Koska Suomessa rakentaminen on pääosin pelkästään rahastamista ja urakoijat suojelevat bisnestään kuin mafiat: ajattelin että asentaisin tuon ILP:n itse.
Haluaisinkin siis ammattimiehiltä raivokasta taistelua bisneksensä puolesta sekä hyviä käytännönläheisiä vinkkejä niiltä, jotka ovat ILP:n itse asentaneet ja onnistuneet siinä.
Muuallapäin maailmaahan pumput myydään paljon valmiimpana pakettina, eikä "Air Conditioner -laitteisiin" sisälly niin paljon oheisrahastusta kuin politrukkilaisessa vasemmistosuomessa.
Ilmalämpöpumpun asentaminen
36
4768
Vastaukset
- ouiuoui
Eikö riittäisi että liitinputket ovat huolellisesti kiinnitetty sekä piripintaan täynnä luontoystävällistä, tässä mallissa valmistajan mukaisesti R410A -kylmäainetta?
- pakko pumpata
tyhjäksi vaikka vanhalla jääkaapin kompuralla kuten näppärä tee se itse mies sen tekee. Ruotsissa myyvät pumpun laitteen mukana.
- ouoiuoiu
pakko pumpata kirjoitti:
tyhjäksi vaikka vanhalla jääkaapin kompuralla kuten näppärä tee se itse mies sen tekee. Ruotsissa myyvät pumpun laitteen mukana.
Kiitos asiallisesta vastauksesta, mutta ihmettelenpä että mitä sieltä pitää oikein tyhjiöidä kun ei siellä ole kuin kylmäainetta?
- kieppitavarasta
ouoiuoiu kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta, mutta ihmettelenpä että mitä sieltä pitää oikein tyhjiöidä kun ei siellä ole kuin kylmäainetta?
niin ainakin ne on ilmaa täynnä.
- stoiu
Mistä saa R410A kylmäainetta ja mitä maksaa?
Joo, joo... on kylmää, tiedetään jo. Onhan bensakin helposti syttyvää ja sähkökin vaarallista... väärin käytettynä.
Mutta mistä ja mihin hintaan? - myy kukaan
stoiu kirjoitti:
Joo, joo... on kylmää, tiedetään jo. Onhan bensakin helposti syttyvää ja sähkökin vaarallista... väärin käytettynä.
Mutta mistä ja mihin hintaan?kun ei ole lupia.
- oiuoiuoi
myy kukaan kirjoitti:
kun ei ole lupia.
Perseestä tämä totalitäärinen sosialismi.
Ethän sinäkään maksa siitä että kytket stereot hyllyyn.
Luvat on vasemmistoperseestä. - hemmetin amatöörit
ouoiuoiu kirjoitti:
Voi herranjestas sentään, jätä noilla tiedoilla homma vaan suosiolla ammattilaisille! Ei ole kuin kylmäainetta, hahhahhaaaaa....
- kahvin keittäminen....
hemmetin amatöörit kirjoitti:
Voi herranjestas sentään, jätä noilla tiedoilla homma vaan suosiolla ammattilaisille! Ei ole kuin kylmäainetta, hahhahhaaaaa....
ILP:n asennus on helpompaa kuin hyvän kahvin keittäminen. Olen todellakin sitä mieltä.
stoiu kirjoitti:
Mutta mistä ja mihin hintaan?..mistä sitä saa ja mihin hintaan et todellakaan sitä tarvitse!
- buf
stoiu kirjoitti:
Mutta mistä ja mihin hintaan?Mikset osta sellasta?
- Mattson....
Kupariliitinputkea ja liittimet saa K-raudasta.
- Luvat on
Ilmalämpöpumpun asennus vaati kylmäluvan,maahantuojat ei anna takuuta jos ei ole asennuspöytäkirja täytetty ja palautettu,pöytäkirjaan tulee asentajan nimi.Kylmäainelupa on henkilökohtainen.
