Öisin pissattaa

enemmän?

Olen 40-kymppinen mies ja harmittaa öisin hyppiminen pissalla. Herään pissahädän tunteeseen ja tiedän nykyään jo heti, että vessaan on mentävä, muuten ei pysty nukkumaan. Käyn vessassa, eikä paljon tule. Ja sen jälkeen unta ei tule sitten tuntiin. Itse asiassa ongelmani on juuri se, etten saa unta helposti sen jälkeen.
Kävin lääkärillä ja PSA-arvot oli juuri yli raja-arvojen, 3 kk sen jälkeen urologille, kaikki kunnossa (siis eturauhanen jne). Ja uudet kokeet näytti PSA menneen alle raja-arvojen taas.

Onkohan ongelmani hermoissa?
Nimittäin lääkäri määräsi muutamia vuosia sitten minulle univaikeuksiin unettavia masennuslääkkeitä ja silloin nämä yöpissailut häipyi kokonaan. Oli mahtavaa alussa nukkua koko yö.
4 kk käytön jälkeen lopetin ne lääkkeet jatkuvan väsymyksen vuoksi.

Ja nyt siis hypitään vessassa parhaimmillaan 3 kertaa yössä ja pyöritään hereillä sängyssä.

Onko jollain saman kaltaisia kokemuksia?
Että tämä olisikin hermoista kiinni, eli stressiä?

En nyt suoranaisesti koe tilannettani tällä hetkellä kauhean stressilliseksi, mutta huomaan öisin hereillä ollessani murehtivani typeriä asioita turhaan ja pitkään.

Oletteko saaneet apua jostain?

En millään aloittaisi unettavien masennuslääkkeiden syöntiä, niillä oli niin paljon muita haittavaikutuksia.

Muuten olen normaali painoinen, lenkkeilen jne.

13

8739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pissalla kävijä myös

      Jos lääkärintutkimuksissa on todettu, ettei eturauhasessa ole vikaa, niin kannattaa kokeilla jotain muuta, jos yöllisestä pissalla käymisestä on haittaa.

      Minulla on sama ongelma: kun on stressiä, nukun huonommin ja kun herään yöllä, on käytävä vessassa. Sitten kun asiat ovat hyvin, nukun hyvin.

      Jos et halua syödä masennuslääkkeitä, kannattaisi mennä käymään jonkin terapeutin juttusilla. Ehkä sillä tavalla pääset käsiksi masennuksen syyhyn. Masennuslääke voi korjata oireita, mutta masennuksen syytä.

      • Minä vaan

        Onko sinulle tehty virtsateiden tutkimukset ja erilaisia virtsakokeita?


    • potta vaivaan

      Eli potta sängyn viereen. Siihen voi nopeasti hoitaa hommat ja takaisin nukkumaan. Myös tuo ajatus potasta sängyn vieressä rauhoittaa. Ei tartte enää herättää koko taloa...

      Masennuslääkkeitä on monia erillaisia. Voithan kysyä lääkäriltäsi ei väsyttäviö malleja.

    • vastauksista

      Kaikki kokeet siis otettiin veri- ja virtsakokeita myöten. Kaikki arvot oli ok, paitsi tuo PSA oli hiukan yli rajan, mutta raja-arvo alittui taas joidenkin kuukausien jälkeen. Urologi sanoi, ettei mitään vikaa tunnu olevan, eturauhanenkin on normaalikokoinen.

      Olihan täällä yksi kohtalotoveri, joka sanoi että stressaavana aikana herää öisin vessaan.

      Onkohan minulla jatkuva stressi...

      Yksi lääkäri ehdotti, että makuuasento laittaa joidenkin rakon toimimaan enemmän?

      En tunne olevani sen enempää masentunut, en siis kaipaa mitään masennuslääkkeitä, siitä ei ole kysymys. Enkä myöskään halua unilääkekoukkuun.

      Mutta jos huonounisuus jatkuu pitkään, se voi johtaa ennen pitkää masennukseen. Ja tuo muitakin haittatekijöitä.
      Se tässä harmittaakin.
      Täytyy vain koittaa pärjäillä.

      • Minä vaan

        Sinulla on siis ultrattu virtsatiet ja tehty rakon tähystys?


      • olla nekin
        Minä vaan kirjoitti:

        Sinulla on siis ultrattu virtsatiet ja tehty rakon tähystys?

        tehtynä?
        Kyllä urologi tutki eturauhasen ja kysyi paljon asioita, mutta ei noita sentään tehty.
        Olisi määrännyt mielellään antibioottia, mutta kuin olin ollut angiinan takia kuurilla hetki sitten, ei laittanutkaan (epäili tulehdusta)

        Miten sellaisen tarve voisi olla, eikö siinä olisi sitten jo muitakin oireita, kuin vain yöaikaista vessailua?


    • oireita!

      Minäkin sairastuin nelikymppisenä virtsaongelmiin. En enää ihan tarkkaan muista alkuoireita, mutta urologi diagnosoi vaivan eturauhastulehdukseksi. Lääkkeeksi hän määräsi antibiootteja ja lämpötyynyä. Ei auttanut ja useat käynnit toivat vain uusia lääkekokeiluja ja lämpimänäpitämisneuvoja. Oireina ovat kokoajan olleet erittäin tiheä virtsaamistarve öin ja päivin sekä polttava kirvely virtsateissä. Olen myös kokeillut kaiken maailman luontaistuotteet laihoin tuloksin. Yksin eläjänä annoin jo periksi ja arvelin, että tämä on minun kohtalo. Potta on ollut käytössä jo monta vuotta.

      Sitten kuitenkin menin eri urologille, joka määräsi laajat tutkimukset, mm. virtsarakon tähystyksen. Se paljastikin karun totuuden; virtsarakko erittäin ärtynyt ja kutistunut alle puoleen normaalista. Nyt olen lopulta jäntevän hoidon piirissä.

      Näissä alapään vaivoissa onkin se ikävä piirre, että niissä monissa on samoja oireita. Eturauhassyöpä, eturauhastulehdus ja eturauhasen liikakasvu sekä myös virtsarakkovaivat oirehtivat samankaltaisesti. Siis tarkat tutkimukset ovat välttämättömät, että saadaan poissulkemismenettelyllä oikea diagnoosi. Omalla kohdallani urologi teki pahan virheen, kun ei lähettänyt minua tarkempiin tutkimuksiin. Otan osan myös omaan piikkiini, kun en tarpeeksi pontevasti sitä vaatinut tai mennyt aikaisemmin eri urologille.

      Ps. en oikein jaksa uskoa, että vaivasi johtuu pelkästä masennuksesta. Toki nämä jutut menevät helposti kaaliin ja mm. varalta virtsaamisesta tulee helposti tapa.

      • tarkentaa

        siis en mielestäni päivisin virtsaa tuskin normaalia enempää. Ja ei ole mitään poltteluita virtsatessa.
        Joskus tuntuu, että janon tunne kasvaa iltaa kohti. Ja sitten yrittää pantata juomista ettei olis yöllä hätä.
        Urologi antoi jotain eturauhasen rauhoitus lääkettä silloin, söin kuukauden, ei vaikuttanut ja siksi en jatkanut suht kalliin lääkkeen syöntiä.
        Siis kutistuuko virtsarakko jos se ärtyy?


      • virtsaamisvälisi...
        tarkentaa kirjoitti:

        siis en mielestäni päivisin virtsaa tuskin normaalia enempää. Ja ei ole mitään poltteluita virtsatessa.
        Joskus tuntuu, että janon tunne kasvaa iltaa kohti. Ja sitten yrittää pantata juomista ettei olis yöllä hätä.
        Urologi antoi jotain eturauhasen rauhoitus lääkettä silloin, söin kuukauden, ei vaikuttanut ja siksi en jatkanut suht kalliin lääkkeen syöntiä.
        Siis kutistuuko virtsarakko jos se ärtyy?

        päiväsaikaan, jos juot noin suurinpiirtein normaalisti? Voisit myös piruuttasi virtsata astiaan ja mitata paljonko tuli. Tuntuuko siltä, että rakko tyhjenee kokonaan? Tuskin rakko ihan hetkessä kutistuu, ellei sairastu ns. rakkoreumaan. Yleensä ärtynyt rakko on kivulias. Urologi ilmeisesti tunnusteli eturauhasesi peräaukon kautta? Mitä kommentoi?
        Saattaapi asia niinkin olla, että sinulle on joskus jäänyt tuosta yövirtsaamisesta jonkunlainen pakkomielle, josta et pääse eroon.


