Soutuveneen kaaret

restauroija

Korjailen puista soutuvenettä ja aattelin uusia kerralla kaikki kaaret. Entiset on luulisin kuusta, mutta suunnittelin saarnea. Onko hyvää puuta tarkoitukseen? Puun kuvassa (kirja) on kuvattu 3 eri lajia eli lehtosaarni, punasaarni ja valkosaarni. Onko väliä mitä saarnea laittaa?

18

7588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuvene.

      puuvene.com

    • balle

      www.puuvene.net/keskustelu

      • ???

        Mikä vitun linnki se on jo ei siitä ole suoraa linkkiä ositteeseen?! Vitun ääliö! Kusipää!
        http://www.puuvene.net/keskustelu
        Tämä on linkki,sitä klikkaamalla pääsee suoraan annettuun osoitteeeseen!


      • balle
        ??? kirjoitti:

        Mikä vitun linnki se on jo ei siitä ole suoraa linkkiä ositteeseen?! Vitun ääliö! Kusipää!
        http://www.puuvene.net/keskustelu
        Tämä on linkki,sitä klikkaamalla pääsee suoraan annettuun osoitteeeseen!

        Avohoitotapaus! Pistä lippis oikein päin ja löysää pari pykälää!


      • ei.
        balle kirjoitti:

        Avohoitotapaus! Pistä lippis oikein päin ja löysää pari pykälää!

        Ei auta. Olen vaan kusipää,mutta mieluummin se kuin tollanen vitun idiootti.


      • balle
        ei. kirjoitti:

        Ei auta. Olen vaan kusipää,mutta mieluummin se kuin tollanen vitun idiootti.

        Kehoittaisin tekemään realistisemman arvion itsestäsi. Älykkäätkin ihmiset voivat nimittäin olla kusipäitä. Sinä taasen vaikutat olevan totaalinen sosiaalitapaus. Juuri sinun kaltaistesi luusereiden takia nettien keskustelupalstoilla on mukavaa surffailla. Tsemppiä!!!!


    • Puu-ukko.

      Jos jostain saisit suoraa katajaa( pylväskataja on rauhoitettu )niin sitä vaan.Kataja on pihkapuu,taipuisa,ei katkea oksan kohdalta kuten esim.kuusi.Mutta jos ei katajaa ole saatavissa, niin sitkeä ja kestävä on myös pihlaja.Aikoinaan heinäharavan piikit tehtiin pihlajasta,myös sitkeä taipuisa puu.Eeestiläiset veneen- rakentajat suosivat saarnea,koska sitä puu-lajia on sielläpäin palon.Saarni ja tammi ovat kovia puita joten niiden sitkeys on vähän niin ja näin.Kiinnitä kaaret perinteiseen tapaan niitaten kuparinauloilla.

      • mikä saarnilaji?

        Ei näillä venepalstoillakaan ollut siitä mitään tietoo.


      • -------------------------

    • eli Fraxinus Excelsior

      Yleensä lehtosaarni ja Euroopassa kasvava saari (myös Suomessa!) tarkoittavat samaa puuta eli saarnea, toki poikkeuksia voi olla.

      Otsikon latinankielinen nimi on meikäläisen saarnen "oikea" nimi. Punasaarnikin on samaa Fraxinus -sukua, mutta se on amerikkalainen puulaji eikä ainakaan minulla ole varmuutta sen teknisistä ominaisuuksista.

      Mainitusta saarnesta voi hyvin tehdä myös soutuveneen kaaria ja sitä on runsaasti siinä tarkoituksessa käytetty. Olen joskus itsekin tehnyt saarnikaaria. Saarni on kovaa ja samalla myös melko sitkeää. Kaarissa kannattaa katsoa että sahaa kaariaihiot siten, että syyt ovat mahdollisimman tangentiaalisesti suhteessa taivutussuuntaan, koska vinosyyt eli ulospäin "tikkuuntuvat" syyt saattavat taivutettaessa repeillä. Vähän vaikea selittää, mutta asian voi helposti kokeilla taivutamalla eri päin sahattuja kapuloita.

      Höyrytys helpottaa asentamista ja kupariniitti on hyvä kiinnitysväline.

      ps. monissa yhteyksissä puulajeille on laitettu mitä eksoottisempia nimityksiä, mutta latinakileinen nimi on useimmiten varsin luotettava.

      • pirtuvene

        Mistäköhän löytäisin noita kupariniittejä ? Olen myös kuullut käytettävän vaneria kaarien teossa, miten mahtaa toimia?


    • veneveistäjä

      Saarni taipuu hyvin höyrytettynä ja on kuivuttuaan kovaa, joten kannattaa käyttää paksuja kaaria etteivät katkea, niitä voi liimata myös päällekkäin jos vene on plaanaava.

      Saarni lahoaa paljon helpommin kuin kuusi, siksi kyllästys on tärkeä, kuusikaari on sitkeä mutta värkin pitää olla pieni ja terveoksaista, perinteisesti kuusikaari tehdään pienestä suorasta kuusesta, kuusi eui saa olla kieroon kasvanutta( näkee kun halkaisee oksan puukolla),kuusi halkaistaan ja höylätään tuoreena sopivaksi ja laitetaan tunniksi höyrykylpyyn, kaari kuuluu aina asettaa sydänpuoli ylöspäin, niin ei katkea niin helposti, kannattaa katsoa että oksaa ei satu pahimpaan kulmakohtaan, kylpyammemalliseen veneeseeen on kaarta vaikeampi saada paikalle kun pyöreään.
      Nopeisiin tai suuriin veneisiin kannattaa kaaret tehdä lankusta, viimeksi tekemääni 8m pitkän veneen veistokaaria oli 12 kpl, paksuimmat 75mm ja painokaaria mahan kohtaan kymmenkunta.

      Jos vene on niitattu niin kaaret niitataan, ja veneen ollessa naulattu myös kaaret naulataan, jos kaaret niitataan ja vene on muuten naulattu sinkityillä nauloilla niin kaarien viereiset naulat syöpyvät poikki.
      Kokonaan niitattu vene on paras, mutta verkkoveneen on paras naulata, niin ei verkot tartu, soutuveneet olen niitannut pohjasta ja naulannut vesilinjan yläpuolelta.

      • närettä kaariin

        Toisten puiden varjossa hitaasti kasvanut näre on suomalaista ja kestää!


    • ent.puuseppä

      Kyllä eri puulajeilla niinkuin eri saarneillakin on erilaisia ominaisuuksia, mutta vanhan kansan tietotaito on jo kadonnut. Saarni ei käsittääkseni ole suomessa niin hyvin kasvanut, että myyntiin asti riittää. Ulkomailta saarni suomeen tuodaan, mutta ei maahantuojat tai parketin valmistajatkaan taida kertoa mikä saarni on kysymyksessä tai eivät tiedä.

      • jemmailija

        Yhtä tärkeetä kuin puitten laji on myös niitten käsittely ennen käyttöö. Suurin virhe tehdään kun käytetään liian tuoretta puuta. 5-10 vuotta vanhasta alkaa olla jännitteet jo lauenneet ja solukko muotootuu hiljalleen lepoasentoon.


      • onko hyvä??
        jemmailija kirjoitti:

        Yhtä tärkeetä kuin puitten laji on myös niitten käsittely ennen käyttöö. Suurin virhe tehdään kun käytetään liian tuoretta puuta. 5-10 vuotta vanhasta alkaa olla jännitteet jo lauenneet ja solukko muotootuu hiljalleen lepoasentoon.

        Venelautojen kohdalla vuosia kestänyt varastointi kai on hyväksi, mutta eikö kaarille riitä konekuivaus?


    • Kokeilun haluinen

      Voisko kaaria tehdä metallista, vaikka alumiinista tai jostakin muusta ruostumattomasta?

      • Kaikkea kanssa..

        Kyllä voi veneen kaaria tehdä vaikka pullataikinasta,kuten myös metalleista.Puuveneessä pitää olla kuitenkin puukaaret,ne ovat joustavia ja niitit pysyvät kiinni laudoissa.Metalli ei myötäile lautojen liikkeitä aallokossa ja niitit rasittuvat. Ja vielä siitä Saarnipuusta. Virossahan sitä puuta kasvaa ja meren saarissa.Vertaa laulu ,Yksinäinen Saarnipuu-Juha Vainio.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      132
      2953
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1341
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      220
      1296
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1171
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1129
    6. 37
      1001
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      991
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      947
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      944
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      867
    Aihe