Teenpä nyt pienen aloituksen tästä aiheesta kun tuossa alempana tuli noista menkkamaisista kivuista puhetta.. Eli, onko normaalia että rv14 (tai koska tahansa alkuraskauden jälkeen) on menkkasärkyjä mahassa ja selässä? Normaaleja kasvuvihlaisuja mulla on jotka säteilee välillä nivusiin ja reisiin asti mutta vähän ihmetyttää nuo monta kertaa päivässä tulevat menkkatuntemukset jotka kestää ihan vaan jonkun 15 sekuntia ja sit menee ohi. Pitäisköhän kysäästä nevvolasta ens viikolla vai onko nekin vaan kasvukipuja? :/
Menkkakipuja?
44
14905
Vastaukset
- realniina
Ei ole normaalia.
Niitä menkkatuntemuksia ei saisi tulla noin alhaisillla viikoilla, koska juuri ne tuntemukset ovat avaavia supistuksia, jotka pehmentävät, lyhentävät ja avaavat paikkoja.
Loppuraskaudesta niitä saa tulla, mutta ei siis vielä.
Kysäise vielä varmuudeksi neuvolasta, mitä ovat mieltä.
Siinä on vain ennenaikaisen synnytyksen riski, jos paikat aukeavat liian aikaisin.- Bumble-B
Onko lepo sitten paras apu tuohon vaivaan? Ei tietenkään houkuttele joutua näin varhain vuodelepoon mutta mitäpä sitä ei vaavan puolesta tekisi... Kivut ei ole kovin voimakkaita mutta kuitenkin muistuttaa selkeästi samoja kipuja mitä normaalisti on ollut ennen menkkoja. Huh, täytyypä heti maanantaina soittaa neuvolaan. :/
- Cinnamon86
Heips!
Uskosin että on ihan normaalia.. Mulla oli aivan koko alkuraskauden tollasta :) Luulin koko ajan että menkat alkaa mut sitten olinkin raskaana.. Nyt ne on melkeen loppunu, tai muuttunu erillaisiksi. Alussa oli tosiaan aivan kuin menkkakipuja! En usko että sun pitää huolestua, varsinkaan jos ei oo verenvuotoo eikä muuta.- Bumble-B
..kun mulla on niitä vuotoja ollut alusta asti. Ja alussa mulla oli tosi tuskallisia kipuja ja voimakkaita menkkakipuja mutta ne katosi sitten vähitellen. Mutta nyt kun 2. kolmannes on alkanut niin ne on yhtäkkiä tulleet takaisin nuo menkkajomotukset..
- realniina
Alkuraskaus on aivan eri asia, kun viikolla 14 oleva.
Alkuraskaudessa niitä jomotuksia tietysti tulee, varsinkin jos on aivan alussa.
Mutta raskauden edetessä tuollaiset jomotukset eivät ole normaaleja. - viuru***
realniina kirjoitti:
Alkuraskaus on aivan eri asia, kun viikolla 14 oleva.
Alkuraskaudessa niitä jomotuksia tietysti tulee, varsinkin jos on aivan alussa.
Mutta raskauden edetessä tuollaiset jomotukset eivät ole normaaleja.on kyllä samanlaisia kipuja vieläkin ollut, rv 13 3. Oon aatellut että ne ovat tavanomaisia kasvukipuja. Samoin nyt on ollut häpyluun särkyä, josta joku täällä aiemminkin kirjoitteli. Tosiaan ne menkkakivun tyyppiset kivut tai oikeastaan mulla säryt ovat todella pienikestoisia eivätkä mitenkään kovia, vähän niinkuin aaltoja. Onko ne sitten vaarallisia?
- Kukka
Oli alaselkä tuossa vähän aikaa sitten tosi kipeä ja se kipu säteile jalkoihin, onneks meni ohi. Nyt on ollu välillä sellasta pientä vihlaisua masussa, joka kestää tosi vähän aikaa tai välillä sellasta lyhyttä jomotusta. Luin että näillä viikoilla (19) kohtu kasvaa hurjaa vauhtia ja myös lantion lihasten löystyminen voi aiheuttaa kipua...jotkut tuntee herkemmin jotkut ei. Mun neuvolan täti sanoi että raskausaikana on kahdenlaisia kipuja, sellasia jotka pahenee eivätkä mee ohi=huono juttu ja sit sellasia satunnaisia kipuja jotka ei pahene= eipä ole huolta. Enpä usko että nyt jokainen kipu tai jomotus olis merkki avaavista supistuksista. Ei kaikki kipu aina ole välttämättä se pahin vaihtoehto. Kannattaa toki seurata tilannetta ja vaikka varmuuden vuoksi kysyä neuvolasta ettei jää miettimään. Jollakin kivut voivat ollakin se huono juttu mutta eiköhän raskausaikana tule kaikenlaisia nipistyksiä, kasvaahan siellä sentään ihminen.
- Bumble-B
Ensikertalaisena on niin vaikea erottaa hyviä ja huonoja nipistyksiä kun mulla tosiaan on koko ajan noita nipistelyjäkin ja sitten välillä tulee enempi selkäpuolelle sellaista vähän kiristävää, polttelevaa jomotusta.. Saattaahan se olla vaikka joku iskiashermo tietysti mutta kun ei ikinä tiedä. :/
- Kukka
Bumble-B kirjoitti:
Ensikertalaisena on niin vaikea erottaa hyviä ja huonoja nipistyksiä kun mulla tosiaan on koko ajan noita nipistelyjäkin ja sitten välillä tulee enempi selkäpuolelle sellaista vähän kiristävää, polttelevaa jomotusta.. Saattaahan se olla vaikka joku iskiashermo tietysti mutta kun ei ikinä tiedä. :/
odottelen ekaa ja välillä huolestun kanssa kun ei tiedä että kuuluuko kaikki tuntemukset asiaan vai ei...Mulla oli juuri noilla sun viikoilla sellasta iskiastyyppista selkäsärkyä ja se johtuu ihan siitä että raskausajan hormonit löystyttää nikamien jotain sidoksia ja tää aiheuttaa kipua. Monilla odottavilla kavereille on ollu sama juttu. Venyttelyllä ja kävelyllä se menee pikku hiljaa ohi. Selkäliiton sivuilta luin. Yritän itse järkeillä, kun huolestun taas jostain, että kuitenkin keho joutuu aika rääkkiin kun ihmisenalku kasvaa masussa. Jossain artikkelissa verrattiin kehon raskausajan fyysistä ponnistusta vuorikiipeilyyn=) heh!! Kyllä niitä nipistelyjä tulee tässä pitkin matkaa eikä ja suurin osa on varmaan ihan viattomia. Mä varsinkin tunnen herkästi kaikki nipistykset. Seuraa tilannetta ja ota yhteys lääkäriin heti jos tunnet että kipu pahenee tai tulee aaltoilevaksi tms. Mut jos nippailu jatkuu tollasena niin sit varmaan riittää että maanantaina varmistaa asian neuvolasta. Siellä on kuitenkin asiantuntijat, jotka voi ohjata tarvittaessa lääkärille. Voisinpa itsekin pirauttaa. Yritän vaan tässä "maalaisjärkeillä" kun hermostun itsekkin aina kun on jotain nipistyksiä vähän useemmin. Tsemppiä, kyllä asiat kuitenkin on varmaan ihan hyvin meillä molemmilla=)
- realniina
Kukka kirjoitti:
odottelen ekaa ja välillä huolestun kanssa kun ei tiedä että kuuluuko kaikki tuntemukset asiaan vai ei...Mulla oli juuri noilla sun viikoilla sellasta iskiastyyppista selkäsärkyä ja se johtuu ihan siitä että raskausajan hormonit löystyttää nikamien jotain sidoksia ja tää aiheuttaa kipua. Monilla odottavilla kavereille on ollu sama juttu. Venyttelyllä ja kävelyllä se menee pikku hiljaa ohi. Selkäliiton sivuilta luin. Yritän itse järkeillä, kun huolestun taas jostain, että kuitenkin keho joutuu aika rääkkiin kun ihmisenalku kasvaa masussa. Jossain artikkelissa verrattiin kehon raskausajan fyysistä ponnistusta vuorikiipeilyyn=) heh!! Kyllä niitä nipistelyjä tulee tässä pitkin matkaa eikä ja suurin osa on varmaan ihan viattomia. Mä varsinkin tunnen herkästi kaikki nipistykset. Seuraa tilannetta ja ota yhteys lääkäriin heti jos tunnet että kipu pahenee tai tulee aaltoilevaksi tms. Mut jos nippailu jatkuu tollasena niin sit varmaan riittää että maanantaina varmistaa asian neuvolasta. Siellä on kuitenkin asiantuntijat, jotka voi ohjata tarvittaessa lääkärille. Voisinpa itsekin pirauttaa. Yritän vaan tässä "maalaisjärkeillä" kun hermostun itsekkin aina kun on jotain nipistyksiä vähän useemmin. Tsemppiä, kyllä asiat kuitenkin on varmaan ihan hyvin meillä molemmilla=)
Eli et nyt puhu itse iskiaksesta, vaan jostain sen tapaisesta muusta kivusta?
Oikea iskiaskipu, joka tuntuu reiden takapinnalla, pakarassa ja selässä, johtuu varsinkin loppuraskaudessa kohdun painosta, koska kohtu painaa iskiashermoa. Ei siis johdu hormoneista. - Kukka
realniina kirjoitti:
Eli et nyt puhu itse iskiaksesta, vaan jostain sen tapaisesta muusta kivusta?
Oikea iskiaskipu, joka tuntuu reiden takapinnalla, pakarassa ja selässä, johtuu varsinkin loppuraskaudessa kohdun painosta, koska kohtu painaa iskiashermoa. Ei siis johdu hormoneista.Mulla kipu oli tavallaan tuossa häntäluun kohdalla ja säteili pakaraan. Varsinaisessa iskiaksessa kipu ilmeisestikin säteilee alemmas kuin mitä mulla oli. Kipu kuitenkin on nyt hävinnyt ja mulla se alkoi siinä 14 viikon tienoilla.
- Supistuksia...
Makasin juuri tossa viikolla sairaalassa kun tuli semmosia menkkakipumaisia särkyjä. Ajattelin käydä näyttämässä koska odotan ensikoista ja ihan hyvä että menin näytille. Nyt joudun syömään loppuraskauden (jos kaikki menee hyvin) supistuksenesto lääkkeitä ja ne anto mulle kortisonipiikkejä että vauva kehittyy. Paikat ei ollu auki vielä mutta viikon päästä sitten uudestaan katsomaan.
Soita nyt ihmeessä synnärille että jos ne on supistuksia ja ei ole paikat vielä auki niin saadaan asia korjattua!
Toivottavasti sulla on kaikki kumminkin hyvin ja raskaus jatkuis normaalisti.- supistuksia....
Eletään vaavin kanssa nyt raskausviikkoa 24...
- lai-ne
moi!
mulla on ollut kuvaamiasi tuntemuksia ja kipuja molemmissa raskauksissa. supistukset on jotain ihan muuta kuin tuollaiset menkkamaiset jomotukset(silloin maha kovettuu täysin kovaksi ja sen kyllä tietää jos niitä alkaa tulla) ne menkkatuntemukset tulee yksinkertaisesti siitä kun kohtu kasvaa. tähän asti sun vauveli on ollut hyvin pieni ja kohdun kasvu suhteellisen hidasta. nyt kuitenkin juuri noilla viikoilla millä olet alkaa vauva kasvaa kokoa vauhdilla ja täten sun kohtu ja muu vartalo sopeutuvat siihen ja on ihan normaalia että siitä seuraa erilaisia kipuja sun muita vaivoja.
jos kipu muuttuu kovaksi ja on jatkuvaa, siis ilman että välillä on kivutonta, silloin voi kyseessä olla jotain muuta. omalla kohdallani olen kuitenin molempia odottaessa joutunut ikäväkseni huomaamaan sen että ennen täyttä rv 24 ei asioille tehdä mitään eli on turhaa stressata itseään esim. käymällä jossain näytillä sillä lähettävät vain kotiin ja sanovat että tule takaisin jos alat vuotaa yms.
eli, koita olla hyvillä mielin ja elää sitä meneillään olevaa hetkeä rauhallisena ja turhia miettimättä ja huolimatta. tosiasiahan on että noilla viikoilla ei voida tehdä (eikä tehdä) mitään jos vauva olisi pois tulossa. en todellakaan usko että sulla on mitään huolta. eikö olisi ihan outoa jos niin iso mullistus naisen elimistössä sujuisi ilman kipuja tai outoja tuntemuksia?
kaikkea hyvää ja voi hyvin!- Bumble-B
..sinulle ja kaikille muille. Päädyin nyt kuitenkin vielä tarkkailemaan tilannetta ja jos tuntemukset ei tästä pahene niin sitten kaikki on varmasti ihan ok. Yritän kuitenkin ottaa rauhallisesti ja lepäillä paljon.. Todellakin, tunnen oikein miten kroppa muuttuu ja vauva kasvaa kohisten, muutoksen huomaa melkein päivittäin, aina on jotain uutta joka päivä, masu millin isompi tai eri tuntuinen, nipistykset ja polttelut erilaisia. Ehkä se on ihan normaalia, mutta pientä tervettä tarkkailua kai silti voi tässä harrastaa. Viikonloppuja kaikille, nyt vedän uudet alusvaatteet päälle ja menen odottamaan isäntää kotiin. :P
- realniina
Johan on aikoihin eletty...
Supistukset ovat myös juuri noita menkkamaisia jomotuksia, jos et sattunut tietämään...
Mahan ei pidä kovettua kovaksi välttämättä supistuksen aikana. Eikö sinulle ole kerrottu neuvolassa että on muitakin supistuksia, kun vaan kohdun kovettuminen supistuksen aikana?
Ottaisit hyvä nainen asioista selvää ensin, ennen kuin yrität johtaa harhaan ihmisiä. - viikko 15
realniina kirjoitti:
Supistukset ovat myös juuri noita menkkamaisia jomotuksia, jos et sattunut tietämään...
Mahan ei pidä kovettua kovaksi välttämättä supistuksen aikana. Eikö sinulle ole kerrottu neuvolassa että on muitakin supistuksia, kun vaan kohdun kovettuminen supistuksen aikana?
Ottaisit hyvä nainen asioista selvää ensin, ennen kuin yrität johtaa harhaan ihmisiä.olet! Supistukset voi just olla niitä menkkamaisia kipuja ja ne on niitä pahimpia avaavia suppareita. Mutta mulla on menkkamaisia kipuja ollu koko raskauden ajan joka toinen viikko. Ne helpottaa kun vatsa toimii, joten toivon hartaasti, ettei ne ois vaarallisia. Olen saikulla joka tapauksessa, koska mulla on ihan selkeitä supistuksia ihan pienestä rasituksesta :(. Yhtenä yönä oli menkkajomotusta selässä ja supistuksia vatsassa ja menin päivystyspolille. Vauva voi kuitenkin hyvin ja oli hienosti kehittynyt. Olen kuitenkin suppareiden takia ihan hajalla. Ekaa kun odotin, ongelmat alkoivat vasta viikon 30 jälkeen. Nyt tuntuu, ettei oo toivoa... :(
- lai-ne
realniina kirjoitti:
Ottaisit hyvä nainen asioista selvää ensin, ennen kuin yrität johtaa harhaan ihmisiä.sillä et muuta käsityksiäsi.
menkkamainen jomotus tuossa vaiheessa raskautta ei merkitse supistuksia jotka saavat aikaan jotain huonoa, tuossa vaiheessa keskenmenot eivät käynnisty supistuksilla vaan ihan muista syistä.
loppuraskaudessa ja varsinkin synnytyksessä osa kyllä kokee supistukset juuri tuollaisina menkkamaisina jomotuksina. onko sinulla ollut sellaisia nyt?
olen kokenut itse kaikenlaiset supistukset pitkin kahta raskauttani ja toinen syntyi ennenaikaisena juuri liian aikaisten avaavien supistusten ynnä muiden osatekijöiden seurauksena ja tiedän mitä supistukset missäkin vaiheessa raskautta merkitsevät/tarkoittavat.
vastasin tuolle bumble-beelle vain että ei hänellä ole minun kokemukseni ja tietojeni mukaan tällä hetkellä huolta. ihan normaalilta kuulosti hänen olonsa. joten älä puutu siihen mitä minä kerroin hänelle. se on minun kokemus jossa on mukana paljon lääkäriltä ja luettuna saatua tietoa (joka on muuten sitä kaipaamaasi faktaa).
olet ollut tässä viimeisen viikon ajan aika kärkäs taas vaihteeksi kommentoimaan jokaista asiaa ja haastat ilkyksilläsi ja toisten kirjoitusten lyttäämisillä tahallasi riitaa. ymmärrän että olet jo lasketun aikasi ohittanut ajat sitten mutta kyllä se sinunkin vauvasi syntyy ja synnytys sujuu paremmin kun et viettäisi täällä kaikkia päiviä kuten voi huomata vastaustesi määrästä ja niiden kellonajoista. tee jotain muuta välillä mistä tulee hyvä mieli. poista vaikka taas viestisi ja sen mukana tämä minun jos saat siitä hyvän mielen.
onnea ja voimia synnytykseen! - realniina
viikko 15 kirjoitti:
olet! Supistukset voi just olla niitä menkkamaisia kipuja ja ne on niitä pahimpia avaavia suppareita. Mutta mulla on menkkamaisia kipuja ollu koko raskauden ajan joka toinen viikko. Ne helpottaa kun vatsa toimii, joten toivon hartaasti, ettei ne ois vaarallisia. Olen saikulla joka tapauksessa, koska mulla on ihan selkeitä supistuksia ihan pienestä rasituksesta :(. Yhtenä yönä oli menkkajomotusta selässä ja supistuksia vatsassa ja menin päivystyspolille. Vauva voi kuitenkin hyvin ja oli hienosti kehittynyt. Olen kuitenkin suppareiden takia ihan hajalla. Ekaa kun odotin, ongelmat alkoivat vasta viikon 30 jälkeen. Nyt tuntuu, ettei oo toivoa... :(
Toivottavasti kaikki menee sulla kuitenkin hyvin loppuun asti. Usko pois.
Yritä vaan ottaa rauhallisesti ja lepäillä.
Oletko kysynyt lääkitystä suppareihin? - realniina
lai-ne kirjoitti:
sillä et muuta käsityksiäsi.
menkkamainen jomotus tuossa vaiheessa raskautta ei merkitse supistuksia jotka saavat aikaan jotain huonoa, tuossa vaiheessa keskenmenot eivät käynnisty supistuksilla vaan ihan muista syistä.
loppuraskaudessa ja varsinkin synnytyksessä osa kyllä kokee supistukset juuri tuollaisina menkkamaisina jomotuksina. onko sinulla ollut sellaisia nyt?
olen kokenut itse kaikenlaiset supistukset pitkin kahta raskauttani ja toinen syntyi ennenaikaisena juuri liian aikaisten avaavien supistusten ynnä muiden osatekijöiden seurauksena ja tiedän mitä supistukset missäkin vaiheessa raskautta merkitsevät/tarkoittavat.
vastasin tuolle bumble-beelle vain että ei hänellä ole minun kokemukseni ja tietojeni mukaan tällä hetkellä huolta. ihan normaalilta kuulosti hänen olonsa. joten älä puutu siihen mitä minä kerroin hänelle. se on minun kokemus jossa on mukana paljon lääkäriltä ja luettuna saatua tietoa (joka on muuten sitä kaipaamaasi faktaa).
olet ollut tässä viimeisen viikon ajan aika kärkäs taas vaihteeksi kommentoimaan jokaista asiaa ja haastat ilkyksilläsi ja toisten kirjoitusten lyttäämisillä tahallasi riitaa. ymmärrän että olet jo lasketun aikasi ohittanut ajat sitten mutta kyllä se sinunkin vauvasi syntyy ja synnytys sujuu paremmin kun et viettäisi täällä kaikkia päiviä kuten voi huomata vastaustesi määrästä ja niiden kellonajoista. tee jotain muuta välillä mistä tulee hyvä mieli. poista vaikka taas viestisi ja sen mukana tämä minun jos saat siitä hyvän mielen.
onnea ja voimia synnytykseen!En muuta käsitystäni, koska olen oikeassa.
Aivan, itsekin sanoit, että toinen lapsesi syntyi ennenaikaisena avaavien supistuksien vuoksi.
Nuo menkkamaiset supistukset noilla viikoilla on mahdollisia ja ei toivottuja.
Ihme nainen olet...
Haastan riitaa, kun kerron miten asia oikeasti ovat..
Heh, onneton tapaus olet :D
P.s luepas tästäkin ketjusta muutama teksti, niin ymmärrät, että olet väärässä. - lai-ne
realniina kirjoitti:
En muuta käsitystäni, koska olen oikeassa.
Aivan, itsekin sanoit, että toinen lapsesi syntyi ennenaikaisena avaavien supistuksien vuoksi.
Nuo menkkamaiset supistukset noilla viikoilla on mahdollisia ja ei toivottuja.
Ihme nainen olet...
Haastan riitaa, kun kerron miten asia oikeasti ovat..
Heh, onneton tapaus olet :D
P.s luepas tästäkin ketjusta muutama teksti, niin ymmärrät, että olet väärässä.sovitaanko niin että olen säälittävä, onneton tapaus. ja ihmenainenkin. sinä olet oikeassa.
muut tällä palstalla eivät ehkä välitä niin kovasti siitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä. täällä jaetaan kokemuksia ja keskutellaan odotuksessa. - realniina
lai-ne kirjoitti:
sovitaanko niin että olen säälittävä, onneton tapaus. ja ihmenainenkin. sinä olet oikeassa.
muut tällä palstalla eivät ehkä välitä niin kovasti siitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä. täällä jaetaan kokemuksia ja keskutellaan odotuksessa.No ihmettelen kyllä kovasti, että jos ihmiset haluavat vastauksia kysymyksiinsä, miksi heille on mukamas ihan sama asia, onko vastaus totta vai täyttä paskaa?
Luulen, että he kuitenkin haluavat tietää asioista totuuden, eikä puppua.
Ja kokemukset ovat tietenkin hyvä jutustelun aihe, mutta jos se menee siihen, että joku väittää täysin selviä asioita muuksi vain sen vuoksi, että ei ole itse sitä kokenut, niin se on jo aika tyhmää..
Eikä tarkoitukseni ole mollata sinuakaan millään tavoin, ymmärtäisit vain, että muitakin mahdollisuuksia on, kun vain oma kokemus. - .....
realniina kirjoitti:
No ihmettelen kyllä kovasti, että jos ihmiset haluavat vastauksia kysymyksiinsä, miksi heille on mukamas ihan sama asia, onko vastaus totta vai täyttä paskaa?
Ja kokemukset ovat tietenkin hyvä jutustelun aihe, mutta jos se menee siihen, että joku väittää täysin selviä asioita muuksi vain sen vuoksi, että ei ole itse sitä kokenut, niin se on jo aika tyhmää..
Eikä tarkoitukseni ole mollata sinuakaan millään tavoin, ymmärtäisit vain, että muitakin mahdollisuuksia on, kun vain oma kokemus.voisit ymmärtää että joskus voit olla myös väärässä. Netin keskustelupalstat eivät ole tarkoitettu virheettömän tiedon jakamiseen ja jokainen järkevä ihminen ymmärtää että todellisen hädän tai ongelman ollessa kysessä, apua pyydetään jostain muualta kuin suomi24:stä!
- realniina
..... kirjoitti:
voisit ymmärtää että joskus voit olla myös väärässä. Netin keskustelupalstat eivät ole tarkoitettu virheettömän tiedon jakamiseen ja jokainen järkevä ihminen ymmärtää että todellisen hädän tai ongelman ollessa kysessä, apua pyydetään jostain muualta kuin suomi24:stä!
Aivan.Hyvä on tarkastaa aina tieto jostain,niin minäkin teen.
- Cinnamon86
Bumble-B kirjoitti:
..sinulle ja kaikille muille. Päädyin nyt kuitenkin vielä tarkkailemaan tilannetta ja jos tuntemukset ei tästä pahene niin sitten kaikki on varmasti ihan ok. Yritän kuitenkin ottaa rauhallisesti ja lepäillä paljon.. Todellakin, tunnen oikein miten kroppa muuttuu ja vauva kasvaa kohisten, muutoksen huomaa melkein päivittäin, aina on jotain uutta joka päivä, masu millin isompi tai eri tuntuinen, nipistykset ja polttelut erilaisia. Ehkä se on ihan normaalia, mutta pientä tervettä tarkkailua kai silti voi tässä harrastaa. Viikonloppuja kaikille, nyt vedän uudet alusvaatteet päälle ja menen odottamaan isäntää kotiin. :P
Mulla on itellä ollu koko raskauden ajan menkkamaista kipua, särkyä, jomotusta, kaikkee mahollista, välillä oikeen kunnolla kouristellu!
Nyt eletään kuitenkin jo 32 raskausviikolla ettei ole kesken kivuista huolimatta mennyt :)
Uskon, että voit olla aivan huoleti!
Niin ja muuten eräs ystävänikin tuli juuri raskaaksi (nyt viikolla 9) ja hänelläkin on ollut koko ajan menkkamaista särkyä...
Ne on niin yksilöllisiä nuo raskaudet..
Mut joka tapauksessa, stressaamalla pahennat vain tilannetta.
Hyvää jatkoa sinulle, uskon kyllä että ihan terve vaavi sieltä ajallaan syntyy :) - jähjäh
realniina kirjoitti:
No ihmettelen kyllä kovasti, että jos ihmiset haluavat vastauksia kysymyksiinsä, miksi heille on mukamas ihan sama asia, onko vastaus totta vai täyttä paskaa?
Eikä tarkoitukseni ole mollata sinuakaan millään tavoin, ymmärtäisit vain, että muitakin mahdollisuuksia on, kun vain oma kokemus.On tainnu raskaus pistää likalla vähän hormonit sekasin.
"Eikä tarkoitukseni ole mollata sinuakaan millään tavoin, ymmärtäisit vain, että muitakin mahdollisuuksia on, kun vain oma kokemus."
Ja on myös muitakin mahdollisuuksia, kuin sinun totuutesi. - juuuh
lai-ne kirjoitti:
sovitaanko niin että olen säälittävä, onneton tapaus. ja ihmenainenkin. sinä olet oikeassa.
muut tällä palstalla eivät ehkä välitä niin kovasti siitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä. täällä jaetaan kokemuksia ja keskutellaan odotuksessa.Hei kaikki! Täähän on ihan turhaa koko keskustelu! realniinan pitäisi perustaa oma vastauspalsta, jolloin kaikki kysymykset osoitettaisiin vain hänelle ja VAIN hänellä olisi oikeus vastata kysymyksiin, sillä vain hänellä on kuitenkin oikeat vastaukset!
ja noista kokemuksista. Mielestäni ihmiset haluavat kuulla juuri muiden KOKEMUKSIA raskauden aikana, eikä jotain ns. faktaa, jota saa kyllä kuulla lääkäreiltäkin!
USKOMATONTA, sanon minä! - realniina
jähjäh kirjoitti:
On tainnu raskaus pistää likalla vähän hormonit sekasin.
"Eikä tarkoitukseni ole mollata sinuakaan millään tavoin, ymmärtäisit vain, että muitakin mahdollisuuksia on, kun vain oma kokemus."
Ja on myös muitakin mahdollisuuksia, kuin sinun totuutesi.ei.
nimenomaan,faktat on faktoja.
omat kokemusfaktat ovat eri asia,kuin yleismaailmalliset faktat.
en kerro täällä omia faktakokemuksia toisina faktoina,kuten muut.
mutta ethän sinäkään tuota eroa varmastikaan ymmärrä... - realniina
juuuh kirjoitti:
Hei kaikki! Täähän on ihan turhaa koko keskustelu! realniinan pitäisi perustaa oma vastauspalsta, jolloin kaikki kysymykset osoitettaisiin vain hänelle ja VAIN hänellä olisi oikeus vastata kysymyksiin, sillä vain hänellä on kuitenkin oikeat vastaukset!
ja noista kokemuksista. Mielestäni ihmiset haluavat kuulla juuri muiden KOKEMUKSIA raskauden aikana, eikä jotain ns. faktaa, jota saa kyllä kuulla lääkäreiltäkin!
USKOMATONTA, sanon minä!ei pidä paikkaansa.
oletko huomannut,että kun joku haluaa tietää,miten raskausviikot lasketaan,hän haluaisi tietää vain jonkun mieipiteen,miten ne jonkun mielestä lasketaan?Ei.
Kyllä he haluavat ihan oikeata tietoa,eikä vain mielipiteitä.
faktat ja mielipiteet ovat eri asia. - kokemus- ja yleismaailmalli...
realniina kirjoitti:
ei.
nimenomaan,faktat on faktoja.
omat kokemusfaktat ovat eri asia,kuin yleismaailmalliset faktat.
en kerro täällä omia faktakokemuksia toisina faktoina,kuten muut.
mutta ethän sinäkään tuota eroa varmastikaan ymmärrä...Miksi kokemusfaktat pitäisi olla jotenkin huonompia kuin yleismaailmallisten?
Lohtua täällä haetaan ja silloin auttaa, jos tietää, että on olemassa myös kohtalontovereita ja asiat voivatkin kääntyä vielä parhain päin.
Miksi sinun pitää faktoillasi lytistää kaikki toivo? Saat varmaan jotain nautintoa siitä.
Lääkäri kyllä kertoo faktat. Kommenteillasi lisäät vain pelkoa ja stressiä ja edesautat näin itsekin keskenmenoa.
Miksi pitää tuoda asiat esille noin negatiivisesti. Faktatkin voi kertoa hienovaraisemmin. Ja antaa silti myös toivoa. - ..........
realniina kirjoitti:
ei pidä paikkaansa.
oletko huomannut,että kun joku haluaa tietää,miten raskausviikot lasketaan,hän haluaisi tietää vain jonkun mieipiteen,miten ne jonkun mielestä lasketaan?Ei.
Kyllä he haluavat ihan oikeata tietoa,eikä vain mielipiteitä.
faktat ja mielipiteet ovat eri asia.Ja sinulla on aina oikeat vastaukset, joten turha lukea muiden viestejä. Ne saattavat olla vain arvailuja.
- viikko 15
realniina kirjoitti:
Toivottavasti kaikki menee sulla kuitenkin hyvin loppuun asti. Usko pois.
Yritä vaan ottaa rauhallisesti ja lepäillä.
Oletko kysynyt lääkitystä suppareihin?...polilla, kun koko yön oli menkkamaisia kipuja ja aamulla alkoi oikein kunnolla runnoen supistella. Lääkäri tutki ja totesi että kaikki ok, ehkä vähän pehmyt kohdun suu. Tässä vaiheessa ei lääkitä muuta kuin sain mahd ongelmaan eli strepto b:hen penisiiliinikuurin. Edellinen loppui tiistaina. Vasta viikolta 23 aletaan lääkitä ja antaa kortisonipiikkejä, jotta vauva kehittyisi nopeammin (siis jos tarvis). Nyt vauva ihme ja kumma voi oikein hyvin. Tämä alkaa olla jo liian jännittävää, hermo menee. Kiitos sinulle, kun kysäisit enemmän :)
- realniina
kokemus- ja yleismaailmalli... kirjoitti:
Miksi kokemusfaktat pitäisi olla jotenkin huonompia kuin yleismaailmallisten?
Lohtua täällä haetaan ja silloin auttaa, jos tietää, että on olemassa myös kohtalontovereita ja asiat voivatkin kääntyä vielä parhain päin.
Miksi sinun pitää faktoillasi lytistää kaikki toivo? Saat varmaan jotain nautintoa siitä.
Lääkäri kyllä kertoo faktat. Kommenteillasi lisäät vain pelkoa ja stressiä ja edesautat näin itsekin keskenmenoa.
Miksi pitää tuoda asiat esille noin negatiivisesti. Faktatkin voi kertoa hienovaraisemmin. Ja antaa silti myös toivoa.Ei kukaan ole sanonut, että kokemusfaktojen pitäisi olla jotenkin huonompia. Ei ei ei. Täytyy vain ymmärtää niiden eroavaisuus.
Mielestäni on hyvä ottaa sekä positiiviset, että negatiiviset asiat huomioon, ettei tipu liian korkealta pilvenreunalta, koska aina on myös se huonompi mahdollisuus olemassa.
Ja oletko tosiaan sitä mieltä, että faktoilla lytistetään kaikki toivo? Et nyt tainnut edes ymmärtää itse tuon kirjoittamasi lauseen tarkoitusta.
Je eiköhän ne keskenmenot johtu jostain aivan muusta, kuin minun sanomisistani. - Ollivander
juuuh kirjoitti:
Hei kaikki! Täähän on ihan turhaa koko keskustelu! realniinan pitäisi perustaa oma vastauspalsta, jolloin kaikki kysymykset osoitettaisiin vain hänelle ja VAIN hänellä olisi oikeus vastata kysymyksiin, sillä vain hänellä on kuitenkin oikeat vastaukset!
USKOMATONTA, sanon minä!Lääkäreiltä ja sairaanhoitoalan ammattilaisilta sitä faktaa pitäisi hakeakin. Kokemuksia sitten täältä (joiden arvoa en vähättele lainkaan, päin vastoin!!!).
En vieläkään ymmärrä mikä on "kokemusfakta". Sille ei ole määritelmää olemassa, eikä sitä voidakaan määritellä. Kokemus yksin ei ole määritelmä faktalle ja käsitteelle "fakta" on oma määritelmänsä ja vain yksi määritelmä.
Minäkin sanoisin USKOMATONTA. Olen nimittäin törmännyt sanaan "kokemusfakta" ensimmäistä kertaa tällä odotuspalstalla :D
- viikko 15
Mulla on sekä menkkamaisia tuntemuksia välillä että todellisia supistuksia. Supistukset eivät ole olleet ainakaan vielä avaavia, mutta jouduin jo pari viikkoa sitten sairaslomalle ja terkkari just sano, et luultavasti saikku jatkuu loppuun asti (minkälainen se loppu nyt sitten onkaan :/) Olen huomannut, että menkkamaiset selkäjomotukset (silloin kun ei ole supistus=vatsa kovetu) helpottavat yksinkertaisesti vessassa käynnillä. Mulla on myös tuntemuksia nimenomaan häntäluussa niin kuin joku kirjoitti. Jos sulla olisi oikeesti suppareita, niin asialle voisi tehdä sen, että jäisit kotiin. Kannattaa tarkistuttaa neuvolassa asiasi, mutta kuulostavat aika normaaleilta noi sun tuntemukset, jos niihin ei koskaan liity vatsan kovettuminen/pinkeytyminen. Voi hyvin!
- .....
tosiaan soitella neuvolaan ja kysyä. Virtsatietulehdus voi aiheuttaa supistelua ja moisia kipuja.
- Bumble-B
..virtsatietulehdus johon söin juuri antibioottikuurin. Voiko se tulehdus aiheuttaa nimenomaan nyt noita avaavia suppareita? :O
- .....
