valot vai ympyrä?

mankelix

Itse olen kiertoliittymien puolestapuhuja numero yksi. En käsitä valoja paikassa jossa ne ovat turhia ja hyödyttömiä. Kiertoliittymä olisi asiaa monessa valoristeyksessä joita voitaisiin alkaa pikkuhiljaa purkaa pois koska ne eivät kuulu nollatoleranssin Suomeen. Unohtakaa todelliset vaaran paikat, joita jokainen löytää, mutta tämä onkin universaali keskustelu.

9

605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joissain valot on paremmat kuin ympyrä ja toisinpäin. Hyvin suunniteltu ympyrä on toimiva, ja nopea kaikille, mutta ei sovi joka paikkaan, esim, kaupunkien keskustat, joissa hyvin jaksotetut valot ovat parhaat (ja harvinaiset)

      vielä kun kaikki autoilijat OSAISIVAT AJAA niissä ympyröissä, silloin parempia ratkaisuita saisi hakea.

      • Auto--Antero

        Oletko semmoisia nähnyt? Ok olen minäkin. Lähimmät löytyvät Tallinnasta.
        On hienoa nähdä katu vihreää pursuten, kilometri toisensa perään.
        Ei ole kiirus ajaa, kun tietää, ettei HAISTAVIUN punavalo keskeytä etenemistä.

        HELLsingissä joutuu koko ajan polkemaan täysillä. Muuten vaihtuu punavalo päin naamaa.
        Liian usein saa liikkeelle lähtiessään huomata seuraavien valojen vaihtuvan HAISTAVITUNpunaiseksi!!!
        Ainoastaan täysikaasu kiihdytys pelastaa tilanteen keltaisille.

        Siinä vaiheessa vauhtia on usein reippaasti toista sataa, mutta se on ilmeisesti kaupungin isien tarkoituiskin.
        Tuottaahan se reippaasti veroeuroja valtion kassaan, meinaan se täyskiihdytys...


      • toope
        Auto--Antero kirjoitti:

        Oletko semmoisia nähnyt? Ok olen minäkin. Lähimmät löytyvät Tallinnasta.
        On hienoa nähdä katu vihreää pursuten, kilometri toisensa perään.
        Ei ole kiirus ajaa, kun tietää, ettei HAISTAVIUN punavalo keskeytä etenemistä.

        HELLsingissä joutuu koko ajan polkemaan täysillä. Muuten vaihtuu punavalo päin naamaa.
        Liian usein saa liikkeelle lähtiessään huomata seuraavien valojen vaihtuvan HAISTAVITUNpunaiseksi!!!
        Ainoastaan täysikaasu kiihdytys pelastaa tilanteen keltaisille.

        Siinä vaiheessa vauhtia on usein reippaasti toista sataa, mutta se on ilmeisesti kaupungin isien tarkoituiskin.
        Tuottaahan se reippaasti veroeuroja valtion kassaan, meinaan se täyskiihdytys...

        Antero on päässyt taas avohoitoon!


    • liikenneympyrää

      Se vetää paremmin vaikka siellä seassa pyöriikin kainenlaista kapulaa rattaisiin laittajaa mutta silti se toimii.

      Liikennevalot maksaa senkin jälkeen kun ne on kerran asennettu, niitä joutudaan joskus huoltamaan, ohjelmoimaan jne.

    • useinmiten

      ympyrä tietenkin, säästää kaikkien aikaa ja hermoja, toimii niin vilkkaan kuin hiljaisenkin liikenteen aikana.

    • Asmo Sula

      Vilkun oikeaoppinen käyttö olisi kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, etenkin vilkkaamin liikennöidyissä kieroliittymissä. Myös, mikäli siihen ei sen kummempia esteitä, kieroliittymän halkaisia voisi olla suurempi kuin näissä nykyisissä. Antaisi lisää reagointiaikaa.

    • liikenneympyräkin

      Suht väljässä liikenteessä liikenneympyrä toimii mainiosti mutta liian tiheässä liikenteessä puuroutuu liikenneympyräkin.

      • Vain jos on yksi selkeä pääsuunta jota käytännössä kaikki ajavat.

        Liikenneympyrästä kun yksi poistuu niin siihen jää juuri sopiva autonmentävä rako - ja taas jatkuu piirileikki. :)

        Tietysti vaatii sitä vilkun käyttöä minkä niin monet unohtavat. Itse yritän sormella aina osoittaa kattoon päin (vilkunvarren kääntösuuntaa) noille, mutta jotenkin epäilen etteivät he osaa sivuilleenkaan katsella...


    • Ympyrä parempi, vielä kun ihmiset oppisivat niissä ajamaan niin olisi melkein yhtä hyvä kuin eritasoristeys... :)

      Eilenkin ajelin kaverin perässä kohti paikallista pizzeriaa (älkää kysykö) kun ympyrässä vetäisi joku teinicorollisti näppärästi suoraan tämän eteen (siis me ajoimme jo ympryässä). Kaveri jarrutti aika voimakkaasti ja minä vähän kevyemmin siellä perässä. Perille kun päästiin niin ehdotin että olisi ajanut päälle. Niin sanoikin tekevänsä normaalisti, mutta ei viitsinyt kun oli 5kk lapsi kyydissä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      305
      782
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      589
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe