Miksi nykyään autoissa yleistyneet elektroniset apuvälineet (ESP, ABS,
luistonesto jne.) ottavat niin kovasti Automiehen itsetunnolle? Mistä se
juontaa juurensa? Miksi alati mainostetaan sitä, että luistonestot sun muut
kytketään pois päältä, jotta voi ITSE ajaa (ulos tieltä?). Onko se niin
kova paikka myöntää, että kovakaan rattimies ei osaa ESP:n temppuja? Mistä
on kyse? Lisäksi näitä keskusteluja seuranneena olen huomannut, että
ajastaan muutenkin jäljessä olevat, konservatiiviset takavetomiehet ovat kaikesta katkerimpia näitä elektronisia vitkuttimia
kohtaan. Tämä on tosin melko odotettavissa oleva fakta. Ristiriitaista
tosin on se, että vaikka hyihyi-ESP laitetaan pois päältä, niin kuitenkin
autossa pitäisi olla automaattilaatikko, vakionopeudensäädin, automaattinen
ilmastointi jne.
Elektroniset apuvälineet
8
903
Vastaukset
- Suomessa
Kateus, sopivan pieninä annoksina, voisi olla hyvä motivaattori. Näinhän se muualla maailmassa toimii; jos naapuri ostaa paremman auton, niin silloin todetaan vaan, että "aha, täytyypä pyytää lisää liksaa / hakea lainaa pankista / tms. jotta voin pistää paremmaksi". Lyhyt versio: ansaitsen vähintään saman kuin naapurinikin.
Suomessa reaktio on päinvastainen. Sen sijaan, että itsellekin tulisi mieleen sen teini-iän saavuttaneen koslan vaihto, pitääkin keksiä keino, jolla moiset tempaukset joko täysin estetään (esim. nämä säännöllisin välein leviteltävät huhut, joiden mukaan autovero laskee ihan kohta rajusti, joten nyt ei kannata ostaa uutta) tai saadaan ainakin uudemman ja paremmin varustetun auton omistaja vähintäänkin esitettyä täysin kädettömänä / höynäytettävänä ("rattimiehet" ajaa takatyöntöisellä 15 v. vanhalla prutkulla, kaikki muu on neitejä varten). Lyhyt versio: itse en tarvise (lue: ei ole varaa) enempää, ja naapurillani ei saa olla sitäkään vertaa.
Suomimenetelmälle on erikoista, että omaa asemaa suhteessa muihin pyritään siis korottamaan painamalla muita alas sen sijaan, että itse pyrittäisiin ylöspäin. Kaipa meille on jäänyt jokin neuvostovaihde päälle ... henkisesti olemme, ihan omasta, vapaasta tahdostamme, ex. neuvostovaltojen tasolla. itse olen koulutukseltani automekaanikko, ja ammtiltani kuljetaja. (epäolennaista)
Jonkun verran noita mekaanikon hommia tehtyäni olen huomannut, että noin 6 vuotiaissa autoissa alkaa sähköt hieman oireilemaan, tämä ei yleensä vaikuta oikeastaan mihinkään mitenkään, ainoastaan jonkun litteen toiminta heikkenee, tai petää kokonaan.
Yli 10 vuotta vanhoissa autoissa alkaa sähköviat olla jo vakavampia, harvemmin matkantekoon vaikuttaa, mutta kaikki laittet ei toimi enää niinkuin uusissa.
Autojen keski-ikä suomessa on kuitenkin 14v (suurinpiirtein). hieman laskmalla yli 20vuotiaita on siis päivittäisessä käytössä vielä aika monta. Mitenköhän sähköt näissä pelaa?
kaikinpäin huonosti? no harva niitä pikkuvikoja ton ikäsestä viittii korjata.
Miten käy 7 vuoden päästä? autokanta on ehkä vähän uudempaa, ja lähes poikkeuksetta kaikissa on paljon sähkö härveleitä.
Oletetaan että keski-ikä on tuolloin 10v, eli 15v vanhoja on edelleen päivittäisessä käytössä melko paljon. Onkohan näissä sähkövikoja. epäilemättä, mutta jos on mennyt leimasta läpi ni varmaan niillä ajetaan.
(ja tämä on vain ajan kysymys)
Mutta mitäs sitten kun pari anturia antaakin hieman virheellistä tietoa? keskusyksikkö luulee että auto on sivuluisussa, ja lähtee oikaisemaan luistoa. Samaan aikaan kuski ohjailee parilla sormella kun kerran on suora tie ja vauhtiakin vaan ~80km/h.
no autohan tempasee yhtäkkiä sivulle mahdollisesti päin vastaantulijaa, ohittajaa, ohitettavaa, tai sitten kaiteeseen.
Ja kaikki tämä vain parissa liitoksessa olevan pienen hapettumisen syystä.- uudempia alle
"Yli 10 vuotta vanhoissa autoissa alkaa sähköviat olla jo vakavampia..."
Yli 10 vuotta vanhat autot kuuluvatkin romuttamolle. Sen auton voi vaihtaa useamminkin. Joku 5 vuotta vanha pikkuauto ei ole kallis tavalliselle duunarillekaan. - vanhassa vara parempi
uudempia alle kirjoitti:
"Yli 10 vuotta vanhoissa autoissa alkaa sähköviat olla jo vakavampia..."
Yli 10 vuotta vanhat autot kuuluvatkin romuttamolle. Sen auton voi vaihtaa useamminkin. Joku 5 vuotta vanha pikkuauto ei ole kallis tavalliselle duunarillekaan.olet vanhoille autoille!
Oman 18-vuotiaan ainoat sähköviat lamppujen ja sytytystulppien vaihdon lisäksi on ollut startin hiilien loppuminen noin 200 tuhannen km:n kohdalla ja laturin hiilien loppuminen 270 tuhannessa kilometrissä.
Niin se automerkki? Rapea ranskalainen Peugeot 205 1,4 litran TU -koneella.
Pane sitten aikanaan paremmaksi nykyhilavitkuttimella, kun sen liittimet, anturit ja prosessorit brakaavat! Kaikki ne aikanaan rikkoutuvat, mutta minullapa niitä vikakohteita on VÄHEMMÄN!!! uudempia alle kirjoitti:
"Yli 10 vuotta vanhoissa autoissa alkaa sähköviat olla jo vakavampia..."
Yli 10 vuotta vanhat autot kuuluvatkin romuttamolle. Sen auton voi vaihtaa useamminkin. Joku 5 vuotta vanha pikkuauto ei ole kallis tavalliselle duunarillekaan.pitää kuskata 5 henkinen perhe ja koira sille kerran vuodessa tapahtuvalle lomamatkalle sukulaisten luokse, (juu juu, pääseehän sitä junalla/bussillakin)
Ja jos vielä sattuu olemaan jossain semmosessa ammatissa jossa tarvitsee roudata paljon tavaraa mukanaan. (silloin tarttee tila-auton) Mutta kappas kun ne tuntuu maksavan liikaa semmoselle joka muutenkin tekee töitä nälkäpalkalla.- prius
Sitähän voi aina tietysti esittää noita jos/kun ja mitäpä jos -tilanteita. Tutkimukset kuitenkin toistaiseksi näyttäisivät puoltavan vahvasti esp:n puolesta ja hyvin vähän sitä vastaan. Esimerkiksi Tuulilasissa (nro 10/2006, s. 29) esitettiin, että eurooppalaisen tutkimuksen mukaan kuolemaan johtavista onnettomuuksista 67% voitaisiin EHKÄ välttää esp:n avulla.
Itse tahtoisin luottaa insinöörien ammattitaitoon siinä määrin, että koko touhua ei ole jätetty yhden anturin varaan, vaan että järjestelmä kytkeytyisi pois (vikavalon kera tietysti) jos eroavia lukemia tulee jostakin muusta anturista. - mie vuan
ABS:iä on ollut jo monta vuotta. En tiedä yhtään onnettomuutta joka olisi aiheutunut ko. järjestelmän pettämisestä. Lisäksi jos niin, kuten kuvailet, tapahtuisi niin täytyy muistaa, että montako vuotta se on mahdollisesti auttanut ja säästänyt onnettomuudelta. Kaikesta huolimatta kuitenkin epäilen että nuo ongelmat ovat erittäin harvinaisia. Ennemminkin ne menevät rikki ja ilmoittavat olevansa pois päältä.
- sitten
teet kun kaikki ihmiset luottaa johonkin vitun sähkölaitteeseen ja se meneeki paskaks "oho mites se nyt noi meni" ja sitten ketään ei osaa korjata tai
vaihtaa jotain helvetin polttimoa autosta eikä saatana 10v auto vittu minnekkää romuttamolla
kuulu vittu kyllä se "PASKA RAATO MONDEOKIN"
vielä pelaa paitsi tänään piti vaihtaa 10v vanha
akku vaihtaa.
kiiiitos avautumisesta VITTU
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo666234Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583073- 312233
- 131847
- 201818
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191803Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131552- 181539
- 511515
- 91473