Heissan !
Olen kiinnostunut Treen tai Jkl:n yliopistossa lukemaan sosiaalityötä. Haaveenani on siis yliopistotas. sosiaalityöntekijän ammatti, työhaave on olla työssä kriminaali- ja päihdetyössä.
Olen ammatiltani ensihoidon lähihoitaja. Minulla ei ole lukiokoulutusta.
Eikö yliopistoilla ole tapana valita myös ilman lakkia hakevia "omana kiintiönä" opiskelemaan ? Onko mahiksia? motivaatiota kyllä on!
YHT.KUNTATIETEET - SOSIAALITYÖ
14
5850
Vastaukset
- Julius80
Ei taida olla omia kiintiöitä vaan haet pelkässä pääsykoekiintiössä eli pelkka valintakokeen tulos ratkaisee sisäänpääsyn. Viitteitä ensi kevään hausta saat käymällä yliopistojen hakusivuilla, siellä näkyy tämän kevään valintakiintiöt ym. kaikki tarpeellinen tieto.
Ainakin Kuopioon oli tänä keväänä yksi pääsykoekirja ja aineistoke eli eipä se tosiaan ole muusta kuin motivaatosta kiinni. - hakija? kiitos vastauksesta...
Voisi olla mahkuja ilman ylioppilas tutkintoa...?
..onkohan siitä enemmän harmia ku hyötyä että ei ole ylioppilas pääsykokeessa ja itse opiskelussa..?- ruusamuusa
Aloita opisekelu heti avoimessa yliopistossa. Jos kävisi niin, että et pääsisi normaalissa haussa heti niin ei mene aika hukkaan. Sitten kun yliopisto-opiskelu alkaa saat suorittamasi opinnot hyväksiluetuksi. Ei muuta kuin sosiaalityön perusopintoja suorittamaan tai kasvatustiedettä, psykologiaa, sosiologiaa tms. Samalla saat käsityksen yliopisto-opiskelun tasosta.
- hakija?
ruusamuusa kirjoitti:
Aloita opisekelu heti avoimessa yliopistossa. Jos kävisi niin, että et pääsisi normaalissa haussa heti niin ei mene aika hukkaan. Sitten kun yliopisto-opiskelu alkaa saat suorittamasi opinnot hyväksiluetuksi. Ei muuta kuin sosiaalityön perusopintoja suorittamaan tai kasvatustiedettä, psykologiaa, sosiologiaa tms. Samalla saat käsityksen yliopisto-opiskelun tasosta.
kiitän vastauksestasi.
..osaatko vielä sanoa, että onko avoin yliopisto kelan opintotuen piirissä? niistä tietysti on netissä kelan sivuilla asiaa, mutta ajattelin nyt sinulta kysyä jos satut tietämään.
Opiskeletko itse sosiaalityötä? Mitä olet tykännyt alasta, opiskelusta..? Millaisiahan ne alan työharj ovat? varmasti pitempi kestoisia kuin amk:ssa..
Mietin kovasti että jos lukisin sosionomi (AMK) ja myöhemmin täydentäisin opintoja avoimessa. olisikohan se hyvä idea? haluaisin kyllä tehdä työtä sos.tt:nä, eli varmaan kannattaa satsata yliopistoon?
Kiitos vielä ! - trindi
hakija? kirjoitti:
kiitän vastauksestasi.
..osaatko vielä sanoa, että onko avoin yliopisto kelan opintotuen piirissä? niistä tietysti on netissä kelan sivuilla asiaa, mutta ajattelin nyt sinulta kysyä jos satut tietämään.
Opiskeletko itse sosiaalityötä? Mitä olet tykännyt alasta, opiskelusta..? Millaisiahan ne alan työharj ovat? varmasti pitempi kestoisia kuin amk:ssa..
Mietin kovasti että jos lukisin sosionomi (AMK) ja myöhemmin täydentäisin opintoja avoimessa. olisikohan se hyvä idea? haluaisin kyllä tehdä työtä sos.tt:nä, eli varmaan kannattaa satsata yliopistoon?
Kiitos vielä !Avoin yliopisto ei kuulu opintotuen piiriin.
Opiskelen avoimessa sosiaalityön perusopintoja ja vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Itselläni on yo-pohja. Aloitin syksyllä ja myöhemmin on joitain tutustumiskäyntejä erilaisiin alojen työpaikkoihin. Yliopiston työharjoittelusta en sitten tiedä yhtään mitään :)
Itsekin ajattelin opiskella sosionomiksi(amk), mutta tutkinto ei tunnu antavan pätevyyttä mihinkään. Ammattikoulutasoltakin pääsee käsitykseni mukaan esim nuoriso-ohjaajaksi.
Pidän avoimen perusopintoja eräänlaisena valmennuskurssina pääsykokeisiin. Meillä ainakin tentitään pääsykoekirja, joten toivon tästä olevan hyötyä. Jos ei niin sitten on ankara itsetutkiskelun paikka :)
En oikein tiedä miten sosionomi-tutkinnon voi täydentää sosiaalityöntekijäntutkinnoksi. Vain perusopinnot voi opiskella avoimessa ja se ei vielä riitä.
Tulipa tarinaa, toivottavasti auttoi edes vähän - fgfvd
trindi kirjoitti:
Avoin yliopisto ei kuulu opintotuen piiriin.
Opiskelen avoimessa sosiaalityön perusopintoja ja vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Itselläni on yo-pohja. Aloitin syksyllä ja myöhemmin on joitain tutustumiskäyntejä erilaisiin alojen työpaikkoihin. Yliopiston työharjoittelusta en sitten tiedä yhtään mitään :)
Itsekin ajattelin opiskella sosionomiksi(amk), mutta tutkinto ei tunnu antavan pätevyyttä mihinkään. Ammattikoulutasoltakin pääsee käsitykseni mukaan esim nuoriso-ohjaajaksi.
Pidän avoimen perusopintoja eräänlaisena valmennuskurssina pääsykokeisiin. Meillä ainakin tentitään pääsykoekirja, joten toivon tästä olevan hyötyä. Jos ei niin sitten on ankara itsetutkiskelun paikka :)
En oikein tiedä miten sosionomi-tutkinnon voi täydentää sosiaalityöntekijäntutkinnoksi. Vain perusopinnot voi opiskella avoimessa ja se ei vielä riitä.
Tulipa tarinaa, toivottavasti auttoi edes vähänTervetuloa pääsykokeen kautta kuten kaikki muutkin. Sosionomista (amk) on hyvitetty ainakin Helsingissö vain perusopinnot 25 op.
- IngridAp
hakija? kirjoitti:
kiitän vastauksestasi.
Kiitos vielä !Opiskelen sosionomiksi. Tutkinto on aika pettymys minulle ja haen itse luultavasti koulun jälkeen yliopistoon (haluan tämän tutkinnon nyt vain suoritetuksi, että on ainakin joku sitten alla jos jotakin sattuu) Sosionomina sinulla ei tule koskaan olemaan oikeutta sosiaalityöntekijän virkaan, vaan voit työskennellä ainoastaan viransijaisena. Lisäksi sosiaalityöntekijän opinnot ovat yleissivistävät ja voit työskennellä laajemmin sivuaineittesi mukaan (esim. hallintotiede, sosiaalipsykologia, sosiologia, psykologia, naistutkimus, kehitysmaatutkimus jne.). Kuvittelin sosionomin työn olevan jotakin hieman enemmän kuin vaippojen vaihtoa ja vanhusten laulattamista. Enimmäkseen olen huomannut sen kuitenkin olevan juuri tätä. Tietenkin projektitöitä on paljon työelämässä, jossa ei ole niin paljon tuollaista perustyötä, mutta enimmäkseen ystäväni ovat sijoittuneet tuollaisiin tehtäviin.
Itse haluan tulevaisuudessa enemmän hallinnollisiin ja kehittämistehtäviin enkä näe, että sosionomin tutkinto antaisi niihin sopivaa pätevyyttä. Mitä tulee harjoitteluihin niin sosionomi-opiskelijoilla on niitä tietääkseni enemmän kuin yliopisto-opiskelijoilla. Meillähän painotetaan käytännön työhön, yliopistossa tieteelliseen ajatteluun ja tutkimiseen. Suurin osa sosionomiopinnoista menee erilaisissa projektitöissä eri alojen yhteistyökumppaneiden kanssa eikä suinkaan esim. tentteihin lukemalla. Yhteensä tenttejä on ollut minulla ainakin tähän mennessä (aloittelen opinnäytetyötä) viisi kappaletta. Tietääkseni juuri työnantajat ovat kehuneet sosionomeja heidän hyvistä käytännön taidoistaan (kas kummaa! ;-) ja yliopisto-opiskelijat pitäneet omia työharjoittelujaan vähäisinä.
Suosittelen, että haet suoraan yliopistoon. Avoimen yliopiston opinnoistahan et saa opintotukea yleensä, mutta voit opiskella esimerkiksi työn ohessa. Tunnen monia, jotka ovat puolipäivätöissä ja opiskelevat toisen puolikkaan päivästä avoimessa. Onhan tunneilla myös työssäkäyviä perheenäitejä (superihmisiä!), joten kyllä kokopäivätyön ohesssakin voi opiskella. - yo-todistus
...eli lähihoitaja(toisen asteen ammattitutkinto) tutkinto ei riitä yliopistoon pääsyyn normaali haussa. Toki voit mennä avoimen kautta, eli suorittaa siellä tarvittava määrä (olikohan 60ov) ja hakea erikoisvalinnassa, tällöin valitaan joitakin (viime keväänä taisi olla 9, jotka pääsivät)...
- opisk.
hakija? kirjoitti:
kiitän vastauksestasi.
Kiitos vielä !Olen sosionomi (amk) ja opiskelen nyt sosiaalityötä yliopistossa. Ainakin sen voin sanoa, että harjoittelut ovat pidempiä ammattikorkeassa kuin yliopistossa. Harjoittelujaksoja saattaa olla ammattikorkeissa myös enemmän (riippuen paikasta).
Sosionomin (amk) tutkintoa et voi täydentää esim. avoimessa yliopistossa. Voit toki valmistuttuasi ja muutaman vuoden työelämässä oltuasi suorittaa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon, mutta tämä ei tee sinusta pätevää sosiaalityöntekijää.
Siis, jos haluat sosiaalityöntekijäksi suosittelen kyllä yliopistoon hakeutumista. Mikäli sinua kiinnostaa esim. ohjaajan tehtävät kriminaali- ja päihdehuollossa, niin sosionomin (amk) tutkinto antaa siihen kyllä eväät.
- hakija?
Kiitokset teille vastauksistanne.. tahdon nyt enemmän ja enemmän sosiaalialalle, ja YLIOPISTOON. Hittoon amk:t.
..onko palstalla ketään joka opisk sosiaalityötä yo:ssa?
Tahtoisin tietää jotain pääsykokeista.. onko kirjallinen tentti vain, vai mukana henk koht haastattelu...? millaisia asioita kysytään haastattelussa, ym, ym?
Kiitos taasen! :)- 2.vuosi menossa
H:gin yliopistossa opiskelen. Pääsykoe käsitti 1 kirjan (Raunion "Olennainen sosiaalityössä") ja aineistokokeen. Haastattelua ei ollut, tänä vuonna sisään otettiin tänä vuonna 8% pääsykokeeseen osallistuneista. laitoksella on 2 pääainetta, sosiaalipoltiiikka ja sosiaalityö. Jos haluat katsella vanhoja pääsykoekysymyksiä, löydät niitä stadin osalta täältä:
http://www.valt.helsinki.fi/tiedekunta/opiskelu/valinnat/vanhat_arvosteluperusteet.htm
Omat kokeukseni opiskelusta ovat olleet myönteisiä. Meillä opiskelee mysö sosionomeja, jotka ovat sitten halunneet saada kelpoisuuslain mukaisen pätevyyden sosiaalityöntekijän tehtäviin. He ovat pyrkinete pääsykokeidne kautta kuten kaikki muutkin, saavat pääsääntöisesti 25 op eli perusopinnot tuktinnostaan hyvitystä.
- mese
moikkas,
opiskelen kuopion yliopistossa sosiaalityötä.. ja tuohon sosionomikeskusteluun kantani, että ehdottomasti kannattaa mennä yliopistoon, jos haluat tehdä esmes sosiaalityöntekijän hommia,vaikkapa siellä kriminaalijutussa. teen nyt pikku ryhmän kanssa kriminaalihuoltoyhdistyksestä esitelmääki:) ja on paljon alamme opettajatki puhunu, etttä sosionomeille ei oo töitä. he ovat tällä hetkellä EPÄPÄTEVIÄ sosiaalityöntekijöitä. lastentarhanopettajinaki heitä on paljon, mutta siihenki on oma koulutus, ja yliopistossa. lisäksi voit esmes hakeutua tutkijaksi, jos ei kiinnosta käytännön työt tms. ja sivuaineista voi hyötyä kanssa. ite oon suunnitellu sosiaalipedagogiikkaa.
sitten,, en muista onko meiänki yliopistossa tuoettä sosionomin opinnoista saa vaan 25 op, muistaakseni saa enemmän.. no, tosi vähän kuitenki verrattuna siihen , että heki opiskelee kuiteski monta vuotta!
opinnot on ollu tosi mielenkiintoisia.. oon aloittanu nyt syksyllä.
pääsykokeissa oli timo toikon kirja, sosiaalityön ideat. oli musta aika selkeä kirja, ja pääsin ite ihan "helposti" sisään, tai omasta mielestäni luulin olevani häntäpäässä sisäänotetuista. ja aineistona oli en muista yhtään aihetta, mutta nivaska papereita, jotka piti ehtiä lukea tuntiin.. vähä vauhdilla piti lukea. kauheen tärkeetä on osata pääasiat. ei oo mitn nippelitietojuttuja.. ite pitää myös osata pohtia ja soveltaa tietoansa.. mitähän vielä. kysele ihan vapaast:)
ja kuopiossa on muutenki tosi kiva yo:)- Sosionomi AMK
Tässä keskustelussa on paljon parjattu sosionomin tutkintoa. Itse olen sosionomi-diakoni-lähetyssihteeri Diakonia-ammattikorkeakoulusta.
Sosionomi voi saada myös lastentarhanopettajan pätevyyden, ilman esiopetuspätevyyttä. Itselläni ei sitä ole, koska olen diakoniatyöntekijä.
Koulutuksen aikana meillä on todellakin ollut enemmän kuin 5 tenttiä!! 5-10 tenttiä lukukaudessa ei riitä.. Lisäksi kirjallisia töitä, seminaareja, työelämään tehtävä kehittämistehtävä ym. on runsaasti läpi opiskelun. Itse olen kolmen ällän ylioppilas ja haastetta riitti.
On tosin totta, että AMKkien tasot vaihtelevat. Itselläni kävi hyvä tuuri.
Harjoitteluita koulussani oli yhteensä 5 8 8 8 10 viikkoa, eli yhteensä lähes 10 kuukautta. Viimeisen tein palkallisena ja muutenkin olen työllistynyt kolmeen harjoittelupaikoistani harjoitteluiden jälkeen. Jos eräs tämän keskustelun kävijä on joutunut vain vaihtamaan vaippoja, hänellä kväi huono tuuri tai hän ei tajunnut suuntautua itseään kiinnostavalla tavalla.
Sosinomi saa käytännön harjoittelun ja suuntautumisen kautta hyvät valmiudet nimenomaan käytännön työhön. Kenttä on laaja! Siihen, minne työllistyy, voi omilla valinnoillaan vaikuttaa.
Juu, sosiaalityöntekijöitä me ei voida olla, mutta esimerkiksi ohjaajina meitä työskentelee paljon. Mielestäni koulutuksen käytännönläheisyys, perhetyön osaaminen, vuorovaikutustaidot ym. ovat tutkinnon vahvuuksia. Jos haluaisin sosiaalityöntekijäksi, menisin yliopistoon. Tosin jos en olisi ylioppilas, kävisin kyllä ensiksi avointa. Itse olen sosionomi-AMK,jolle vanhusten kanssa toiminen - ja juuri se laulattaminenkin, on arvokasta työtä. - Tsemppiä!
Tuossa ennemmin joku muu väitti muuta. Toisen asteen ammatillinen tutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden yliopistoon. Silloin pyrit yliopistoon pelkän pääsykokeen perusteella, koska todistustasi on vaikea vertailla lukion päättötodistuksen kanssa. Käyt työvoimatoimistossa vaikka kysymässä lisää nauvoja.
TSEMPPIÄ! Avoimen kautta saat hyvin tuntumaa yliopisto-opiskeluhin ja itsellesi varmuutta pääsykokeisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892628Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031658- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761005- 56969
- 45867
- 63849
- 61835