Suklaa viinan korvike?

Huitsin Nevada

Olen lopettanut juomisen mutta olen huomannut syöväni nykyisin älyttömästi makeaa, varsinkin suklaata. Voiko se liittyä jotenkin tuohon juomisen lopettamiseen? Suklaata voi mennä jopa puoli kiloa päivässä!!!

8

888

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsellänikin...

Itse huomasin saman. Saan usein suklaanhimoja. Ja parhaimmillaan on mennyt minullakin puoli kiloa päivässä.

Suklaassahan on aineita jotka lisäävät joitain välittäjäaineita, jotka ovat avainasemissa riippuvuuksien syntyyn. Myöskin sokeri voi tehdä saman.

Onneksi suklaa ei ole yhtä vaarallista kuin alkoholi. Tosin itse olen tyypin 1 diabeetikko... Joku tolkku pitää tuossa suklaan syömisessä pitää.

• ambivalenttineN

suklaanhimo on yhteydessä juomisen lopettamiseen. Sen jälkeen, kun aloin raittiiksi korvasin viinan himon suklaalla yms herkuilla. Sitten herkuttelu riistäytyi täysin käsistä ja muuttui ahmimiseksi. Ahmin ruokaa, suklaata, karkkia jäätelöö, sipsejä jne jne. Oon lihonnut 10 kiloa heinäkuusta lähiten vaan siksi että lopetin alkon käyön ja aloin ahmimaan!!! Tälläkin hetkellä syön suklaata ja vihaan itteeni!!! Oon syöny jo ainakin 400g suklaata tänä iltana! En pysty lopettaa tätä suklaansyöntiä, vaan ahmin niin kauan kunnes en enää jaksa muuta kuin itkeä ja mennä nukkumaan. Tää jos mikä on sairasta. Joten olkaa varovaisia kun korvaatte alkon suklaalla, mikäli ette halua lihoa tällaseksi läskikasaksi kuten esimerkiksi minä! Mä tekisin melkeen mitä vaan, että laihtuisin takaisin niihin lukemiin mitä olin kesän alussa!

• Niin se menee
        ambivalenttineN kirjoitti:

suklaanhimo on yhteydessä juomisen lopettamiseen. Sen jälkeen, kun aloin raittiiksi korvasin viinan himon suklaalla yms herkuilla. Sitten herkuttelu riistäytyi täysin käsistä ja muuttui ahmimiseksi. Ahmin ruokaa, suklaata, karkkia jäätelöö, sipsejä jne jne. Oon lihonnut 10 kiloa heinäkuusta lähiten vaan siksi että lopetin alkon käyön ja aloin ahmimaan!!! Tälläkin hetkellä syön suklaata ja vihaan itteeni!!! Oon syöny jo ainakin 400g suklaata tänä iltana! En pysty lopettaa tätä suklaansyöntiä, vaan ahmin niin kauan kunnes en enää jaksa muuta kuin itkeä ja mennä nukkumaan. Tää jos mikä on sairasta. Joten olkaa varovaisia kun korvaatte alkon suklaalla, mikäli ette halua lihoa tällaseksi läskikasaksi kuten esimerkiksi minä! Mä tekisin melkeen mitä vaan, että laihtuisin takaisin niihin lukemiin mitä olin kesän alussa!

Noh... Minulla se ei ole mennyt noin rankaksi. Oikeastaan juomista ei kai pitäisi korvata millään toiminnalla.

Mutta usein alkoholisti on liian kriittinen itseään kohtaan. Itse olen huomannut monia riippuvuuksia jotka aina nostavat päätään. Ne ovat kyllä sitten loppuneet yleensä itsestään.

Mutta jos alkoholismi muuttuu ahmimiseksi, mennään vain ongelmasta toiseen. Ehkäpä tarvitset nyt apua tuohon toiseen ongelmaan. Voimia. Kyllä asiat pikkuhiljaa järjestyvät. Tosin, monet asiat eivät järjesty itsestään. Kunhan nyt pysyt raittiina.

• ambivalenttineN
        Niin se menee kirjoitti:

Noh... Minulla se ei ole mennyt noin rankaksi. Oikeastaan juomista ei kai pitäisi korvata millään toiminnalla.

Mutta usein alkoholisti on liian kriittinen itseään kohtaan. Itse olen huomannut monia riippuvuuksia jotka aina nostavat päätään. Ne ovat kyllä sitten loppuneet yleensä itsestään.

Mutta jos alkoholismi muuttuu ahmimiseksi, mennään vain ongelmasta toiseen. Ehkäpä tarvitset nyt apua tuohon toiseen ongelmaan. Voimia. Kyllä asiat pikkuhiljaa järjestyvät. Tosin, monet asiat eivät järjesty itsestään. Kunhan nyt pysyt raittiina.

Olen tänään ahmimatta ja raittiina. Elän päivän kerrallaan ilman ahmimista ja alkoa. Kukaan lääkäri tms. ei suhtaudu ahmimis ongelmaani vakavasti. Johtunee siitä, etten vielä ole mikään ylilihava (170/73). Uskon, että saan tän ahmimisenkin hallintaan. Pitää vaan löytää uusia toimintamalleja, eikä turvautua tuttuun ja turvalliseen alkoon/ ahmimiseen.

• kyselijä

olenko todella *toipunut* riippuvuudesta, jos kerran
      kuitenkin on edelleen hallitsemattomia mielitekoja kuten suklaansyönti.

• marita*

Riippuvuus vaan vaihtaa kohdettaan. Juomattomuuskausinani olen kyllä suklaan ja jäätelön perään, mutten osta niitä paljon kotiini illaksi ihan pieni suklaapatukka ja kofeiinitonta kahvia. Liikunta auttaa myös ja tuttavien kommentit kohentuneesta ulkonäöstäni. Ei aina tee mieli lähteä ulos ja liikkumaan vaikka vain puoleksi tunniksi, mutta eipä kaduta kertaakaan kun olen lähtenyt.

• Eikä kukaan muukaan

Riippuvuudesta toivutaan kai lähes koko loppu elämä.

• ambivalenttineN

jos suklaansyönti pysyy hallinnassa ja mielestäsi "kohtuukäytössä", niin ei siinä sillon mitään ongelmia ole. Mutta jos suklaansyönti on riistäytynyt käsistäsi, niin sillon et ole toipunut riippuvuudesta vaan vaihtanut ainoostaan kohdetta, just niinku Marita tuossa aiemmin kirjoitti. Ehkä me vielä saadaan nää suklaanhimot hallintaan ja voidaan elää normaalia ja tervettä elämää. Itse yritän nyt jättää kaikki suklaat yms. kokonaan pois. Päätän, että olen tänään raittiina ja ilman suklaata ja muutenkin ahmimatta :) kokeile sinäkin elää päivä kerrallaan elämää ilman alkoa ja suklaata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      43
      2140
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      175
      1915
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1352
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1160
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      962
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      909
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      859
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      44
      845
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      31
      792
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      54
      691
    Aihe