- oiuoiu
Luvat on kirjoitti:
Ilmalämpöpumpun asennus vaati kylmäluvan,maahantuojat ei anna takuuta jos ei ole asennuspöytäkirja täytetty ja palautettu,pöytäkirjaan tulee asentajan nimi.Kylmäainelupa on henkilökohtainen.
Kyllä noi laitteet takuuajan kestää... mutta suurin osa hyytyy heti takuuajan päätyttyä.
Kaskun ei jugurttilupaa tai kahvikorttia. - Drummer
oiuoiu kirjoitti:
Kyllä noi laitteet takuuajan kestää... mutta suurin osa hyytyy heti takuuajan päätyttyä.
Kaskun ei jugurttilupaa tai kahvikorttia.Itse asiassa käyttäjäkokemusten mukaan vika ilmenee yleensä 1 vuoden kuluessa jos ilmenee. Kompuroillahan on yleensä 5 vuoden takuu. Takuu ei ole voimassa ellei kylmätöiden tekijällä ole asiaankuuluvaa lupaa. Toisaalta jos ostaa jonkin halpismallin (esim. Luxus 299€), niin väliäkö tuolla jos rikki menee...eipä tuo paljon maksa, ja saattaa parhaimmillaan tienata itsensä vuodessa takaisin. Kalliimpaa pumppua en itse kylmäaineiden puolesta asentelisi.
- oiuouio
Drummer kirjoitti:
Itse asiassa käyttäjäkokemusten mukaan vika ilmenee yleensä 1 vuoden kuluessa jos ilmenee. Kompuroillahan on yleensä 5 vuoden takuu. Takuu ei ole voimassa ellei kylmätöiden tekijällä ole asiaankuuluvaa lupaa. Toisaalta jos ostaa jonkin halpismallin (esim. Luxus 299€), niin väliäkö tuolla jos rikki menee...eipä tuo paljon maksa, ja saattaa parhaimmillaan tienata itsensä vuodessa takaisin. Kalliimpaa pumppua en itse kylmäaineiden puolesta asentelisi.
Ostin uuden hellan: se kesti tasan takuuajan eikä yhtään enempää.
Se on teollisuuden ja bisnesmaailman myyntistrategiaa.
Sitten taas asikas on kaupan hyllyllä ostamassa... ja myyjä valehtelee sen minkä kerkiää... sehän on osa heidän ammattiaan. - Drummer
oiuouio kirjoitti:
Ostin uuden hellan: se kesti tasan takuuajan eikä yhtään enempää.
Se on teollisuuden ja bisnesmaailman myyntistrategiaa.
Sitten taas asikas on kaupan hyllyllä ostamassa... ja myyjä valehtelee sen minkä kerkiää... sehän on osa heidän ammattiaan.Onhan se noinkin. Siksi mulla on omalle pumpulleni takuu 5 vuotta sekä asennukselle että laitteistolle. Hankin sen mukavuussyistä, en niinkään säästösyistä, vaikka ei haittaa vaikka säästöäkin tulisi. Autotalliin ajattelin puolestaan asentaa halppiksen ja asentaa sen itse, sitten joskus.
- siukkila
Drummer kirjoitti:
Onhan se noinkin. Siksi mulla on omalle pumpulleni takuu 5 vuotta sekä asennukselle että laitteistolle. Hankin sen mukavuussyistä, en niinkään säästösyistä, vaikka ei haittaa vaikka säästöäkin tulisi. Autotalliin ajattelin puolestaan asentaa halppiksen ja asentaa sen itse, sitten joskus.
Monesti halpis on todella hyvä.
Esimerkiksi ostin 10 eurolla kulmahiomakoneen... joskus 2000-luvun taitteessa.
Ja paljon olen smirglannut eikä koneeseen ole edes hiiliä tarvinnut vaihtaa... paljon laikkoja on jo keritty vaihtaa.
Hyvä laite!
Keskisen LUXUS-ILP on kuulemma ihan kohtalaisen hyvä.
Brändistä ei kannata maksaa. siukkila kirjoitti:
Monesti halpis on todella hyvä.
Esimerkiksi ostin 10 eurolla kulmahiomakoneen... joskus 2000-luvun taitteessa.
Ja paljon olen smirglannut eikä koneeseen ole edes hiiliä tarvinnut vaihtaa... paljon laikkoja on jo keritty vaihtaa.
Hyvä laite!
Keskisen LUXUS-ILP on kuulemma ihan kohtalaisen hyvä.
Brändistä ei kannata maksaa....ei halpis välttämättä ole huono, minulla on jokunen Gern-merkkinen laite kotosalla ja jotkut ovat toimineet ihan mallikkaasti,
Oikeestaan tämä asia tuli eilen mieleen kun ajattelin ihmisten outoja valintoja laitteita hankittaessa, minä säilytän noista hankkimistani halpis porakoneista ja muistakin halpislaitteista kuitin että on sitten takuu jos kone sippaa, nyt kun puhutaan muutaman sadan euron hankinnoista niin sittenkö sillä takuulla ei olekaan merkitystä? Outoa?
Paikallinen "halpaliike" myy jotain "luxus sonic" etc. laitetta ja hintaa tuolla on 900euroa, kovin lähelle hinta menee "Brändilaitteiden" tasoa,- paikkaansa
Luvat on kirjoitti:
......"Kylmäainelupa on henkilökohtainen.".....
Tuo ei pidä paikkaansa. Riittää, kun jollakin on firmassa lupa. Hän on se vastaava. Ne asentajat voivat olla täysin lukutaidottomia pellejä.
- ouoiuouio
Miksei maximoisi tuota kylmän ja lämpimän käyttöä sekä talteenottoa.
Esimerkiksi tuo ulkoyksikkö tuottaisi kellarin kylmiössä tarvittavaa kylmää/lisäjäähdytystä: toimisi jo jääkaappiakin paremmin...
Tai sitten asentaisi ulkoyksikön poistoilman lähelle joten pakkasillakin saisi paremman lämmön talteenoton.- oiuoiuoi
Ullakolla hyvä olla... siellähän se olisi sateelta ja säältä suojassa... ja nappaisi lämpimän 20 asteisen poistoilman takaisin tehokäyttöön... raitista sekaan tietysti.
oiuoiuoi kirjoitti:
Ullakolla hyvä olla... siellähän se olisi sateelta ja säältä suojassa... ja nappaisi lämpimän 20 asteisen poistoilman takaisin tehokäyttöön... raitista sekaan tietysti.
...ja ullakon yläpuolella on tietysti se asuinkerros eiks jeh?
Koita nyt lukea jotkut ILP:n asennusohjeet ennenkuin alat keksimään uutta ruutia ;)
- Jussi39xx
ktshan tätä:
http://www.kylmakone.fi/Heatpump/index.htm Mistä nämä jutut sikiää? Rakentaminen ei ole rahastusta, saathan vastineeksi hyvin tehdystä työstä ihan jotain konkreettistakin etkä vain tyhjän lompakon!
Urakoitsijat eivät ainakaan lämpöpumppujen kohdalla suojele bisneksiään, eiköhän kasvihuonekaasujen käsittelyn luvanvaraisuus lähde hiukan korkeammalta taholta.
Otetaan pieni esimerkki jossa Risto Reipas asentaa pumpun itse, halpis vielä menee, varsinkin pikaliitinmallit, sitten tuleekin toppi!
Tuohon halpikseen et sitten saa takuuta ja mahdolliset muut harmit kuten vaikkapa asuntoa myydessäsi jos turhan utelias ostaja on asiasta kiinnostunut, väärinasennettuna myös saattaa talon rakenteisiin aiheutuneet harmit nousta puheenaiheeksi tuossa yhteydessä.
Sitten nuo "ei pikaliitinmallit" näiden kohdalla tulee oikeiden työkalujen hankkiminen tai lainaaminen, sekä se mistäpä hommata kupariputket, joku heitti että K-Raudasta, mutta minä en tiedä mistä K-Raudasta, _oikeaa_, kylmälaitteille sopivaa kupariputkea saa hommattua metritavarana? Ehkä saa, minä vain en tiedä, tukusta saa, mutta 20metrin kiepeissä ja hinta on hiukan "suolainen"
Ajatellaanpa sitten vaikka että olet onnistunut saamaan asennustyökalut lainaksi mutta kädetät liitokset ja ne päättääkin hiukan vuotaa, sinulla on tasan yksi mahdollisuus, löytää joku joka pistää uudet kylmäaineet härveliisi..eli käytännössä liitokset auki ja tarkatus ja mahdollisesti uusien kartioliitosten teko..tyhjiöinti ja uudet aineet koneeseen,uskon että tuo leikki maksaa saman kuin se että ammattimies olisi sen koneen asentanut heti alkuunsa..
Ja mikä ilahduttavinta, vaikka sinulla sitten olisikin kone pyörimässä uusien kylmäaineiden avulla niin takuuta sinulla ei ole siinä ILP:ssa kuitenkaan, en usko että on niin typerää ILP-asentajaa joka sinulle asennuksesta tuossa tilanteessa enää kirjoittaisi asennustodistuksen
Mitä lopulliseen kustannukseen tulee niin kun hiukan käyttää laskinta ja ottaa kotitalousvähennyksen huomioon niin huomaa että ammattilaisen asentama suht`laadukas laite on paras investointi..- oiuoio
Tässä juuri tyypillinen "ammattimies" jonka maailma pyörii pelkästään tuon kupariputken ympärillä.
Herätys! Tuolla asennusrahalla saa lapsille kahdeksi kuukaudeksi ruokaa!
Hyvän työn lisät ovat jo aivan liian suuria ja kun sen lisäksi valtio rahastaa niin sähköllä kuin muillakkin "vippaskonsteilla" ei jää muuta vaihtoehtoa kuin asentaa ILP itse. - justiinsa
oiuoio kirjoitti:
Tässä juuri tyypillinen "ammattimies" jonka maailma pyörii pelkästään tuon kupariputken ympärillä.
Hyvän työn lisät ovat jo aivan liian suuria ja kun sen lisäksi valtio rahastaa niin sähköllä kuin muillakkin "vippaskonsteilla" ei jää muuta vaihtoehtoa kuin asentaa ILP itse.JA MAAILMA PELASTUU.
oiuoio kirjoitti:
Hyvän työn lisät ovat jo aivan liian suuria ja kun sen lisäksi valtio rahastaa niin sähköllä kuin muillakkin "vippaskonsteilla" ei jää muuta vaihtoehtoa kuin asentaa ILP itse....maailmani pyörii ihan muualla ja tekee melko laajaa ympyrää..
Kupariputkesta sen verran että K-Raudan kupariputki on vesijohdon paineisin sopivaa, paineet ILP:ssa ovat kuitenkin moninkertaiset
Asennus ei todellakaan loppupelissä ole kovinkaan suuri kustannus, riippuen tietysti siitä mikä on paikkakunnan tilanne..
Nyt sinun pitää ajatellan asiaa siltä kantilta että jos asennat itse niin takuuta ei ole, ja sillä mitä asennus tulee sinulle kokonaisuudessaan kustantamaan eli reilut 200 euroa niin sillä saat takuun jopa 5 vuodeksi, kyllä minusta valinnan pitäisi olla ihan selvä kuka sen sinne seinälle asentaa!
- fakta faktum rektum
www.citcop.se:stä Argo 35 pumppu, maksaa 600 euroa. Suomessa asennettunna 1600 euroa.
Asennat itse...tyhjiöinti vakuumipumpulla ko. paikasta - jos ei onnistu iahn putkeen niin so what?
Pumppu jos toimii pari vuotta niin se riittää, koska hinta on kotitalousveronkierron jälkeenkin noin puolet Suomen hinnoista.
Naurettavaa nyyhkimistä, asentaminen oli mielestäni helpompaa kuin saada tuosta digipoksista kanavat näkyviin.
"Perkele se mitään rakettitiedettä ole" (ja kylmäaineethan noissa on jo sisällä. Vain tyhjiöinti pitää tehdä.
Tom the man- oiuoiuoiu
Thnx... asiaa ja asennetta!
..että tuolla asenteella ei säästöä tule yhtään,parissa vuodessa olet saanut ehkä säästetyksi lämmityskuluissa tuon laitteen hinnan ja sitten se poksahtaa joten missäs se sinun koko ILP:n hankinnan järkevyys on?
- jo sen kertoo
miksi luontoa pitääkin asetuksin ja säännöksin suojella kaikilta oikeistokapitalistien raakuuksilta.
Jos olet noin pisnesman niin hae asennusohjeet kaupasta tai opettele itse, taitaa vaan olla ettet itse oikeasti ole koskaan mitään tehnyt vaan käyttänyt toisten osaamista hyväksesi joten pitäydy samalla linjalla.- Mies Kadulla
Uskomatonta puppua kadunmieheltä:
"eiköhän kasvihuonekaasujen käsittelyn luvanvaraisuus lähde hiukan korkeammalta taholta"
Tuo on aivan totta mutta sillä ei ole mitään tekemistä ILP:n asennuksen kanssa. Samoin nuo tarinasi sähköasennuksista olivat jostain 80- tai 90-luvulta kun täällä ihan itsenäisesti päätettiin noista asioista ilman EU:n ohjausta. Ihan oikeasti kadunmies: Nykysuomessa saa onneksi esimerkiksi ostaa saksalaista paistia 6 erkkiä kilo tai halutessaan kotimaista 15 erkkiä kilolta. Enään edes kotimainen porkkana ole banaania korvaava tuote! Täällä saa nykyisin osatessaan kytkeä pistorasian kotiinsa tai laittaa ILP:n. Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että hommaan tulisi ruveta vain jos sen todella osaa ja tietää mnitä tekee.
Oletko huomannut, että usein teknisten tuotteiden maahantuojat poistavat koko teknisen huoltoporukkansa pihalle? Maahantuojat tekevät huolto- ja takuukorjaussopimuksia eri yritysten kanssa. Samalla tietty lukiten takuun johonkin tiettyy "sertifioituun" asennus-, huolto- tai korjaustoimenpiteeseen? On ilman muuta suuri etu jos nämä maahantuojien ei niin kannattavia hommia hoitavat reppurit sitten pitää kovaa ääntä tästä "sertifioidusta" osaamisestaan pelotellen epävarmoja ihmisiä ;-)
Tuota ylläpitämääsi linjaa voisi jatkaa:
Auton tankkaus: Vain vaarallisten nesteiden käsittelyyn sertifioitu henkilö
Pankkiautomaatilla asiointi: Minimi ABC-ATK-ajokortti
Oluen kaato lasiin: Mini ravintola-alan 2-v perustutkinto.
Kompostin kääntö: Agronomi
Talvirenkaiden vaihto: Ei en edes uskalla veikata. Liikenneturvallisuus!!! Mies Kadulla kirjoitti:
Uskomatonta puppua kadunmieheltä:
"eiköhän kasvihuonekaasujen käsittelyn luvanvaraisuus lähde hiukan korkeammalta taholta"
Tuo on aivan totta mutta sillä ei ole mitään tekemistä ILP:n asennuksen kanssa. Samoin nuo tarinasi sähköasennuksista olivat jostain 80- tai 90-luvulta kun täällä ihan itsenäisesti päätettiin noista asioista ilman EU:n ohjausta. Ihan oikeasti kadunmies: Nykysuomessa saa onneksi esimerkiksi ostaa saksalaista paistia 6 erkkiä kilo tai halutessaan kotimaista 15 erkkiä kilolta. Enään edes kotimainen porkkana ole banaania korvaava tuote! Täällä saa nykyisin osatessaan kytkeä pistorasian kotiinsa tai laittaa ILP:n. Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että hommaan tulisi ruveta vain jos sen todella osaa ja tietää mnitä tekee.
Oletko huomannut, että usein teknisten tuotteiden maahantuojat poistavat koko teknisen huoltoporukkansa pihalle? Maahantuojat tekevät huolto- ja takuukorjaussopimuksia eri yritysten kanssa. Samalla tietty lukiten takuun johonkin tiettyy "sertifioituun" asennus-, huolto- tai korjaustoimenpiteeseen? On ilman muuta suuri etu jos nämä maahantuojien ei niin kannattavia hommia hoitavat reppurit sitten pitää kovaa ääntä tästä "sertifioidusta" osaamisestaan pelotellen epävarmoja ihmisiä ;-)
Tuota ylläpitämääsi linjaa voisi jatkaa:
Auton tankkaus: Vain vaarallisten nesteiden käsittelyyn sertifioitu henkilö
Pankkiautomaatilla asiointi: Minimi ABC-ATK-ajokortti
Oluen kaato lasiin: Mini ravintola-alan 2-v perustutkinto.
Kompostin kääntö: Agronomi
Talvirenkaiden vaihto: Ei en edes uskalla veikata. Liikenneturvallisuus!!!...ja vain sinä tiedät kuinka asiat oikeasti ovat..vai tiedätkö?
--------------------------------------------------
Tavallinen sähkönkäyttäjä voi tehdä ainoastaan eräitä vähäisiä töitä, jos varmasti osaa tehdä ne oikein ja on riittävästi perehtynyt työhön liittyviin ohjeisiin ja sähköturvallisuuteen.
Tällaisia töitä ovat esimerkiksi
– asunnon sulakkeen vaihtaminen
– valaisimen liittäminen katossa olevaan "sokeripalaan"
– sähkölaitteen rikkoutuneen pistotulpan, johdon ja johdossa olevan välikytkimen vaihtaminen
– yksivaiheisen jatkojohdon valmistaminen ja korjaaminen
– pistorasian ja valaisinkytkimen kannen irrottaminen ja kiinnittäminen esim. tapetoinnin ajaksi
– enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin tai 120 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvat työt, esim. aurinkokennoasennukset.
Mitä tulee pistorasian asentamiseen niin siihen pitää olla vähintään S3 pätevyys, minua hiukan ihmetyttää että olet valmis väittelemään asioista joista sinulla ei ole vähäisimpiäkään perustietoja.. Oletkohan kenties hiukan tyhmä?
Sähköpätevyys 3
Sähköpätevyys 3 oikeuttaa toimimaan sähkötöiden johtajan tehtävissä enintään 1000 voltin vaihtojännitteiseen ja 1500 voltin tasajännitteiseen verkkoon liitettäväksi tarkoitettujen sähkölaitteiden ja niihin verrattavien sähkölaitteistojen korjaustöissä, lukuunottamatta hissitöitä. Myös yksittäisen syöttöjohdon asentaminen asennusrasialta tai keskukselta lähtien rinnastetaan näiden sähkölaitteiden ja -laitteistojen korjaustöihin.
Sitten ihan erikseen takuista, jos olisit itse maahantuoja niin myöntäisitkö täyden takuun siitä huolimatta että laitteen asennusvaiheessa rikkoisi joku täysin tumpelo kaveri?- Mies Kadulta
Kadunmies kirjoitti:
...ja vain sinä tiedät kuinka asiat oikeasti ovat..vai tiedätkö?
Tavallinen sähkönkäyttäjä voi tehdä ainoastaan eräitä vähäisiä töitä, jos varmasti osaa tehdä ne oikein ja on riittävästi perehtynyt työhön liittyviin ohjeisiin ja sähköturvallisuuteen.
Tällaisia töitä ovat esimerkiksi
– asunnon sulakkeen vaihtaminen
– valaisimen liittäminen katossa olevaan "sokeripalaan"
– sähkölaitteen rikkoutuneen pistotulpan, johdon ja johdossa olevan välikytkimen vaihtaminen
– yksivaiheisen jatkojohdon valmistaminen ja korjaaminen
– pistorasian ja valaisinkytkimen kannen irrottaminen ja kiinnittäminen esim. tapetoinnin ajaksi
– enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin tai 120 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvat työt, esim. aurinkokennoasennukset.
Mitä tulee pistorasian asentamiseen niin siihen pitää olla vähintään S3 pätevyys, minua hiukan ihmetyttää että olet valmis väittelemään asioista joista sinulla ei ole vähäisimpiäkään perustietoja.. Oletkohan kenties hiukan tyhmä?
Sähköpätevyys 3
Sähköpätevyys 3 oikeuttaa toimimaan sähkötöiden johtajan tehtävissä enintään 1000 voltin vaihtojännitteiseen ja 1500 voltin tasajännitteiseen verkkoon liitettäväksi tarkoitettujen sähkölaitteiden ja niihin verrattavien sähkölaitteistojen korjaustöissä, lukuunottamatta hissitöitä. Myös yksittäisen syöttöjohdon asentaminen asennusrasialta tai keskukselta lähtien rinnastetaan näiden sähkölaitteiden ja -laitteistojen korjaustöihin.
Sitten ihan erikseen takuista, jos olisit itse maahantuoja niin myöntäisitkö täyden takuun siitä huolimatta että laitteen asennusvaiheessa rikkoisi joku täysin tumpelo kaveri?Ihan oikeesti kadunmies. Kuka tahansa voi tarkastaa tuon asennusten oikeellisuuden esimerkiksi:
http://www.tukes.fi/sahkoturvallisuus100/sts100/asennukset.html
Olet ilmeisesti jonkinmoisen pienen asennusputiikin omistaja kun niin kovasti vouhkaat asiasta.
Se mitä tarkoitin noissa sisäsiittoisissa asennus-sopimuksissa oli se, että meille kuluttajille yritetään myydä jotain korkeamman tahon pakkopullaa joka on lain sanelemaa "pakkomaksaa" tuotetta. Miten ihmeessä ulkomailla ihmiset ovat niin paljon viisaampia ja valveutuneempia, että osaavat tehdä esimerkiksi ILP:n asennuksen ihan itse?
P.S. Tuohon esilletuomaasi tyhmyyteeni tuskin olen itse sopiva ottamaan kantaa.
P.S.2 Minulla on sitten melkoisesti koulutusta, tietoa ja työkokemusta tuolta sähköpuolelta. Mies Kadulta kirjoitti:
Ihan oikeesti kadunmies. Kuka tahansa voi tarkastaa tuon asennusten oikeellisuuden esimerkiksi:
http://www.tukes.fi/sahkoturvallisuus100/sts100/asennukset.html
Olet ilmeisesti jonkinmoisen pienen asennusputiikin omistaja kun niin kovasti vouhkaat asiasta.
Se mitä tarkoitin noissa sisäsiittoisissa asennus-sopimuksissa oli se, että meille kuluttajille yritetään myydä jotain korkeamman tahon pakkopullaa joka on lain sanelemaa "pakkomaksaa" tuotetta. Miten ihmeessä ulkomailla ihmiset ovat niin paljon viisaampia ja valveutuneempia, että osaavat tehdä esimerkiksi ILP:n asennuksen ihan itse?
P.S. Tuohon esilletuomaasi tyhmyyteeni tuskin olen itse sopiva ottamaan kantaa.
P.S.2 Minulla on sitten melkoisesti koulutusta, tietoa ja työkokemusta tuolta sähköpuolelta...kerran se linkkaamasi sivu... Toki sen tässä sinulle copy/pastaan säästääkseni sinulta vaivan.
Kyse ILP:n kohdalla on selkeästi se että sisä- ja ulkoyksikkö pitää kytkeä sähköisesti toisiinsa, tuo ei ole ei-ammattilaisen homma kuten tekstistä ilmenee, yleensä aina halutaan myös pistorasia sinne katonrajaan ettei rumentavia roikkia roikkuisi pitkin seiniä..
Pistorasiaa myöskään ei saa ei-ammattilainen asentaa, sekin selviää tuosta tekstistä johon vetoat.
Minulle henkilökohtaisesti ei ole mitään hinkua puolustella mitään reviiriä, kyse on pitkälti sähköturvallisuudesta, ja siitä että jos joku ei-ammattilainen sen osaakin tehdä oikein niin on miljoonia ei-ammattilaisia joille sama asennusoikeus kuuluisi myöskin..ja tuollaisessa tilanteessa suomalaiset kuolisivat pian sukupuuttoon!
On ihan sama vedota siihen ettei jotain ralliautoilijaa tai formulakuskia koske liikennesäännöt eikä varsinkaan nopeusrajoitukset koska hehän osaavat todistetusti ajaa lujaa, vaan tällaisia poikkeuksia suomen laki ei todellakaan tunne, laki siis on kaikille sama ja sen mukaan on elettävä.
En usko sinulla olevan minkäänlaista koulutusta,tietoa tai työkokemusta sähköalalta koska kompastuit noin alkeelliseen ansaan kuin väittelemällä ei-ammattilaiselle sallituista korjaus- ja asennustöistä.
-----------------copy/paste----------------------
Ei-ammattilaisille sallittuja toimenpiteitä
Sulakkeen vaihto. Asunnon sulakkeen vaihto. Automaattisulakkeen asettaminen toiminta-asentoon. Valonsäätimessä (himmentimessä) olevan sulakkeen vaihto.
Valaisimen lampun ja sytyttimen vaihto
Jännitteettömyyden toteaminen hyväksytyllä jännitteenkoettimella, kun tehdään ei-ammattilaisille sallittuja töitä.
Vikavirtasuojakytkimen toiminnan testaus.
Ei-ammattilaisille sallittuja korjaus-ja asennustöitä
Yksivaiheisen jatkojohdon korjaus ja teko
Sähkölaitteen rikkoutuneen yksivaiheisen liitäntäjohdon ja pistotulpan vaihto, esimerkiksi: tavallisella pistotulpalla varustetun sähkölaitteen liitäntäjohdon ja pistotulpan vaihto. Suojamaadoitetulla pistotulpalla varustetun sähkölaitteen liitäntäjohdon ja pistotulpan vaihto. Rikkoutuneen suojaeristeisen laitteen pistotulpan vaihto suojamaadoitettuun pistotulppaan, jolloin pistotulpassa oleva suojamaadoitusliitin jätetään kytkemättä.
Valaisimen liitäntäjohdon rikkoutuneen välikytkimen vaihto
Sisustusvalaisimen liittäminen valaisinliittimellä eli "sokeripalalla"
Kiinteässä asennuksessa valaisinliittimen eli "sokeripalan" korvaaminen uuden järjestelmän mukaisella valaisinliitinpistorasialla sekä vioittuneen valaisinliittimen vaihto.
Valaisinpistotulpan asennus ja vioittuneen tulpan vaihto
Harrastustoimintana tehtävä sähkölaitteiden kokoonpano, esim. elektroniikan rakennussarjasta
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803