Paras hevonen?

Hevoshulluuu

Moi kaikki! Olen miettimässä hevosta ja tahtoisin tietää että mikä olisi paras valinta näistä: Angola-arabi, Eestinhevonen, Hollannin pv, Latvian pv vai Hannoverinhevonen?
Mikä noista ja mikä omasta mielestäsi?

Kerron jotakin itsestäni ja muusta.
Olen ratsastanut vähän päälle 2 vuotta.
Olen 11 vuotias.
Olen aika lyhyt 138cm.
En hoitaisi tai ratsastaisi yksin hevosella, sitä hoitaisi koko perhe ja ratsastaisi myös siskoni ja ehkä äitini joskus.(en usko)
Meillä on koira ja kani.
Talli on tässä lähellä.
Osaan perus-jutut hevosenhoidosta ja muusta tarvittavasta.
Aikaa riittä hyvin hevoselle, koska koulupäivät ovat lyhyitä ja pidän tallilla käymisestä.

Vastaan kaikkiin kysymyksiin, kiitos!

44

6636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen samanmoinen :)

      Hei!
      Olen hoitanut hevosia n.4 vuotta.Hoidin niistä hannoverinhevosta joitakin vuosia ja pidin siitä hirmuisen paljon. Se oli kooltaan iso, minun makuuni hivenen liian iso, koska ulkona talutettaessa huomasin hieman epäröiväni pärjäänkö sen kanssa omán pienen kokoni puolesta(tuolloin olin ehkä sinun kokonen).Muuten pärjäsimme kyllä aivan loistavasti. Aluksi hevonen yritti näytellä kovista, näykkiä ja nostella jalkoja,pomottaa, mutta kun en ollut huomaavinanikaan moisia elkeitä, niin hevonen jätti ne. Lopulta hevosesta tuli minulle todella läheinen ystävä,laukkasi laitumelta vastaan, hörisi aina minut nähdessään ja painoi päänsä syliini hellästi.Nukuin jopa muutamat päiväunet hevosen vieressä, kun tunsin sen todella hyvin ja luottamussuhde oli vahva, ja kiristin satulavyön hevosen ollessa irti karsinassaan.Hevonen piti valitettavasti lopettaa ja minulla on nyt ollut seitsemän vuoden tauko hevosharrastuksiin, Niin kipeänä koin menetyksen.Mutta silti tuo ihana hannoveriheppa oli tututstumisen arvoinen.nyt olen taas palaillut hevosten pariin ja oman hevosen hankinta on mielessä.Ihanaa jos saat oman hevosen. Olen erilaisilta asiantuntijoilta sekä oman kokemuksen kautta oppinut että en voi sanoa että tuo tai tuo rotu on paras.Hevosia on kaikissa roduissa eri luonteisia: hökäleitä, raisuja, kilttejä, superkilttejä, heikkohermoisia, tasaisia ja rauhallisia. Jotta suhde hevosen kanssa antaisi sinulle paljon ja olisi unelmiesi täyttymys, niin minun neuvoni on että panosta hevosen luonteeseen.ota rauhallinen ja superkiltti hevonen, koska olet nuori.Tärkeitä ominaisuuksia hevosessa on,että se on sinusta helppo ratsastaa, helppo käsitellä, se on tottunut pieniin ihmisiin ja ei turhia konstaile.Ei ole säikky, ei pure, ei potki , silloin saat nauttia hevosen ystävyydestä todella! suosittelisin että et ottaisi hirveän isoa hevosta, jotta et koe epävarmuutena olla hevosellesi johtaja, jota hän sinusta itselleen kaipaa.Oletko miettinyt connemaraponia? Niitähän on isojakin, hevosenkin kokosia.On tärkeää että hevosen hoitamisessa voit tuntea olevasi varma ja hevoselle johtaja, koska jos asemasi ei ole selvä(siis se että sinä määräät)hevonen voi jopa ratsastaessa muuttua hankalaksi.(silloin ei enää rodulla ole väliä!)koska hevonen vaistoaa sinun olotilasi ja pelkosi ja saattaa yrittää silloin itse ottaa johtajan roolin.mutta myös vastaavasti aistii jos voit olla varma ja turvallisella mielellä, rohkea ym. silloin hevonen tietää voivansa luottaa sinuun ja kunnioittaa sinua, palvelee sinua. :)
      joten mieti tarkkaan myös hevosen kokoa, että se olisi sen kokoinen, jonka kanssa sinun ei tarvitse panikoida. Luonne on tärkein, rotu ei ole ratkaisevaa!Monet saattavat ostaa uljaan täysverisen tai arabin, mutta unelma muuttuu painajaiseksi koska käsittely on vaikeaa ja hevonen alkaa pelotella ja ottaa ohjat käsiinsä.ethän vain hairahdu samaan! :) Eräs hevosasiantuntija sano, että kun käy koeratsastamassa hevosta, ei pitäisi ottaa vastaan valmiiksi laitettua hevosta joka seisoo sinua vastassa täysi varustus päällä ja toimii mahdollisesti ratsastaessa kuin unelma.Ensi hevosen kanssa on varsinkin tärkeää pyytää että saat vähintäänkin katsoa kun hevonen harjataan,satuloidaan ,suitsitaan ja siinä on hyvä tilaisuus nähdä hevosen luonnetta. onko se korvat hörössä, rauhallinen, helposti hoidettava, satuloitava, suitsittava. Parasta olisi jos hevonen tai poni olisi hyväluontoinen helpostikäsiteltävä opetusmestari sinulle.pomminvarma hevonen, jonka kanssa saat elää hevosunelmaasi todeksi, ja joka odottaa sinun tapaamistasi ja sinä sen.sinulle tulee silloin ihanaa!!! Nuo ovat sellaisia asioita, joihin ainakin itse aion kiinnittää huomiota hevosta valitessani, jospa minunkin unelmastani tulisi totta :)

