Voisiko joku kertoa mitä kaloja vielä voisin ottaa kun minulla on 84 L(60x40x35) akvaario. Siellä on jo kultakala, partamonni, nuolimonni ja 2 mustatetraa (toiset jäi suodattimeen nuorina jo) ja mitä kivoja helppo hoitoisia kasveja tietäisitte?
84 L kalat ja kasvit???
15
711
Vastaukset
- imukka
Ensiksi neuvoisin hankkiutumaan kultakalasta eroon. Olet varmaan huomannut miten paljon jätettä kalasta lähtee-> kova sotkemaan, ja se tarvitsee isomman altaan (miel. 400L ja ylöspäin) ja viileää vettä. Lajitoverit ovat myös kultakalan mieleen.
Partamonni voisi nippanappa mennä tuossa.. Kuinka pitkään kala on altaassa asunut? Yleensä minimi on 100L per partis, mutta eiköhän se mene siinä..
Nuolimonnejen määrää voisit lisätä kun ovat parvikaloja. Ovat suht vilkkaita ja mukavaa katsottavaa. Parveen voisi ottaa 6 kalaa lisää. Syövät leviä(voi myös vahingossa maistua kasvikin..:) ja välillä viherruokalisäys on tietysti paikallaan.
Mustatetrojen parvea voisit myös kasvattaa. Esim 10-15 voisi olla sopiva, nämäkin siis parvikaloja. Kaikkiruokaisia.
Näiden lisäksi voisi ajatella tapparakaloja, edellyttäen _tiiviitä_ kansilaseja. Näitä voisi olla 6-10kpl.
Onko sinulla hiekka- vai sorapohja?
Jos on hiekkapohja, niin piikkisilmiä 6kpl tai 6kpl jotain monnisia, valinnanvaraa on runsaasti.
Hiekkapohjan vaativat siksi että näillä on hennot viikset jotka voivat vaurioitua kovassa sorassa.
Esimerkki kalastoja:
-partis
-nuolimonneja 6
-mustatetroja 10-15
lisäksi:
-tapparakaloja 6 TAI
-piikkisilmiä 6 TAI
-monnisia 6
Siis vain jokin näistä, ei kaikkia missään nimessä.
Kasveja on vaikka kuinka paljon eri vaihtoehtoja!
Esim. vallisneria, karvalehti, miekkakasvit, sammalet,keihäslehdet, saniaiset yms yms yms.
Kirjoita esim googleen hakusanaksi akvaario kasvit.
Eiköhän näillä eväillä eteenpäin pääse!- j3nsy
Mielellään en kultakalasta luopua haluaisi, vaikka se onkin oikea sika! :D Heti repii kasvit irti ja siirtelee kevyviä koristeita akvaariossa! :D Partamonni on ollut minulla tammikuussa jo vuoden. Juu sen olen huomannut et vallisnerian lehdet kelpaa :D Mustatetroista haluaisin tavallaan kokonaan eroon.. SOrapohjahan minulla. Onko ne millaisia ne tapparakalat? Käykö nämä kultakalan kanssa yhteen? ja ajattelin neontetroja.. mutta käykö ne neontetrat sitten kultakalan kanssa?
- fish KING
j3nsy kirjoitti:
Mielellään en kultakalasta luopua haluaisi, vaikka se onkin oikea sika! :D Heti repii kasvit irti ja siirtelee kevyviä koristeita akvaariossa! :D Partamonni on ollut minulla tammikuussa jo vuoden. Juu sen olen huomannut et vallisnerian lehdet kelpaa :D Mustatetroista haluaisin tavallaan kokonaan eroon.. SOrapohjahan minulla. Onko ne millaisia ne tapparakalat? Käykö nämä kultakalan kanssa yhteen? ja ajattelin neontetroja.. mutta käykö ne neontetrat sitten kultakalan kanssa?
sekä 300 litraa vettä ympärille x kala pari, jakun tiedetään että kultakalat ovat PARVI kaloja niin ne vaativat tuhannen litran akvaarion harrastajaltaan.
Neonit menee periaatteessa lämpötilavaatimukseltaan kultakalan kanssa mutta muuten en niitä kultis akvaarioon laittaisi kuten en muutakaan kalastoa jota sieltä löytyy tässä tapauksessa. - reija29
j3nsy kirjoitti:
olet eläinrääkkääjä,kultakala kasvaa tosi isox eikä siihen riitä mitkään 84 litraset akvaariot....haluatko kiduttaa ja estää kultakalan kasvua!!!!
- Rihma
Kultakala ehdottomasti pois tuon kokoisesta akvaariosta lajitovereiden seuraan. Eläinrääkkäystä.
Mustateroista pitäisi luopua, ne tarvitsevat isomman akvaarion myös.
Tässä ehdotukseni altaaseesi:
n. 15 neontetraa
haaremi kirsikkabarbeja(yksi koiras 3-5 naarasta)
6 nuolimonnia - try-out
Ahvenet on mielenkiintoisia. Avaimia suosittelen vaikkakin kasvaa suht maximiin tuohon akvaarioon. Vaikka värit ei säväytä alkuun, tod mielenkiintoisia kaloja! Samoin perhoskirjot (ehkä hieman nirsompia veden suhteen)
Kultakala.. Liikkeet myi max 250L akvaarioita ja altaat parveilee kultakaloja.. Aika kumma kombinaatio. Jos haluat seurailla esim kalojen aktiivi elämää, yhdyn jo esitettyihin mielipiteisiin kultakalasta. Helpottaa montaa hommaa myöhemmin..- fish KING
... joko suurissa kasvatus altaissa tai sitten pienissä myynti altaissa. Ei ne siellä yleensä kauaakaan ehdi uiskentelemaan.....
- try-out
fish KING kirjoitti:
... joko suurissa kasvatus altaissa tai sitten pienissä myynti altaissa. Ei ne siellä yleensä kauaakaan ehdi uiskentelemaan.....
Tarkotin jos ihmiset ostaa altaan ja kalat samasta liikkeestä. Eli mitä altaita myydään.
Mutta tokihan liikkeet myi myös kaloja muihin kuin itse kauppaamiin altaisiin.
Ja erikoistilauksista tietty liikkeeltä kun liikkeeltä löytyy >250:stäkin. Esillä / varastossa kuitenkin yleensä 250 aika max - try-out
try-out kirjoitti:
Tarkotin jos ihmiset ostaa altaan ja kalat samasta liikkeestä. Eli mitä altaita myydään.
Mutta tokihan liikkeet myi myös kaloja muihin kuin itse kauppaamiin altaisiin.
Ja erikoistilauksista tietty liikkeeltä kun liikkeeltä löytyy >250:stäkin. Esillä / varastossa kuitenkin yleensä 250 aika maxJa missä ihmiset näkee esim täysikasvuisia kaloja? Luulisi olevan etu pitää myös esim yhtä näytösallasta misää pari jättifisua. Itse ainakin käyttäisin liikettä missä olisi myös katseltavaa..
- !?!!
Kultakala elelee tällä hetkellä 660 L akvaariossa koska möin sen pois.. myyjä jolta ostin kultakalan sanoi että kultakala menee vaikka 60 L ??? :O mutta se on nyt uudessa kodissa! =)
- try-out
Juu tuo on hiukan eri asia missä kala pysynee hengissä ja missä kala mahtuu uiskentelemaan / elemään. Ja kalat tuppaa olemaan huomattaavasti mielenkiintoisempia kun niillä on oikeat tilat ja viihtyvät.
Mutta on kivempi harkita sisustustakin kun kasvit ja koristeet ehkä pysyy paikoillaan! Ja pienemmät fisut pääsee harrastelemaan normi toimintaa.
- rapu
Koita saada annettua kultakala eläinkauppaan, se kasvaa liian isoksi akvaarioosi ja lisäksi niitä pitäisi olla usemapi!
Nuolimonneja ja mustatetroja kannattaa olla parvi! elikkä vähintään 5 kpl kumpaakin lajia! - rapu
jos väriä haluat akvaarioosi niin koitappa tetroja! nepnterat,kardinaalitertat,puna-aavetetrat,ruusuterat tai korutetrat...mutta tetrat ovat parvikaloja joten kannattaa ottaa väh. 5 lajiaan ja ei enempää kun yksi laji musta tetrojesi lisäksi?!
Myös Keltabarbit, kirsikkabarbit, ja loistobarbit ok, niitä voi pitää vaikka parettainkin tai esim 3-4 yksilöä...elävät enempi pohjan tuntumassa kun tetrat!- j3nsy
Ostin jo 10 neontetraa, joista 2 jo kuoli.. :/
- linkki kasveista ja kaloista
www.faunatar.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305762Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144344Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522941Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391549Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 601259
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2301202- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161