Piikkisilmien värimuodot

Ms.x

Montaako erilaista värimuotoa teillä on piikkisilmistä, millaisia erilaisia on suomessa kaupan ? Ollaan tytön kanssa todella ihastuneita niihin.

Meillä on kolmea sorttia: tumma ruskehtava, oranssimustaraidallinen ja vaaleanpunamustaraidallinen. Tosin en ole niin tietoinen, voiko vaaleanpunamustasta(nuo kun ovat pienempiä nuorukaisia ) tulla isona oranssimusta, vai ovatko nuo omat lajinsa. Tietääkö joku vielä noille ihan tieteelliset nimet pangio kuhlii lajeille ?

Entäs, miten varmuudella tunnistaa sukupuolet ? Onko helppo?

Kiitos etukäteen jo kaikille.

12

552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ms.x

      Piti vielä tähän oikasta, että nuo isommat kaksi ovatkin oranssiruskeita, ei oranssimustía.

    • fish KING

      Mutta muistelisin niiden olevan vain sitä yhtä lajia Actinopterygii mutta raidoitus vaihtoehtoja on tuhansia ja poiksilla ja nuorilla yksilöillä värit on selkeämpiä kuin muilla, mulla uiskentelee tuossa rescue altaassa uksi sinisen kirjava pinkillä pohjalla ja sitten yksi täysin ruskea sekä tuo tavallisimman näköinen keltaruskea. Kannattaa vaan kierrellä mahdollisimman monia liikkeitä ja haeskella eri näköisiä, ota kamera puhelimella piikkisilmistä kuvia ja vertaa niitä kaupassa oleviin niin saat mahdollisimman montaa erilaista variaatiota. Mäkin oon niihin vähän innostunut kun tuntuvat olevan erittäin uteliasta sakkia. Tulevat imeskelemään sormien välissä pitelemääni surviais tuppoa ihan pinnasta kunhan oon ensi saanut noi lehtiset ka sateenkaaret ruokittua kylläisiksi, aikaa siinä menee tunnin verran mutta palkinto on loistava! On tuolla näköjään neljäskin, ikään kuin tiikeri raidallinen.

      • Ms.x

        "Sininen" on varmaan aika harvinainen löytö ? En oo minä ainakaan törmännyt, mutta kirjassa näin piirroskuvan. Paljonko noita vois porukkaan laittaa. Mä nyt pidättäydyin näissä lajeissa, en haluu enempää lajeja: ´3 kääpiörihmaa, 1 partis, 11 kardinaalitetraa ja 7 piikkisilmää. 200 litraa oli siis. Paljonks vois piikkareita tuolloin vielä ottaa. Ei nyt ole aikomusta, mutta jos vaikka tuommoisen sinertävään törmäisi jossakin tai muuhun erilaiseen. ?

        Meillä kanssa piikkarit kuuluu kaikkein rohkeimpaan sakkiin, ei nyt vielä kädestä oo sentään tullut syömään (wau), mutta muutoin kyllä yleensä ovat ihan etualalla hiekka-alueella. Tuntuu ettei ikinä nukkuisikaan. Päivällä kyllä ovat hyvinkin touhukkaita. Kiva kun ne eroittaa toisistaan. Tai kolme pienistä on vielä vähän liika samannäköisiä. Ois kiva tietää niiden sukupuolet, sekä partiksen myös.

        Kiitos, katoin linkin. Se aukenikin jollekin muulle kuin piikkisillmän kohalle mutta löysin kyllä sieltä.


      • fish KING
        Ms.x kirjoitti:

        "Sininen" on varmaan aika harvinainen löytö ? En oo minä ainakaan törmännyt, mutta kirjassa näin piirroskuvan. Paljonko noita vois porukkaan laittaa. Mä nyt pidättäydyin näissä lajeissa, en haluu enempää lajeja: ´3 kääpiörihmaa, 1 partis, 11 kardinaalitetraa ja 7 piikkisilmää. 200 litraa oli siis. Paljonks vois piikkareita tuolloin vielä ottaa. Ei nyt ole aikomusta, mutta jos vaikka tuommoisen sinertävään törmäisi jossakin tai muuhun erilaiseen. ?

        Meillä kanssa piikkarit kuuluu kaikkein rohkeimpaan sakkiin, ei nyt vielä kädestä oo sentään tullut syömään (wau), mutta muutoin kyllä yleensä ovat ihan etualalla hiekka-alueella. Tuntuu ettei ikinä nukkuisikaan. Päivällä kyllä ovat hyvinkin touhukkaita. Kiva kun ne eroittaa toisistaan. Tai kolme pienistä on vielä vähän liika samannäköisiä. Ois kiva tietää niiden sukupuolet, sekä partiksen myös.

        Kiitos, katoin linkin. Se aukenikin jollekin muulle kuin piikkisillmän kohalle mutta löysin kyllä sieltä.

        Muutama piikkis vielä, 4-5.

        Huomastiko siitä linkin kautta yhden toisen lajise harmaa raitaisen lajin...?

        Opeta kalojasi. Istu ensin akvarion edessä että tottuvat hahmoon.
        Tarjoa ruokaa pitämällä sitä sormiesi välissä koko ajan. Jos ei heti uskalleta, päästä pieniä paloja sormistasi irti ja katso kuinka lähelle ne uskaltavat uida. Seuraavana päivänä taas tulevat lähemmäksi. Tottuvat taatusti teihin...


      • Ms.x
        fish KING kirjoitti:

        Muutama piikkis vielä, 4-5.

        Huomastiko siitä linkin kautta yhden toisen lajise harmaa raitaisen lajin...?

        Opeta kalojasi. Istu ensin akvarion edessä että tottuvat hahmoon.
        Tarjoa ruokaa pitämällä sitä sormiesi välissä koko ajan. Jos ei heti uskalleta, päästä pieniä paloja sormistasi irti ja katso kuinka lähelle ne uskaltavat uida. Seuraavana päivänä taas tulevat lähemmäksi. Tottuvat taatusti teihin...

        Siellä olikin yks erikoisen näkönen se harmaa.

        Joo, ollaan juteltu kovasti kaloille, leperrelty ja toruttu :). Hyvin ne näkevät sieltä meidät kun Eetukin yritti mua ajaa pois, kun tarkastelin kuplapesää. On nyt vähän ressi jo siittä, että koska vaihdan veden, imuroin pohjan, se tarttis pian tehä, mut en uskalla pullia vaihtaa kerralla. Tulee niin suuri muutos kun tuo sama ollut niin kauan. Sitten otan tavaksi vaihtaa viikottain 20-30% luulen.

        Meillä nimittäin levää tullut vähän jokapaikkaan, kasveissa lasissa. Ei partsi pieni ehdi syödä sitä niin kauheita määriä. Varmasti olen ruokkinut liikaa, takuulla. On vaikea olla antamatta makupalojakaan.. Mulla on jo ainakin 10 erilaista purkkia ja pakastimeen varmaan tarttis jotain kans hommata.

        Aattele, tyttökin eilen nousi vielä huolissaan sängystä takas ylös, paineli olkkariin, sanoi: Mä unohdin sanoa piikkisilmille hyvää yötä. :)


      • mS.X
        Ms.x kirjoitti:

        Siellä olikin yks erikoisen näkönen se harmaa.

        Joo, ollaan juteltu kovasti kaloille, leperrelty ja toruttu :). Hyvin ne näkevät sieltä meidät kun Eetukin yritti mua ajaa pois, kun tarkastelin kuplapesää. On nyt vähän ressi jo siittä, että koska vaihdan veden, imuroin pohjan, se tarttis pian tehä, mut en uskalla pullia vaihtaa kerralla. Tulee niin suuri muutos kun tuo sama ollut niin kauan. Sitten otan tavaksi vaihtaa viikottain 20-30% luulen.

        Meillä nimittäin levää tullut vähän jokapaikkaan, kasveissa lasissa. Ei partsi pieni ehdi syödä sitä niin kauheita määriä. Varmasti olen ruokkinut liikaa, takuulla. On vaikea olla antamatta makupalojakaan.. Mulla on jo ainakin 10 erilaista purkkia ja pakastimeen varmaan tarttis jotain kans hommata.

        Aattele, tyttökin eilen nousi vielä huolissaan sängystä takas ylös, paineli olkkariin, sanoi: Mä unohdin sanoa piikkisilmille hyvää yötä. :)

        Siis tuolla kirjotin äsken "en uskalla pullia vaihtaa..." siis kyse oli ihan vedestä, en jaksa PALJOA vaihtaa. Kymmensormijärjestelmä ei ole ihan hallussa mulla. Hyvää opiskelua.


      • fish KING
        Ms.x kirjoitti:

        Siellä olikin yks erikoisen näkönen se harmaa.

        Joo, ollaan juteltu kovasti kaloille, leperrelty ja toruttu :). Hyvin ne näkevät sieltä meidät kun Eetukin yritti mua ajaa pois, kun tarkastelin kuplapesää. On nyt vähän ressi jo siittä, että koska vaihdan veden, imuroin pohjan, se tarttis pian tehä, mut en uskalla pullia vaihtaa kerralla. Tulee niin suuri muutos kun tuo sama ollut niin kauan. Sitten otan tavaksi vaihtaa viikottain 20-30% luulen.

        Meillä nimittäin levää tullut vähän jokapaikkaan, kasveissa lasissa. Ei partsi pieni ehdi syödä sitä niin kauheita määriä. Varmasti olen ruokkinut liikaa, takuulla. On vaikea olla antamatta makupalojakaan.. Mulla on jo ainakin 10 erilaista purkkia ja pakastimeen varmaan tarttis jotain kans hommata.

        Aattele, tyttökin eilen nousi vielä huolissaan sängystä takas ylös, paineli olkkariin, sanoi: Mä unohdin sanoa piikkisilmille hyvää yötä. :)

        Mittaa nitraatti ja nitriitti, jos NO3 korkeahko (30mg/l) vaihda vettä ja koita lapota pohjaa tarvittaessa (ei välttämätöntä joka kerta vedenvaihodon yhteydessä).

        Uusiin akvaarioihin tulee aina levää jos ja kun esim ruokinta, valaistus, bakteeri tasapaino yms. eivät ole vielä kunnossa/hanskassa.

        Ei syytä huoleen, hoitamalla ja kitkemällä siitä eroon pääsee. Mun silmääni partalevä kantojen ja kivien päällä on vain komistus ja yksityiskohta kokonaisuudessa.

        Olipas hyvät linkit nuo rihmiksen antamat.... hyvää yötä.


      • Ms.x
        fish KING kirjoitti:

        Mittaa nitraatti ja nitriitti, jos NO3 korkeahko (30mg/l) vaihda vettä ja koita lapota pohjaa tarvittaessa (ei välttämätöntä joka kerta vedenvaihodon yhteydessä).

        Uusiin akvaarioihin tulee aina levää jos ja kun esim ruokinta, valaistus, bakteeri tasapaino yms. eivät ole vielä kunnossa/hanskassa.

        Ei syytä huoleen, hoitamalla ja kitkemällä siitä eroon pääsee. Mun silmääni partalevä kantojen ja kivien päällä on vain komistus ja yksityiskohta kokonaisuudessa.

        Olipas hyvät linkit nuo rihmiksen antamat.... hyvää yötä.

        Nitraatti on nolla, niin eikös sitten nitriittikin oo nolla, en ole mitannut, mutta voinhan sen tarkistaa.. Kyllä testin pitäisi toimia. Joo tosi hyvä linkki, kiitos Rihma !

        Skrapasin seinät ja annan vähän levänöyhtän laskeutua, sitten lappoan pohjan. Kuplapesä vielä ainakin ehjä. Semmoinen pallopartalevä ois varmaan aika hauska, tytöstä ainakin. Ostin uuden lapon, kun halusin sellasen, jossa littana pää. On parempi, kun meillä on tuo hiekan ja soran jakajakin ja muita sellasia kohtia joissa kaponen alue.


    • Rihma
      • Ms.x

        Se punainen onkin jokin nuoliainen kai...... Oli niin saman näköinen naamataulu..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe