tarvitsen apua

riehujan äiti

tarvitsisin apua siihen, kuinka saada erittäin vilkas mutta pohjimmiltaan ujo poika rohkeammaksi muiden lasten kohtaamisissa. Usein tulee paltsua kotiin, että on heittänyt hiekkaa tai tölvässyt toista. Reippaan(muissa tilanteissa on reipas, hiekan heitolla en sitä tarkoita!!) ulkokuoren sisällä on kuitenkin pieni epäonnistumisen pelkääjä. Miten tukisin? Nelivuotiaalle kun ei oikein auta sanoa että "ole nätisti koko päivä" niin että sen muistaisi.

3

638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käytännön vinkki

Olet oikeassa, että ei lapselle noin ympäripyöreä käsky sano mitään. Auttaisiko kysellä häneltä, milloin eli millaisissa tilanteissa hän heittää hiekkaa tms. Esimerkiksi näin, että jos Eero tulee ja ottaa sinulta lapion, niin SANO Eerolle, että hän ei saa ottaa, lapio on minun. Tai sano aikuiselle. Tai jos joku tuntuu kiusaavan poikaa, niin sano, että menee leikkimään toisten kanssa.

Ujo poika saa kavereita kun antaa hänelle neuvoja miten olla itse kaveri. Ei nelivuotiaan kyllä tarvitse mielestäni olla mikään supersosiaalinen. Hän voi tarvita aikaa pohtia omia kokemuksiaan ihan rauhassa, kyllä ne kaverisuhteet sieltä löytyvät.Jotkut tarvitsevat pitkän aikaa, jolloin tarkkailevat ensin muiden leikkejä ja sitten kun
      tuntevat olevansa valmiita, menevät mukaan. Tarkkailuvaihe voi muuten kestää jopa kuukausia, niin että ihan kaikista lapsista ei ole sopeutumaan vaihtuviin hoitopaikkoihin tms, kovin nopeasti.

Anna lapselle vinkkejä, minkälaisia lauseita hän voisi käyttää: pelataanko jalkapalloa? mikä sinun nimi on? ei keinuta,leikitään autoilla.

• kahden mude

Aina kun oli joku kinkkinen tilanne tai sain siitä tiedon, puhuttiin lapsen kanssa tilanteesta. Lavastettiin tilanne uudestaan ja mietittiin, että miten toisella tavalla olisi voinut toimia. Koetin näin iskostaa lapsen päähän toisenlaisen toimintamallin.

Olin tavallaan lapselle terapeutti. Eihän se tilanne mikään kiva ollut kun lopulta tuntui, että olen vaan pelkkä terapeutti, mutta kun sitä terapeuttista apua ei ollut saatavana, piti sitten "leikkiä" itse.

• harjoteltu..
        kahden mude kirjoitti:

Aina kun oli joku kinkkinen tilanne tai sain siitä tiedon, puhuttiin lapsen kanssa tilanteesta. Lavastettiin tilanne uudestaan ja mietittiin, että miten toisella tavalla olisi voinut toimia. Koetin näin iskostaa lapsen päähän toisenlaisen toimintamallin.

Olin tavallaan lapselle terapeutti. Eihän se tilanne mikään kiva ollut kun lopulta tuntui, että olen vaan pelkkä terapeutti, mutta kun sitä terapeuttista apua ei ollut saatavana, piti sitten "leikkiä" itse.

mekin ollaan noita tilanteita harjoteltu, mutta aina tuntuu keksivän jotain muuta pahaa. Juuri kun on yhen asian tajunnut ni tulee toinen perään. Joka h..n sian pitäs erikseen kertoa. Ei tajua kun sanoo, että toiseen ei kosketa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      137
      5798
    2. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      396
      2589
    3. Kerro kaivattusi etunimi

Miehille..
      Ikävä
      134
      2517
    4. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      10
      2090
    5. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      12
      1423
    6. Kerro kaivattusi etunimi

Naisille
      Ikävä
      62
      1138
    7. Kun ei numeroa

niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍
      Ikävä
      10
      1052
    8. Mikä musta tekee

Oikein haluttavan sun silmissä? Mä en ymmärrä. Parasta aika mennyt ko ohi 😃
      Ikävä
      51
      922
    9. Temusta tilaamiseen tulee muutos

Alle 150 euron tullivapaus poistuu. Vihdoinkin kankea EU saa jotakin aikaiseksi. https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/
      Maailman menoa
      101
      835
    10. Millainen on

Ihanne kumppani
      Ikävä
      76
      835
    Aihe