Korjailen puista soutuvenettä ja aattelin uusia kerralla kaikki kaaret. Entiset on luulisin kuusta, mutta suunnittelin saarnea. Onko hyvää puuta tarkoitukseen? Puun kuvassa (kirja) on kuvattu 3 eri lajia eli lehtosaarni, punasaarni ja valkosaarni. Onko väliä mitä saarnea laittaa?
Soutuveneen kaaret
18
7397
Vastaukset
- puuvene.
puuvene.com
- balle
www.puuvene.net/keskustelu
- ???
Mikä vitun linnki se on jo ei siitä ole suoraa linkkiä ositteeseen?! Vitun ääliö! Kusipää!
http://www.puuvene.net/keskustelu
Tämä on linkki,sitä klikkaamalla pääsee suoraan annettuun osoitteeeseen! - balle
??? kirjoitti:
Mikä vitun linnki se on jo ei siitä ole suoraa linkkiä ositteeseen?! Vitun ääliö! Kusipää!
http://www.puuvene.net/keskustelu
Tämä on linkki,sitä klikkaamalla pääsee suoraan annettuun osoitteeeseen!Avohoitotapaus! Pistä lippis oikein päin ja löysää pari pykälää!
- ei.
balle kirjoitti:
Avohoitotapaus! Pistä lippis oikein päin ja löysää pari pykälää!
Ei auta. Olen vaan kusipää,mutta mieluummin se kuin tollanen vitun idiootti.
- balle
ei. kirjoitti:
Ei auta. Olen vaan kusipää,mutta mieluummin se kuin tollanen vitun idiootti.
Kehoittaisin tekemään realistisemman arvion itsestäsi. Älykkäätkin ihmiset voivat nimittäin olla kusipäitä. Sinä taasen vaikutat olevan totaalinen sosiaalitapaus. Juuri sinun kaltaistesi luusereiden takia nettien keskustelupalstoilla on mukavaa surffailla. Tsemppiä!!!!
- Puu-ukko.
Jos jostain saisit suoraa katajaa( pylväskataja on rauhoitettu )niin sitä vaan.Kataja on pihkapuu,taipuisa,ei katkea oksan kohdalta kuten esim.kuusi.Mutta jos ei katajaa ole saatavissa, niin sitkeä ja kestävä on myös pihlaja.Aikoinaan heinäharavan piikit tehtiin pihlajasta,myös sitkeä taipuisa puu.Eeestiläiset veneen- rakentajat suosivat saarnea,koska sitä puu-lajia on sielläpäin palon.Saarni ja tammi ovat kovia puita joten niiden sitkeys on vähän niin ja näin.Kiinnitä kaaret perinteiseen tapaan niitaten kuparinauloilla.
- mikä saarnilaji?
Ei näillä venepalstoillakaan ollut siitä mitään tietoo.
- -------------------------
mikä saarnilaji? kirjoitti:
Ei näillä venepalstoillakaan ollut siitä mitään tietoo.
Tärkeämpää kuin alalaji on se, että saarni on melko tuoretta eikä missään tapauksessa koneellisesti kuivattua.
http://w3.puukeskus.upm-kymmene.com/pks/internet/pksintern2.nsf/ad5b28d09a36ac24c225694d002f59c5/00c66b03a928df28c2256abc0041062a?OpenDocument
- eli Fraxinus Excelsior
Yleensä lehtosaarni ja Euroopassa kasvava saari (myös Suomessa!) tarkoittavat samaa puuta eli saarnea, toki poikkeuksia voi olla.
Otsikon latinankielinen nimi on meikäläisen saarnen "oikea" nimi. Punasaarnikin on samaa Fraxinus -sukua, mutta se on amerikkalainen puulaji eikä ainakaan minulla ole varmuutta sen teknisistä ominaisuuksista.
Mainitusta saarnesta voi hyvin tehdä myös soutuveneen kaaria ja sitä on runsaasti siinä tarkoituksessa käytetty. Olen joskus itsekin tehnyt saarnikaaria. Saarni on kovaa ja samalla myös melko sitkeää. Kaarissa kannattaa katsoa että sahaa kaariaihiot siten, että syyt ovat mahdollisimman tangentiaalisesti suhteessa taivutussuuntaan, koska vinosyyt eli ulospäin "tikkuuntuvat" syyt saattavat taivutettaessa repeillä. Vähän vaikea selittää, mutta asian voi helposti kokeilla taivutamalla eri päin sahattuja kapuloita.
Höyrytys helpottaa asentamista ja kupariniitti on hyvä kiinnitysväline.
ps. monissa yhteyksissä puulajeille on laitettu mitä eksoottisempia nimityksiä, mutta latinakileinen nimi on useimmiten varsin luotettava.- pirtuvene
Mistäköhän löytäisin noita kupariniittejä ? Olen myös kuullut käytettävän vaneria kaarien teossa, miten mahtaa toimia?
- veneveistäjä
Saarni taipuu hyvin höyrytettynä ja on kuivuttuaan kovaa, joten kannattaa käyttää paksuja kaaria etteivät katkea, niitä voi liimata myös päällekkäin jos vene on plaanaava.
Saarni lahoaa paljon helpommin kuin kuusi, siksi kyllästys on tärkeä, kuusikaari on sitkeä mutta värkin pitää olla pieni ja terveoksaista, perinteisesti kuusikaari tehdään pienestä suorasta kuusesta, kuusi eui saa olla kieroon kasvanutta( näkee kun halkaisee oksan puukolla),kuusi halkaistaan ja höylätään tuoreena sopivaksi ja laitetaan tunniksi höyrykylpyyn, kaari kuuluu aina asettaa sydänpuoli ylöspäin, niin ei katkea niin helposti, kannattaa katsoa että oksaa ei satu pahimpaan kulmakohtaan, kylpyammemalliseen veneeseeen on kaarta vaikeampi saada paikalle kun pyöreään.
Nopeisiin tai suuriin veneisiin kannattaa kaaret tehdä lankusta, viimeksi tekemääni 8m pitkän veneen veistokaaria oli 12 kpl, paksuimmat 75mm ja painokaaria mahan kohtaan kymmenkunta.
Jos vene on niitattu niin kaaret niitataan, ja veneen ollessa naulattu myös kaaret naulataan, jos kaaret niitataan ja vene on muuten naulattu sinkityillä nauloilla niin kaarien viereiset naulat syöpyvät poikki.
Kokonaan niitattu vene on paras, mutta verkkoveneen on paras naulata, niin ei verkot tartu, soutuveneet olen niitannut pohjasta ja naulannut vesilinjan yläpuolelta.- närettä kaariin
Toisten puiden varjossa hitaasti kasvanut näre on suomalaista ja kestää!
- ent.puuseppä
Kyllä eri puulajeilla niinkuin eri saarneillakin on erilaisia ominaisuuksia, mutta vanhan kansan tietotaito on jo kadonnut. Saarni ei käsittääkseni ole suomessa niin hyvin kasvanut, että myyntiin asti riittää. Ulkomailta saarni suomeen tuodaan, mutta ei maahantuojat tai parketin valmistajatkaan taida kertoa mikä saarni on kysymyksessä tai eivät tiedä.
- jemmailija
Yhtä tärkeetä kuin puitten laji on myös niitten käsittely ennen käyttöö. Suurin virhe tehdään kun käytetään liian tuoretta puuta. 5-10 vuotta vanhasta alkaa olla jännitteet jo lauenneet ja solukko muotootuu hiljalleen lepoasentoon.
- onko hyvä??
jemmailija kirjoitti:
Yhtä tärkeetä kuin puitten laji on myös niitten käsittely ennen käyttöö. Suurin virhe tehdään kun käytetään liian tuoretta puuta. 5-10 vuotta vanhasta alkaa olla jännitteet jo lauenneet ja solukko muotootuu hiljalleen lepoasentoon.
Venelautojen kohdalla vuosia kestänyt varastointi kai on hyväksi, mutta eikö kaarille riitä konekuivaus?
- Kokeilun haluinen
Voisko kaaria tehdä metallista, vaikka alumiinista tai jostakin muusta ruostumattomasta?
- Kaikkea kanssa..
Kyllä voi veneen kaaria tehdä vaikka pullataikinasta,kuten myös metalleista.Puuveneessä pitää olla kuitenkin puukaaret,ne ovat joustavia ja niitit pysyvät kiinni laudoissa.Metalli ei myötäile lautojen liikkeitä aallokossa ja niitit rasittuvat. Ja vielä siitä Saarnipuusta. Virossahan sitä puuta kasvaa ja meren saarissa.Vertaa laulu ,Yksinäinen Saarnipuu-Juha Vainio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä612079Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661708Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811166
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3511109Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3261100