      • Toinen samanmoinen :)

        ai niin... itse olen miettinyt isokokoisen ponin ostoa, jotta voin olla varma,rohkea, turvallinen johtaja hevoselleni ja hän voi luottaa minuun, koska hevonen kaipaa ihmiseltään johtajuutta, tukea ja turvaa. :)
        mieti sinäkin olisiko ponin osto sittenkin vaihtoehto.sinulla on takuulla varmuutta käsitellä sitä, ja voit ottaa sellaisen isohkon ponin, jolla voit ratsastaa mahdollisesti myös aikuisenakin :)


      • Hevoshulluu
        Toinen samanmoinen :) kirjoitti:

        ai niin... itse olen miettinyt isokokoisen ponin ostoa, jotta voin olla varma,rohkea, turvallinen johtaja hevoselleni ja hän voi luottaa minuun, koska hevonen kaipaa ihmiseltään johtajuutta, tukea ja turvaa. :)
        mieti sinäkin olisiko ponin osto sittenkin vaihtoehto.sinulla on takuulla varmuutta käsitellä sitä, ja voit ottaa sellaisen isohkon ponin, jolla voit ratsastaa mahdollisesti myös aikuisenakin :)

        .. ja tullut siihen tulokseen että taidan ottaa sittenkin ponin. Nyt olen päätellyt että joku näistä olisi sopiva: Eestinhevonen(135-150cm), Norjanvuonohevonen(133-148cm), Newforestinponi(35-148cm), Dalesponi(148cm) tai Connemaranponi (133-148cm). Minusta ehkä Eestinhevonen tai Connemaranponi olisi parhain.


      • Hevosten ystävä
        Hevoshulluu kirjoitti:

        .. ja tullut siihen tulokseen että taidan ottaa sittenkin ponin. Nyt olen päätellyt että joku näistä olisi sopiva: Eestinhevonen(135-150cm), Norjanvuonohevonen(133-148cm), Newforestinponi(35-148cm), Dalesponi(148cm) tai Connemaranponi (133-148cm). Minusta ehkä Eestinhevonen tai Connemaranponi olisi parhain.

        Luulen että saat olla onnellinen päätöksestäsi ottaa poni :)
        Voi, minäkin haluaisin niin kovasti ponin :)
        minäkin olen ajatellut connemaraa ja erilaisia risteytysponeja.olen myös tuuminut että Newforestin poni saattaisi olla ihana.Monet ylisuuret ponithan sopivat aikuisellekin :) ihanaa!!! :)
        Onko sinulla kokemuksia poneista? Kuulisin mielelläni?
        Mitä tykkäät touhuta hevosten kanssa? onko joku asia sinusta erityisen ihanaa hoitamisessa tai ratsastuksessa? Juttelisin mielelläni kanssasi :)


      • en kukaan
        Hevoshulluu kirjoitti:

        .. ja tullut siihen tulokseen että taidan ottaa sittenkin ponin. Nyt olen päätellyt että joku näistä olisi sopiva: Eestinhevonen(135-150cm), Norjanvuonohevonen(133-148cm), Newforestinponi(35-148cm), Dalesponi(148cm) tai Connemaranponi (133-148cm). Minusta ehkä Eestinhevonen tai Connemaranponi olisi parhain.

        olet aika lyhyt niin en usko että pv ja isosiskosi onratsastanut kuinka kauan itte oon ratsastanu viisi vuotta ja uskon että mä en viellä oo valmis heppaan.ota eka vaikka vuokra poni niin näet oletko valmis poniin/hevoseen.


      • trombis

        taukosi oli liian pitkä! kertaa ja sitten vasta hanki oma heppa!


      • minä vaan
        Hevosten ystävä kirjoitti:

        Luulen että saat olla onnellinen päätöksestäsi ottaa poni :)
        Voi, minäkin haluaisin niin kovasti ponin :)
        minäkin olen ajatellut connemaraa ja erilaisia risteytysponeja.olen myös tuuminut että Newforestin poni saattaisi olla ihana.Monet ylisuuret ponithan sopivat aikuisellekin :) ihanaa!!! :)
        Onko sinulla kokemuksia poneista? Kuulisin mielelläni?
        Mitä tykkäät touhuta hevosten kanssa? onko joku asia sinusta erityisen ihanaa hoitamisessa tai ratsastuksessa? Juttelisin mielelläni kanssasi :)

        sinuna minä kyllä ottaisin (vuokralle) shettiksen. olet sen kokoinen että voit vielä niillä mennä, ja takaan, että jos ostat saman tien ison ponin tai hepan, tulet katumaan sitä. minua itseäni harmittaa,että aloitin ratsastuksen niin myöhään, etten enää voinut mennä shettiksillä. vaikket ottaisikaan shettistä, niin harkitsisin sinuna todella ratsastamista jossain ponitallilla kunnes olet liian iso. sitten saat kokemustakin enemmän.
        Onnea kuitenkin!


    • hevosystävä

      Yksi tosi varteenotettava löytyisi esim. nettisivuilta www.hevostalli.net/markkinat valitse sieltä esim. myydään ponit
      Siellä on myytävänä mm. isokokoinen poniruuna, josta sanotaan seuraavaa: Erittäin kiltti risteytysponiruuna Max Moriz (-89) kisattu.monitoimiponi soveltuu hyvin perhehevoseksi harrastekäyttöön. ja sitten siellä on osoite josta löytyy kuvia :)
      ps.tämä oli vaan esimerkki :)

    • glowy

      noista roduista, mitkä olivat ensimmäisessä viestissä en suosittele mtn, olet kuitenkin vielä hyvin nuori ja riittääkö oma kapasiteettisi hannoveriin tai ym, muuhun vastaavan isoon hevoseen? jälkimmäisen viestisi isot ponit kuulostavat hyviltä, olen kuullut kavereilta että newforestit ja eri näköiset risteytykset ovat hyviä ensimmäisiä hevosia, joilla voi myös esim. kisata ja jotka antavat kokemusta, jotta voi sitten siirtyä esim. hannovereihin...

    • aik.

      Olen hieman hämmästynyt siitä, että sinulla on pitkä luettelo eri rotuisia hevosia ja poneja. Rotuja on erilaisia siksi, että niillä on jotain erilaisia ominaisuuksi. Tutustu tarkasti eri ponien rotuominaisuuksiin. Ei niinkään ulkonäköön tai miltä rodun nimi kuullostaa. Oletko itse rauhallinen vai vilkas, epävarma vai päättäväinen, hermostutko helposti? Eri rotuiset sopivat eri tyyppisille ihmisille. Esimerkisi arabi ei ole aloittelijan hevonen. Olen ratsastanut eri arabeilla ja kaikki ovat olleet kuumenevia. Hevoskirjojen mukaan ratsun säkäkorkeuden tulisi olla noin 10 cm matalampi kuin ratsastajan pituus. Oman kokemuksen mukaan heppa on sopiva, kun se on saman korkuinen kuin ratsastaja. Eli olen 165 cm ja mun on helpoin ratsastaa 165 cm korkeilla hepoilla. Koeratsasta tarkasti ennen ostoa. Kaikki askellajit ja taivuttele heppaa (ratsasta pieniä voltteja). Tärkeää, että hepalla on jarrut. Onnea!

    • oeak

      HEI!
      Mitä väliä on rodulla? itse olen ottanut ensimmäisen luonteensa perusteella ja se on shettis tyttärelleni sopiva. nyt olisi tulossa sh koska on luonteeltaan meille sopiva. eli se mitä haluan sanoa, älä tuijota rotuun tai karvaan! tutustu ja tunnustele sovitteko yhteen, haussahan on pitkä aikainen kaveri!?

    • ankkapankka

      no ,en osaa sanoa. Mullakin on vähän hevohakua mielessä! Mut sen pitäis ollla todella halpa. Sanokaa mistä löytyisi: 100% maastovarma , unelma hoitaessa, sopii ekaksi poniksi, säkä noin 130-140cm hyppää noin 70cm ja koulua menee. Perus reipas lapsirakas. Sopii täydellisesti ekaksi poniksi 10.v tytölle.

      Ja siksi pitäisi olla HALPA koska joudun itse rahat hankkimaan. Ja äiti sanoi että sitten kun oot rahat saanut niin, katotaan askel kerrallaan. ;)
      Ja olen suurinpiirtein ratsastus taitojani ajatellen, voisi luulla että 2.v On oma hoitsu. Ja olen hoitanut sitä. Tiedän sairauksista. Ja kaikesta muustakin. Ja en halua hevosta vaan ponin .Mutta en ole vielä ostamassa en todellakaan. Sanokaa vain, jos tiiäte joitain hyviä myyntiilmotuksia.

      • Noname

      • NonName

      • issikkaratsastaja
        Noname kirjoitti:

        Moi hevostalli.net tai hevosnetti.com:issa on kivoja poneja myynnissä. kaikki ei ole halvimmasta päästä mutta on siellä halpojakin :D http://www.islanninhevonen.net/ilmoitus/ilmoitus.html

        Islanninhevosta ei kannata sellaisen ihmisen ostaa, joka ei niitä ole ratsastanut. Ne nostavat helposti töltin, joten jos et ole ikinä töltissä istunut, ja sitten oma hevosesi lähtee vaikka maastossa tölttiä, on aika suuri mahdollisuus, että tiput. Islantilainen ratsastus on aivan toisenlaista kuin englantilainen.
        Islanninhevoset ovat kuitenkin yleensä kilttejä.
        En voi kyllä sanoa että itsellänikään kannattasi issikkaa mennä ostamaan, olen ratsastanut pari kertaa hoitohevosellani, joka on siis rodultaan islanninhevonen. Olen sitä nyt vuoden käynyt 3-5 päivää viikossa hoitamassa. Tänään lähden sen kanssa ekaa kertaa maastoon seuranani pari muuta ratsastajaa. Mutta jos joku kuitenkin on kiinnostunut islanninhevosen ostosta, kannattaa katsoa esim: http://kuumanhevoset.fi/ ja sieltä myynti.


      • hahahahaah
        issikkaratsastaja kirjoitti:

        Islanninhevosta ei kannata sellaisen ihmisen ostaa, joka ei niitä ole ratsastanut. Ne nostavat helposti töltin, joten jos et ole ikinä töltissä istunut, ja sitten oma hevosesi lähtee vaikka maastossa tölttiä, on aika suuri mahdollisuus, että tiput. Islantilainen ratsastus on aivan toisenlaista kuin englantilainen.
        Islanninhevoset ovat kuitenkin yleensä kilttejä.
        En voi kyllä sanoa että itsellänikään kannattasi issikkaa mennä ostamaan, olen ratsastanut pari kertaa hoitohevosellani, joka on siis rodultaan islanninhevonen. Olen sitä nyt vuoden käynyt 3-5 päivää viikossa hoitamassa. Tänään lähden sen kanssa ekaa kertaa maastoon seuranani pari muuta ratsastajaa. Mutta jos joku kuitenkin on kiinnostunut islanninhevosen ostosta, kannattaa katsoa esim: http://kuumanhevoset.fi/ ja sieltä myynti.

        MIITÄÄÄHH?!?!?!?!?
        öÖÖ... Ei se töltti mitään kummempaa ole. Sehän on kuin helpompa ravia. lol jos joku siitä tippuu xdDDD


    • noname

      EI sinun kannata valita rotua heti, olet nyt vielä lyhyt mutta jos et kasva kauhean pitkäksi kannattaisi harkita isoa ponia. käy katsomassa esim www.hevostalli.net tai www.hevosnetti.com:issa katsomassa mieleisiäsi hevosia :D Onnea hevosen hankintaan!!!

    • ratsastanut 6 vuotta.

      Oletko miettinyt että 2 vuoden taidot eivät ehkä riitä ostamaan omaa hevosta.En tarkota pahalla,mutta mielipiteeni on tämä.
      Mitä tiedät hevosten ruokinnasta,sairauksista yms..? oletko varma että et ole liian nuori,vaikka se olisi perheen lemmikki? Mutta no.Oma hevonen ollu 8 vuotta,kivaahan tää touhu on,että onnea vaan jos hevosen saat,

    • TePa 14w.

      mä oon katellu eestinhevosii, koska ne on aika pienii mutta vahvoja..mä oon ite aika pitkä 170cm. mutta mun äiti ei uskalla mennä korkeen hevosen selkään.. en kyllä usko että se sen selkään hyppäiskään ikinä..xD ja ne maksaa tietääkseni 2000-5000 euroo...ne on hyvä luonteisii ja söpöjä..musta ne on tosi hyvii hevosii ehdotan sitä....xD

    • pink panther

      hei

      jos olet ratsastanut vasta kaks vuotta niin suosittelen että harrastat sitä vielä jonkin aikaa itse olen harrastanut sitä jo 10 vuotta eikä ole toivoakaan että saisin oman hevosen. Mutta hevonen tarvitsee paljon aikaa ja kun kasvat niin menet ylä asteelle ja päivät pitenee :) mutta kuitenkin jos saat hevosen ota eestinhevonen ne ovat kilttejä ja helppoja ainakilestäni ja niiden säkä on n. 142-147 cm. olen itse hoitanut sellaisia koko ikäni :)

    • Miss_Pink

      Niin 2 vuoden ratsastuskokemuksella ei kannata vielä hevosta ostaa... Minä olen ratsastanut kohta n. 5 vuotta ja silti odotan vielä vähän....
      No jos vanhempasi ovat hevosihmisiä, niin sitten voit toki ponin hankkia... Kannattaa valita eestinhevonen. Ne ovat mukavia heppoja..

    • trombis

      eestinhevonen kiltin luonteensa takia. Arabit ovat sinulle liian vaativia

    • catano

      En usko että taitosi/taitonne riittää vielä pitämään hevosta. Hevosen omistamiseen kuuluu kaikki muukin kuin pelkästään ratsastaminen. Tiedätkö koska hevonen pitää rokottaa/kengittää/koska se on sairas? Entä tiedätkö jos hevosesi satula ei ole sopiva? Mielestäni kahden vuoden kokemuksella ei voi hankkia hevosta. Päätöksestä kärsii sekä hevonen että sinä.

    • Iituliini

      miust siulle ja sun perheelle sopis mun mielest toi eestinhevonen joku 150-155cm tai joku sellane

    • Nimetön

      Minusta sinun ei kannataisi ostaa viellä hevosta.2 vuotta on todella lyhyt aika ja jaksaisitko joka päivä nousta hevostasi ruokkimaan.Jopa kesälomalla.Hevosen hoitaminen ja ratsastus on ihanaa,mutta kun raspaus,kenkien huolto,lääkkeet yms..Pitää hoitaa juuri oikaan aikaan ja mitä jos tulee ähky mitä silloin teet.Jos nyt olet varma että ostat hevosen sinun kannattaisi ostaa helppo suomenhevonen.Nuo joita sinä tuossa ehdottelit ovat ehkä hienoja mutta tiukan ajan tullen suokki korvaa nuo.Ja onko varaa n. 20 vuoden maksuihin joka kuukaus 200-400 euroa blus lääkäri kulut ja muut.?

      • eeeeeeeeeeeppppppppppppp

        Mielestäni sinulle sopisi rauhallinen vuonohevonen.


    • apua täältä.olen kokenut ra...

      Suosittelisin että otat holannista shettiksen hinta luokat kantakirjatusta settiksestä ovat siellä 450€.Älä misään nimessä ota hevosta et voi ratsastaa
      avuilla eli pohkeita et voi käytää olisi typerää pilata hevonen joten ota pieni poni ja harjoitele ratsastamaan taitosi eivät riitä koska et pystyisi hallitsemaan angloarabia ainakaan.Näissä asioissa olen kokenut usko minua!:)onnea shettiksen etsintään!

    • omasta hevosesta haaveileva

      Minusta joko eestinhevonen tai hannoverinen.Siistää on mun mielipide

    • nannalööv

      Oon samaa mieltä noiden muiden kanssa. Oon ite ridannu 3 vuotta ja heppaa tässä harkitsen, mutta en kuitenkaan ole vielä ostamassa. Tunnen monia jotka ovat ostamassa puokkiin jonkun aikuisen kanssa joka on ratsastanut yli 20 vuotta,mutta omat taidot eivät riitä sitten alkuunkaan, hyvä kun osaa satuloida, harjailla sun muuta. Itse tiedän paljon hevosten sairauksista yms. ja hevosista yleensä! Mutta olen itsekin sitä mieltä ettei omat taitoni riitä vielä moneen vuoteen. Enkä suosittele sinulle Arabeja tai muita.. enemmän sinne Nf-ponin(new forest), connemaran, shettiksen ja risteytysten puolelle.. Ja lisäksi olet aika nuori vielä.. olen 14 vuotta ja 160 cm. En todellakaan usko että noin nuorena ja varsinkaan kun olet noin pieni(anteexi) niin pärjäät millekään arabille! Suosittelisin että harkitsisit kaksi kertaa noin kahden vuoden ajan ennen kuin olet päättämässä ostatko noin suuren vastuun tarvitsevan elikon itsellesi, tai edes kaverisi kanssa. Lisäksi, hevosen rodulla eikä nimellä ole väliä! Itse etsin suokkia, rist, connemaraa.. suunnilleen tuolle suunnalle. MUTTA EN OLE VIELÄ MONEEN VUOTEEN OSTAMASSA HEVOSTA VAIKKA TIETÄISINKIN PALJON!! tiedätte, koskaan ei voi tietää kaikkea. Kaiken tietämiseen tarvitaan kaksi elämää, jopa enemmän! Jten pliis älä ole hankkimassa heppaa vielä noin nuorena, sulla on elämä edessä ja aikuisena voit tehdä mielesi mukaan päätöksiä, mutta kaikkien vanhemmat ei silti suostu vaikka olisikin ratsastanut 12 vuotta.

      kiitos: D//nannalööv

    • mä11122

      oot nii nuori..

      • rico,doel,Axer,olden

        Moro,
        minusta olet vielä liian nuori oman hevosen hankintaan.
        Kaksi vuotta rastastanut on liian vähän ainakin minun mielestä.
        Voisit harjoitella aivan hyvin vielä ja katsoa sitten myöhemmin hevosen hankintaa.
        Itse sain hevoseni 10 vuotiaana, (vuononhevonen) ja nykyään se asustaa isäni tallilla, nähnyt olen kaksi kertaa vain. Nykyään omistan oman hevoseni pidettyään sitä puolivuotta hoidokkina.
        Harjoittele ratsastamaan vielä, kaksi vuotta ei ole paljoakaan hevosmaailmassa.
        Itse olen ratsastanut 10 vuotta ja pidän hevostani aivan yksin tallilla ilman kenenkään neuvoa enkä ole mikään mestari ratsastaessa isäni vuononhevosella, tosin ne ovat minulle jo liian pieniä, mutta muutama kolme vuotta sitten sopivia. Odottele vielä, hanki sitten kun on edes ylä-aste käyty loppuun.


      • viola,doel,axer,olden & Rico
        rico,doel,Axer,olden kirjoitti:

        Moro,
        minusta olet vielä liian nuori oman hevosen hankintaan.
        Kaksi vuotta rastastanut on liian vähän ainakin minun mielestä.
        Voisit harjoitella aivan hyvin vielä ja katsoa sitten myöhemmin hevosen hankintaa.
        Itse sain hevoseni 10 vuotiaana, (vuononhevonen) ja nykyään se asustaa isäni tallilla, nähnyt olen kaksi kertaa vain. Nykyään omistan oman hevoseni pidettyään sitä puolivuotta hoidokkina.
        Harjoittele ratsastamaan vielä, kaksi vuotta ei ole paljoakaan hevosmaailmassa.
        Itse olen ratsastanut 10 vuotta ja pidän hevostani aivan yksin tallilla ilman kenenkään neuvoa enkä ole mikään mestari ratsastaessa isäni vuononhevosella, tosin ne ovat minulle jo liian pieniä, mutta muutama kolme vuotta sitten sopivia. Odottele vielä, hanki sitten kun on edes ylä-aste käyty loppuun.

        isäni vuononhevonen on täysi pähkähullu siitä lähtien kun sitä alettiin kouluttamaan käärmeen nähtyä ja pukittelee joka ratsastustunnilla, siksi sitä pidetään "vuorilla".


    • Valmentajat

      Kuules tyttö. Jos oikein päättelin niin nuo ensimmäisen listan (ja varmasti myös toisenkin listan) hevoset ja ponit on valittu vain ulkonäön mukaan, mutta luonteesta, koosta, käyttötarkoituksesta ym. Ei ole mitään tietoa ? Suosittelen, että käyt tunneilla ja opettelet ainakin tuntemaan näitä rotuja. En usko, että kovinkaan moni noin hienon hevosen, kuten anglo-arabin ym. Antaisi jollekkin pikkutytölle pilattavaksi. Anteeksi nyt, mutta asia on näin. Suosittelen, että otat sen vuokraponin, niin huomaat kyllä miten nopeasti alkaa mietityttää, että kannattaako tosiaan. Itselläni on shetlanninponeja ja arabiristeytys ja voin sanoa, että yksikään niistä ei ole lasten ratsu ja vielä, jos äitisi tai isäsi (?) eivät ole edes kiinnostuneita kokoasiasta! Mieti hyvä ihminen, ennekuin tulet tänne palstalle kailottamaan :)
      Mutta, onnea sulle!

    • Hanskuuuu

      Ei kannattais ottaa hevosta vaan poni=) Koska sun pitäs saada satula ja suitset. Kantsis ottaa kiltti=)

      • Hepottaja

        Kertokaahan mikä on mielestänne paras rotu.. Mielestäni 3 parasta rotua ovat: 1.Arabialainen täysiverihevonen, 2.Suomenhevonen, 3.Piensuomenhevonen, vaikken viimeksimainitulla olekkaan koskaan ratsastanut.. : )


    • n

      Sulle kävis ehkä eestinponi tai päätä itse varmaan tiedät sopivan.voit varmaan myös hevosen ostaa

    • abcpolle

      Suosittelen hankkimaan tässävaiheessa hoitohevosen tai vuokrahevosen. Katso sitten 1-2 vuoden päästä asiaa tarkemmin. Jos nyt kumminkin välttämättä haluat oman hevosen, katso olisiko tutullasi tai ratsastuskoulussasi myytävänä hevonen, jonka tunnet entuudestaan. Suosittelen kumminkin enemmän tuota hoito tai vuokrahevosvaihtoestoa. Onnea oman, vuokra tai hoitohevosen etsintään:)

    • :O

      mun mielestä paras heppa rotu on: Norjanvuonohevonen ja appaloosa!!!kyllä muutkin rodut on ihanii

    • Minä vain

      en usko että olet valmis omaan poniin mutta jos ostaisit/saisit niin ehkä mieluiten jonkin lainen pikku poni(: EI PAHALLA!!

    • mmmmmmmoip

      ET OLE VALMIS OMAAN PONIIN ! ! ! !

    • mä vaan

      Mielestäni norjanvuonohevonen olis hyvä sulle.

      Itsekkin haluaisin vuoniksen. :)

    • Hettah-

      Huomatkaahan että tää viesti on kirjotettu vuonna 2006...

    • shettisfani2

      Moikka!

      Mulla on oma shettis ja sillä on helppo aloittaa! Olen ratsastanut jo 3-vuotiaasta asti ja olen 12v. Suosittelen shettistä!!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2669
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      231
      2531
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2312
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      191
      1808
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1308
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1253
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1128
    Aihe