valot vai ympyrä?

mankelix

Itse olen kiertoliittymien puolestapuhuja numero yksi. En käsitä valoja paikassa jossa ne ovat turhia ja hyödyttömiä. Kiertoliittymä olisi asiaa monessa valoristeyksessä joita voitaisiin alkaa pikkuhiljaa purkaa pois koska ne eivät kuulu nollatoleranssin Suomeen. Unohtakaa todelliset vaaran paikat, joita jokainen löytää, mutta tämä onkin universaali keskustelu.

9

605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joissain valot on paremmat kuin ympyrä ja toisinpäin. Hyvin suunniteltu ympyrä on toimiva, ja nopea kaikille, mutta ei sovi joka paikkaan, esim, kaupunkien keskustat, joissa hyvin jaksotetut valot ovat parhaat (ja harvinaiset)

      vielä kun kaikki autoilijat OSAISIVAT AJAA niissä ympyröissä, silloin parempia ratkaisuita saisi hakea.

      • Auto--Antero

        Oletko semmoisia nähnyt? Ok olen minäkin. Lähimmät löytyvät Tallinnasta.
        On hienoa nähdä katu vihreää pursuten, kilometri toisensa perään.
        Ei ole kiirus ajaa, kun tietää, ettei HAISTAVIUN punavalo keskeytä etenemistä.

        HELLsingissä joutuu koko ajan polkemaan täysillä. Muuten vaihtuu punavalo päin naamaa.
        Liian usein saa liikkeelle lähtiessään huomata seuraavien valojen vaihtuvan HAISTAVITUNpunaiseksi!!!
        Ainoastaan täysikaasu kiihdytys pelastaa tilanteen keltaisille.

        Siinä vaiheessa vauhtia on usein reippaasti toista sataa, mutta se on ilmeisesti kaupungin isien tarkoituiskin.
        Tuottaahan se reippaasti veroeuroja valtion kassaan, meinaan se täyskiihdytys...


      • toope
        Auto--Antero kirjoitti:

        Oletko semmoisia nähnyt? Ok olen minäkin. Lähimmät löytyvät Tallinnasta.
        On hienoa nähdä katu vihreää pursuten, kilometri toisensa perään.
        Ei ole kiirus ajaa, kun tietää, ettei HAISTAVIUN punavalo keskeytä etenemistä.

        HELLsingissä joutuu koko ajan polkemaan täysillä. Muuten vaihtuu punavalo päin naamaa.
        Liian usein saa liikkeelle lähtiessään huomata seuraavien valojen vaihtuvan HAISTAVITUNpunaiseksi!!!
        Ainoastaan täysikaasu kiihdytys pelastaa tilanteen keltaisille.

        Siinä vaiheessa vauhtia on usein reippaasti toista sataa, mutta se on ilmeisesti kaupungin isien tarkoituiskin.
        Tuottaahan se reippaasti veroeuroja valtion kassaan, meinaan se täyskiihdytys...

        Antero on päässyt taas avohoitoon!


    • liikenneympyrää

      Se vetää paremmin vaikka siellä seassa pyöriikin kainenlaista kapulaa rattaisiin laittajaa mutta silti se toimii.

      Liikennevalot maksaa senkin jälkeen kun ne on kerran asennettu, niitä joutudaan joskus huoltamaan, ohjelmoimaan jne.

    • useinmiten

      ympyrä tietenkin, säästää kaikkien aikaa ja hermoja, toimii niin vilkkaan kuin hiljaisenkin liikenteen aikana.

    • Asmo Sula

      Vilkun oikeaoppinen käyttö olisi kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, etenkin vilkkaamin liikennöidyissä kieroliittymissä. Myös, mikäli siihen ei sen kummempia esteitä, kieroliittymän halkaisia voisi olla suurempi kuin näissä nykyisissä. Antaisi lisää reagointiaikaa.

    • liikenneympyräkin

      Suht väljässä liikenteessä liikenneympyrä toimii mainiosti mutta liian tiheässä liikenteessä puuroutuu liikenneympyräkin.

      • Vain jos on yksi selkeä pääsuunta jota käytännössä kaikki ajavat.

        Liikenneympyrästä kun yksi poistuu niin siihen jää juuri sopiva autonmentävä rako - ja taas jatkuu piirileikki. :)

        Tietysti vaatii sitä vilkun käyttöä minkä niin monet unohtavat. Itse yritän sormella aina osoittaa kattoon päin (vilkunvarren kääntösuuntaa) noille, mutta jotenkin epäilen etteivät he osaa sivuilleenkaan katsella...


    • Ympyrä parempi, vielä kun ihmiset oppisivat niissä ajamaan niin olisi melkein yhtä hyvä kuin eritasoristeys... :)

      Eilenkin ajelin kaverin perässä kohti paikallista pizzeriaa (älkää kysykö) kun ympyrässä vetäisi joku teinicorollisti näppärästi suoraan tämän eteen (siis me ajoimme jo ympryässä). Kaveri jarrutti aika voimakkaasti ja minä vähän kevyemmin siellä perässä. Perille kun päästiin niin ehdotin että olisi ajanut päälle. Niin sanoikin tekevänsä normaalisti, mutta ei viitsinyt kun oli 5kk lapsi kyydissä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe