Lapseni on ollut vauvasta asti vilkas ja erittäin sosiaalinen ja avoin.Paikallaan pysyminen on aina tuottanut suuria vaikeuksia.
Viime vuonna hän kävi eskarin ja kehitys oli iänmukaista, hallitsi ne tehtävät mitkä pitikin.Vielä kuitenkin keskittymistä oli harjoiteltava.
Nyt hän on eka luokkalainen ja mielenkiinto lukemisen harjoitteluun on jostain syystä kadonnut kokonaan.Hän ei ala luokassa tekemään annettuja tehtäviä loppuun, vaan mieluummin häiriköi muita (vie pyyhekumia piiloon yms.)
Opettaja pelkäsi lapsen jäävän muista pian jälkeen jos oppiminen ei ala kiinnostaa!
Olen koittanut keksiä vaikka mitä opetus muotoja täällä kotonakin, mutta mikään ei tunnu auttavan.
Opettaja epäili että meillä ei kotona anneta lapsille tarpeeksi rajoja ja siksi lapseni uskaltaisi tehtävien teonkin jättää kesken? Tosiasiassa meillä on kotona säännöt ja rakkautta. Joskus tuntuu että kiellän lapsilta liikaakin! Kunpa joku osaisi antaa jonkun kultaisen vinkin, millä saisin lapseni oppimisen ilon takaisin...tuntuu niin pahalta pakkopullan väännöltä läksyjen tekemisetkin että ei se minun mielestäni vie kun huonompaan suuntaan.Jotain ihan uutta nyt kaivattais:( Onko muita ollut tässä tilanteessa? Mikä teille toi avun?
Vilkas lapseni
3
680
Vastaukset
- mä vaan
Kannattaa ottaa ajoissa asioista selvää.Kysessä saattaa olla jonkin asteinen lukihäiriö.Lapsi ei hahmota kirjaimia oikein eikä näin ollen osaa yhdistää äänteitä ja tavuja toisiinsa.Tuttava piirissäni on muutama tällainen tapaus.Toisessa diagnosointi meni tosi myöhään ja lapsi kerkesi masentuakkin,kun ei häiriköinyt luokaassa,että olisi huomattu "vikaa"lapsessa.Lapsi ei vain oppinut lukemaan eka vuonna, eikä opettajakaan kiinnittänyt lapseen huomiota,kun oli niin hiljaa.Lapsi on nyt pienryhmässä ja saanut oikeanlaisen diagnoosin.Tosin ehti jo itsetunto litistyä pienellä,kun joutui jäämään luokalle.Toinen tapaus, myös ekalla hankaluuksia lukemisen kanssa.Tokalla,kun jo vaaditaan enempi ei oikeen pysynyt toisten matkassa.Erityisopettajan tunteja todella harvassa ja äiti joutuu panostamaan opetukseen itse kotona.Lapsi uhattiin jo jättää luokalleen,kun kielet olivat alkamassa ja se tuottaisi lapselle suuria ongelmia.Sinänsä sääli,kun lapsi on muuten todella hyvä kaikissa aineissa ja ainoastaan se lukeminen takkuaa.Kaikissa kouluissa kun säästetään, eikä erityisluokkiakaan enää ole ,nämä lukihäiriöiset lapset tahtovat jäädä väliinputoajiksi,ellei heillä ole muuta "häiriökäyttäytymistä".Eli lukihäiriöinen lapsi voi muuttua todella levottomaksi ja käyttäytyä häiritsevästi.Lapsi ei voi ymmärtää miksi ei opi lukemaan vaikka kuin yrittää ja sitten tulee turhautumista.
Oma lapsi oppi lukemaan jo 3 vuotiaana sanoja ja 4 vuotiaana luki jo täysillä.Hänellä on kuitenkin adhd ja koulussa sattui kaikenlaista ekana vuonna,vaikka pienryhmässä olikin.Eskarissakaan kun ei tarvinnut istua paikallaan ja sai valikoida tekemisiään.Koulussa on pakko istua paikallaan ja tehdä sitä mitä ope käskee ja kaikki tekee samaa juttua.Meillä poika kans häiriköi tunneilla jatkuvasti ja teki kaikkea kiusaa muille ,eikä pysynyt paikallaan ollenkaan.Onneksi saatiin lääkitys osastojakson jälkeen ja sittä oli todella suuri apu pojalle.- mammutti-mamma
Hän osaa aakkoset kaikki ulkoa ,mutta sanoja ja tavuja lukiessa tulee ihan kuin "mustia aukkoja"ettei enää muistakaan mikä kirjain on kyseessä.Jopa A ja I on välissä hakusessa. Jos yksittäisiä lappuja näyttää (kirjain tyhjällä paperilla)niin tietää heti kirjaimen.
hän tympääntyy jo parin sanan jälkeen harjoitteluun.Pitää koittaa etsiä jostain luki-sivustolta hyviä vinkkejä.Kiitos sinulle kovasti:)!
- Annimiina
Minulla on 9-vuotias tokaluokkalainen. Kouluun menoa siirrettiin vuodella, koska pojalla oli keskittymisen vaikeus. Koulukypsyystesteissä todettiin kehityksessä olevan edellä ikäisiään monessa kohtaa ja vähintäänkin ikätasolla kaikessa, mutta keskittymisessä oli ongelmia. Poikani keskittyi hyvin niihin asioihin ja tekemisiin, jotka häntä kiinnostivat, mutta esim. kirjainten opetteluun ei mielenkiinto riittänyt eskarissa.
Ekaluokalla koulu suijui hyvin oppimisen osalta; hän oppi ja oppii edelleen kaiken hyvin, on matematiikassa jopa erinomainen, mutta edelleenkin on levoton tunnilla ja häiritsee muitakin touhuillaan. Hän touhuaan omiaan pulpetissaan, mutta kuulee silti opetuksen ja pystyy vastaamaan kysymyksiin jos opettaja tarkistaa onko hän seurannut.
On kokeiltu kaikenlaista; keinuttelutyynyä pepun alle, sermiä hänen muun luokan väliin jne. Nyt hän istuu suoraan opettajan pöydän edessä. Ongelmia on, mutta niistä on onneksi selvitty tähän mennessä.
Olisiko koulupsykologin tutkimuksista apua pojallesi? Ehkäpä hän tarvitsisi esim. kouluavustajan luokkaan tukemaan keskittymistä?
Ei tilanne ole toivoton, mutta kannattaa hakea apua riittävän ajoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1095015Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744291587- 1931152
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111133Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk181054Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861020Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47941- 64931
- 64886
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64836