YO-kokeiden englanti

Lasu 2k-

Kirjoitin tästä Hesarin YO-kirjoituksia koskevalle keskustelupalstallekin.

Ensiksikin englannin ylioppilaskokeesta tietoa löytyy täältä: http://www2.hs.fi/extrat/kotimaa/yo06syksy/0210.html

Täällä on sitten se itse koe:
http://www2.hs.fi/extrat/kotimaa/yo06syksy/kysymykset/0210/englanti.pdf

Katsoinpa vain tuota enkun YO-koetta ja voin ihan suoraan todeta, että ei paljoa poikkea siitä, mitä meillä oli joskus vuonna 2003 eli kokeessa oli tuolloinkin aivan samalla tavalla harhaanjohtavia vaihtoehtoja. Luetunymmärtämisessä oli tosin jostain syystä aina vain kolme vaihtoehtoa kun taas meidän aikana oli peräti neljä. Ongelmana noissa monivalinnoissa on (ja on aina ollut) se, että melkein jokaiseen kysymykseen on kaksi lähes identtistä vastausta, joista kummatkin voisivat olla oikein, mutta toinen on juuri YO-lautakunnan mielestä "enemmän" oikein. Tähän mulla ja monella kaverilla meni hermot aikanaan.

Päätin käydä näyttämässä tuota enkun luetunymmärtämistehtävää mun samassa solussa asuvalle Etelä-Afrikasta kotoisin olevalle ystävälle ja niin kuin arvelinkin, niin eihän se osannut ollenkaan mua paremmin antaa oikeita vastauksia tuohon ekaan luetunymmärtämiskohtaan. Tehtävät 2.1 ja 2.2 oli sille huomattavasti helpompia. Kuitenkin vaikka kyseessä on jo osaltaan akateemisen koulutuksen saanut englantia (ja afrikaansia) äidinkielenään puhuva eteläafrikkalainen, niin eipä se ois välttämättä saanu luetunymmärtämisen (ja kuuntelun) vuoksi yhtään parempia pisteitä kuin vaikkapa minä..

Yksi syy siihen, miksi noita harhaanjohtavia monivalintoja laitettiin YO-kokeisiin on se, että ylioppilaskokelaiden määrä on lisääntynyt merkittävästi koko ajan ja jos kokeet olisivat samanlaiset kuin joskus 60-, 70- ja 80-luvuilla (ainakin ekat kasarit), niin niiden tarkastamiseen menisi (nykyisen YO-kokelaiden paljouden takia) mielettömästi aikaa (ja resursseja). Nykyinen harhaanjohtava monivalinta ei ehkä mittaa oikeata englannin kielen taitoa niin tehokkaasti kuin nuo vanhat kokeet, mutta YO-lautakunta saattoi olla pakkopäätöksen edessä kokelaiden kasvavan määrän takia. Vai voisikohan sittenkin sanoa, että kokeiden monivalintaistumisen pääsyynä oli YO-lautakunnan egoisiset päätökset? Onhan se nimittäin huomattavasti vaivattomampaa tarkastaa monivalintoja tunkemalla koepaperit tarkastuskoneeseen tai katsoa oikeat vastaukset sapluunan avulla.

Mitäs mieltä itse olette asiasta?

3

931

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on käynyt niin

että monivalintoja on nykyisin vähemmän kuin 90-luvulla, tai oikeastaan pitäisi kai sanoa, että kokeisiin on tullut takaisin sellaisia osioita, joita ei toteuteta monivalintoina. Joitakin vuosia sitten oli ainoastaan monivalintaa ja kirjoitelma, nyt on sentään avoimia, on joskus käännöstä, on täydennystehtävää, on tiivistelmää.

Eli kun samaan aikaan kokelaiden määrä on kasvanut, niin ei lautakunta ainakaan laiskuutta tässä osoita, vaan juuri päinvastoin.

Mutta monivalintojen heikkous johtuu kokeen laatijoista - on olemassa esimerkkejä hyvistä kokeista, syksy 2002 oli hyvä ja selkeä koe, samoin 90-luvun lopun kokeet olivat selkeitä. Tuolloin tietysti sitten esimerkiksi laudaturin raja huiteli pitkälti yli 280 pisteen (282-284), mutta haitanneeko tuo mitään, kun mitään ylimääräisiä eksytyksiä ei kuitenkaan harrastettu.

• Unohdinkin tuon

Ton jutun unohdinkin jo ihan täysin. Kyllähän sitä meilläkin muistaakseni 2003 puhuttiin siitä, että jotakin retroilua olis luvassa eli vanhoja "kirjoita puuttuva sana etcetera" -tyylisiä tehtäviä oli muutama, kun taas pari vuotta sitten tais olla niin, että oikeastaan kaikki tehtävät olivat monivalintoja kirjoitelmaa lukuun ottamatta. Jos nyt muistan aivan oikein, niin 2003 kuitenkin suurin osa tehtävistä (tai nyt ainakin tuo merkittävin luetunymmärtämistehtävä) oli kyl niitä 90-luvulla käyttöön otetun tyyppisiä monivalintoja sumutuksineen.

• yo...

Nuo kokeet eivät nykyään ensinnäkään mittaa mitään kielitaitoa. Oikeastaan joka tehtävän alkuun voisi liittää ohjeen: HUOM. KYSYMYKSESSÄ SINUN EI TULE VASTATA SIIHEN, MINKÄ PERIAATTEESSA VOISI OLLA IHAN OIKEA VASTAUS, VAAN SIIHEN, MITÄ YTL ON KUSSAKIN KOHDASSA YRITTÄNYT HAKEA.

Tuotahan hommaa on perusteltu muka sillä, että taso nousee. Tasoa arvellaan ilmeisesti mittaavan myös sen, että hyvällä/huonolla tuurilla on paljon osuutta lopputulokseen. Monivalintasysteemi on aikansa elänyt, ja luultavasti olemassa vain sen takia, että optisella lukijalla on helppo tarkistaa tuhatmäärin lomakkeita, eikä korjaajia tällöin tarvita paljon ollenkaan.

YTL:n uskottavuus keikkuu muutenkin. Itse viimevuonna vihastuin juuri kielten kokeen systeemiin. Nykyään ajattelen YTL:ää huumorin pilke silmäkulmassa. Pääasia on, että olen yliopistossa, eikä M:n tasoisesti mennyt englannin koe pilannut mahdollisuuksiani. Viimevuotuinen kemian kokeen sössiminen oli kardinaalimunaus. Muutaman vuoden päästä naurat koko systeemille, lupaan sen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe