Luin tämän päivän Ilta-Sanomista oivan tekstin, joka oli aivan kuin vesimies-miehestäni kirjoitettu (josta nyt haen eroa).
Teksti on tosin narsistista, mutta se yhdistettynä Vesimiehen v-tumaisuuteen ja viileyteen, ni soppa on valmis.
Onneksi tunnistin oireet (ja kärsin vain 3 vuotta) tätä "paskaa", kun monet 'joutuvat' taistelemaan läpi elämänsä tuollaisen sairaan kanssa!
Tässä teksti kopioituna ja tiedoksi/avuksi muille kanssa-sisarilleni =)
"Narsismi tekee parisuhteesta helvetin-ILTA-SANOMAT 9.10.2006
Narsistisesta luonnehäiriöstä kärsivä kokee, että kaikki vastoinkäymiset ovat muiden syytä. Arki narsistin puolisona saattaa ajaa hulluuden partaalle.
- Ensin nostetaan kumppani jalustalle, sitten ammutaan alusta seulaksi niillä ominaisuuksilla, joilla toinen on korotettukin, kertoo psykologi Pia Kaulio, yksi Naimisissa narsistin kanssa - kirjan kirjoittajista.
Kuten kaikissa parisuhteissa, myös narsistisessa on pitkälti kyse valta-vastuu-asetelmasta. Narsistilla on parisuhteessa kaikki valta, kumppanilla kaikki vastuu. Vastuu omista teoista puuttuu narsistilta kokonaan. Kaikki on aina kumppanin syytä.
- Jos parisuhteessa toinen murjottaa jatkuvasti, ja itse päätyy pyytelemään koko ajan aiheetta anteeksi, saattaa kumppanina olla narsisti, Kaulio sanoo.
- Kumppani voi luulla, että hänellä on valtaa, koska hän puuhaa kovasti, ostaa parisuhdeoppaita ja yrittää ymmärtää. Mutta tosiasiassa se on vastuuta.
Vaikka narsismia esiintyykin tutkimusten mukaan yleisemmin miehillä, sairaus voi olla myös naisten vitsaus.
- Naisilla ilmiö esiintyy eri tavalla. Naiset harrastavat marttyyrikohtauksia, kun taas mies on helpommin häikäilemätön näkyvästi ja esimerkiksi ammatillisesti. Miehet saattavat pyrkiä urallaan eteenpäin taktiikoilla, jotka olisivat naisille epäeettisiä.
Narsistin tunnistaminen:
on erittäin vaikeaa myös asiantuntijoille, sillä narsisti on todella taitava näyttelemään ja oppimaan.
Hän osaa olla myös äärimmäisen hurmaava. Varsinkin suhteen alussa narsisti on usein ylivertainen, valkoratsuinen ritari.
Kaulio kuvailee narsistin uskovan viimeiseen asti olevansa uhri. Hän haastaa oikeuteen kaikki, koska kaikki ovat kohdelleet häntä kaltoin.
-Jos parisuhteessa toinen murjottaa jatkuvasti ja itse päätyy pyytelemään koko ajan aiheetta anteeksi, saattaa kumppani olla narsisti.
-Vanhan naisten keskeisen viisauden mukaan se, miten mies puhuu entisistä kumppaneistaan tai äidistään, on verrannollinen siihen, miten hän tulee puhumaan myös joskus sinusta.
Jos kaikki ex kumppanit ovat olleet kauheita petoja, hakkaajia ja juoppoja, kannattaa miettiä onko asia oikeasti näin.
Persoonallisuushäiriöidenkin tavoin narsisminkin juuret ovat lapsuudessa.
Kaulion mukaan ihminen voi oppia jo lapsena, ettei voi luottaa muihin kuin itseensä.
Jos narsistinen ihminen tiedostaa oman vastuunsa edes piirun verran ja suostuu muuttamaan toimintatapojaan edes vähän, se on narsistisessa suhteessa jo yli puoli voittoa, Kaulio uskoo.
”Hengenvaaraa ei narsistimiehen kanssa ole, mutta koko ajan joudun olemaan varpaillani. Asiat tehdään niinkuin hän haluaa, minä olen tyhmä, en osaa mitään ja teen kaiken väärin. Minua itketetään, nimitellään ja laitetaan pelon valtaan.”
Tämä teksti+vesimies
14
3186
Vastaukset
- J.D.
Mitä sun textillä on tekemistä vesimiehien kanssa? Narsismi on luonnehäiriö. Etkä vaan väitä että kaikki vesimiehet ovat persoonallisuushäiriöiset? Johan on paksua textia.
- komsaa
Narsismia on monta eri lajia. Mutta niiden yhteisenä piirteenä on päässä syntyneet monimutkaiset lähes loputtomat päättelyketjut. ´Kaikella on syynsä.., tämä johtuu siitä..., se on syyllinen, en minä....´. Kyllä kaiketi vesimiehillä on aivan poikkeuksellinen mielikuvitus, mikä näkyy vaistona ja ´ajatusten lukemisena´. Heidän omasta mielestään.
Usein itse vesimiehet sanovat, että he ovat erikoisia eikä heitä kukaan muu ymmärrä kuin toinen vesimies. Näin varmaan onkin, mutta muut eivät sekoitakaan mielikuvituksen tuomaa realismia oikeaan realismiin. Vesimiehen saturnusluonteen vuoksi sen on vaikea toteuttaa itseään fyysisellä tasolla. Eikä tästä ole pitkä matka narsismiin. Liiallista mielikuvitusta vesimiehen tulisikin hillitä. - *kukka*
komsaa kirjoitti:
Narsismia on monta eri lajia. Mutta niiden yhteisenä piirteenä on päässä syntyneet monimutkaiset lähes loputtomat päättelyketjut. ´Kaikella on syynsä.., tämä johtuu siitä..., se on syyllinen, en minä....´. Kyllä kaiketi vesimiehillä on aivan poikkeuksellinen mielikuvitus, mikä näkyy vaistona ja ´ajatusten lukemisena´. Heidän omasta mielestään.
Usein itse vesimiehet sanovat, että he ovat erikoisia eikä heitä kukaan muu ymmärrä kuin toinen vesimies. Näin varmaan onkin, mutta muut eivät sekoitakaan mielikuvituksen tuomaa realismia oikeaan realismiin. Vesimiehen saturnusluonteen vuoksi sen on vaikea toteuttaa itseään fyysisellä tasolla. Eikä tästä ole pitkä matka narsismiin. Liiallista mielikuvitusta vesimiehen tulisikin hillitä....olen erikoinen mutta en ainakaan narsistisella tavalla.;)
Huomaan kyllä ajattelevani valtaosan aikaa eri tavoin kuin ystäväni ja tapani toimia eri tilanteissa saa monet sanomaan:"Mä en tajuu miten sä voit ymmärtää.,,"
- __vesimies__
Sama henkilökö sielä käy kirjoittamassa ja yleistämässä miten kaikki vesimiehet ovat narsisteja! Vai onko peräti löytynyt pari henkilöä? Minäkin siirryn tästä skorppioni palstalle jauhamaan samaa paskaa niin jospa sieltä sadoista lukijoista löytyis myös joku paskan jauhaja ja kyllä ne kaikki skorppionit on sitte sellasia ku se minun tuntemani... Äääh, en mä viitti vajota niin alas! Oisit hommannut sen exäsi hoitoon ja samalla ehkä myös itsesi!(?) Tuo sun tekstis ei vaan vaikuta siihen mitenkään millon on sattunut syntymään, ehkä sitten jos kaikki narsistit olisivat vesimiehiä mutta kun tiedän ettei ole.. Eikä muutenkaan mikään yleinen piirre meissä, ei ainakaan minun tuntemissani...!
- vesimiehet
kuulkaas vesimiehet.ette ole tainneet lukea mitä teistä kirjotetaan.mitkä piirteet teistä yleensä nousee pintaan!!!!juurikin tuo että olette aina oikeassa ja kaikki on muiden syytä.."Eikä muutenkaan mikään yleinen piirre meissä," lainatakseni tekstiä kiellätte kaiken mitä muut näkevät teissä oikeasti!teidän on vaan hyväksyttävä se mitkä luonteen piirteet teissä oikeasti nousee vahvasti esiin useammalla vesimiehistä!!!!kattokaa peiliin totuutta silmiin prkl!!!
- VesiN
vesimiehet kirjoitti:
kuulkaas vesimiehet.ette ole tainneet lukea mitä teistä kirjotetaan.mitkä piirteet teistä yleensä nousee pintaan!!!!juurikin tuo että olette aina oikeassa ja kaikki on muiden syytä.."Eikä muutenkaan mikään yleinen piirre meissä," lainatakseni tekstiä kiellätte kaiken mitä muut näkevät teissä oikeasti!teidän on vaan hyväksyttävä se mitkä luonteen piirteet teissä oikeasti nousee vahvasti esiin useammalla vesimiehistä!!!!kattokaa peiliin totuutta silmiin prkl!!!
"olette aina oikeassa" -Ei, pystyn myöntämään olevani joskus myös väärässä ja toinen on oikeassa.
"Kaikki on muiden syytä" - Riitatilanteissa esim. kumppanin kanssa olen paremminkin syyttämässä aina itseäni. Yleistä muutenkin, syytän usein itseäni.
"Kiellätte kaiken mitä muut näkevät teissä" - Se mitä muut näkevät, esim. luonnekuvaukset minusta tai ulkonäköön liittyvät piirteet, en ole ollut kieltämässä. Jos joku ajattelee minusta tietyllä tavalla, en ole kieltämässä sitä. Jokainen saa ajatella minusta miten haluaa, en ole kieltämässä.
Sitten niistä luonteenpiirteistä.
Omakohtaisesti koen olevani ystävällinen, hienotunteinen, hauska, puhelias, sosiaalinen.. empaattinen :) Optimisti ja realisti.
Välitän toisista ja toisten hyvinvoinnista, muut ovat etusijalla, en minä.
20 vuoden ajalta olen tuntenut kaksi narsistia, kummatkin olivat kaksosia. Thank God en ole heidän kanssaan enää tekemisissä.
Ajatelkaa miten lystäätte, mutta en ole narsisti, vaikka olenkin vesimies :)
- Miekin
Ei narsistisuus ole horoskoopista kiinne. Kysymyksessä paljon vakavammat mielen häiriöt. Järki käteen kun kirjoittelette.
- ylpeästi erilainen vesimies
Kannattaa varmaan miettiä oikeasti kenellä se ongelma lopultakin on.Miehesi varmaankin on oikeasti väsynyt,eikä sinun haukkuminen horoskooppi merkeittäin varmasti helpota hänenkään oloa yhtään.Narsismi tai ei,mutta ilmeisemin miehesi on vesimies,näkyykö sinun horoskooppi merkkisi palstalla tekstiä,jonka "narsismi miehesi" olisi kirjoittanut...Kannattaisiko miettiä uudeman kerran ja vaikka kertoa oma horoskooppi merkkisi,niin voidaan kritisoida teitäkin sinnepäin.Ihmiseen voi pettyä kerran,mutta turhaa on rueta yleistämään horoskooppi merkkiä,että olisi jollain tavalla enemän sortunut mihinkään.Ja puheestasi huomaa,että rakastat sitä ihmistä vieläkin.Eli parantelehan haavasi ja koeta löytää jotain yhtä hyvää mitä vesimies voi parhaillaan antaa.Toivon,että olisit onnellinen,ilman,että tarvitsee rueta kuitenkaan ihmistä haukkumaan ja yleistämään eri horoskooppi merkkejä.Ollaanhan me vesimiehet yllättävän erilaisia ja siksi meitä rakastaakin kaikki,mut ei me sivullisillekaan pahaa tehdä,jos ei sivulliset meille,think about that :)
- *marakatti*
Äitini on vesimies, paras kaverini on vesimies, velipuoleni on vesimies ja jokaisella heistä on JUURI noita samoja piirteitä kuin iltasanomien kirjoituksessa- siiskö kaikki narsisteja -OK???
- -MeRja-
ihan just sitä vesimiestä parhaimmillaan:
"siksi meitä rakastaakin kaikki,mut ei me sivullisillekaan pahaa tehdä,jos ei sivulliset meille,think about that :) "
Muutenkin toi koko kirjoitus osoittaa kuinka nättinokkainen vesimies on- se koira älähtää... jne! - Veskari minäkin
-MeRja- kirjoitti:
ihan just sitä vesimiestä parhaimmillaan:
"siksi meitä rakastaakin kaikki,mut ei me sivullisillekaan pahaa tehdä,jos ei sivulliset meille,think about that :) "
Muutenkin toi koko kirjoitus osoittaa kuinka nättinokkainen vesimies on- se koira älähtää... jne!Eikö meitä olekaan kun kaksitoista erilaista ihmistä????
Aika tylsää....
Mitäpäs olette itse horoskoopiltanne? - *pupuhupu*
Veskari minäkin kirjoitti:
Eikö meitä olekaan kun kaksitoista erilaista ihmistä????
Aika tylsää....
Mitäpäs olette itse horoskoopiltanne?Samaa olen itekkin joskus miettinyt. Tosin kun seuraa saman horoskoopin omaavia ihmisiä, niin paljon samoja piirteitä kyllä on havaittavissa.
Ite Neitsyt (juuri sellainen mitä neitsyestä kirjoitetaan) nouseva Kaksonen- vaihtelun haluinen, Kuu Oinas-tulinen ja räväkkä rakkaus- ym. asioissa (enempi kuin neitsyet yleensä) - Mercuriana
*pupuhupu* kirjoitti:
Samaa olen itekkin joskus miettinyt. Tosin kun seuraa saman horoskoopin omaavia ihmisiä, niin paljon samoja piirteitä kyllä on havaittavissa.
Ite Neitsyt (juuri sellainen mitä neitsyestä kirjoitetaan) nouseva Kaksonen- vaihtelun haluinen, Kuu Oinas-tulinen ja räväkkä rakkaus- ym. asioissa (enempi kuin neitsyet yleensä)Kyselin tuolla Astrologia-osastolla narsismista kuukausi pari sitten ("Narsismi kartalla"). Se ketju kannattaa lukea - NPH eli narsistinen persoonallisuushäiriö on AIVAN ERI ASIA kuin narsismi arkikielen käytössä.
Narsistisia piirteitä on monissa. Narsistinen persoonallisuushäiriö sen sijaan on KOKONAISVALTAINEN HÄIRIÖ. NPH:ta sairastavia on joidenkin laskujen mukaan n. 1% väestöstä.
Narsistien tuki ry.n keskustelufoorumissa oli leikkimielinen kysely, mitä horoskooppimerkkiä kirjoittajien narsistipuolisot edustavat. Ei ollut yllätys, että mikään merkki ei ollut yliedustettu.
Astrologisesti ajateltuna (kun pelkistä aurinkomerkeistä puhutaan) oinaassa, vesimiehessä ja leijonassa voi olla päällisin puolin enemmän narsistisia piirteitä kuin muissa aurinkomerkeissä, mutta ne piirteet ovat näiden merkkien yleiskuvauksessa siis osa tervettä persoonaa. NPH sairautena on ihan toinen juttu, ja koskettaa kaikkia aurinkomerkkejä tasapuolisesti...
- Rapunainen_27
Minulla on kokemusta oinasmiehestä, joka on narsisti. Hän syytti aina muita. Hän oli se johtaja. En ikinä pelännyt sanoa hänelle vastaan. Kun kerroin totuuksia asioista, haukku minut lyttyyn, mutta rapu ihmisenä laitoin takaisin. Toinen on aina se syypää hänessä ei ollut mitään vikaa. Olin vahva nainen ja pistin takaisin, minua ei lannisteta silloin kun puhun totta.
Hänen lapsuudessaan isä on lähtenyt toisen naisen matkaan ja tiedän kuinka hän kaipaa edesmennyttä isäänsä. Haavat jää ikuisesti... Ei se ole horoskoopista kiinni. Minun tätini on narsisti ja ei ole vesimies.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076952Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982