3kk vs. 12kk Euribor?

Onnellinen perintöveronmaksaja

Tupsahti 30 000 euroa perintöveroa ja nyt ois vähän niinkuin pakko ottaa lainaa siihen...
Voisiko joku kertoa mihin kannattaisi sitoa tuo korko, Euriboriin vai mihin muuhun ja kuinka pitkäaikaiseen?

Pankki tarjoaa marginaalia 0,60% ja siihen päälle se muu korko. Otan luultavasti pienen kuukausi lyhennyksen, jota tulen lyhentämään enemmin riippuen tuloista per kuukausi eli vähän tilanteen mukaan. Eli perus kk-lyhennys jotain 300 euroa, mutta luultavemmin lyhentelen sitä 400 euron luokassa.

Sidottu korkokin olisi ehkä hyvä mutta miten se tuohon nyt sitten oikeen käy?

3kk ja 12kk euribor on kai käytetyin, mutta kumpi olisi parempi.

Ja kyllä, ihan ensimmäinen laina on kyseessä eli olen vielä melko noviisi näissä hommissa.

Kiitos jo etukäteen.

4

643

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin....

...sukulaisuussuhteessa riippuen olet saanut melko tuntuvan perinnön (ellei kyseessä ole kovin kaukainen sukulainen). Olet varmaan harkinnut, ettei perinnössä ole mitään nopeasti realisoitavaa, jotta voisit välttää lainan.

Tuolla korolla on silloin iso merkitys, mikäli sinulla on tarkoitus pitää pitkään perimäsi varallisuus. Jos aiot sitä realisoida ja lyhentää velkaa, lienee melko sama minkä koron otat.

Jos aiot säilyttää perimäsi varallisuuden, suositukseni olisi, että ota osa kiinteällä korolla, osa 3kk euribor, ja tätä euribor-sidonnaista sitten voi lyhentää halusessasi noepampaan tahtiin, kiinteää et yleensä voi.

Ja vielä vinkkinä, 0,6 on marginaalina korkea, tavoittele 0,4 marginaalia, jonka luulisi olevan mahdollinen, koska sinulla on velan vakuudeksi oletettavasi tuo perimäsi varalisuus, eli luotto (erityisesti alhaiseen verotusarvoon perustuvan)perintöveron maksamiseen on pankille nähdäkseni yksi riskittömimpiä liiketoimia tänä päivänä.

Ei muuta kuin tsemppiä, muista että pankkikin tietää että ole noviisi ja tarjoaa perusehtoja, joista pelimies/nainen sitten osaa vängätä alaspäin :D

t.Juristi40

• Onnellinen perintöveronmaksaja

No ei viitsisi taloa myydä alta pois, kun isäkin vielä asuu siinä. Joskus ehkä se myydään mut hyvin vaikea ennustaa milloin (ei ainakaan ennen 2008), sitten jos myydään niin maksan velan pois, ostan oman kämpän tai alan rakentamaan omaa. Saan myynnistä kuitenkin sitten sen puolet itselleni. Ja isä muuttaa sitten maalle ja ehkä ostaa itselle jonkun pienemmän tukikohdan keskustasta.

Eli ei ole realisoitavaa...

Ja esim. 10 000 € kiinteällä ja 20 000 € euriborilla, mutta mikä siinä 3 kk euriborissa on parempaa kuin 12 kk, kun jos korko on kuitenkin kokoajan noussut ja on vieläkin nousemassa? Onko siinä joku keskiarvohinta mikä näyttäis että 12 kk tulisi kalliimmaksi?

5% oon lähteny pankissa liikenteeseen ja kierrättäny tarjouksia ja nyt oon tohon 0,6% päässyt, mut voishan sitä vaikka ehdottaa että 0,4 tai 0,5 niin otan sen kiinni. Kyllä oon huomannu et pankki kyllä kattoo että kuinka kovasti sitä rahaa tarvitsee jos ne ekaks heittää 5 % ja sanoo et se on jo kova alehinta...

Ois tulluu meinaan kalliiks...

Mut kiitti siulle "juristi40" jo näistäkin tiedoista. Olen ainakin jo oikeilla jäljillä...

• ei siinä...
        Onnellinen perintöveronmaksaja kirjoitti:

No ei viitsisi taloa myydä alta pois, kun isäkin vielä asuu siinä. Joskus ehkä se myydään mut hyvin vaikea ennustaa milloin (ei ainakaan ennen 2008), sitten jos myydään niin maksan velan pois, ostan oman kämpän tai alan rakentamaan omaa. Saan myynnistä kuitenkin sitten sen puolet itselleni. Ja isä muuttaa sitten maalle ja ehkä ostaa itselle jonkun pienemmän tukikohdan keskustasta.

Ja esim. 10 000 € kiinteällä ja 20 000 € euriborilla, mutta mikä siinä 3 kk euriborissa on parempaa kuin 12 kk, kun jos korko on kuitenkin kokoajan noussut ja on vieläkin nousemassa? Onko siinä joku keskiarvohinta mikä näyttäis että 12 kk tulisi kalliimmaksi?

5% oon lähteny pankissa liikenteeseen ja kierrättäny tarjouksia ja nyt oon tohon 0,6% päässyt, mut voishan sitä vaikka ehdottaa että 0,4 tai 0,5 niin otan sen kiinni. Kyllä oon huomannu et pankki kyllä kattoo että kuinka kovasti sitä rahaa tarvitsee jos ne ekaks heittää 5 % ja sanoo et se on jo kova alehinta...

Mut kiitti siulle "juristi40" jo näistäkin tiedoista. Olen ainakin jo oikeilla jäljillä...

...hyvin merkittävää eroa ole otatko 3kk vai 12kk, 12kk hieman enemmän "sahaa", kuten tuosta voit katsoa.

http://www.kauppalehti.fi/4/i/raha/korot/korko.jsp?intid=KOR_EUR03M&days=1825

Kiinteistä viitekoroista on tuossa toinen ketju, eli tuolla 4,5 paikkeilla lienee keskiarvo.

Menestystä !

Juristi40

• Tatu L
        Onnellinen perintöveronmaksaja kirjoitti:

Jos isäsi asuu kyseistä asuntoa ja hänellä on siihen hallintaoikeus. Esimerkiksi kuolemaansa saakka, niin käsittääkseni tämä on sellainen rasite joka huomioidaan perintöveron osuutta määrättäessä.

Itse sain perinnöksi mökkiosakkeen lapista ja tässä tapauksessa tuosta vanhempieni hallintaoikeudesta oli hyötyä minulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      61
      7520
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2946
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1776
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1659
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1458
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1404
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      131
      1163
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      77
      853
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      52
      745
    Aihe