Laitetaanko "paremmat" eli vähemmän kuluneet yksilöt eteen vai taakse? Onko auton vetotavalla merkitystä renkaiden sijoittamiseen?
Kummin päin?
22
1776
Vastaukset
- laitetaan aina
taakse riippumatta vetotavasta
- riippuu pinnasta
Kyllä se käytännössä menee niin että paremmat laitetaan vetäville pyörille. Etenkin jos pinta alkaa olla sakkorajoilla ja halutaan ajaa kaikki renkaat vaihtokuntoon yhtäaikaa.
Ajotyyli tämän jälkeen riippuu "pinnasta". - olet
riippuu pinnasta kirjoitti:
Kyllä se käytännössä menee niin että paremmat laitetaan vetäville pyörille. Etenkin jos pinta alkaa olla sakkorajoilla ja halutaan ajaa kaikki renkaat vaihtokuntoon yhtäaikaa.
Ajotyyli tämän jälkeen riippuu "pinnasta".parhaat kuuluvat aina taakse.
- homma toimii
mikäli renkaat on kuluneet suht tasaisesti, ni paremmat vetäville pyörille, Jos taas on kaksi kulunutta, ja kaksi "uudenkarheaa" ni paremmat taakse.
on se vaan helppoo ku on takaveto paremmat aina taakse =)- nakki
kyll mää edelleen sitt kauhiasti hämmästelen tätä takapään suosimista autoissa.
Onko siis todella tärkeämpää päästä nopeemmin liikkeelle? eikä nopeemmin pysähtymään...?
Jos pelätään takapään luistelua, erityisesti takavetoisella, niin eiks se oo vaan hyvä ennakko-ilmoitus liukkaudesta ja turhasta vauhdista?
Toki tiedän (takavetoistakin paljon ajaneena), että se perä(peili) siellä huonoilla renkailla viipottaa turhankin herkästi, mutta eikun hiukka rauhallisempaa kaasunkäyttöä vaan.
Nimittäin kyllä sitä takavetoisen vipotusta sentään on aina ollut helpompi hallita luonnonmukaisilla vastaohjauksilla, mutta etupään puskemisen korjauksessa tuleekin kiirus mutkassa 'yllätettynä' - se kun samalla tavoin varoittele suoralla ajellessa...
Ja se etupyörien otteen takaisin saaminen ei ookkaan enää niin luonnonmukainen tapahtuma, vaikka jotkut sanovat, että lisää kaasua ja renkaiden rapinaa. Mutta sutiva rengas pitää aina huonommin kuin luistamaton rengas...
Joten minä laitan aina paremmat renkaat eteen. Ohjauksen ja jarrujen paremman toiminnan takia. - taas mentiin
nakki kirjoitti:
kyll mää edelleen sitt kauhiasti hämmästelen tätä takapään suosimista autoissa.
Onko siis todella tärkeämpää päästä nopeemmin liikkeelle? eikä nopeemmin pysähtymään...?
Jos pelätään takapään luistelua, erityisesti takavetoisella, niin eiks se oo vaan hyvä ennakko-ilmoitus liukkaudesta ja turhasta vauhdista?
Toki tiedän (takavetoistakin paljon ajaneena), että se perä(peili) siellä huonoilla renkailla viipottaa turhankin herkästi, mutta eikun hiukka rauhallisempaa kaasunkäyttöä vaan.
Nimittäin kyllä sitä takavetoisen vipotusta sentään on aina ollut helpompi hallita luonnonmukaisilla vastaohjauksilla, mutta etupään puskemisen korjauksessa tuleekin kiirus mutkassa 'yllätettynä' - se kun samalla tavoin varoittele suoralla ajellessa...
Ja se etupyörien otteen takaisin saaminen ei ookkaan enää niin luonnonmukainen tapahtuma, vaikka jotkut sanovat, että lisää kaasua ja renkaiden rapinaa. Mutta sutiva rengas pitää aina huonommin kuin luistamaton rengas...
Joten minä laitan aina paremmat renkaat eteen. Ohjauksen ja jarrujen paremman toiminnan takia.jos autossa ei ole abs jarruja niin sopii kokeilla
huonompia talvipyöriä taka-akselille.
kyllä lähtee jarrutuksessa lapasesta kun alusta on liukas.. jep ... jep - nakki
taas mentiin kirjoitti:
jos autossa ei ole abs jarruja niin sopii kokeilla
huonompia talvipyöriä taka-akselille.
kyllä lähtee jarrutuksessa lapasesta kun alusta on liukas.. jep ... jepkäytössäni oli ensin faian eka auto 60-luvulla (etuveto), sitt Kadet (takaveto silloin), sitt Mini (etuveto, sitt eka Citikka (etuveto), sitt Bemari (takaveto) ja sitt neljä Citikkaa, joten kyll kokeiltu on kumpaakin sorttia... ja toki se perä luikerteli ja luiskahteli, mutt se korjataan takavetosella aina ns. oikein päin eli menosuuntaan, mutt etuvetosella pusku oikastaankin ns nurin päin eli sinne 'tieltä poispäin' - sinne puskun suuntaan, jotta saataisiin taas pitoa pyörään, joka vaatii siis pyörintänopeuden 'normalisoitumista' eli ei laahausta eikä sutimista...
Vaatii siis melko kovakallosta kaveria, joka kääntää ratista ojan tai rotkon suuntaan saadakseen pidon takaisin puskevaan autoonsa niiden huonompien renkaittensa kanssa.
Tiedän, että yleensä sanotaan 'aina paremmat taakse' juu, mutta minä laitan paremmat renkaat silti ohjaaviin ja jarruttaviin pyöriin - turvallisuuden vuoksi - nakki
nakki kirjoitti:
käytössäni oli ensin faian eka auto 60-luvulla (etuveto), sitt Kadet (takaveto silloin), sitt Mini (etuveto, sitt eka Citikka (etuveto), sitt Bemari (takaveto) ja sitt neljä Citikkaa, joten kyll kokeiltu on kumpaakin sorttia... ja toki se perä luikerteli ja luiskahteli, mutt se korjataan takavetosella aina ns. oikein päin eli menosuuntaan, mutt etuvetosella pusku oikastaankin ns nurin päin eli sinne 'tieltä poispäin' - sinne puskun suuntaan, jotta saataisiin taas pitoa pyörään, joka vaatii siis pyörintänopeuden 'normalisoitumista' eli ei laahausta eikä sutimista...
Vaatii siis melko kovakallosta kaveria, joka kääntää ratista ojan tai rotkon suuntaan saadakseen pidon takaisin puskevaan autoonsa niiden huonompien renkaittensa kanssa.
Tiedän, että yleensä sanotaan 'aina paremmat taakse' juu, mutta minä laitan paremmat renkaat silti ohjaaviin ja jarruttaviin pyöriin - turvallisuuden vuoksiEi niissä oo abs:iä ollu, kun vasta nykyisessä (poistuvassa) autossani.
Tähän asti kuljettajan on pitäny itse osata ajaa...
nyt seuraavaan tulee toki abs:t, esp:t, ym herkut
- stiller
eli paremmat taakse .oli kyseessä mikä vetotapa tahaansa.
- PISTE...
Ei ole kiva miettiä tätä kysymystä kun on tullut 40 000 kiloa rekan muodossa kyljestä sisään ... tilanteen pystyy hallusinoimaan käytännössä laittamalla huonommat renkaat taakse ja paremmat eteen
- muille mielen mukaan
Jos ei tiedä mille akselille pitää laittaa paremmat renkaat, niin kannattaa laittaa taakse.
- nakki
Täältä saa tämän asian tiimoilta vaikka minkälaisia mielipiteitä ja niille vaikka minkälaisia perusteluja. Vinkkinä vaan, että asentakaa renkaanne kuten ammattimaiset rengastestaajat ja kilpa-ajajat neuvovat tekemään. Tämän jälkeen ette voi asentaa renkaitanne väärin edes vahingossa.
Toinen vinkki: älkää ajako loppuunkuluneilla renkailla. Myöskään 3 - 4 mm pinta ei ole enää turvallinen vesikelillä. Heittäkää vanhat ritsat helvettiin ja ostakaa uudet renkaat. Ne eivät maksa juuri mitään, joten ne ovat varsin halpa henkivakuutus teille ja lapsillenne.- tuhlausta
Paras vinkki on se että sovita ajonopeutesi kykyjesi, olosuhteiden siis myös renkaiden mukaan. Tämä 3-4 mm kulutusraja on selvää rengasfirmojen etujen ajamista. Yleensä renkaiden osuus Suomen onnettomuuksissa on todistetusti vähäinen.
Kansantaloudellisesti pitää hyväksyä tiietty määrä onnettomuuksia aivan kuten yritysten konkurssit osoittavat tehokkaan yrittämisen- ja riskinoton tason. - nakki
taidan jatkossa kirjoittaa muulla nimmarilla, koska meitä näkyy olevan (ainakin) kaksi, jotka käyttää tätä nakki-nimimerkkiä.
En ole siis hän ;-) - Huolimaton
nakki kirjoitti:
taidan jatkossa kirjoittaa muulla nimmarilla, koska meitä näkyy olevan (ainakin) kaksi, jotka käyttää tätä nakki-nimimerkkiä.
En ole siis hän ;-)Anteeksi, sillä en huomannut tuon "nakki" nimen olevan käytössä. Itselläni se ei ollut nimimerkki, vaan "helppo nakki" sanonta, joka tuntui sopivan jutun otsikoksi.
Sanotaan vaikka näin.
Kokeile liukkaalla kelillä jarruttaa nykäisemällä käsijarru pohjaan. Katso ensin ettei auton etupuolella ole kovinkaan paljoa tavaraa mihin törmätä.
Mieti sitten haluatko takarenkaiden lukittuvan ensin jokaisessa jarrutuksessa?
Eli enemmän pitoa taakse.- nakki
sorry vaan rinnastuksesi on kelvoton! Ei auto jarruta vain takapyörillä!
Etupyörien jarrut ovat aina tehokkaammat kuin takapyörien. Ja jos ne eivät toimi huonojen renkaiden vuoksi, niin männikköön menee - oli takana miten hyvät raaputtimet tahansa. - The Rat
nakki kirjoitti:
sorry vaan rinnastuksesi on kelvoton! Ei auto jarruta vain takapyörillä!
Etupyörien jarrut ovat aina tehokkaammat kuin takapyörien. Ja jos ne eivät toimi huonojen renkaiden vuoksi, niin männikköön menee - oli takana miten hyvät raaputtimet tahansa.Etujarruissa tehoa on aina enemmän ja juuri kuvaamastani syystä - jotta pyörien lukittuessa etupyörät lukittuisivat ensin.
Takapyörien lukittuessa auto lähtee lapasesta, näin vain on. Kokeile jos et usko (edellä mainituin varotoimin). - nimimerkki
The Rat kirjoitti:
Etujarruissa tehoa on aina enemmän ja juuri kuvaamastani syystä - jotta pyörien lukittuessa etupyörät lukittuisivat ensin.
Takapyörien lukittuessa auto lähtee lapasesta, näin vain on. Kokeile jos et usko (edellä mainituin varotoimin).Jos autossa ABS, paremmat renkaat vetäville renkaille ja hyvät toiselle akselille. Jos ei ABS:sää niin paremmat taakse. Jos autossa on se ABS, ei takapää lähde mihinkään vikuroimaan, koska järjestelmä jarruttaa takarenkaita(kin) juuri niin kovasti kuin on pidon vuoksi mahdollista!!!
nimimerkki kirjoitti:
Jos autossa ABS, paremmat renkaat vetäville renkaille ja hyvät toiselle akselille. Jos ei ABS:sää niin paremmat taakse. Jos autossa on se ABS, ei takapää lähde mihinkään vikuroimaan, koska järjestelmä jarruttaa takarenkaita(kin) juuri niin kovasti kuin on pidon vuoksi mahdollista!!!
Muistelen manuaalista lukeneeni että ABS alkaa toimimaan pienellä viiveellä, eli jos läimäsen renkaat lukkoon niin menee luokkaa puoli sekuntia ennen kuin abs ehtii mukaan peliin...
Ja mutkassa jarrutettaessa tuo puolisen sekuntia voi olla aika paljon. :)- nimimerkki
The_Rat kirjoitti:
Muistelen manuaalista lukeneeni että ABS alkaa toimimaan pienellä viiveellä, eli jos läimäsen renkaat lukkoon niin menee luokkaa puoli sekuntia ennen kuin abs ehtii mukaan peliin...
Ja mutkassa jarrutettaessa tuo puolisen sekuntia voi olla aika paljon. :)Jos mutkassa jarrutettaessa alkaa puskemaan on se ainakin itsestä huomattavasti vaarallisempaa/ vaikeammin hallittavaa kuin yliohjautuminen.
- Maalaisjärkeä
Jos aina laitetaan paremmat taakse niin se johtaa etuvetoautossa tilanteeseen että edessä sileät renkaat ja takana hyvät. Renkaat pitää kuluttaa tasaisesti eli vaihdetaan edestä taakse ja takaa eteen aina renkaanvaihdon yheydessä.
On hankalaa jos renkaita pitää ostaa 2 kpl kerralla. Ikinä ei ole yhtä hyviä renkaita molemmilla akseleilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 544726
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1724286- 673892
- 1273872
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans493681Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe793508- 983041
- 542895
- 252716
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p152450