Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

16A sulake ja 1.5mm2 johto

onko laiton?

eli voikos kytkeä maakapelin(4x2.5mm2) jatkoksi autokatoksessa 1.5mm2 johdot kiinteille valaisimille. Talossa on kaapissa 16A:n sulake.

107

27690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jouppera

      Ei voi. Kytke ne valaisimet 2,5 neliöisellä.

    • kun vaihdat

      ropun pienemmäksi luulisin.

    • ... EI SAA kytkeä

      ...

    • perkku

      sulakkeen perään saa laitaa ainoastaan 2.5 m2 johtoa 10 amps. sulon perään 1.5 m2 johtoa.

    • Älä usko noita amatöörejä

      Nyt on sfs6000 voimassa. Nuo juntit ei osaa muuta kuin ulkoa:
      2,5mm2 16A
      1,5mm2 10A
      Mutta asiat ei mene enää aivan noin, kun kysymys kuuluu saako laittaa...?

      Tuostahan on juuri tälläkin palstalla ollut juttua. Ei tarvitse taas kauan odottaa, kun vts00x kertoo totuuden. Taas uudelleen.

      No kumminkin sfs6000:ssa on oikein esimerkkikuvat tällaisesta tilanteesta, jos johtohaaran kulutus, eli virta on tiedossa ja se on vakio. Eli jos oikosulkuvirta riittää siellä viimeisen lampun päässä, niin se on ok, jos se 16A toimii 5s sisällä oikosulun tapahtuessa. Tämä siis täytyy mitata tai vaihtoehtoisesti laskea.

      Ne jotka ei usko katsokaa sfs6000 kohdasta oikosulkusuojaus. Siellä on piirroksin tämä tapaus esitetty, niin ettei pitäisi olla mitään epäselvää.

      Tietty, jos se syöttöpiuha on pitkä, niin saattaa käydä, ettei oikosulkuvirta riitä. Mutta luulen, että riittää, jos ne haarajohdot on suhteellisen lyhyitä pätkiä. Niin ja se mitataan, että näin on.

      Ei siinä muuta tarvita.

      Jos tosiaan tämä on kielletty, niin laittakaa se kiellon kohta esille. Kiitos.

      • tuore tentti.

        Kysymys voitaisiin asettaa myös, että saako tai voiko 16A:n pistorasiaan laittaa sähkövatkainta, jossa on vain 0,75mm2 johto?

        Koskapa vatkaimessa on vakiovirta (jonka vatkaimen johto kestää), voidaan näin menetellä.


      • neuvoo

        toisia amatöörejä. Johdon mitoitukselle löytyy jopa valmiit taulukot, joissa 16 ampeerin sulakkeella pitää käyttää vähintään 2,5 mm2 kaapelia, kun sulake toimii oikosulku- ja ylikuormitussuojana. Sfs standarti on niin vaikeaselkoinen , että sieltä löytää vastauksen yhtä hyvin kuin raamatusta.


      • Anonyymi
        tuore tentti. kirjoitti:

        Kysymys voitaisiin asettaa myös, että saako tai voiko 16A:n pistorasiaan laittaa sähkövatkainta, jossa on vain 0,75mm2 johto?

        Koskapa vatkaimessa on vakiovirta (jonka vatkaimen johto kestää), voidaan näin menetellä.

        Ei voi verrata kiinteitä asennuksia pistorasiaan kytkettäviin johtoihin.


    • kauppaan

      Hommatkaa kirja johdon mitoitus ja suojaus, siitä löytyy vastaus moneen kysymykseen, myös tähän kysyjän ongelmaan.

      • valaisimen

        Johtohaara on alle 2m rasialta, sen saa tehdä 1,5 mm johdolla. Mutta se sotii mielestäni hyvää asennustapaa vastaan. Itse en tekis tuollaista asennusta.
        Tästä asiasta oli muistaakseni juttu sähkömaailmassa muutama vuosi sitten ja muistan nähneeni Tukes tiedotteenkin.


      • Vastus
        valaisimen kirjoitti:

        Johtohaara on alle 2m rasialta, sen saa tehdä 1,5 mm johdolla. Mutta se sotii mielestäni hyvää asennustapaa vastaan. Itse en tekis tuollaista asennusta.
        Tästä asiasta oli muistaakseni juttu sähkömaailmassa muutama vuosi sitten ja muistan nähneeni Tukes tiedotteenkin.

        Katsoppa sfs6000 liite 47A ja siitä kohta A.1.1 sekä kuva 47A.5 joka liittyy ko. asiaan.

        Siiinähän tämä asia kerrottu suomeksi ja selkeesti. Metrimääriä ei ole mainittu.
        Lisäksi siinä on esimerkinomaisesti luetteloitu, minkä tyyppisiin laitteisiin ohje soveltuu ja mihin ei.
        Eli valaisimiin, lämmittimiin,.. käy, koska ne eivät todennäköisesti aiheuta ylikuormitusta johtohaaran osalla.
        Pistorasioihin ei käy, koska kuomitus vaihtelee.

        Liittyisikö nuo sinun mainitsemat metrimäärät joihinkin vanhoihin kattolämmityskelmujen ohjeisiin? Niissähän oli laitettu jokin tuollainen metrimäärä.


      • kommenttia tähän
        valaisimen kirjoitti:

        Johtohaara on alle 2m rasialta, sen saa tehdä 1,5 mm johdolla. Mutta se sotii mielestäni hyvää asennustapaa vastaan. Itse en tekis tuollaista asennusta.
        Tästä asiasta oli muistaakseni juttu sähkömaailmassa muutama vuosi sitten ja muistan nähneeni Tukes tiedotteenkin.

        "Johtohaara on alle 2m rasialta, sen saa tehdä 1,5 mm johdolla. Mutta se sotii mielestäni hyvää asennustapaa vastaan. Itse en tekis tuollaista asennusta. "

        Ensiksikin mistä olet ottanut nuo metrimäärät, jne.?
        Hatusta vai?

        Toiseksi. Oletko kytkenyt vaikkapa nykyisin yleisiä valumetallisia ulkovaloja, joita kaupat on pullollaan ja joita kaikki haluaa asentaa terasseilleen ja saunojen ulkovaloiksi,...?

        Onko hyvän asennustavan mukaista tunkea paksu 2,5mm2 kaapeli lampun sisään vain sen takia, ettei tunne nykyisiä oikosulku- ja ylikuormitussuojausääntöjä?
        Minusta ei ole. On parempi tuntea nykyiset säännöt ja laittaa ohuempi 1,5mm2 kaapeli. Näin saat sen valaisimen asennettua silleen, minkä paksuiselle kaapelille ne italialaiset on sen tarkoittanut. Eli saat ne kiinnitysruuvitkin kiinni ja tiivisteet asettuu paikoilleen. Ne ei ole todellakaan tehty 2,5mm2 kaapelille ja karvoille.

        Hyvät asennustavat voi käsittää monella tavalla.
        Itse asennan valaisimet ennemmin silleen, että niiden kytkentäkotelot ei tursoile ja ne valaisimet pitää kosteuden ulkopuolella.
        Tämä onnistuu hyvin 16A ryhmillä, joissa rasialle tuodaan 2,5mm2 kaapeli ja kullekkin valaisimelle viedään se 1,5mm2 kaapeli. Näin säästyy muuten myös asennusaikaa.

        Mutta jos on juntti, ei tunne standardeja ja jos ei vielä osaa niitä soveltaa, niin siinä tapauksessa on parempi pysytellä vanhoissa ryhmityssännöissä ja antaa heidän tyhmyyksissään kytkeä noita valaisimia sormet ruvella.

        Sanotanko näin, että viisas pääsee vähemmällä, mutta silti asennuksista tulee parempia.


      • asdvmaävmeäge
        kommenttia tähän kirjoitti:

        "Johtohaara on alle 2m rasialta, sen saa tehdä 1,5 mm johdolla. Mutta se sotii mielestäni hyvää asennustapaa vastaan. Itse en tekis tuollaista asennusta. "

        Ensiksikin mistä olet ottanut nuo metrimäärät, jne.?
        Hatusta vai?

        Toiseksi. Oletko kytkenyt vaikkapa nykyisin yleisiä valumetallisia ulkovaloja, joita kaupat on pullollaan ja joita kaikki haluaa asentaa terasseilleen ja saunojen ulkovaloiksi,...?

        Onko hyvän asennustavan mukaista tunkea paksu 2,5mm2 kaapeli lampun sisään vain sen takia, ettei tunne nykyisiä oikosulku- ja ylikuormitussuojausääntöjä?
        Minusta ei ole. On parempi tuntea nykyiset säännöt ja laittaa ohuempi 1,5mm2 kaapeli. Näin saat sen valaisimen asennettua silleen, minkä paksuiselle kaapelille ne italialaiset on sen tarkoittanut. Eli saat ne kiinnitysruuvitkin kiinni ja tiivisteet asettuu paikoilleen. Ne ei ole todellakaan tehty 2,5mm2 kaapelille ja karvoille.

        Hyvät asennustavat voi käsittää monella tavalla.
        Itse asennan valaisimet ennemmin silleen, että niiden kytkentäkotelot ei tursoile ja ne valaisimet pitää kosteuden ulkopuolella.
        Tämä onnistuu hyvin 16A ryhmillä, joissa rasialle tuodaan 2,5mm2 kaapeli ja kullekkin valaisimelle viedään se 1,5mm2 kaapeli. Näin säästyy muuten myös asennusaikaa.

        Mutta jos on juntti, ei tunne standardeja ja jos ei vielä osaa niitä soveltaa, niin siinä tapauksessa on parempi pysytellä vanhoissa ryhmityssännöissä ja antaa heidän tyhmyyksissään kytkeä noita valaisimia sormet ruvella.

        Sanotanko näin, että viisas pääsee vähemmällä, mutta silti asennuksista tulee parempia.

        Mietin vaan sitä että miksi tarvitsee 16A sulakkeen ulkovaloille? 10A sulakkeella saa jo aikamoisen määrän valoa aikaiseksi.


      • kysymyksiisi..
        kommenttia tähän kirjoitti:

        "Johtohaara on alle 2m rasialta, sen saa tehdä 1,5 mm johdolla. Mutta se sotii mielestäni hyvää asennustapaa vastaan. Itse en tekis tuollaista asennusta. "

        Ensiksikin mistä olet ottanut nuo metrimäärät, jne.?
        Hatusta vai?

        Toiseksi. Oletko kytkenyt vaikkapa nykyisin yleisiä valumetallisia ulkovaloja, joita kaupat on pullollaan ja joita kaikki haluaa asentaa terasseilleen ja saunojen ulkovaloiksi,...?

        Onko hyvän asennustavan mukaista tunkea paksu 2,5mm2 kaapeli lampun sisään vain sen takia, ettei tunne nykyisiä oikosulku- ja ylikuormitussuojausääntöjä?
        Minusta ei ole. On parempi tuntea nykyiset säännöt ja laittaa ohuempi 1,5mm2 kaapeli. Näin saat sen valaisimen asennettua silleen, minkä paksuiselle kaapelille ne italialaiset on sen tarkoittanut. Eli saat ne kiinnitysruuvitkin kiinni ja tiivisteet asettuu paikoilleen. Ne ei ole todellakaan tehty 2,5mm2 kaapelille ja karvoille.

        Hyvät asennustavat voi käsittää monella tavalla.
        Itse asennan valaisimet ennemmin silleen, että niiden kytkentäkotelot ei tursoile ja ne valaisimet pitää kosteuden ulkopuolella.
        Tämä onnistuu hyvin 16A ryhmillä, joissa rasialle tuodaan 2,5mm2 kaapeli ja kullekkin valaisimelle viedään se 1,5mm2 kaapeli. Näin säästyy muuten myös asennusaikaa.

        Mutta jos on juntti, ei tunne standardeja ja jos ei vielä osaa niitä soveltaa, niin siinä tapauksessa on parempi pysytellä vanhoissa ryhmityssännöissä ja antaa heidän tyhmyyksissään kytkeä noita valaisimia sormet ruvella.

        Sanotanko näin, että viisas pääsee vähemmällä, mutta silti asennuksista tulee parempia.

        Metrimäärä on jäänyt mieleen Sähkömaailmassa olleesta jutusta, jossa oli esimerkkinä keittiön pistorasiattoman työtasovalaisimen asennus. En ole väittänytkään muistikuvani olevan korkein totuus tässä asiassa.

        Ne italialaiset, saksalaiset ja vinkuintialaiset valaisimet. Olen kytkenyt. vaan en kytke enää, pyrin palvelemaan asiakkaitani paremmin tarjoamalla heille laadukkaampia valaisimia ja aika monta kertaa olen saanut pienellä vaivalla lisälaskutusta aikaiseksi. Pelkän asennustyön katteella ei Thaimaan reissuja perheen kanssa joka vuosi tehdä.

        En näkisi 2,5 mm2 kaapelin käyttöä em. kaltaisia valaisimia asennettaessa hyvän asennustavan vastaisina. Asennus kyllä onnistuu, mutta se ei ole järkevää, kuten mainitsit siihen menee enemmän aikaa ja kaapelikin on kalliimpaa. Valaistusryhmissä yleensä käytän 10 A sulaketta ja 1,5mm2 kaapelia.

        Tässä maailmassa on todella kiehtovaa se, että meistä ihmisistä on niin moneksi..
        joku on juntti, toinen ei..


      • siksi, jos
        asdvmaävmeäge kirjoitti:

        Mietin vaan sitä että miksi tarvitsee 16A sulakkeen ulkovaloille? 10A sulakkeella saa jo aikamoisen määrän valoa aikaiseksi.

        sinulla on jo terassilla vaikkapa 16A pistorasiaryhmä.
        Jos haluat lisätä terassille myös hieman tunnelmavaloja, niin se käy laittamalla väliin rasian ja valaistusohjauskytkimen. Ja tästä rasiasta voi vetää 1,5mm2 kaapelilla itse valaisimille.
        Ei tarvitse tunkea sitä paksumpaa niihin valaisimen pieniin kytkentäkoppiin.
        Oikosulkusuojaus täytyy mitata.
        Aina ei kannata vetää keskuksilta asti uusia kaapeleita.


      • jostain syystä ja
        kysymyksiisi.. kirjoitti:

        Metrimäärä on jäänyt mieleen Sähkömaailmassa olleesta jutusta, jossa oli esimerkkinä keittiön pistorasiattoman työtasovalaisimen asennus. En ole väittänytkään muistikuvani olevan korkein totuus tässä asiassa.