Bumble-B kirjoitti:
..virtsatietulehdus johon söin juuri antibioottikuurin. Voiko se tulehdus aiheuttaa nimenomaan nyt noita avaavia suppareita? :O
voi altistaa keskenmenolle. Ei siis se ollut tulehdus vaan mahdollinen uusiutunut. Kannattaa viedä näyte, varsinkin kun sinulla on tulehdus/tulehduksia jo ollut. Odotusaikana jotkut ovat erityisen herkkiä saamaan tulehduksen ja se voi olla myös oireettomana.
- realniina
Bumble-B kirjoitti:
Moi.
Kehotan vielä sua käväseen lääkärissä, jos ne jomotukset jatkuu.
Täällä kun ihmiset sekoittavat näköjään iskiaskivut, menkkakivut, supistukset ja muut säryt keskenään, joten parasta on varmistaa lääkäristä asia, ettei tule sitten mitään yllätyksiä.
Ja kun nyt mainitsit tuon virtsatietulehduksen, niin oikeassa olet. Virtsatietulehdus voi aiheuttaa ennenaikaisia supistuksia.
Toivottavasti tulehdus menisi ohi ja supparit loppuisi.
Luulen tai arvelen, että juuri tuosta ne johtuvatkin. - Bumble-B
realniina kirjoitti:
Moi.
Kehotan vielä sua käväseen lääkärissä, jos ne jomotukset jatkuu.
Täällä kun ihmiset sekoittavat näköjään iskiaskivut, menkkakivut, supistukset ja muut säryt keskenään, joten parasta on varmistaa lääkäristä asia, ettei tule sitten mitään yllätyksiä.
Ja kun nyt mainitsit tuon virtsatietulehduksen, niin oikeassa olet. Virtsatietulehdus voi aiheuttaa ennenaikaisia supistuksia.
Toivottavasti tulehdus menisi ohi ja supparit loppuisi.
Luulen tai arvelen, että juuri tuosta ne johtuvatkin.Huomenna mun täytyy joka tapauksessa viedä kontrollinäyte labraan joten sitten nähdään onko tulehdusta vielä vai ei. Ja voin kyllä ihan hyvin soittaa huomenna neuvolaan ja kysyä pitäisikö huolestua.
- paljonkin tuollaisia
kipua. Huolestuin todella, mutta neuvolan täti vaan sanoi että kuuluu asiaan kun kohtukasvaa nyt niin nopeasti. Kyllä ne siitä vähenikin ja hyvin on mennyt. Nyt rv 34.
- heididia
Itselläni oli menkkamaisen olo usein 13---vikosta eteenpäin, mutta sekin varmaan vain johtui kasvamisesta..Mutta luulen että syy oli alkavasta issiaksesta..
Issias on nyt vaivannut aikalailla, mutta venytyksellä sekin saa hieman kuriin..Se saattaa kestää jopa koko päivän, koskee kun nousee ja koskee kun istuu ja pahentuu loppua kohden, joten kannattee ostaa tukivyö, raskaana oleville hyvissä ajoin ja tietenkin venytys auttaa..
Sellasta se raskaus on että se saa ihmeellisiä tuntemuksia aikaseksi. - rv:lta 16
Esikoista odottaessani mulla supisteli rv 16 lähtien. Tietty poissuljettiin kaikki infektiot ja kävin muutaman ylimääräisen lääkärintarkastuksen, mutta muuten sain toimia täysin normaalisti. Supistelu jatkui loppuun asti ja vauva laskeutuikin jo n. 30 rv:lla...silti syntyi täysaikaisena rv 40 2!
Joillakin on herkemmin supiteleva kohtu ja varsinkin ensimmäisessä raskaudessa on oltava tarkkana ja seurattava sitä, onko supistukset vaarattomia vai avaavia? Kehoittaisin tällaisissa tilanteissa ottamaan yhteyttä oikeisiin asiantunijoihin eikä vaan kuuntelemaan täällä olevia "pikku-tohtoreita"! - -möhkö-
Täällä kans on nyt ilmennyt noita menkkamaisia kipuja alaselkään ja vatsaan ihan levossakin. Olen tosin menossa jo viikolla 35 0, mutta pari viikkoa sitten kysyin asiasta neuvolassa ja sieltä sanottiin, että juuri noita menkkakipuja voi toisille ilmestyä jo esim. rv:lta 10 lähtien ja toisille ihan loppuraskaudesta ja sitten taas toisille ei ollenkaan. Eli hyvin yksilöllistä! Niistä ei kuulemma pidä huolestua, kunhan menevät itsestään ohi, eivätkä ole silleen kivuliaita. Heti kuitenkin yhteyttä neuvolaan jos ne tihenee ja kivuliaituu.
Sori, jos tuli toistoa aiempiin vastauksiin, en vain jaksanut alkaa lukemaan kaikkia, kun vaikutti taas tinkaamisen makua olevan ilmassa :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv4083129Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,12299Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k672263Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll191930Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1741443Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue
"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel81317Sukupuolen merkitys elämässäsi?
Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el2011119Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne
niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,441016- 90901
Iltalehden evästeasetukset
No nyt pomppas! Avasin Iltalehden sivut ja niin kuin silloin tällöin sattuu, sivusto kysyi evästeasetuksia, joihin ylee101882