaa liskoihinsa, mutta minulla ei aina mene joka kuukausi rahaa lainkaan. Liskoja hankkiessani en pihistellyt soran, ruoan, suodattimen, kasvien, valon tai minkään muunkaan kohdalla, ja edelleenkin, jos jotain pitää ostaa, ostan aina laatua. Liskot tulivatkin alussa kalliiksi. Mutta ruokia (noin 10 e) joudun ostamaan vain muutaman kuukauden välein, kesäisin tongin ötököitä. Lisäravinteita ynnä muita ei niitäkään tarvitse ostaa kuukausittain.

      Tuliliskot ovatkin melko petollisia rahasyöppöjä, jos ei osaa pitää varaansa- saatat selvitä puoli vuotta käyttämättä juuri lainkaan rahaa, ja yhtä-äkkiä pitääkin ostaa jotain hinnakasta kasviravinnetta, poikasruokaa, uusi suodatin jos edellinen meneekin yllättäen rikki, lamppu entisen palaessa loppuun tms... Viisasta olisi pitää pientä "liskorahastoa" jemmassa, niin ei tule vahinkoa.

      Tuliliskot ovat edullisia ja uskon, että ne sopisivat sinulle. Rahaa kannattaa kuitenkin varata matkaan. Onnea liskonhankinnalle!

      (ps. Jos äitisi valittaa jatkuvasta akvaariovalon polttamisesta, voit sanoa, ettei loisteputkivalo ole lainkaan kallista! Liskoja on suomen pimeillä lakeuksilla vaikea tarkkailla pelkässä huonevalaistuksessa.)

      • anskuu

        Samaa mieltä olen marlapään kanssa :)


    • vaan

      Mun liskoilla on valaisin.
      Mul ei oo suodatinta.
      Mulla ei mee rahaa muuhun kuin uusiin ruokiin 2-3 kk välein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1184
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      50
      701
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      585
    Aihe