        Ne italialaiset, saksalaiset ja vinkuintialaiset valaisimet. Olen kytkenyt. vaan en kytke enää, pyrin palvelemaan asiakkaitani paremmin tarjoamalla heille laadukkaampia valaisimia ja aika monta kertaa olen saanut pienellä vaivalla lisälaskutusta aikaiseksi. Pelkän asennustyön katteella ei Thaimaan reissuja perheen kanssa joka vuosi tehdä.

        En näkisi 2,5 mm2 kaapelin käyttöä em. kaltaisia valaisimia asennettaessa hyvän asennustavan vastaisina. Asennus kyllä onnistuu, mutta se ei ole järkevää, kuten mainitsit siihen menee enemmän aikaa ja kaapelikin on kalliimpaa. Valaistusryhmissä yleensä käytän 10 A sulaketta ja 1,5mm2 kaapelia.

        Tässä maailmassa on todella kiehtovaa se, että meistä ihmisistä on niin moneksi..
        joku on juntti, toinen ei..

        kaapeloinnit on tehty jo valoille 1.5mm2 johtimilla joten lienee helpoin homma vaihtaa nuo sulakkeet 10A:ksi kaapissa. Sen kai voi itse tehdä kun katkaisee ensin tulot pääkykimestä?
        Meneekö se näin vai tarvitaanko tuohon vaihtoon EU:n lupa?


      • Lupamies
        jostain syystä ja kirjoitti:

        kaapeloinnit on tehty jo valoille 1.5mm2 johtimilla joten lienee helpoin homma vaihtaa nuo sulakkeet 10A:ksi kaapissa. Sen kai voi itse tehdä kun katkaisee ensin tulot pääkykimestä?
        Meneekö se näin vai tarvitaanko tuohon vaihtoon EU:n lupa?

        Pohjakosketinta ei saa maallikko vaihtaa.


      • oppii...
        kommenttia tähän kirjoitti:

        "Johtohaara on alle 2m rasialta, sen saa tehdä 1,5 mm johdolla. Mutta se sotii mielestäni hyvää asennustapaa vastaan. Itse en tekis tuollaista asennusta. "

        Ensiksikin mistä olet ottanut nuo metrimäärät, jne.?
        Hatusta vai?

        Toiseksi. Oletko kytkenyt vaikkapa nykyisin yleisiä valumetallisia ulkovaloja, joita kaupat on pullollaan ja joita kaikki haluaa asentaa terasseilleen ja saunojen ulkovaloiksi,...?

        Onko hyvän asennustavan mukaista tunkea paksu 2,5mm2 kaapeli lampun sisään vain sen takia, ettei tunne nykyisiä oikosulku- ja ylikuormitussuojausääntöjä?
        Minusta ei ole. On parempi tuntea nykyiset säännöt ja laittaa ohuempi 1,5mm2 kaapeli. Näin saat sen valaisimen asennettua silleen, minkä paksuiselle kaapelille ne italialaiset on sen tarkoittanut. Eli saat ne kiinnitysruuvitkin kiinni ja tiivisteet asettuu paikoilleen. Ne ei ole todellakaan tehty 2,5mm2 kaapelille ja karvoille.

        Hyvät asennustavat voi käsittää monella tavalla.
        Itse asennan valaisimet ennemmin silleen, että niiden kytkentäkotelot ei tursoile ja ne valaisimet pitää kosteuden ulkopuolella.
        Tämä onnistuu hyvin 16A ryhmillä, joissa rasialle tuodaan 2,5mm2 kaapeli ja kullekkin valaisimelle viedään se 1,5mm2 kaapeli. Näin säästyy muuten myös asennusaikaa.

        Mutta jos on juntti, ei tunne standardeja ja jos ei vielä osaa niitä soveltaa, niin siinä tapauksessa on parempi pysytellä vanhoissa ryhmityssännöissä ja antaa heidän tyhmyyksissään kytkeä noita valaisimia sormet ruvella.

        Sanotanko näin, että viisas pääsee vähemmällä, mutta silti asennuksista tulee parempia.

        Säännöt muuttuvat ja ennen ankarasti kielletyt asennustavat muuttuvat sallituksi, vanhemmat jäärät (meikäläinenkin) eivät aina ehdi ensimmäisenä omaksua uusia säääntöjä kun takaraivossa on vuosia opitut käytännöt.
        Se on kuitenkin elämää eikä näitä kirjoituksia rarvitse ottaa henkilökohtaisina loukkauksina. Keljuilu on aivan turhaa, ei kukaan yksin kaikkea tiedä eikä osaa.


      • Anonyymi
        oppii... kirjoitti:

        Säännöt muuttuvat ja ennen ankarasti kielletyt asennustavat muuttuvat sallituksi, vanhemmat jäärät (meikäläinenkin) eivät aina ehdi ensimmäisenä omaksua uusia säääntöjä kun takaraivossa on vuosia opitut käytännöt.
        Se on kuitenkin elämää eikä näitä kirjoituksia rarvitse ottaa henkilökohtaisina loukkauksina. Keljuilu on aivan turhaa, ei kukaan yksin kaikkea tiedä eikä osaa.

        Eipä ole tuommoista kahden metrin sääntöä ollut ainakaan 25 vuoteen. Kyllä tuossa ajassa pitäisi kenen tahansa ehtiä lukemaan uudet asennusstandardit kun kerran ne on todella selvästi ilmoitettu uudistuneiksi eli varmuusmääräykset päätyivät sinne mihin ne kuuluivatkin eli kaatopaikalle.


      • Anonyymi
        Lupamies kirjoitti:

        Pohjakosketinta ei saa maallikko vaihtaa.

        Eikä kytkee niitä rasioitakaan muutenkaa tai koskee mihinkään edlläpuhuttuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole tuommoista kahden metrin sääntöä ollut ainakaan 25 vuoteen. Kyllä tuossa ajassa pitäisi kenen tahansa ehtiä lukemaan uudet asennusstandardit kun kerran ne on todella selvästi ilmoitettu uudistuneiksi eli varmuusmääräykset päätyivät sinne mihin ne kuuluivatkin eli kaatopaikalle.

        Olen minä joskus kuulluut jonkun itseään asentajaksi kutsuneen olleen sitä mieltä että jakorasiassa saa pykälällä pienentää johtimen kokoa.
        Kun ketjuun asentaa riittävän monta rasiaa peräkkäin niin sujuvasti voi pienentää johtimen kokoa niin että alunperin 100 mm^2 kaapelin jatkeena on 0,5 mm"2 piuha.


      • Anonyymi
        asdvmaävmeäge kirjoitti:

        Mietin vaan sitä että miksi tarvitsee 16A sulakkeen ulkovaloille? 10A sulakkeella saa jo aikamoisen määrän valoa aikaiseksi.

        Mienti sinä miks et lue .äalku pätkä oli paksumpaa kaapelia . Josta haaroitetaan uutena valot nyt.

        Lamput ja ky y k i met a k kee kytkee kakspuokaalla. Mutta et y iedä kun et ole säjhkö töi y ä t ehnyt etkö o le tutkin y oa j näyttökokeita suorittanut.

        Lukemisen harjoittelusta b ois aloitaa.

        Ja u y okatoksessjhan tarviaa tehoa.. siis paksut jiyhot lämmityksen ja jopla sähikäisn e lataukseen .