      • tutki
        virtsaamisvälisi... kirjoitti:

        päiväsaikaan, jos juot noin suurinpiirtein normaalisti? Voisit myös piruuttasi virtsata astiaan ja mitata paljonko tuli. Tuntuuko siltä, että rakko tyhjenee kokonaan? Tuskin rakko ihan hetkessä kutistuu, ellei sairastu ns. rakkoreumaan. Yleensä ärtynyt rakko on kivulias. Urologi ilmeisesti tunnusteli eturauhasesi peräaukon kautta? Mitä kommentoi?
        Saattaapi asia niinkin olla, että sinulle on joskus jäänyt tuosta yövirtsaamisesta jonkunlainen pakkomielle, josta et pääse eroon.

        eturauhasen myös ultraäänella ja kuten aiemmin olen todennut, kaikki näyttää olevan kunnossa. Toki on tärkeintä, ettei ole mitään eturauhasen kasvua tai syöpää.
        Ja rakko tyhjenee kyllä, eikä ole mitään tiputtelu- eikä muita ongelmia.
        Jotain 3 tuntia on väli päivisin.

        Voi olla tosiaan että on jäänyt päälle pakkomielteenomaisesti.

        Tuntuu, että makuuasennossa lisääntyy erityisesti vessan tarve.

        Voisikohan kilpirauhasella olla mitään tekoa asian kanssa.


      • ja näin ollen...
        tutki kirjoitti:

        eturauhasen myös ultraäänella ja kuten aiemmin olen todennut, kaikki näyttää olevan kunnossa. Toki on tärkeintä, ettei ole mitään eturauhasen kasvua tai syöpää.
        Ja rakko tyhjenee kyllä, eikä ole mitään tiputtelu- eikä muita ongelmia.
        Jotain 3 tuntia on väli päivisin.

        Voi olla tosiaan että on jäänyt päälle pakkomielteenomaisesti.

        Tuntuu, että makuuasennossa lisääntyy erityisesti vessan tarve.

        Voisikohan kilpirauhasella olla mitään tekoa asian kanssa.

        vaikeasti oikastavissa.


      • Pissahätä
        ja näin ollen... kirjoitti:

        vaikeasti oikastavissa.

        Tervehdys!
        Huomasin, että vain miehet tässä puhuvat tästä harmittavasta ongelmasta. Itselläni vaiva alkaa olla jo liiankin rasittava, mutta syytä en näin itse oikein ongelmalle keksi, joten katselen täällä netissä, mikä voisi olla vikana.
        Stressiä minulla ei ole suuremmin, en juo alkoholia, kahvia vain vähän, illalla en mitään, en tupakoi. Sairauksina naisilla voivat olla sepelvaltimotautu ja diapetes, näitä vaihtoehtoja en ole tutkituttanut. Kuorsaaminen ja ylipaino lisäävät virsamisentarvetta kylläkin, ylipainoa ei sanottavsti ole, mutta kuorsaan kuulema.
        Oikeastaan tartuin tähän aiheeseen tässä siksikin, että useat Teistä puhuivat masennuslääkkeistä. Ne kyllä pahentavat useimmiten virtsavaivoja, ei toisinpäin. Unilääkkeet ja rauhoittavat ovat eri asia, ja sitten on joitain mielisairauksien hoitoon tarkoitettuja lääkkeitä, jotka helpottavat nukkumista.
        Kaipa tässä on vain kaikkien mentävä lääkäriin, mutta melkein jo tiedän, että syytä ei löydy kuitenkaan.
        Tsemppiä kaikille!!


    • lilaliini

      Olen 40 v nainen ja mulla on tullut nyt pissa ongelmia. Käytän rauhoittavia lääkkeitä ahdistukseen, mikä ollut vuosia. Kun mietin voisiko liittyä asiaan. Muutaman viikon tullut välillä yllättäen iso loraus housuun viimeksi juuri äsken. Kiusallista. En ole ollut vessahätäinen ja kuten äsken niin tunsin vaan kun tuli. Yöllä olen käynyt lapsesta asti kerran yössä. Herään aina aamuyöllä kovaan pissahätään ja nukahdan pian käytyäni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      154
      1519
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe