Onko kokemuksia selespeed vaihteistosta? Miten mahtaa toimia? Voikohan sitä oikeasti käyttää automaattina, tai onko se muutenkin ihan lelu?
ALFA ROMEO 156 Selespeed
17
3622
Vastaukset
- Jönsson
Yksi selespeed on ajettu ja toinen tilauksessa, pitäisi tulla perjantaina. Tästäkin on tullut kirjoiteltua joaiemmin, että voi kannata selailla noita vanhoja, mutta lyhyesti:
- hauska, kiva räplätä
- kätevä, erityisesti ohituksissa ja mutkateillä
- urheilullinen, vaihteita tulee käytettyä, välikaasun antoa mukava kuunnella
- mukava, vähentää pitkän päälle ajorasitusta
- ei hukkaa voimaa, ei lisää kulutusta, koska on kova laatikko
- vaihteita tulee käytettyä, koska vaihtaminen on niin helppoa
- mäkilähtö helppoa kuten kaikilla kaksipolkimisilla
- varustetaso hieman parempi kuin keppivaihteisessa
- ei pidä verraata automaattiin, ei ole sitä eikä ole sellaiseksi tarkoitettu
- ns. automaattiasentoa voi käyttää hätätilassa, jos esim. puhuu kännykkään (kiellettyä), tupakoi (paheksuttua), lukee karttaa (ei-toivottua) tai syö hampurilaista (epäterveellistä) ajaessaan.
- automaattiasento on hidas ja tökkivä verrattuna oikeaan automaattiin
- manuaalisesti käytettynä pesee oikeiden automaattien manuaalitoiminnot mennen - tullen, koska niissä momentinmuunnin aiheuttaa luistoa ja tunnottomuutta ja vaihdevivun siirtäminen on aika tarkkaa puuhaa, että oikea pykälä löytyy.
- selespeediä vastaava sähköhudraulinen vaihteen ja kytkimen käyttö ynnä siihen liittyvä välikaasu / kaksoispoljenta ovat kovassa käytössä tämän päivän ralli- ja rata-autoissa. Formuloissa vaihdetaan ratin nappuloista tai viiksistä, ralliautoissa on sekventaalikeppi. Alfan Selespeedissä on molemmat.
- sähköisistä syistä johtuvia toimintahäiriöitä on tavattu. Ovat yleensä helppoja ja halpoja korjata: konehuoneessa on yksi miljoonan johdon liitin; se auki, puhdistus ja crc.tä ja matka jatkuu. Sitten huoltoon, jossa sama toimenpide ohjelmiston kalibrointi korjaamopäätteellä. Taas pelittää. Mutta jos alkaa esiintyä liian usein, rupeaa potuttamaan. Parikertaa teki tuota minulle - silti otin uuden.- 156 2.0TS
Mitenkä selespeed toimii pohjolan pakkasissa?
Vai oletko "päässyt" testaamaan 20-35 asteen pakkaslukemissa? - 156 2.0TS
Mitenkä selespeed toimii pohjolan pakkasissa?
Vai oletko "päässyt" testaamaan 20-35 asteen pakkaslukemissa? - Alfiina
156 2.0TS kirjoitti:
Mitenkä selespeed toimii pohjolan pakkasissa?
Vai oletko "päässyt" testaamaan 20-35 asteen pakkaslukemissa?Meillä pakkasten aikana jäätyivät kytkinöljyt... Seurasi että Alfa oli jäädä siihen, kun selespeedin kytkin suostui toimimaan kun sitä huvitti. No öljyt saatiin onneksi vaihdettua ja matka jatkuu taas.
Muuten on toiminut ihan ok.
Mielettömän hyvä ajettava, kun vaihtaminen on helppoja ja vaivatonta, mutkateillä ajaminen on niin nautinnollista että...
City-asentoa käytetään vasta äärimmäisessä "hädässä", vaihtaminen automaatilla on hieman nykivää. - Jönsson
156 2.0TS kirjoitti:
Mitenkä selespeed toimii pohjolan pakkasissa?
Vai oletko "päässyt" testaamaan 20-35 asteen pakkaslukemissa?Talvella Sele... toimi siinä, missä kesälläkin. Itse asiassa paremminkin. Ainoat kerrat, kun ongelmia oli ajoittuivat kesään.
1. kerta kesälomamatkalla Vaasassa v. 01 tai tarkemmin sanottuna Mustasaaressa.
2. kerta kesälomamatkalla Oulussa v. 02. Mietin jo, että eikö pidä Länsi-Suomesta vai meri-ilmastosta, mutta sitten tuli se...
3. kerta Lahdessa matkalla Tykkimäelle 02.
Mainittakoon, että autolla oli ajettu jo 116 000 km., kun annoin sen nyt marraskuussa pois, joten ei sitä ole koko ajan tarvinnut korjaamolla seisottaa. Kiusallisia silti nuo tuollaiset, kun osuvat kohdalle väärään aikaan.
Jos Selen ostaa käytettynä, niin syytä vaatia jonkinlainen takuu sähköisen ohjainyksikön liittimen varalle. Vika, jos sellainen ilmenee, on nimittäin tod. näk. yhdessä ainoassa miljoonaliittimessä. Tien päällä sen voi ottaa auki itsekin ja puhallella. Sillä päässee jo kotiin. - sataviiskuus
Tämä voi olla tyhmä kysymys mutta kysyn kuitenkin.
- Jönsson
sataviiskuus kirjoitti:
Tämä voi olla tyhmä kysymys mutta kysyn kuitenkin.
Liukkaalla on liukasta, vaan toimii tuo sielläkin.
Jos on liikkeelle lähtiessä oikein todella liukasta, voi joutua jarrua painamaan toisella, sillä Selen kytkin on aivan hiuksenhienossa liikuttamisessa turhan äkäinen.
Mitään ajettavuusongelmia ei ole. Toki puuttuu mahdollisuus painaa kytkin pohjaan tiukassa paikassa, mutta eipä ole tarvettakaan ollut, kun ajo-ominaisuudet ovat ne legendaariset.
Jos sellainen paikka tulee, painetaan jarrua ja annetaan ABS:n hoitaa ongelma. - sataviiskuus
Jönsson kirjoitti:
Liukkaalla on liukasta, vaan toimii tuo sielläkin.
Jos on liikkeelle lähtiessä oikein todella liukasta, voi joutua jarrua painamaan toisella, sillä Selen kytkin on aivan hiuksenhienossa liikuttamisessa turhan äkäinen.
Mitään ajettavuusongelmia ei ole. Toki puuttuu mahdollisuus painaa kytkin pohjaan tiukassa paikassa, mutta eipä ole tarvettakaan ollut, kun ajo-ominaisuudet ovat ne legendaariset.
Jos sellainen paikka tulee, painetaan jarrua ja annetaan ABS:n hoitaa ongelma.liukkaalla mutkaisella tiellä ? Aiheuttaako mainitsemasi terävästi irrottava kytkin ongelmia ?
- selesp.
sataviiskuus kirjoitti:
liukkaalla mutkaisella tiellä ? Aiheuttaako mainitsemasi terävästi irrottava kytkin ongelmia ?
mutkaisella tiellä kytkimen tervyydestä ei ole
haittaa ja mutkiin ajon voi tehdä kuin moottoripyörällä,että on paras vääntöalue
käytössä pienellä peukalon liikkeellä niin
auto pysyy tiessä kuin tauti vaikka alla on 205
kitkat ei pienestä pöperöstä ole haittaa. - sataviiskuus
selesp. kirjoitti:
mutkaisella tiellä kytkimen tervyydestä ei ole
haittaa ja mutkiin ajon voi tehdä kuin moottoripyörällä,että on paras vääntöalue
käytössä pienellä peukalon liikkeellä niin
auto pysyy tiessä kuin tauti vaikka alla on 205
kitkat ei pienestä pöperöstä ole haittaa.että ostin syksyllä JTS:ni tavallisella laatikolla. No, ehkä sitten seuraavassa Alfassani on Selespeed.
- Alfiina
selesp. kirjoitti:
mutkaisella tiellä kytkimen tervyydestä ei ole
haittaa ja mutkiin ajon voi tehdä kuin moottoripyörällä,että on paras vääntöalue
käytössä pienellä peukalon liikkeellä niin
auto pysyy tiessä kuin tauti vaikka alla on 205
kitkat ei pienestä pöperöstä ole haittaa.Ei harmita vaikka 2-pyöräinen on talvisäilössä, alfan selespeedilla mutkien kurvailu on yhtä kivaa...
- jari
Alfiina kirjoitti:
Ei harmita vaikka 2-pyöräinen on talvisäilössä, alfan selespeedilla mutkien kurvailu on yhtä kivaa...
tokkopa sentään moottoripyörällä ?
- alfiina
jari kirjoitti:
tokkopa sentään moottoripyörällä ?
Saako munamankelista kiksejä...?
Kun 900 kuutiota raakaa voimaa jyrisee ahterin alla on tämä mamma hyvin tyytyväinen... - jari
alfiina kirjoitti:
Saako munamankelista kiksejä...?
Kun 900 kuutiota raakaa voimaa jyrisee ahterin alla on tämä mamma hyvin tyytyväinen...tokkopa voi motskari ja autoa vaikka olisikin Alfa verrata toisiinsa ? Kiksejä kyllä saa molemmista, en kiellä ? Mutta...
- alfiina
jari kirjoitti:
tokkopa voi motskari ja autoa vaikka olisikin Alfa verrata toisiinsa ? Kiksejä kyllä saa molemmista, en kiellä ? Mutta...
joo, alfasta puuttuu se seksikäs tärinä takapuolen alta...
Mutta siis alfa ja prätkä on mutkateillä mitä mielettömimmät ajettavat. - Jönsson
sataviiskuus kirjoitti:
liukkaalla mutkaisella tiellä ? Aiheuttaako mainitsemasi terävästi irrottava kytkin ongelmia ?
Joo, ei ole onkelmia liukaalla, mutkaisellakaan. Se kytkimen terävyys ilmenee vain hiipimisnopeuksissa. Auto ei juuri luistata kytkintä, vaan nostaa sen melko reippaasti.
Normaaliajossa kytkin on mukavan pehmeä ja sporttisessa kepityksessä jotkut ovat sanoneet liiankin hitaaksi ja pehmeäksi. Kaiketi kyse on siitä, että kytkin liikkuu jokseenkin samalöla lailla kaikissa tilanteissa, jolloin se, mikä on äkkinäistä hiipiessä onkin velttoa spurtatessa.
Väittävät, että kaasu pohjassa, yli 4000:lla kierroksella, olisi kytkin vieläkin terävämpi. Voi olla, mutta liian terävä se ei ole.
Upo-uudessa on kuulemma vielä nopeutettu kytkimen toimintaa ja vaihtamista nopeassa ajossa ja muutenkin hienosäädetty vaihteistoa. Tänään iltapäivällä se nähdään ja koetaan. - sataviiskuus
Jönsson kirjoitti:
Joo, ei ole onkelmia liukaalla, mutkaisellakaan. Se kytkimen terävyys ilmenee vain hiipimisnopeuksissa. Auto ei juuri luistata kytkintä, vaan nostaa sen melko reippaasti.
Normaaliajossa kytkin on mukavan pehmeä ja sporttisessa kepityksessä jotkut ovat sanoneet liiankin hitaaksi ja pehmeäksi. Kaiketi kyse on siitä, että kytkin liikkuu jokseenkin samalöla lailla kaikissa tilanteissa, jolloin se, mikä on äkkinäistä hiipiessä onkin velttoa spurtatessa.
Väittävät, että kaasu pohjassa, yli 4000:lla kierroksella, olisi kytkin vieläkin terävämpi. Voi olla, mutta liian terävä se ei ole.
Upo-uudessa on kuulemma vielä nopeutettu kytkimen toimintaa ja vaihtamista nopeassa ajossa ja muutenkin hienosäädetty vaihteistoa. Tänään iltapäivällä se nähdään ja koetaan.Tuolla newseissä joku väitti että selespeedissä olisi kaksi asentoa comfort ja sport. Sport tulee mukaan automaattisesti vasta yli 5000 kierroksella. Sama kaveri kaipaili mahdollisuutta (ohjelmointimahdollisuutta)laskea ko. raja 4000:n, ei liene mahdollista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375106- 823636
- 353026
- 612995
- 102916
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1391698