        Asintuntija ,sähkö , tele, dihi, tv, analoohu ,kaapelit , tele ja atk, kolmivaihemoottorit ja laten h oito, naasturit ja omakotitalot , iv vissp


      • Anonyymi
        siksi, jos kirjoitti:

        sinulla on jo terassilla vaikkapa 16A pistorasiaryhmä.
        Jos haluat lisätä terassille myös hieman tunnelmavaloja, niin se käy laittamalla väliin rasian ja valaistusohjauskytkimen. Ja tästä rasiasta voi vetää 1,5mm2 kaapelilla itse valaisimille.
        Ei tarvitse tunkea sitä paksumpaa niihin valaisimen pieniin kytkentäkoppiin.
        Oikosulkusuojaus täytyy mitata.
        Aina ei kannata vetää keskuksilta asti uusia kaapeleita.

        Mutta on kuitenkin lailistalaitaa siihen 16 a pistokeeseen ohut joh y oinen lii t äntälaite.

        Ei pienemää liitäntä kapelia.


      • Anonyymi
        Lupamies kirjoitti:

        Pohjakosketinta ei saa maallikko vaihtaa.

        Ei saa sähkö insikään vaihtaa j o ei kapapelit vaihdu

        Vak yhtio ei koevaa enää kun palaa


    • stan

      minä tekisin näin: haarottaisin 16A vaiheen
      sopiva pikku modulikotelon kautta johon 10A sulake ja jatkaisin siitä valaistukselle 1.5mm2 johdolla.
      Yksinkertaista mitä?

      • Anonyymi

        Ainoa oikea vastaus.


    • Anonyymi

      Johto mitoitetaan toimilaitteen mukaan, eli saa.

      • Anonyymi

        Ei saa.


      • Anonyymi

        Sulake mitoitetaan johdon asennuspaikan olosuhteista riippuvan suurimman sallitun kuormitusvirran perusteella.
        Esim:
        10 A sulake, johdon kuormitettavuus oltava vähintään 13,5 A
        16 A sulake, johdon kuormitettavuus oltava vähintään 18 A
        jne.


      • Anonyymi

        Kerro vielä se, mikä on toimilaite. Tuommoisesta en ole kuullutkaan vaikka olen vuosikausia sähköasennuksia tehnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro vielä se, mikä on toimilaite. Tuommoisesta en ole kuullutkaan vaikka olen vuosikausia sähköasennuksia tehnyt.

        Toimilaitteita löytyy pilvin pimein vaikka LVI-säätöjärjestelmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro vielä se, mikä on toimilaite. Tuommoisesta en ole kuullutkaan vaikka olen vuosikausia sähköasennuksia tehnyt.

        Yleensä tosiaan toimilaite on vaikka peltimoottori, mutta kai mitä tahansa kuormaan kytkettyä laitetta voi kutsua toimilaitteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimilaitteita löytyy pilvin pimein vaikka LVI-säätöjärjestelmistä.

        Asia selvä. Sähkäri käy katsomassa minkälaisen patteriventtiilin putkimies on asentanut ja tekee sen perusteella johdotuket taloon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia selvä. Sähkäri käy katsomassa minkälaisen patteriventtiilin putkimies on asentanut ja tekee sen perusteella johdotuket taloon.

        No ei tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro vielä se, mikä on toimilaite. Tuommoisesta en ole kuullutkaan vaikka olen vuosikausia sähköasennuksia tehnyt.

        Kovinpa on vaatimatonta ollut sähköasennuksesi jos et tiedä mikä on toimilaite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovinpa on vaatimatonta ollut sähköasennuksesi jos et tiedä mikä on toimilaite.

        Enpä ole vielä huomannut SFS6000:ssa ainoatakaan mainintaa toimilaitteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovinpa on vaatimatonta ollut sähköasennuksesi jos et tiedä mikä on toimilaite.

        Mitä väliä tuolla on. Nyt on kerrottu tuollainen knoppitieto ja tästä eteenpäin tietää. Ei tarvitse olla mulkku ja alkaa keulimaan, jos joku ei moista termiä ole kuullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä väliä tuolla on. Nyt on kerrottu tuollainen knoppitieto ja tästä eteenpäin tietää. Ei tarvitse olla mulkku ja alkaa keulimaan, jos joku ei moista termiä ole kuullut.

        Kyllä nyt kaveri tietää mikä on toimilaite ja osaa niitä asentaa.


      • Anonyymi

        Sillä ei ole paskankaan väliä mikä laite johdon päässä on tai ei ole. Suojalaite mitoitetaan johdon kuormitettavuuden mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä ei ole paskankaan väliä mikä laite johdon päässä on tai ei ole. Suojalaite mitoitetaan johdon kuormitettavuuden mukaan.

        Ehkä yllä esitettiin, että laitteen oma kaapeli vaikuttaisi sulakkeen kokoon, mitä se ei tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä yllä esitettiin, että laitteen oma kaapeli vaikuttaisi sulakkeen kokoon, mitä se ei tee.

        Jos valaisin tai toimilaite tai mikä tahansa laite liitetään omalla liitäntäjohdollaan pistorasiaan niin sillä ei ole paskankaan merkitystä kiinteän asennuksen suojalaitteen mitoituksessa.

        Jos valaisin tai toimilaite tai mikä tahansa laite liitetään kiinteästi johtoon niin sillä ei ole paskankaan merkitystä johdon suojalaitteen mitoituksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole vielä huomannut SFS6000:ssa ainoatakaan mainintaa toimilaitteesta.

        Paljon on erilaisia sähkölaitteita mitä ei ole standardissa nimeltä mainittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon on erilaisia sähkölaitteita mitä ei ole standardissa nimeltä mainittu.

        Eikä ole sähkölaitteilla paskankaan merkitystä siinä kun sulakekokoa valitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä ole sähkölaitteilla paskankaan merkitystä siinä kun sulakekokoa valitaan.

        Sähköasentajan olisi hyvä tunnistaa yleisimmät sähkölaitteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköasentajan olisi hyvä tunnistaa yleisimmät sähkölaitteet.

        Sähkölaitteen tunnistamattomuudella ei ole paskankaan merkitystä kun johtoa suojaavan sulakkeen kokoa valitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkölaitteen tunnistamattomuudella ei ole paskankaan merkitystä kun johtoa suojaavan sulakkeen kokoa valitaan.

        No ei sellainen sähkäri pysty kyllä sulakettakaan mitoittamaan joka ei edes tunnista mikä se on. 🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköasentajan olisi hyvä tunnistaa yleisimmät sähkölaitteet.

        Sadoittain olen asentanut kaikenlaista mitä en tiedä mitä se oikeasti tekee tai edes mikä sen yleinen nimi on. Riittää että kytkee ohjeen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei sellainen sähkäri pysty kyllä sulakettakaan mitoittamaan joka ei edes tunnista mikä se on. 🤣🤣🤣

        Sillä, tunnistaako asentaja sulakkeen vai ei, ei ole paskankaan merkitystä kun sulaketta mitoitetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulake mitoitetaan johdon asennuspaikan olosuhteista riippuvan suurimman sallitun kuormitusvirran perusteella.
        Esim:
        10 A sulake, johdon kuormitettavuus oltava vähintään 13,5 A
        16 A sulake, johdon kuormitettavuus oltava vähintään 18 A
        jne.

        Kun käyttää sulakkeen asemasta johdonsuojakatkaisijaa, niin johdon kuormitettavuudeksi riittää se mikä on johdonsuojan nimellisvirta.
        Aloittajan tapauksessa voi huoletta jatkaa jakorasialta 1,5 mm2 kaapelilla pinta-asennuksena, varsinkin jos käyttää sulakkeen asemasta 16 A johdonsuojaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun käyttää sulakkeen asemasta johdonsuojakatkaisijaa, niin johdon kuormitettavuudeksi riittää se mikä on johdonsuojan nimellisvirta.
        Aloittajan tapauksessa voi huoletta jatkaa jakorasialta 1,5 mm2 kaapelilla pinta-asennuksena, varsinkin jos käyttää sulakkeen asemasta 16 A johdonsuojaa.

        Älä viitsi tälläisiä ohjeita antaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun käyttää sulakkeen asemasta johdonsuojakatkaisijaa, niin johdon kuormitettavuudeksi riittää se mikä on johdonsuojan nimellisvirta.
        Aloittajan tapauksessa voi huoletta jatkaa jakorasialta 1,5 mm2 kaapelilla pinta-asennuksena, varsinkin jos käyttää sulakkeen asemasta 16 A johdonsuojaa.

        Näitä palstoja lukee porukka joka voi ottaa tuon todestakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sadoittain olen asentanut kaikenlaista mitä en tiedä mitä se oikeasti tekee tai edes mikä sen yleinen nimi on. Riittää että kytkee ohjeen mukaan.

        Jaa sä oletkin sitten vain niitä tyhmiä apuasentajia joiden ei paljoa tarvi ymmärtääkkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa sä oletkin sitten vain niitä tyhmiä apuasentajia joiden ei paljoa tarvi ymmärtääkkään.

        Apuasentajan ymmärryksellä ei ole paskankaan merkitystä kun sulaketta mitoitetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa sä oletkin sitten vain niitä tyhmiä apuasentajia joiden ei paljoa tarvi ymmärtääkkään.

        No olen mikä olen, mutta sinulla tuntuu lainehtivan ylimielisyyden kusimeri päässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No olen mikä olen, mutta sinulla tuntuu lainehtivan ylimielisyyden kusimeri päässä.

        Ei kyseessä ole mikään ylimielisyyden kusimeri vaan totaalisen tajuttomuuden kusimeri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä ole sähkölaitteilla paskankaan merkitystä siinä kun sulakekokoa valitaan.

        Oiskohan asia kuitenkin juuri päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi tälläisiä ohjeita antaa.

        Ei tiedon pidä olla salaista, voi sitä jakaa julkisestikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sadoittain olen asentanut kaikenlaista mitä en tiedä mitä se oikeasti tekee tai edes mikä sen yleinen nimi on. Riittää että kytkee ohjeen mukaan.

        Tiettyyn rajaan asti voi selviytyä opetetun apinan metodillakin. Sitä ei kuitenkaan voi kiistää etteikö ole eduksi ymmärtää mitä on tekemässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apuasentajan ymmärryksellä ei ole paskankaan merkitystä kun sulaketta mitoitetaan.

        Niin siihen tarvitaankin oikeata Asentajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin siihen tarvitaankin oikeata Asentajaa.

        Sulakkeen mitoitukseen riittää sähkösuunnittelija. Asentajilla ei ole mitään merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulakkeen mitoitukseen riittää sähkösuunnittelija. Asentajilla ei ole mitään merkitystä.

        Väärin, sähkösuunnitttelijalle ei ole minkäänlaisia pätevyysvaatimuksia, kuka tahansa voi niitä alkaa tekemään. Vastuu oikeista mitoituksistakin jää täysin asentajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin, sähkösuunnitttelijalle ei ole minkäänlaisia pätevyysvaatimuksia, kuka tahansa voi niitä alkaa tekemään. Vastuu oikeista mitoituksistakin jää täysin asentajalle.

        Sulakkeen mitoituksen voi kuka tahansa tehdä vaikka tupakka-askin kanteen välikaljapierussa. Ei siihen mitään asentajaa tai laitteentunnistajaa tarvita. Riittää kun tietää mitä SFS6000 asiasta kertoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiettyyn rajaan asti voi selviytyä opetetun apinan metodillakin. Sitä ei kuitenkaan voi kiistää etteikö ole eduksi ymmärtää mitä on tekemässä.

        Ennen pitkää se menee apinalla sormi suuhun, silloin olisi tiedolla käyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä palstoja lukee porukka joka voi ottaa tuon todestakin.

        Eikö sitten ole hyvä kun kerrotaan miten se oikeasti menee?
        Tietysti vanhat sähkärit toivovat että sähköjutut säilyvät maallikoille mystisenä salaoppina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sitten ole hyvä kun kerrotaan miten se oikeasti menee?
        Tietysti vanhat sähkärit toivovat että sähköjutut säilyvät maallikoille mystisenä salaoppina.

        No ei ole kun kerrotaan huuhaata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei ole kun kerrotaan huuhaata.

        Tampiolle moni asia tuntuu huuhaalta. 😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tampiolle moni asia tuntuu huuhaalta. 😄

        Sinulle varmasti koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle varmasti koko ajan.

        Joo, kun joudun työssäni erottelemaan kaltaisisia tampioita kelvollisista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa sä oletkin sitten vain niitä tyhmiä apuasentajia joiden ei paljoa tarvi ymmärtääkkään.

        Palkkakin varmaan maksetaan banaaneilla :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, kun joudun työssäni erottelemaan kaltaisisia tampioita kelvollisista.

        No kusipäillekin täytyy joku suojatyöpaikka löytää. Miten sitä mulkku muuten saisi pidettyä itsensä yhteiskunnan suurimpana mulkvistina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sitten ole hyvä kun kerrotaan miten se oikeasti menee?
        Tietysti vanhat sähkärit toivovat että sähköjutut säilyvät maallikoille mystisenä salaoppina.

        Sitkeässä elää oman elämänsä sähkäreiden keskuudessa käsitys, että nyrkkisääntö; 1,5mm²=10A, 2,5mm²=16A, jne. olisi oikea ns. virallinen mitoitussääntö poikkipinnalle ja sulakkeelle. On se mitoittaminen sentään vähän perusteellisempi prosessi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulakkeen mitoituksen voi kuka tahansa tehdä vaikka tupakka-askin kanteen välikaljapierussa. Ei siihen mitään asentajaa tai laitteentunnistajaa tarvita. Riittää kun tietää mitä SFS6000 asiasta kertoo.

        Niinpä eli tosiaankin sen suunnitelman voi tehdä kuka tahansa, mutta vastuu homman oikeellisuudesta jää täysin sille asentajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä eli tosiaankin sen suunnitelman voi tehdä kuka tahansa, mutta vastuu homman oikeellisuudesta jää täysin sille asentajalle.

        Aikuisten oikeasti vastuu on sähkötöiden johtajalla eikä asentajalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikuisten oikeasti vastuu on sähkötöiden johtajalla eikä asentajalla.

        Kyllä viranomaiset tulevat sinulta kyselemään, jos on käynyt tapaturma. Sähkötöiden johtaja varmasti on myös kuulusteltavana, mutta et sinä siitä pälkähästä pääse piiloutumalla sähkötöiden johtajan hameen alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitkeässä elää oman elämänsä sähkäreiden keskuudessa käsitys, että nyrkkisääntö; 1,5mm²=10A, 2,5mm²=16A, jne. olisi oikea ns. virallinen mitoitussääntö poikkipinnalle ja sulakkeelle. On se mitoittaminen sentään vähän perusteellisempi prosessi.

        Tuskin kukaan alkaa tarkalleen laskemaan jotain 10a-sulaketta eikä se paljon vaadi, että mitoitus on oikeasti 1,5mm^2.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro vielä se, mikä on toimilaite. Tuommoisesta en ole kuullutkaan vaikka olen vuosikausia sähköasennuksia tehnyt.

        Aika moinen ammattimies kun ei edes tiedä mikä on toimilaite.

        Missä näitä ammatti miehiä oikeen tulee. Vieosta ja lapista varmana .

        Ei mmjn vetäminen o le sähköasenustyötä

        Asianyuntija amaiedu pro


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia selvä. Sähkäri käy katsomassa minkälaisen patteriventtiilin putkimies on asentanut ja tekee sen perusteella johdotuket taloon.

        Toimilaite tai aktuaattori on automaatiossa koneen toimielintä eli esim. venttiiliä käyttävä laite. Toimilaite vaikuttaa ohjattavaan prosessiin toimielimen kautta. Toimielin saa aikaan mekaanista liikettä, mutta vaikutus voi olla myös esimerkiksi lämmittäminen. Toimielin vaikuttaa prosessin toimisuureeseen, kuten lämpötilaan tai neste-, kaasu-, sähkö- tai muuhun virtaukseen.

        Toimilaite on se osa toimiyksiköstä, joka vaikuttaa toimielimeen, esim. venttiilimoottori[1]

        Tyypillisiä toimilaitteita:

        pyörivät sähkömoottorit
        lineaariset sähkömoottorit
        sähköiset servomoottorit
        solenoidit
        hydrauliikka- ja pneumatiikkamoottorit
        hydrauliikka- ja pneumatiikkasylinterit
        paineilmatoimilaitteet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin kukaan alkaa tarkalleen laskemaan jotain 10a-sulaketta eikä se paljon vaadi, että mitoitus on oikeasti 1,5mm^2.

        Onhan tuota mitoitusta lähes mahdotonta opettaa apinalle. Nykyisille sähkäreille on opetettu vain yksinkertaiset toimintamallit asennusten tekoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulake mitoitetaan johdon asennuspaikan olosuhteista riippuvan suurimman sallitun kuormitusvirran perusteella.
        Esim:
        10 A sulake, johdon kuormitettavuus oltava vähintään 13,5 A
        16 A sulake, johdon kuormitettavuus oltava vähintään 18 A
        jne.

        Siis enintään tarkoitit ?
        Ei vähintään........


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis enintään tarkoitit ?
        Ei vähintään........

        Mietippä uudestaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tuota mitoitusta lähes mahdotonta opettaa apinalle. Nykyisille sähkäreille on opetettu vain yksinkertaiset toimintamallit asennusten tekoon.

        Ylimielisyydellä ollaan ennenkin isoimmat munaukset tehty. Sinulla sitä kusta riittää päässä. En sinun säädösten oikomisien tielle haluaisi joutua. "Joo voi hyvin laittaa 32A sulakkeen" ja sitten on talo tulessa. Et taatusti osaa kuin periaatteellisia tapoja laskea kuormitus, jos sitäkään, ja senkin päin vittua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylimielisyydellä ollaan ennenkin isoimmat munaukset tehty. Sinulla sitä kusta riittää päässä. En sinun säädösten oikomisien tielle haluaisi joutua. "Joo voi hyvin laittaa 32A sulakkeen" ja sitten on talo tulessa. Et taatusti osaa kuin periaatteellisia tapoja laskea kuormitus, jos sitäkään, ja senkin päin vittua.

        Voi olla että sinusta tuntuvat yli-ihmisiltä ne sähköammattilaiset jotka osaavat mitoittaa johdon ja sulakkeet. Mutta yleisesti ottaen, "ne piirtää joilla on liitua".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla että sinusta tuntuvat yli-ihmisiltä ne sähköammattilaiset jotka osaavat mitoittaa johdon ja sulakkeet. Mutta yleisesti ottaen, "ne piirtää joilla on liitua".

        Sinun taidoilla niitä ei mitata ja taidat omissa harhoissasi luulla, että jokainen ryhmä jossain omakotitalossa lasketaan millin tarkkaan paljon sitä voi kuormittaa. Sitten tulee joku muutos ja yhden seinän sisään tuleekin villaa ja se sinun amatöörituherruksesi onkin väärin mitoitettu. Tai seinän, katon tai muun rakentaja survoo sen sinun kaapelisi villan väliin vaikka ei pitäisi. Varmasti teet hienosti sähkötulipaloja. Oma veikkaus kyllä on, että olet korkeintaan jotain piirrellyt paperilla tai parhaimmillaankin olet ns. sähkörane.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla että sinusta tuntuvat yli-ihmisiltä ne sähköammattilaiset jotka osaavat mitoittaa johdon ja sulakkeet. Mutta yleisesti ottaen, "ne piirtää joilla on liitua".

        Ne joilla on järkeä päässä mitoittaa ryhmät turvalliselle puolelle eikä yritä säästää paria euroa kaapelissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne joilla on järkeä päässä mitoittaa ryhmät turvalliselle puolelle eikä yritä säästää paria euroa kaapelissa.

        No alkoipas alisuoriutujat parkumaan ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun taidoilla niitä ei mitata ja taidat omissa harhoissasi luulla, että jokainen ryhmä jossain omakotitalossa lasketaan millin tarkkaan paljon sitä voi kuormittaa. Sitten tulee joku muutos ja yhden seinän sisään tuleekin villaa ja se sinun amatöörituherruksesi onkin väärin mitoitettu. Tai seinän, katon tai muun rakentaja survoo sen sinun kaapelisi villan väliin vaikka ei pitäisi. Varmasti teet hienosti sähkötulipaloja. Oma veikkaus kyllä on, että olet korkeintaan jotain piirrellyt paperilla tai parhaimmillaankin olet ns. sähkörane.

        Ei ole olemassa johdoille asennustapaa "villan sisään", jos palopaikalta tutkija löytää kaapelin villojen välistä, lähdetään etsimään syyllistä muusta porukasta kuin kaapelit mitoittaneesta suunnittelijasta.


    • Anonyymi

      Nyt pitäisi saada lisää kommentointia !

      • Anonyymi

        Nyt alkaa aloitusihmettelijäkin jäädä keskustelussa jalkoihin...


    • Anonyymi

      Mulle jäi kyllä epäselksi saanko vei en

      • Anonyymi

        Et saa et. 16A -> 2,5 mm^2.


      • Anonyymi

        Riippuu ihan siitä minkälaista aiot saada.


    • Anonyymi

      Voisikos joku kertoo saako sitten ko pistorasiaan jossa 16a s u klake liitää aikka autojoh y oo j oka on esi o 75mm2 jolla au t o lämpiää b a i miten nuo liitänyäjohtojen mitoi y ukset sitten menee yleensä kun ne tuppaa olen aika ohkasii.

      Jos kerran edes 1,5 mm 2. Ei kelpaa raadille

      Rane raksalta

      • Anonyymi

        Et saa edes selvinpäin.


      • Anonyymi

        Mä nään sut. Pistä se kossupullo piiloon. Tai ainakin tuulensuojaan.


    • Anonyymi

      Minkähän takia tämä pieni kansa on keksinyt mailman monimutkaisimmat säännöt sähkölaitteille ja asennuksille, se on omituista.

      mikä pelko meitä vaivaa kun koko ajan on joku standardi oven välissä ja niistä sitten kiistellään eestaa.

      muutenkin muutaman vuoden ammattikoulussa istuneista tulee aivan ihmeellisiä sähkötohtoreita kun kävelevät eestaa työmaalla pari ristipäätä vasemmassa liivintaskussa ja se kuuluisia koetinkynä oikeassa.

      • Anonyymi

        Ja katse harhailee kaukana horisontissa ja näkee siellä vain sen standardikirjan ja ne loputtomat laskelmat oikosulkuvirroista ja suojista.

        saattavat antaa hätäpäissään ensimmäiselle lapselleenkin nimeksi KATKO 16A.


      • Anonyymi

        Näin ja niillä nassikoila on suoritettu ammatitutlin y o ja näyttökokeet joita sulla ei le .ämmj vetomies eårane ei pal k on n äyttökeissa ainkaa saa


      • Anonyymi

        Sen takia, että meillä hommat toimii. Ihan vaan sen takia. Mene jonnekin Pakistaniin tekemään remonttireiskasähköjä, jos haluat jotain vaarallista sontaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen takia, että meillä hommat toimii. Ihan vaan sen takia. Mene jonnekin Pakistaniin tekemään remonttireiskasähköjä, jos haluat jotain vaarallista sontaa.

        Pakistanissa on jokainen oman elämänsä keksijä ja selviytyjä.
        Meikäläiset sössöttää jostain direktiiveistä ja siunaillaan ja jeesustellaan,
        että ei voi, ei saa, eikä sitä eikä tätä. Pakistanissa vaan tehdään
        eikä ihmetellä. Siellä ei velliperseet selviydy tuskin päivääkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakistanissa on jokainen oman elämänsä keksijä ja selviytyjä.
        Meikäläiset sössöttää jostain direktiiveistä ja siunaillaan ja jeesustellaan,
        että ei voi, ei saa, eikä sitä eikä tätä. Pakistanissa vaan tehdään
        eikä ihmetellä. Siellä ei velliperseet selviydy tuskin päivääkään.

        Siellä on sinulle sitten hyvät oltavat. Ihan varmasti moni muukin kehitysmaa on sinun mieleen. Talot sortuu, tiet sortuu, sähköpaloja, sähkökuolemia, kaikki on perseellään. Toiset tykkää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä on sinulle sitten hyvät oltavat. Ihan varmasti moni muukin kehitysmaa on sinun mieleen. Talot sortuu, tiet sortuu, sähköpaloja, sähkökuolemia, kaikki on perseellään. Toiset tykkää.

        Kehitysmaissa on vallalla leväperäinen/välinpitämätön asenne sähköturvallisuusasioihin.

        Eikä kyse ole vain yksittäisistä sähkömiehistä (tai "sähkömiehistä", eli henkilöistä, jotka kyllä tekevät sähkötöitä, mutta heillä ei ole minkäänlaista sähköalan koulutusta).

        Kun mukana ovat "grynderit" eli yritykset, jotka rakentavat taloja myydäkseen niitä voitolla.

        ko. yritykset eivät enää tyydy siihen, että tekevät voittoa, vaan he esim. tekevät sähköasennukset kokonaan ilman maadoitusta, ja sitten maksavat lahjuksia paikalliselle viranomaiselle, joka lahjusrahaa vastaan allekirjoittaa asiakirjan, jonka mukaan "kohteen X sähköasennukset ovat kaikilta osiltaan määräysten mukaisia".

        Haluatko lämmintä vettä suihkuusi, vai suihkutteletko kylmällä vedellä ?

        Kun koko rakennuksessa ei ole maadoitusjohdinta missään, eikä sen paremmin nollajohdintakaan, vaan kuhunkin asuntoon tulee 2 eri vaihejohdinta, joiden välinen jännite on 240 V. Vaiheen ja maan välinen jännite taas on joko 120 V (L1, L2) tai 208 V (L3).

        Lisäksi, kun et omista rakennusta etkä maapohjaa, vaan olet vuokralainen, ja asunnon "omistaja"kaan (=vuokranantajasi) ei itseasiassa omista rakennusta eikä huoneistoa, vaan taloyhtiön osakkeita, jotka oikeuttavat hallitsemaan tiettyä huoneistoa, eli joko asumaan siinä itse tai vuokraamaan sen jollekulle vuokratuloa vastaan, niin voi olla vaikea/mahdoton saada lupa asentaa oma maadoituselektrodi taloyhtiön maalle.

        Ainoa tapa asentaa vedenlämmitin (=läpivirtausmalli, eli ei säiliötä, vaan lämmittää veden sitä mukaa kuin sitä käytetään) edes jotenkuten sähköturvallisesti on varmistua siitä, että sen virtasyöttö tulee vikavirtasuojakytkimen kautta.

        Kannattaa huomata: vikavirtasuojakytkin ei estä sähköiskua, mutta se rajoittaa mahdollisen sähköiskun ajallisesti niin lyhyeksi (max. 30 ms) että se ei ehdi tappaa.

        Tällaista meininkiä esim. Filippiineillä.

        Maassa on kyllä sähköturvallisuuslaki, mutta lahjonnasta johtuen sillä lailla ei ole edes sen paperin arvoa, mille se on kirjoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitysmaissa on vallalla leväperäinen/välinpitämätön asenne sähköturvallisuusasioihin.

        Eikä kyse ole vain yksittäisistä sähkömiehistä (tai "sähkömiehistä", eli henkilöistä, jotka kyllä tekevät sähkötöitä, mutta heillä ei ole minkäänlaista sähköalan koulutusta).

        Kun mukana ovat "grynderit" eli yritykset, jotka rakentavat taloja myydäkseen niitä voitolla.

        ko. yritykset eivät enää tyydy siihen, että tekevät voittoa, vaan he esim. tekevät sähköasennukset kokonaan ilman maadoitusta, ja sitten maksavat lahjuksia paikalliselle viranomaiselle, joka lahjusrahaa vastaan allekirjoittaa asiakirjan, jonka mukaan "kohteen X sähköasennukset ovat kaikilta osiltaan määräysten mukaisia".

        Haluatko lämmintä vettä suihkuusi, vai suihkutteletko kylmällä vedellä ?

        Kun koko rakennuksessa ei ole maadoitusjohdinta missään, eikä sen paremmin nollajohdintakaan, vaan kuhunkin asuntoon tulee 2 eri vaihejohdinta, joiden välinen jännite on 240 V. Vaiheen ja maan välinen jännite taas on joko 120 V (L1, L2) tai 208 V (L3).

        Lisäksi, kun et omista rakennusta etkä maapohjaa, vaan olet vuokralainen, ja asunnon "omistaja"kaan (=vuokranantajasi) ei itseasiassa omista rakennusta eikä huoneistoa, vaan taloyhtiön osakkeita, jotka oikeuttavat hallitsemaan tiettyä huoneistoa, eli joko asumaan siinä itse tai vuokraamaan sen jollekulle vuokratuloa vastaan, niin voi olla vaikea/mahdoton saada lupa asentaa oma maadoituselektrodi taloyhtiön maalle.

        Ainoa tapa asentaa vedenlämmitin (=läpivirtausmalli, eli ei säiliötä, vaan lämmittää veden sitä mukaa kuin sitä käytetään) edes jotenkuten sähköturvallisesti on varmistua siitä, että sen virtasyöttö tulee vikavirtasuojakytkimen kautta.

        Kannattaa huomata: vikavirtasuojakytkin ei estä sähköiskua, mutta se rajoittaa mahdollisen sähköiskun ajallisesti niin lyhyeksi (max. 30 ms) että se ei ehdi tappaa.

        Tällaista meininkiä esim. Filippiineillä.

        Maassa on kyllä sähköturvallisuuslaki, mutta lahjonnasta johtuen sillä lailla ei ole edes sen paperin arvoa, mille se on kirjoitettu.

        Jäi vielä pois:

        Suomessa vaiheen ja maan välinen jännite on 230 V ja kahden eri vaiheen välinen jännite on 400 V.

        Filippiineillä taas vaiheen ja maan välinen jännite on 120 V (L1, L2) tai 208 V (L3) ja kahden eri vaiheen välinen jännite on 240 V. Tämä on todennäköisesti yleisin maassa käytetty sähköjärjestelmä. On toki mahdollista, että jossain osassa maata jakelumuuntaja olisi kytketty samoin kuin Suomessakin, jolloin asuntoihin todella tulisi nolla ja vaihe, mutta tämä on vähintäänkin selvästi harvinaisempi kytkentätapa Filippiineillä, koska se vaatisi joko a) erilaista jakelumuuntajaa tai b) jenkkimallisen jakelumuuntajan alkuperäisen maadoituskytkennän irtikytkemistä, ja uuden maadoituskytkennän tekemistä siten, että lähdön 240V:n toinen ääripää olisikin kytketty maahan.

        Lisää Filippiineillä käytetystä kytkentätavasta:

        https://en.wikipedia.org/wiki/High-leg_delta

        Eli sähkönjakeluyhtiön näkökulmasta kytkentä on melkein sama kuin USA:ssa, paitsi että pistorasialle ei tule nolla ja vaihe (= 120 V) vaan 2 eri vaihetta (= 240 V).

        HUOM: Ylläkirjoitettu pätee Filippiineillä käytetyssä kytkentätavassa, eikä ole sovellettavissa Suomessa käytettyyn sähköverkkoon, sillä Suomessa 2 eri vaiheen väliltä pitäisi löytyä 400 V jännite !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäi vielä pois:

        Suomessa vaiheen ja maan välinen jännite on 230 V ja kahden eri vaiheen välinen jännite on 400 V.

        Filippiineillä taas vaiheen ja maan välinen jännite on 120 V (L1, L2) tai 208 V (L3) ja kahden eri vaiheen välinen jännite on 240 V. Tämä on todennäköisesti yleisin maassa käytetty sähköjärjestelmä. On toki mahdollista, että jossain osassa maata jakelumuuntaja olisi kytketty samoin kuin Suomessakin, jolloin asuntoihin todella tulisi nolla ja vaihe, mutta tämä on vähintäänkin selvästi harvinaisempi kytkentätapa Filippiineillä, koska se vaatisi joko a) erilaista jakelumuuntajaa tai b) jenkkimallisen jakelumuuntajan alkuperäisen maadoituskytkennän irtikytkemistä, ja uuden maadoituskytkennän tekemistä siten, että lähdön 240V:n toinen ääripää olisikin kytketty maahan.

        Lisää Filippiineillä käytetystä kytkentätavasta:

        https://en.wikipedia.org/wiki/High-leg_delta

        Eli sähkönjakeluyhtiön näkökulmasta kytkentä on melkein sama kuin USA:ssa, paitsi että pistorasialle ei tule nolla ja vaihe (= 120 V) vaan 2 eri vaihetta (= 240 V).

        HUOM: Ylläkirjoitettu pätee Filippiineillä käytetyssä kytkentätavassa, eikä ole sovellettavissa Suomessa käytettyyn sähköverkkoon, sillä Suomessa 2 eri vaiheen väliltä pitäisi löytyä 400 V jännite !

        Eipä sitä maadoitusta asunnoissakaan niin kaivata, kun jakeluverkkoakaan ei ole kytketty maahan mistään pisteestä. Turvallinen kelluva järjestelmä. Muuntajatkin pieniä, verkko on pieni ja paikallinen.


    • Anonyymi

      Anna mennä vaan, mutta katso enste millä tolalla on henkivakuutus ja kotivakuutus

      • Anonyymi

        Minä en vakuutusyhtiöille maksa mitään.
        Pidän rahat itsellä.


    • Anonyymi

      Tänään sain ohjeen asentaa toimilaitteille ulkona ja sisällä MMJ:t ja lisätä,keskukseen johdonsuojakatkaisijat eli totsit tai automaatit, rakkaalla lapsella on monta nimeä.

      1,5mm2 johtimen kuormitukselle on useita eri arvoja ( SFS6000):
      1. Asennustapa A eli uppoasennus (läpivientiin korjauskertoimet esim.100mm = 0,81)
      2. Asennustapa C eli pinta-asennus (seinään tai lattiaan, pinnalle)
      3. Asennustapa E eli ilma-asennus (yli 0,3x kaapelin paksuus irti seinästä yms)

      Kupari 1,5mm2 kuormitus asennustapa (SFS6000).
      Kuormitettuja johtimia kpl/johtojen kuormitus virta A:
      A: 3/13A; 2/14A
      C: 3/17,5A; 2/19,5A
      E: 3/18,5A
      (Esim. 3~ MMJ 5x on kolme kuormitettua johdinta L1, L2, L3 ja epätasaisessa kuormassa N otta erotuksen, mutta silti kolme kuormitettua johdinta; ja 1~ on L ja N eli kaksi kuormitettua johdinta)

      Nipussa ilmassa, pinnalla, kotelossa jos johdot (esim. MMJ) koskettaa toista on korjauskertoimet!
      Johdot kpl/kerroin
      2 / 0,8
      3 / 0,7

      Eli jos kaksi johtoa koskettaa muovikotelossa toisiaan aiemman taulukon virta kerrotaan korjauskertoimella.

      Jos on esim. ILP sisäyksikkö 3~ ja 8kW lämmitysvastus niin, I = 11,6A. Johtoon ei saa kytkeä pistorasioista tms. eli toimilaitteen pätöteho on joko 0 tai 8kW.
      Kun 2 johtoa samassa muovikotelossa (Asennustapa A) saadaan 11,6A/0,8=14,5A eli maksimi johdon johtimia lämmittävä virta. Aiemmasta taulukosta kolme kuormitettua johdinta 3/17,5A nähdään että asennukseen saa laittaa C16 johdonsuojakatkaisijan sillä johdin ei kuormitu vakiotoimilaitteella eli lämpövastuksella taulukon maksimiin, tiittä oikosulun katkaisu. Saa laittaa siis MMJ 5x1,5S:n ja sille C16 eli 16A johdonsuojakatkaisijan.

      • Anonyymi

        Tässä on kuitenki sellainen sudenkuoppa, että vaatii laskelmilla todistaa, että kaikki määräykset täyttyvät. Kun perus S2 rane käy heppaamassa johtoja kiinni, niin siinä ei paljon sen ihmeellisempiä laskuja mietitä kuin montaku eskoo lisää extranakki hodarin väliin kustantaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      30
      1760
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1520
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1471
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1392
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1312
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe