Aikido Tehokkainta

Aikinisti

Aikido on itsepuolustuksena tehokkainat, kokenut Aikidoka osaa väistellä vastustajan hyökkäykset ja Ki_voiman avulla hyökkääjä törmää näkymttömään kenttään, jonka Aikidoka luo itselleen, olen nähnyt kun iso karateka turhaan potki ja löi, jokainen yritys kilpistyi Aikidokan kenttään ja helposti yhdellä pienellä liikkeellä aikidoka heitti kartekan maahan.

Aikido on kehitetty vanhoista jujutsu-koulukunnista, ja pitemmälle vietynä Aikido on yliveratinen taistelulaji, eräs mustan vyön Aikidoka kävi vanhan jujutsu-koulukunnan treeneissä ja helposti hän torjui jokaisen tekniikan ja vastaavasti itse heitti harjoitteluvastustajansa vaikka he kuinka pistivät vastaan, tämä oli juuri sitä Ki-voimaa.

16

2899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MT1984

      'Ki_voiman avulla hyökkääjä törmää näkymttömään kenttään, jonka Aikidoka luo itselleen'

      Ahaa, siksi siis Steven Seagal on niissä leffoissa niin kova tyyppi...

      • Wärkkäri

        Tätä olen todella miettinyt?

        Elokuvissa S.S on todella agressiivinen ja käyttää hyökkääviä ja kovia tekniikoita.
        Sekä hänen filminsä ovat raaimpia taistelukohtauksiltaan muihin martial arts filmeihin nähden.

        Niin olen kyllä ihmetellyt kun hänen sitten sanotaan olevan Aikidon pohjalta joka käsittääkseni on vähän muita "pehmeämpi" laji niinkuin filosofialtaan ja tietysti muut väittävät että muutenkin.

        Uskon itse kyllä että sen hallitseva sensei on yhtä kyvykäs kuin minkä muun lajin hyvänsä.

        Olen ainakin nähnyt aiheesta aika uskomattoman dokumenttipätkän (aikidosta).Harrastajat voinevat valistaa enemmän.


      • MT1984
        Wärkkäri kirjoitti:

        Tätä olen todella miettinyt?

        Elokuvissa S.S on todella agressiivinen ja käyttää hyökkääviä ja kovia tekniikoita.
        Sekä hänen filminsä ovat raaimpia taistelukohtauksiltaan muihin martial arts filmeihin nähden.

        Niin olen kyllä ihmetellyt kun hänen sitten sanotaan olevan Aikidon pohjalta joka käsittääkseni on vähän muita "pehmeämpi" laji niinkuin filosofialtaan ja tietysti muut väittävät että muutenkin.

        Uskon itse kyllä että sen hallitseva sensei on yhtä kyvykäs kuin minkä muun lajin hyvänsä.

        Olen ainakin nähnyt aiheesta aika uskomattoman dokumenttipätkän (aikidosta).Harrastajat voinevat valistaa enemmän.

        Toki, uskon kyllä että joka ikisen lajin kovaa harjoitellut ja taitava sensei on hyvinkin...taitava lajissaan, mutta en kyllä sinällään usko minkäänlaisiin voimakenttiin tai vastaaviin.


      • entinen aikidoka
        MT1984 kirjoitti:

        Toki, uskon kyllä että joka ikisen lajin kovaa harjoitellut ja taitava sensei on hyvinkin...taitava lajissaan, mutta en kyllä sinällään usko minkäänlaisiin voimakenttiin tai vastaaviin.

        Joskus on tullut aikidoa harrastettua. Sitten tie vei rajumpiin lajeihin. Arvostan aikidoa suuresti kuitenkin. Kyllä tänne maailmaan yksi aikido mahtuu, ajatus siitä ettei turhaan vahingoiteta on hieno. Nykyään elvistellään niin paljon "realistisuudella" ja kovuudella että välilä ottaa koteloon. Sitä paitsi aikidon harrastajat säilyvät varmaan melko terveinä verrattuina moniin lajeihin.


      • .....
        entinen aikidoka kirjoitti:

        Joskus on tullut aikidoa harrastettua. Sitten tie vei rajumpiin lajeihin. Arvostan aikidoa suuresti kuitenkin. Kyllä tänne maailmaan yksi aikido mahtuu, ajatus siitä ettei turhaan vahingoiteta on hieno. Nykyään elvistellään niin paljon "realistisuudella" ja kovuudella että välilä ottaa koteloon. Sitä paitsi aikidon harrastajat säilyvät varmaan melko terveinä verrattuina moniin lajeihin.

        Ei pitäisi sanoa mitään mutta ei voi pidätellä.
        Jotenkin kun aletaan puhua aikidosta niin lähtökohta on se, että aikidoa välittömästi verrataan potkunyrkkeilyyn, krav magaan, brasilian jj ym. täysin erilaiseen lajiin. Aikido ei ole itsepuolustuslaji, jossa opetellaan yksinkertaisia hyökkäyksiä ja vastatekniikoita vaan taistelulaji. Aikido on alunperin johdettu miekkailutaidosta, ei siitä, että joku tulee nakkikopin nurkalla lyömään nyrkillä turpaan(mikä on karkeasti ottaen itsepuolustuslajin lähtökohta). Aikidon tekniikat sopivat helposti luiden katkomiseen ja nivelten rikkomiseen pienellä voimalla ja jos harrastaja jostain syystä haluaa tai on pakotettu niin voi hän käyttää potkuja ja lyöntejäkin vaikka niitä ei erikseen aikidossa harjoitella. Aikidon lähtökohta on käsittääkseni tarkoitus opettaa kehittynyttä liikkumista, minkä harjoittelua yksinkertaistaminen hankaloittaisi. Aikido on laji minkä oppimiseen tosin menee pitkä aika. Parissa vuodessa voi oppia tehokkaasti itsepuolustusta jossain toisessa lajissa mutta aikidossa se ei onnistu. Jos haluaa oppia lyömään ihmistä turpaan
        niin nopeammin ja paremmin se käy muissa lajeissa.
        Mutta lopulta oli laji mikä tahansa, niin koko homma kulminoituu ihmiseen joka soveltaa sitä käytäntöön. Jos jotain tehdään tietyllä tavalla harjoituksissa niin ei se välttämättä tarkoita sitä että niin tehdään aina ja iänkaikkisesti, joka paikassa, tilanteeseen riippumatta.


    • höpönpöpön

      Mikähän trollaaja tämäkin on. Itse aikidon harrastajana tiedän, että aikido ei ole itsepuolustuslaji, eikä nykyisessä muodossaan edes taistelulaji. Tosiasia on, että aikidon tekniikoilla tämän aikidon treenimetodeilla harjoiteltuna ei voi oikeasti heittää/hallita ketään.

      Tämä ei koske tekniikoita itsessään, useat aikidon tekniikat ovat tuttuja vanhan koulun jujutsusta, koska siitähän koko laji on kehitetty. Mutta aikidon treenaamisessa ei keskitytä toimivan tekniikan harjoittelemiseen, vaan tekniikoiden jatkuvaan hiomiseen, hiomiseen, hiomiseen.. tämä on eri asia kuin hanttiin panevalle ukelle toimiva tekniikka. Ei kukaan opi judoakaan pelkkää kataa (muodollista harjoittelua) tekemällä, sama koskee karatea ja muitakin lajeja. Katassa opitaan muoto, ja randori/kumite (sparri) opettaa muodon sovelluksen kun toinen laittaa hanttiin. Tätä ei aikidossa opi, koska hanttiin ei laiteta ja matsia ei voi tekniikoiden rikkovan luonteen takia tehdä - matsissa kuitenkin joku tekisi niveltekniikoita niin lujasti, että haaveri sattuu ennemmin tai myöhemmin.

      Summa summarum: Aikido ei siis harjoittelumetodiensa puolesta tähtää mihinkään toimivaan ja katu-uskottavaan tekniikkaan. Itse tekniikat toimivat kyllä. Aikidon tavoite on muualla, siksi sitä harjoitellaan kuten harjoitellaan, sulavasti ja rennosti, katamaisesti ja ilman sparrausta. Tuskin aikidosta kamppailutilanteessa haittaakaan on, mutta onnistuneen tekniikan teko kataharjoittelun pohjalta tositilanteessa lienee melkoinen onnenkantamoinen.

      Niin, ja kaikkihan ymmärtävät, että mystiset ki-voimat ovat täyttä hölynpölyä. Aikidossa ki on arkinen käsite, joka tarkoittaa mekaanista voimaa/liikkuvaa massaa ja toisen ajatuksen/aikomuksen ja liikkeen ohjaamista ihan ruumiillisen tekniikan avulla.

      Seagalista kommentoineelle haluan kommentoida vielä, että Seagal ei esitä aikidoa elokuvissaan. Hän toki tekee tekniikoita, joiden muoto on aikidosta otettu, mutta jujutsun tyyliin. Jutsun ja do:n filosofinen sisältö ja perinne on eri, vaikka tekniikat ovat ulkoisesti samankaltaisia.

      • kosminen vääntömomentti

        onko höpönpöpön harjoitellut itse lajia kuinka monta vuotta/monta kertaa viikossa?


      • kukkiwon

        vai ei muka toimi kadulla, ehkei kaikki mutta itsekin olen aikidossa peruskurssin ollut ja jopa sieltä irtosi pari ihan hyvää tekniikkaa esimerkiksi ku laittaa vastustajan käden selän taakse ja horjuttaa niin vastustaja hyvin yleisesti kaatuu.ei kannata dissata jos ei osaa jotai...


      • Arigato

        Erinomainen kirjoitus: "Kuin olisin itse, sen kirjoittanut!" (heh...) Eli minäkin aikidon harrastajana komppaan 100%:lla tuota sisältöä. Hyvä!.


    • kysymys kymysys

      eri ihmiset tarkoittaa tehokkuudella eri asioita. Mitä sinä tarkoitat tehokkuudella ja miten sitä mitataan. Mitä mittareita on olemassa erilaisten lajien "tehokkuuden" mittaamiseen ????

    • Pluralauraldural

      Miksi ihmeessä juuri Aikidokat tuntuvat olevan näitä kaikkein ylimielisimpiä? Itse kepitin harjoitusmatsissa ruskean vyön Aikido-kaverin. Minulla itselläni karaten ja judon keltainen vyö sekä lisäksi Shooton peruskurssi alla. Kaverille ei jäänyt mitään saumoja. Ennen matsia hän tosin hehkutti Aikidon kosmista ylivertaisuutta.

    • Aikido näytös..
      • hyökkääjät

        tulevat päälle kuin idiootit vailla ajatustakaan todellisesta hyökkäyksestä. Sen jälkeen he antavat tehdä tekniikan itselleen laittamatta pätkääkään vastaan.

        Niinhän ne tekniikat opetellaan, mutta tuossa soveltamisessa ei ole totuuden häivää. Jos lajiin ei kuulu otteluharjoittelu täysillä vastaanpanevaa vastustajaa vastaan, se ei koskaan saavuta täyttä potentiaaliaan kamppailutaitona.


      • steven s.

        Steven S. on rauhan mies ja täydellisen harmonian ruumiillistuma.

        On aina vavahduttava kokemus katsoa S.S:n kaiken tilan täydellisesti täyttävää egoa:S.S. on SUURI PERSOONAA,jolta me kaikki voimme oppia jotakin.

        Viettäkäämme kaikki hiljainen hetki S.S:n video koosteen äärellä!


      • kyu
        steven s. kirjoitti:

        Steven S. on rauhan mies ja täydellisen harmonian ruumiillistuma.

        On aina vavahduttava kokemus katsoa S.S:n kaiken tilan täydellisesti täyttävää egoa:S.S. on SUURI PERSOONAA,jolta me kaikki voimme oppia jotakin.

        Viettäkäämme kaikki hiljainen hetki S.S:n video koosteen äärellä!

        Miten ihmeessä voidaan yleensäkään harjoitella "toimivia" kamppailutaitoja? Jos tehdään esim. ranteen vääntö toiselle, niin senhän voi tehdä vain kaksi kertaa kovaa? Molempiin ranteisiin kerran- sitten pari vuotta fysioterapiaa:) Tarviiko kaikki tosiaan vääntää rautalangasta, ja ruhjoa jonkun onnettoman päällekäyvän juopon ainoat pullonpitimet..Jos haluu ihan toimivaa itsepuolustusta, niin liittyy vaan johonkin nykkeilyseuraan ja saa sieltä kavereita joiden kanssa sitten käydään joukolla snagarilla. Pieksemässä aikidokia. Kaikki tietää että glock on aika pysäyttävä peli täydellä lippaalla, jollei paniikissa ammu ohi;) Tosin tyhjänäkin sillä voi lyödä tai heittää kuten elokuvissa. Mutta aikidossahan oikeasti horjutetaan vastustajaa, jotta tämä sitten voisi halkaista kallonsa lattiaan tai katuun. Eihän tarvii kuin kaatua ja jo sattuu..
        Ei vaan, joskus pitää vaan nauttia treenistä terveenä ja ranteet ehjinä(onneksi uskon itse lukkojen tehon ilman että pitää rikkoa nivelet;) ja pysyä poissa snagareilta(ei siellä oikeasti kilpakaratekat tai judokat riehu, ainakaan treenikaudella kuntoaan pilaamassa..). Saa esittää omia kantoja, ja antakaa muutkin aikidon harrastajat jotain kommentteja. Näitä on hauska lukea..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5429
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3355
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1873
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1695
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe