paikoillaan seisominen

kömpelö

Heip!
Onko keinoja saada hötkyävä ravuri seisomaan paikoillaan selkään noustessa? Leipäpala ei auta :o)

12

1431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaisponi

      Kannattaa käyttää avustajaa jos mahdollista ja nousta hevosen selkään niin, että se seisoo pää melkein kiinni seinässä. Hyvin aidatun kentän kulmaa voi käyttää myös. Mutta muista aloittaa aina alusta eli opeta hevonen seisomaan paikallaan pihalla ilman selkään nousua. Sano rauhallisesti esim. seiso ja kun se seisoo niin palkitse. Käytät sitten samaa sanaa ja äänenpainoa kun vähitellen alat totuttaa nousuun painamalla jalustinta alaspäin(maasta), edelleen palkitse kun seisoo paikallaan. Kun on tottunut niin suosittelen käyttämään jakkaraa jos hevoselle sopii. Pääset nopeammin kyytiin ja on hevoselle mieluisampaa kun ei tule niin paljon painoa toiselle kyljelle. Tsemppiä ja kärsivällisyytä :)

      • kömpelö

        jakkara on ja kaksi avustajaa, mutta täytyy kokeilla päin seinää tai kentän nurkassa. Pelottaa vaan, että hyppääkö se silloin pystyyn kun se ei pääse heti eteenpäin tai meneekö jaloissaan sekaisin kun peruuttaa kovasti. No katsellaan. Toi maastakäsin seisottaminen ja jalustimessa roikkuminen oli hyvä idea, kiitos :o)


    • glowy

      ... myöskin entinen ravuri teki tuota, kun yritettiin selkään, ratsastajat jäivät yksi toisensa jälkeen tallille ja hevonen karkasi lenkilleen yksin... sidottiin se sitten puomiin kiinni, samalla tavalla kuin kärryjä perään laitettaessakin... ja alkoi se sitten toimimaan pikku hiljaa..

      • kömpelö

        Täytyy kokeilla sitäkin. En kuitenkaan ihan kiinni solmuun uskalla laittaa, vaan, että toinen pitää narun päästä kiinni narun ollessa vaan puomin ympäri, jos hätä tulee.


    • ..hevoselle liikkuminen vaikeammaksi kun paikallaan seisominen.
      Itse opetin ex ravurini niin että kun se otti yhdenkin askeleen, niin alat pyörittää sitä pienellä ympyrällä itsesi ympäri niin kauan kunnes se pysähtyy.. Usko tai älä, se on ravurin mielelle ja jaloille vaikeaa. Heti kun se pysähtyy lopetat paineen ja kehut kovasti. Lopulta se huomaa että pääsee helpommalla kun ei liiku.
      Kun se osaa seisoa muuten vaan paikallaan, niin vedät jalustimesta, molemmista vuoron perään, ihan kuin olisit menossa selkään..ja kun se lähtee liikkeelle tee sama asia. Ja kun pääset selkään asti, niin kun se lähtee liikkeelle, niin otat vain toisesta ohjasta (toinen ihan löysänä) ja pyörität pientä ympyrää kunnes se pysähtyy ja myötää ohjalle. Polle kyllästyy ympyrän pyörimiseen hyvin nopeasti.. :)
      Siinä neuvoja noin aluksi..

      • glowy

        moni ravuri on tottunut lähtemään voltista kovaa... ja tuo pyöriminen on sama asia hevoselle kuin volttaaminen ja kun se siitä lähtee, niin lähteekin lujaa ja voi singota ihan minne suuntaan vaan... tai saattaa myös kuumua ja heitellä päätään, olla levoton, ym. saattaa toimia rauhallisilla entisillä ravureilla... mutten suosittele, tuli kerran aikoinaan kokeiltuja ja vauhti vaan kiihtyi...


      • olivia p
        glowy kirjoitti:

        moni ravuri on tottunut lähtemään voltista kovaa... ja tuo pyöriminen on sama asia hevoselle kuin volttaaminen ja kun se siitä lähtee, niin lähteekin lujaa ja voi singota ihan minne suuntaan vaan... tai saattaa myös kuumua ja heitellä päätään, olla levoton, ym. saattaa toimia rauhallisilla entisillä ravureilla... mutten suosittele, tuli kerran aikoinaan kokeiltuja ja vauhti vaan kiihtyi...

        samanlaisia, kauhea kiirus (ex-ravureita). Niiden kanssa usein riimu auki ja seinään kiinni selkäänmenon ajaksi, sitten heitetään vain riimu pään yli pois niskasta. Aika hyvin toimii. Jos ei mahdollista kiinnilaittaminen, selkäänmeno onnistuu parhaiten löysillä ohjilla, nopeasti kiepahtamalla ettei hevonen kerkiä edes reagoimaan.

        Kannattaa muuten aina korokkeelta mennä selkään, se säästää hevosen selkää (myös selkäkipujen takia hevo saattaa vastustella selkäänmenoa!) sekä jalustinhihnoja! :)


      • glowy kirjoitti:

        moni ravuri on tottunut lähtemään voltista kovaa... ja tuo pyöriminen on sama asia hevoselle kuin volttaaminen ja kun se siitä lähtee, niin lähteekin lujaa ja voi singota ihan minne suuntaan vaan... tai saattaa myös kuumua ja heitellä päätään, olla levoton, ym. saattaa toimia rauhallisilla entisillä ravureilla... mutten suosittele, tuli kerran aikoinaan kokeiltuja ja vauhti vaan kiihtyi...

        ..pyörittämisellä mitään voltin pyörittämistä vaan niin jyrkän ympyrän pyörittämistä että se on hevoselle hankalaa, ja voin taata että silloin ravuri ei kuumu, eikä lähde alta mihinkään suuntaan.
        Alta lähteminen johtuu ravureilla siitä että eivät ole tottuneet ihmisen painoon, yrittävät juosta selässä olevaa ihmistä pakoon..:/
        Jos pollenne sitä harrastavat kovinkin ahkerasti, niin on tullut kouluttamisen aika..
        Ravurille ei ole luontaista kantaa selässään ketään, se on sille uusi asia.. Ja ravurin kouluttaminen ratsuksi, niin ettei se itse siitä kärsi vie jopa useita vuosia aikaa..
        Itselläni on jo piiitkä aika töitä takana ja nyt minulla on ex hötky ravuri joka antaa nousta selkään niin että seisoo paikallaan. osaa kantaa itsensä ja ratsastajan käynnissä ja jopa rauhallisessa ravissa pää alhaalla ja kuolaimelle myödäten. Taipuu tasaisesti molempiin suuntiin, ei kompuroi ja pysyy lapasessa miltei missä vain tilanteessa.. Ja mihinkään näistä se ei tullessaan pystynyt..Ja vieläkin on paljon töitä tehtävä ennen kun voin vaatia siltä edes esimerkiksi tasapainoista ja kantavaa laukkaa, joka ei ole sille itselleen vaikeaa. Tiedän siis jotain ravurin kouluttamisesta. Lisäksi olen omat oppini saanut asiantuntijan taholta. Joten eivät ole ihan omasta päästä repäistyjä.
        Voit toki aina sitoa hevosesi kiinni ja taistella itsesi selkään ja pelätä mihin suuntaan sinkoatte, tai sit voit opettaa asiat pollelle niin että sekin ymmärtää mistä on kyse, eikä pelkää tilanteita. Jonkin verran asioita voi laittaa ravitaustan piikkiin, mutta tuo ei kuulu niihin asioihin. Ne menee kouluttamattomuuden piikkiin.


      • glowy
        MissSnape kirjoitti:

        ..pyörittämisellä mitään voltin pyörittämistä vaan niin jyrkän ympyrän pyörittämistä että se on hevoselle hankalaa, ja voin taata että silloin ravuri ei kuumu, eikä lähde alta mihinkään suuntaan.
        Alta lähteminen johtuu ravureilla siitä että eivät ole tottuneet ihmisen painoon, yrittävät juosta selässä olevaa ihmistä pakoon..:/
        Jos pollenne sitä harrastavat kovinkin ahkerasti, niin on tullut kouluttamisen aika..
        Ravurille ei ole luontaista kantaa selässään ketään, se on sille uusi asia.. Ja ravurin kouluttaminen ratsuksi, niin ettei se itse siitä kärsi vie jopa useita vuosia aikaa..
        Itselläni on jo piiitkä aika töitä takana ja nyt minulla on ex hötky ravuri joka antaa nousta selkään niin että seisoo paikallaan. osaa kantaa itsensä ja ratsastajan käynnissä ja jopa rauhallisessa ravissa pää alhaalla ja kuolaimelle myödäten. Taipuu tasaisesti molempiin suuntiin, ei kompuroi ja pysyy lapasessa miltei missä vain tilanteessa.. Ja mihinkään näistä se ei tullessaan pystynyt..Ja vieläkin on paljon töitä tehtävä ennen kun voin vaatia siltä edes esimerkiksi tasapainoista ja kantavaa laukkaa, joka ei ole sille itselleen vaikeaa. Tiedän siis jotain ravurin kouluttamisesta. Lisäksi olen omat oppini saanut asiantuntijan taholta. Joten eivät ole ihan omasta päästä repäistyjä.
        Voit toki aina sitoa hevosesi kiinni ja taistella itsesi selkään ja pelätä mihin suuntaan sinkoatte, tai sit voit opettaa asiat pollelle niin että sekin ymmärtää mistä on kyse, eikä pelkää tilanteita. Jonkin verran asioita voi laittaa ravitaustan piikkiin, mutta tuo ei kuulu niihin asioihin. Ne menee kouluttamattomuuden piikkiin.

        että ravihevosetkin sidotaan kiinni kärryjen laiton ajaksi, jonka jälkeen ne päästetään irti ja itse hypätään vauhdissa kyytiin, että ravihevoselle on ihan luontaista seistä sidottuna... ja selkään nousemista voisi verrata näin ollen valjastamiseen, tosin irti hevonen päästetään selästä käsin... ja aika pian se oppii kyllä näinkin..


      • glowy kirjoitti:

        että ravihevosetkin sidotaan kiinni kärryjen laiton ajaksi, jonka jälkeen ne päästetään irti ja itse hypätään vauhdissa kyytiin, että ravihevoselle on ihan luontaista seistä sidottuna... ja selkään nousemista voisi verrata näin ollen valjastamiseen, tosin irti hevonen päästetään selästä käsin... ja aika pian se oppii kyllä näinkin..

        ..toki miettinyt sitäkin. Mutta totesin että paikallaan seisominen on kovin paljon turvallisempaa, mukavampaa ja rennompaa niin itselleen kuin hevosellekin.
        :) Nykyisin voin laittaa myös kärryt polleni perään ja se seisoo paikallaan sen ajan. Liikkuu vasta kun toisin pyydetään.. kaikki on edelleenkin kiinni kouluttamisesta.


    • Moty

      Ota vähintää kaksi avustajaa pitämään hevosta paikallaan. Jos se ei ole mahdollista laita hevonen vaikka seinää tai aitaa vasten jotta se ei pääse karkaamaan sieltä

    • reetta1

      mää annan vinkin siihen paikalle pysymiseen ! kun olet nousemassa selkään ja hevonen lähtee liikkeelle menet sen mukana niin kauvan että se pysähtyy anna sen mennä mihin vaan elä kiellä ! vaikka se laukkaisi taakse päin niin koko ajan kulet sen vieressä sitten kun se pysähtyy mene sen pään kohalle ja yritä uudestaan niin kauvan että se pysyy paikalla voit laittaa sen toisen jalan siihen jalustimeen ja niin kauvan että se pysähtyy ja sitten uudelleen voit vaikka silittää aina kun se pysähtyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe