Eilen tuli perintälappu, jossa peritään puolentoista vuoden takaista nettilaskua. Onko minulla mitään keinoa selvittää, onko tämä maksuvaatimus aiheellinen vai täysin hatusta repäisty? Mielestäni olen maksanut kaikki laskuni eikä minulle ole tullut yhtään maksumuistutusta, nyt vaan paukahti tämä maksuvaatimus perintätoimistosta. Olen kyllä muuttanut n. vuosi sitten, että olisiko muistutukset menneet edelliseen osoitteeseen..oikeuteni tässä tapauksessa? Auttaako tässä tilanteessa mikään muu, kuin maksaa lasku kiltisti?
Juttelin äsken kaverini kanssa asiasta ja hän kertoi, että myös heille oli joskus tullut lasku saman puljun nettiliittymästä, mikä heidän mielestään oli aiheeton. Olivat kuitenkin kiltisti maksaneet.. Rahastuksen makua?
ihmetys
8
819
Vastaukset
- on varmasti
kotonasi tiliote kyseiseltä ajalta, katso siitä oletko maksanut. Ja tietysti sinulla on tallella se alkuperäinen tilisiirtolomake (jos olet maksanut automaatilla tai nettipankilla), johon olet tietysti merkinnyt, minä päivänä olet maksanut. Tai jos olet maksanut "vanhanaikaisesti" pankin kassalla, sinulla on tallessa saamasi kuitti. Sitä myöten selviää onko lähetetty lasku aiheeton.
- ap.
..mitään dokumenttia tältä ajalta, kun kaikki olen maksanut verkkopankissa eikä minulle tule tiliotetta paperisena. Pankin selvitystyö varmasti maksaa..
- Helinä-keiju1
ap. kirjoitti:
..mitään dokumenttia tältä ajalta, kun kaikki olen maksanut verkkopankissa eikä minulle tule tiliotetta paperisena. Pankin selvitystyö varmasti maksaa..
Eiköhän perintätoimisto ja velkoja opi olemaan tarkempi aiheettomassa perinnässä jos laskutat selvitys- ja todistelukut sieltä. Heidän se kuuluu maksaa, jos olet laskun maksanut. Laskuta ajankäytöstäsi myös.
- santtu
Helinä-keiju1 kirjoitti:
Eiköhän perintätoimisto ja velkoja opi olemaan tarkempi aiheettomassa perinnässä jos laskutat selvitys- ja todistelukut sieltä. Heidän se kuuluu maksaa, jos olet laskun maksanut. Laskuta ajankäytöstäsi myös.
että jos sinulle on lähetetty aiheeton porintäläsku, niin sen asian (kohtuulliset) selvityskustannukset voit laittaa perijän maksettavaksi. Sitten tietysti on se riski olemassa että perintätoimisto onkin oikeassa ja sinä joudut maksamaan itse selvitystyön. Elämä on välillä arpapeliä.
- Helinä-keiju1
santtu kirjoitti:
että jos sinulle on lähetetty aiheeton porintäläsku, niin sen asian (kohtuulliset) selvityskustannukset voit laittaa perijän maksettavaksi. Sitten tietysti on se riski olemassa että perintätoimisto onkin oikeassa ja sinä joudut maksamaan itse selvitystyön. Elämä on välillä arpapeliä.
Miksi näissä perintäriidoissa aina velalliseksi epäilty joutuu todistamaan maksaneensa. Eikö velkojan pidä todistaa, että se on lähettänyt muistutuksen. Vaatisin kyllä todistamaan sen, ennenkuin itse vaivautuisin yhtään mihinkään. Hyvin asiansa hoitavalla velkojalla ja perintäfirmalla on rekisterissään myös tiedot muistutuksen lähettämispäivästä ja osoitteesta, mihin se on lähetetty (jos on lähetetty). Perintä on aiheeton, jos ei ole ollenkaan tullut maksumuistutusta ensin.
- kaura
Helinä-keiju1 kirjoitti:
Miksi näissä perintäriidoissa aina velalliseksi epäilty joutuu todistamaan maksaneensa. Eikö velkojan pidä todistaa, että se on lähettänyt muistutuksen. Vaatisin kyllä todistamaan sen, ennenkuin itse vaivautuisin yhtään mihinkään. Hyvin asiansa hoitavalla velkojalla ja perintäfirmalla on rekisterissään myös tiedot muistutuksen lähettämispäivästä ja osoitteesta, mihin se on lähetetty (jos on lähetetty). Perintä on aiheeton, jos ei ole ollenkaan tullut maksumuistutusta ensin.
Olisi vaikea lähteä siitä, että velkojalla olisi näyttövelvollisuus siitä, että se EI ole saanut maksua. Sen vuoksi maksun näyttäminen on velallisen velvollisuus siinä tapauksessa, että velkoja väittää olevansa vailla suoritusta.
Samalla tavalla velallisen on melko vaikea näyttää esimerkiksi sitä, että hän EI ole osallisena sopimuksessa, jonka perusteella vaaditaan maksua. Tämän vuoksi on velkojan velvollisuus osoittaa, että velkasuhde on syntynyt tapauksessa, jossa velallinen kiistää saatavan.
En tosin itse lähtisi reklamoimaan tässä tapauksessa esim. siitä, että 1) ei ole ollut koskaan puhelinliittymää 2) ei ole saanut laskua 3) ei ole saanut muistutusta, mikäli nämä väitteet eivät pidä paikkaansa. Virheelliseen reklamaatioon liittyvästä ylimääräisestä työstä kun voidaan veloittaa vielä ylimääräistä.
Turhasta ei tietenkään kannata maksaa eli toki kannattaa laittaa reklamaatiota peliin jos lasku on aiheeton. - Helinä-keiju1
kaura kirjoitti:
Olisi vaikea lähteä siitä, että velkojalla olisi näyttövelvollisuus siitä, että se EI ole saanut maksua. Sen vuoksi maksun näyttäminen on velallisen velvollisuus siinä tapauksessa, että velkoja väittää olevansa vailla suoritusta.
Samalla tavalla velallisen on melko vaikea näyttää esimerkiksi sitä, että hän EI ole osallisena sopimuksessa, jonka perusteella vaaditaan maksua. Tämän vuoksi on velkojan velvollisuus osoittaa, että velkasuhde on syntynyt tapauksessa, jossa velallinen kiistää saatavan.
En tosin itse lähtisi reklamoimaan tässä tapauksessa esim. siitä, että 1) ei ole ollut koskaan puhelinliittymää 2) ei ole saanut laskua 3) ei ole saanut muistutusta, mikäli nämä väitteet eivät pidä paikkaansa. Virheelliseen reklamaatioon liittyvästä ylimääräisestä työstä kun voidaan veloittaa vielä ylimääräistä.
Turhasta ei tietenkään kannata maksaa eli toki kannattaa laittaa reklamaatiota peliin jos lasku on aiheeton.Olisi vaikea lähteä siitä, että velalliseksi väitetyllä olisi näyttövelvollisuus siitä, että se EI ole saanut maksumuistutusta.
- hölinä-keiju
Helinä-keiju1 kirjoitti:
Olisi vaikea lähteä siitä, että velalliseksi väitetyllä olisi näyttövelvollisuus siitä, että se EI ole saanut maksumuistutusta.
mielestä selvempää jos kuka tahansa voisi ilmoitella ettei ole saanut laskua tai huomautuskirjettä ilman että väitettä tarvitsee osoittaa todeksi ?
Ja miten se lasku pitäisi toimittaa perille ? Aletaanko laittamaan kaikille kirjattuna kirjeenä niin saadaan postille töitä kun kaikki jonottaa laskujaan postissa ? Olisiko niin hyvä ??
Naivissa hömppä-todellisuudessasi velallinen on aina oikeassa kunnes toisin todistetaan. Todellisessa elämässä kuningaskuluttajalla on myös velvollisuuksia, eräs niistä liittyy laskun maksamiseen ja velvollisuuteen todistaa että lasku on tullut maksetuksi ellei velkoja ole saanut laskusta suoritusta. Yksinkertainen ja ei niin harvinainen syy suorituksen puuttumiseen on että laskua ei todellakaan ole maksettu tai että se on maksettu ilman viitettä jolloin sen kohdistuminen oikeaan laskuun ei ole itsestään selvyys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881577
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121460- 981390
- 691260
- 1041199
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n257972- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37907