S-typen kolina edessä

Jaguar 3.0

Pistetään nyt viestiä tännekin jos joku osaisi avustaa.

S-type (vm.2000 80tkm) kolahtelee edestä ajettaessa terävempiin kuoppiin, katukivetysten tai hidasteiden yli. Ääni on voimistunut viime aikoina. Aikaisemmissa viesteissä olis mainintaa että kunnossa oleva S-type ei ääntele. Omassamme äänetlyä on ollut enemmän tai vähemmän alkuvuosista saakka (auto ostettu uutena). Onko tämä merkki siitä, että alapallonivelet tai joku muu eturipustuksessa on loppu? Aikonaan huollon yhteydessä kerroin kolahtelusta ja silloin vaihtoivat koko tukivarren toiselle puolelle. Hetken oli hijaista mutta alkoi uudestaan. Oli aika arvokas remontti tukivarren vaihto, joten tämä ei innostaisi enää. Osaavatko huollossa (Inchape) korjata asian vai onko jollain jotain parempia neuvoja tai vinkkejä miten edetä? Muilla ollut kolahtelua edessä? Olen kuullut, että puslia voi vaihtaa mutta vaatii jonkun erikoisprässin?

Apua sekä kommentteja asian tiimoilta kaivataan.

7

2277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös !

      Omassa s-typessä meni myös edestä jotain tukijuttuja rikki noin 100 000 kieppeillä ja oli aika kallis paukku. Vika ilmeni voimakkaana kirskuntana ja korjattiin samalla molemmilta puolilta. Varmaan on aivan tyyppivika. Se onkin ainut remontti mikä on ollut, mutta oli todella kallis.

      • S-type itselläkin

        jos oli todella kallis...?


      • muistaakseni
        S-type itselläkin kirjoitti:

        jos oli todella kallis...?

        Noin tonnin töineen.


      • Jaguar 3.0

        Se tässä onkin omituista sillä autoomme on vaihdettu toiselle puolelle uusi tukivarsi kun viimeksi kolisi. Maksoi töineen 800e. Hetken oli hiljaa ja alkoi uudestaan ja nyt kuuluu mielestämme molemmilta puolilta. Täytyy selvittää asiaa tarkemmin. Kuulemma S-type on alapallonivelten kuluttaja. Painava auto rasittaa jousitusta ja ilmeisesti konstruktiokin on aika monimutkainen. Selailin tuossa nettiä niin yleisin vika on tämä pallonivelten kuluminen. Toisaalla oli että voi johtua iskareiden päällä olevista kumeista jotka kuluneet. Huolto kohta edessä niin täytyy kysellä asiasta.


    • Vaihtanut

      Melkoisella varmuudella kyseessä on kallistuksenvakaajan kumikiinnikkeet jotka kuluvat ässässä selvästi alle sadan tuhannen vaihtokuntoon. Aiheuttavat juuri tuon terävissä montuissa kuuluvan kolahduksen. Myös alapallot tekevät samantyylistä ääntä mutta niistä kyllä leimamiehetkin jo sitten huomauttavat.Kiinnikkeet sijaitsevat kallistuksenvakaajan keskiosuuden molemmissa päissä.Pystyy kyllä itsekkin vaihtamaan mutta ovat hieman hankalissa paikoissa yltää työkaluilla. Inchapella muistaakseni pyysivät kumeista reilut 100e kappale(2kpl tarvitaan)mutta Englannista saa tilattua johonkin 50e pari,jos nyt muistin oikein,mutta joka tapauksees huomattavasti halvemmalla.
      Vielä tuosta alapallojen vaihdosta,pallot kyllä pystyy vaihtamaan prässillä mutta vaatii hyvät vehkeet sekä hieman ymmärrystä mitä tekee. Itselläni on ylimääräiset tukivarret joihinka olen ajatellut laittaa uudet pallot.Pystyisin myymään 200 eurolla parin,jos jollakulla on kiinnostusta moisiin osiin(Inchapella 700e kappale?).

      • Jaguar 3.0

        Täytyy selvittää mistä ääni lähtee ja mitä toiminpiteitä vaatii. Inchape osaa ainakin ottaa omansa korjaustöissä. Katsastus on seuraavan kerran talvella. Tähän saakka on ainakin mennyt huomautuksitta läpi. Englannista saa kuulemma tilattua kunnostettuja ja tarkastettuja tukivarsia 206£/kpl hintaan. Täytyy harkita mikäli joutuu vaihtamaan.


    • Jaguar 3.0

      Nyt tuo aikaisemmin kysymäni vika on korjattu. Huollossa vaihtoivat molmepien tukivarsien puslat eteen. Ei kolise enää ja kulkee sukkasiltaan niin kuin uutena.

      Eli koko tukivartta ei tarvitse vaihtaa vaan voi vaihtaa pelkät puslat. Mikäli jollain muulla vastaavaa niin kannattaa tiedustella seuraavan huollon yhteydessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      240
      45231
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

      Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      123
      25986
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      324
      15673
    4. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      10823
    5. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      169
      10802
    6. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      122
      9707
    7. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9641
    8. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8478
    9. 242
      6824
    10. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      222
      6489
    Aihe