sonata 3.3 V6 automaatti

sonatako

automaatista semmoinen kysymys, että onko normaalia, että auto lähtee ryömimään kun vapautan jarrun D tai R -asennossa?

muistaakseni joissain muissa merkeissä auto pysyy
paikallaan kunnes kaasua painetaan.

Automaatista ei ole niin paljoa kokemusta, joten tuo jäi vaivaamaan.

14

2502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Barbeito

      Kyllä se ihan normaalia on että automaatti ryömii noissa asennoissa. Useimmat taitavat tehdä niin.

      • automatti

        Ihan normaalia perinteisellä momentinmuuntimella toteutetussa automaattivaihteistossa.
        Mukava ominaisuus jota voi hyödyntää mäkilähdöissä ja parkkipaikkasiirtelyssä.
        Ilmeisesti ihmiset pitävät tästä toimintatavasta, koska monet automatisoidut mekaaniset vaihteistot toimivat samalla tavalla.


    • on säädettävissä

      ihan miten itse haluat. voi säätää niinkin et lähtee liikkeelle vasta kun painat vähän kaasua, mut tulee samas vähän nykivämpi.

      • Hyvä ominaisuus

        toimii vallan mainiosti parkkipaikoilla ja parkkihalleissa. Vaihde päällä ja jarrulla kontrolloiden siirrellään autoa milli kerrallaan ahtaaseen parkkitaskuun.
        Samoin ylämäkistartti on helppo nakki.
        Ellet ole aiemmin ajanut automaattivaihteisella autolla vaatii tuo ominaisuus totuttelua ja varovaisuutta aluksi esimerkiksi liikennevaloissa. Voipi edessäoleva muuten tulla huomaamatta päälle.
        Samoin kun paikoitat muista aina ehdottomasti laittaa P päälle ja vielä vetää käsijarru kiinni. Muutoin voipi auto olla "varastettu" kun tulet takaisin autosi luokse kaltevalle parkkipaikalle.


      • Barbeito
        Hyvä ominaisuus kirjoitti:

        toimii vallan mainiosti parkkipaikoilla ja parkkihalleissa. Vaihde päällä ja jarrulla kontrolloiden siirrellään autoa milli kerrallaan ahtaaseen parkkitaskuun.
        Samoin ylämäkistartti on helppo nakki.
        Ellet ole aiemmin ajanut automaattivaihteisella autolla vaatii tuo ominaisuus totuttelua ja varovaisuutta aluksi esimerkiksi liikennevaloissa. Voipi edessäoleva muuten tulla huomaamatta päälle.
        Samoin kun paikoitat muista aina ehdottomasti laittaa P päälle ja vielä vetää käsijarru kiinni. Muutoin voipi auto olla "varastettu" kun tulet takaisin autosi luokse kaltevalle parkkipaikalle.

        Minusta tuo automaatin ryömiminen ei ole tottumattomallekaan mikään ongelma esim. liikennevaloissa, MIKÄLI ajaa manuaalivaihteisellakin autolla niin kuin pitää. Eli kun seisotaan paikallaan vaihde vapaalla tai kytkin pohjassa vaikka ihan tasamaallakin, niin pidetään sitä jalkaa jarrulla.

        Minusta on käsittämätöntä kun jengi seisoo valoissa niin että auto valuu hiukkasen sinne sun tänne suuntaan (yleensä taaksepäin). Eihän sitä jarrua tarvitse edes painaa, kunhan lepuuttaa jalkaansa polkimella.

        Arvatkaa ottiko pattiin kun kerran kävi niin, että seisoimme melko jyrkässä ylämäessä punaisissa valoissa. Olin jättänyt pari metriä rakoa edellä olevaan, mutta kun tätönen (oikein lääkäriksi opiskellut) alkoi kurkottaa jotain takapenkiltä, unohtui jarrun painaminen. Ehdin töötätä varoitukseksi mutta eipä paljoa auttanut: keulaan tuli että lojahti. Kivaa, etenkin kun autoni oli vasta vajaan puolen vuoden ikäinen.

        Sen jälkeen olen alkanut oikein pelätä noita valuttajia - ja niitä törppöjä riittää yllättävän paljon. Taitavat olla samaa jengiä jotka kyllä sitten tempovat sitä käsijarruaan päälle tasamaalla, satoi, paistoi tai pakasti.


    • Sonatako?

      Voiko ja saako automaattivaihteisella rullata ison alamäen niin, että nappaa vaihteen vapaalle, siis asentoon "N" kun alamäki alkaa? Kun mäki loppuu ja rullausvauhti alkaa hiljentyä niin pitäis tietty laittaa vaihde päälle asentoon "D", ymmärtääkö automaatti tämän?
      Manuaalilootalla tämä on oiva tapa ainakin kesäkelillä, mutta mites automaatilla?

      • Hyvä ominaisuus

        automaattiaski tarvitsee voitelua pyörien pyöriessä. Siksi automaattia ei saa hinata ellei moottori käy, koska voitelu toimii ainoastaan kun moottori käy.
        Voit kytkeä vapaalle mutta etu ei ole suuri. Automaatin moottorijarrutus on pieni D-asennossa.
        Kieltämättä itse joskus menettelen noin kun olen tulossa pitkää alamäkeä liikennevaloihin joihin joutuu pysähtymään.
        Mikäli autosi liikkuu 80 - 100 km/h ja kytket D:n päälle laatikko tarjoaa ensin 3:sta tai 4:sta ja koko laite niiaa kun moottori jarruttaa ennekuin kytkee 5:selle. Eli epämukavaa. Vauhdin pitäisi jälleen D:lle kytkettäessä olla niin alhainen että laatikon tarjoama pykälä sopii nopeuteen.


      • jr76
        Hyvä ominaisuus kirjoitti:

        automaattiaski tarvitsee voitelua pyörien pyöriessä. Siksi automaattia ei saa hinata ellei moottori käy, koska voitelu toimii ainoastaan kun moottori käy.
        Voit kytkeä vapaalle mutta etu ei ole suuri. Automaatin moottorijarrutus on pieni D-asennossa.
        Kieltämättä itse joskus menettelen noin kun olen tulossa pitkää alamäkeä liikennevaloihin joihin joutuu pysähtymään.
        Mikäli autosi liikkuu 80 - 100 km/h ja kytket D:n päälle laatikko tarjoaa ensin 3:sta tai 4:sta ja koko laite niiaa kun moottori jarruttaa ennekuin kytkee 5:selle. Eli epämukavaa. Vauhdin pitäisi jälleen D:lle kytkettäessä olla niin alhainen että laatikon tarjoama pykälä sopii nopeuteen.

        mitenkään viisas ratkaisu laatikon kannalta eikä tolla automaatissa muutenkaan ole juuri mitään merkitystä koska automaatti ei käytä moottorijarrutusta.


      • sonata33

        ohjekirjassa lukee tyyliin 'älä koskaan vaihda vapaalle suuressa nopeudessa, se on äärimmäisen vaarallista'

        ei nyt aivan sanatarkasti mutta ilmeisesti siinä on suuri vaara, että käyttäjä (?) ropeloi väärän vaihteen silmään( R tai P) ja PAM!

        muistaakseni manuaalilaatikollekin oli sama ohje
        (= 100 vauhdissa R tai 1. vaihde??)


      • Taunovaan
        jr76 kirjoitti:

        mitenkään viisas ratkaisu laatikon kannalta eikä tolla automaatissa muutenkaan ole juuri mitään merkitystä koska automaatti ei käytä moottorijarrutusta.

        Meikäläisen VW (4-vaiht. automaatti vuodelta 2000) katkaisee polttoaineen syötön ajettaessa vaikka D:llä ja nostettaessa jalka pois kaasulta. Polttoaineensyöttö kytkeytyy päälle, kun kierrokset ovat laskeneet 1200:n. Tämän näkee tietokoneen hetkellisen kulutuksen näytöstä eli lukema on 0.0 "moottorijarrutuksen" aikana.


      • Barbeito
        Taunovaan kirjoitti:

        Meikäläisen VW (4-vaiht. automaatti vuodelta 2000) katkaisee polttoaineen syötön ajettaessa vaikka D:llä ja nostettaessa jalka pois kaasulta. Polttoaineensyöttö kytkeytyy päälle, kun kierrokset ovat laskeneet 1200:n. Tämän näkee tietokoneen hetkellisen kulutuksen näytöstä eli lukema on 0.0 "moottorijarrutuksen" aikana.

        Sonatan vermeet on kyllä viritelty niin, että siinä moottorijarrutus on jokseenkin olematonta.


      • taas kerran
        Taunovaan kirjoitti:

        Meikäläisen VW (4-vaiht. automaatti vuodelta 2000) katkaisee polttoaineen syötön ajettaessa vaikka D:llä ja nostettaessa jalka pois kaasulta. Polttoaineensyöttö kytkeytyy päälle, kun kierrokset ovat laskeneet 1200:n. Tämän näkee tietokoneen hetkellisen kulutuksen näytöstä eli lukema on 0.0 "moottorijarrutuksen" aikana.

        on vw toteuttanut jotain omaperästä. kaikkihan ne pikkusen jarruttaa paitsi jenkit jotka heittää vapaalle. miksi vw pilaa hyvän rullauksen tolla tavalla. kuten sanottu omaperäistä.


      • Over here
        Barbeito kirjoitti:

        Sonatan vermeet on kyllä viritelty niin, että siinä moottorijarrutus on jokseenkin olematonta.

        Kun vaihtaa pienemmälle käsin jarruttaa yhtälailla kun käsivaihteinen. Ei automaattiasennossa tietenkään.


    • Asentaja5000

      Ei saa ajaa N asennossa alamäkeä!!!!!!!!!! Laatikon öljypaine tippuu liian alas ja laatikko voi hajota!!!!!!!!!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2691
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      154
      1290
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1145
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      979
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      939
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      879
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      875
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      865
    Aihe