Eräällä tuttavallani on koriste- ja lahjatavaraliike. Sanoi ottavansa myyntiin minun tekemiäni pikkuesineitä, jos on mukavia. nyt olis aikaa tehdä aina välillä, mutta ideapussi on tyhjä!
Mitä voisi näppärä harrastelija kotona tehdä/askarrella/valmistaa ihan myyntiäkin silmälläpitäen? Ei mitään suuria sarjoja, koska kyse on vain harrastelusta! Mutta olis kiva tietää, että osaa tehdä jotain, mitä toiset arvostavat niin paljon, että voisivat jopa ostaa.
Osaan vähän piirtää ja maalata. Myös yksinkertaiset puuhommat voisivat onnistua. Oikeastaan mitä vaan voi tarjota ideaksi! Tykkään näpräilystä.Kaikkea voi kokeilla!
Auta ideaköyhää, kiitos!!!
Onko ideoita myyntiaskarteluun?
34
13121
Vastaukset
- Maiju
Moikka Muumimamma!
Itse valmistan onnittelukortteja. Käsin tehdyt onnittelukortit varmaankin menisi kaupaksi lahjatavaraliikkeessä. Sukkatrikootyöt (oletko kokeillut) ovat ihania, niistä voi tehdä kivoja saunakylttejä. Itse teen edellä mainittujen lisäksi myös lasitöitä (tiffany). Oletko kokeillut lasimaalausta. Niistä tykätään myös paljon.
No tässä muutamia idoita mitä itse myyn. - Helmi
Jos olet ideaköyhä, niin miten voit tehdä luovaa työtä! Luova henkilö löytää itse innoituksensa sisältään, töitä, jotka on "pakko" tehdä sisäisen luomisen vimmassa. Se näkyy kyllä töissä, jos tekijä on ollut tosissaan.
- käsityöläinen
Itsellänikin tulee monesti hetkiä, jolloin ei inspiraatiota ole tullakseen. Lehdistä ja netistä selaamalla löytyy myös uusia tekniikoita, jollaisia ei ole ennen käyttänyt, eikä ole edes niistä ollut tietoinen. On hyvä ensin opetella uusi tekniikka, jotta tietää kyseisen tekniikan mahdollisuudet ja rajoitukset. Kun tekee ensin muutaman työn mallista seuraten ja oppii tekniikan, on mahdollista tehdä omia luomuksia.
Maailmassa on niin paljon erilaisia askartelu- ja käsityötekniikoita, ettei niitä kaikkia voi millään tietää. On mukava aina tutustua johonkin uuteen ja mielenkiintoiseen tekniikkaan. Aina kun luulee luoneensa jotakin kivaa ja kekseliästä, huomaakin jostain lehdestä ym., että tuo olikin vanha juttu. - Helmi
käsityöläinen kirjoitti:
Itsellänikin tulee monesti hetkiä, jolloin ei inspiraatiota ole tullakseen. Lehdistä ja netistä selaamalla löytyy myös uusia tekniikoita, jollaisia ei ole ennen käyttänyt, eikä ole edes niistä ollut tietoinen. On hyvä ensin opetella uusi tekniikka, jotta tietää kyseisen tekniikan mahdollisuudet ja rajoitukset. Kun tekee ensin muutaman työn mallista seuraten ja oppii tekniikan, on mahdollista tehdä omia luomuksia.
Maailmassa on niin paljon erilaisia askartelu- ja käsityötekniikoita, ettei niitä kaikkia voi millään tietää. On mukava aina tutustua johonkin uuteen ja mielenkiintoiseen tekniikkaan. Aina kun luulee luoneensa jotakin kivaa ja kekseliästä, huomaakin jostain lehdestä ym., että tuo olikin vanha juttu....ihan perusideaa, että lähteekö tekemään esim. kortteja vai muuta. Sitten vasta voi kysellä ja katsella ideoita ja neuvoja, mutta se ensimmäinen sisäinen idea täytyy tulla tekijältään. Ensin idea, sitten tekniikat. Muuten on sellainen tilanne, että vaikkapa kirjan kirjoittaja kysyisi muilta neuvoa: "Kertokaa mulle, mistä kirjoittaisin, kun en itse keksi". Eihän kirjojakaan niin kirjoiteta.
- Muumimamma
En yleisesti ole ideaköyhä. Vaan tässä tapauksessa, hain nimenomaan tuotteita, joilla on ollut menekkiä myynnissä - siis nimenomaan lahjatavara- ym. liikkeissä. Taiteiluideoita kyllä riittää vaikka muille jakaa, mutta eivät ne kaikki ole kaupallisia!
ELi KAUPALLISIA ideoita tässä peräänkuulutettiin. Kokemuksen kautta saatuja! Mulla on vaikka mitä puutöitä, koriste-esineitä, joulukoristekamaa yms., mutta hain nopeaa ja helppoa tuotetta, joka myös MYISI hieman. Sisäisen luomisen vimmassa tehtyjä töitä ei välttämättä saa myydyksi!!! - Muumimamma
Helmi kirjoitti:
...ihan perusideaa, että lähteekö tekemään esim. kortteja vai muuta. Sitten vasta voi kysellä ja katsella ideoita ja neuvoja, mutta se ensimmäinen sisäinen idea täytyy tulla tekijältään. Ensin idea, sitten tekniikat. Muuten on sellainen tilanne, että vaikkapa kirjan kirjoittaja kysyisi muilta neuvoa: "Kertokaa mulle, mistä kirjoittaisin, kun en itse keksi". Eihän kirjojakaan niin kirjoiteta.
Olen tehnyt kortteja jouluun, kesään, onnitteluun, häihin, kutsu-, kiitos- yms-kortteja omaksi iloksi.
Kuin myös puutöiden koristelua, servettitelineitä, valokuvakehyksiä, jopa tarjottimia maalannut ja koristemaalannut.
Myös maalannut pikkutauluja, lasille kuvioita ikkunaan ripustettavaksi, koristellut mukeja ja lautasia, laseja.
Tehnyt joulukoristeita paperista, paperinarusta, paperimassasta, kankaasta, taikataikinasta, luonnomateriaaleista, puusta ...jne.
Eli osaan kaikenlaista... Kyse on tiedosta. Jo myyntiin pistäneiden kokemuksista. ELI mitä KANNATTAA TEHDÄ, ei mitä osaisin. Ovat kaksi eri asiaa.
Ystävällisesti tarkentaen, - Helmi
Muumimamma kirjoitti:
En yleisesti ole ideaköyhä. Vaan tässä tapauksessa, hain nimenomaan tuotteita, joilla on ollut menekkiä myynnissä - siis nimenomaan lahjatavara- ym. liikkeissä. Taiteiluideoita kyllä riittää vaikka muille jakaa, mutta eivät ne kaikki ole kaupallisia!
ELi KAUPALLISIA ideoita tässä peräänkuulutettiin. Kokemuksen kautta saatuja! Mulla on vaikka mitä puutöitä, koriste-esineitä, joulukoristekamaa yms., mutta hain nopeaa ja helppoa tuotetta, joka myös MYISI hieman. Sisäisen luomisen vimmassa tehtyjä töitä ei välttämättä saa myydyksi!!!... se tuttavasi, jolla ole se liike, voisi auttaa. Hän varmaan kauppiaana tietää, mikä menee kaupaksi ja mitä kannattaa myydä. Kannattaisi myös tutkia paikkakuntasi lahjatavaravalikoimia ja miettiä, mitä sieltä mielestäsi puuttuisi, sillä kukin paikkakunta on yksilöllinen tässä suhteessa. Ei kannnata tehdä sellaista, mistä on ylitarjontaa, vaan olla erilainen ja persoonallinen. Ystävyydellä uusia persoonallisia ideoita sinulle toivoen Helmi!
- Helmi
Muumimamma kirjoitti:
ELi KAUPALLISIA ideoita tässä peräänkuulutettiin. Kokemuksen kautta saatuja! Mulla on vaikka mitä puutöitä, koriste-esineitä, joulukoristekamaa yms., mutta hain nopeaa ja helppoa tuotetta, joka myös MYISI hieman. Sisäisen luomisen vimmassa tehtyjä töitä ei välttämättä saa myydyksi!!!... voisi kysyä sitä tuttavaltasi, jolla on se kauppa, että, mikä menee kaupaksi. Tutkaile myös paikkakuntasi lahjatavaravalikoimia, että mitä sieltä puuttuisi. Ystävyydellä uusia tuoreita ideoita sinulle toivoen Helmi!
- Ukke
Syksyllä kyselin pehmolelukaupoista ostaa aapiskukkoa koulunsa aloittavalle sukulaistytölle.
Kauppiailla ei sellaista ollut, eikä tiennyt kellään muillakaan olevan, kuin jotain savesta poltettuja.
Kunnollisesta olisin voinut maksaa jopa 40 euroa. - askartelija
kerätä vaikka luonnosta materiaalia ja tehdä ovikoristeita, pääsiäistä varten koristeita, joulua varten, sukkahousuista pystyy tekemään ihania enkeleitä, tikuista tekee vaikka mitä, puunapeista ovimagneetteja ja vaikka mitä kunhan antaa mielikuvituksensa juosta valtoimenaan.
Katsele myös lehtiä niistä löytyy ideoita varsinkin ruotsinkielisistä. Käy divareissa niitä selailemassa. Kuljeskele kirppareilla. - ik
Itse olen joskus kaivannut ostaakseni (itse aina viitti näpertää) kukkasia joko paperinarusta, tuohesta, silkkipaperista tms. Aina kun ei voi viedä oikeita niin olis kiva viedä sitten vaikka "epäoikeita".
- aurinko
Olen itse tehnyt paperi napusta enkelin ja puun niistä tuli todella kauniita ja myinkin niitä sitten minkä jaksoin tehdä.
Kortit on kanssa todella kivoja.
entä erilaiset kangas kassit?
Minulla on ideoita jos vaan olisi aikaa tehdä niitä.=) - minna
Jos juot kahvia paljon, niin kahvipaketeista voit tehdä vaikka kassin, pannunalusen. Jouluna näin tädilläni kahvipaketeista tehdyn pienen korin. Tehty samalla tekniikalla kuin tuohikori. (oli tosi näppärän näköinen)
- utelias
Uteliaisuuttani kysyisin, että mitenkä tuo myyminen esim. lahjatavaraliikkeeseen onnistuu noin niinkuin kirjanpidollisesti ja/tai verollisesti?
Itsellänikin olisi kaikenlaista käsi- ja askartelutyötä kertynyt kaappeihin ja olen ajatellut että voisin ne myydäkin, mutta sitten olen miettinyt näitä verojuttuja (esim. arvonlisävero ja myyntivoiton vero) ja siihen se myyminen on jäänyt. Tietystihän sitä voi myydä tutunkauppaa mutta juuri tuo liikkeeseen myyminen on askarruttanut.
Kertokaa kokemuksianne jotka olette myyneet.- harrastelija
Ei kai siitä tartte mitään veroja maksaa, jos muutamalla kymmenellä tai sadalla eurolla saa myytyä? Johan ne tarvikkeetkin maksaa aika mokoman.
Ja ALV tarvii maksa vasta useiden tuhansien tulosta.
Ja tää on vaan harrastusta! - Anni
harrastelija kirjoitti:
Ei kai siitä tartte mitään veroja maksaa, jos muutamalla kymmenellä tai sadalla eurolla saa myytyä? Johan ne tarvikkeetkin maksaa aika mokoman.
Ja ALV tarvii maksa vasta useiden tuhansien tulosta.
Ja tää on vaan harrastusta!kirjanpidollisesti yrityksenkin on saatava kaikki ostonsa kirjattua kuitilla ja myytävä ne sitten kuitilla. useimmiten näitten pikkuaskartelujen myynti kulkee kuitenkin pimeästi, eli on ns. harmaata taloutta.
helpoiten verojen kanssa pärjää, kun perustaa toiminimen, joka maksaa muutaman kympin ja askartelutarvikkeet voi ostaa toiminimelle, eli säilyttää kuitit ja merkkaa veroilmoitukseen ne tulonhankkimiskuluiksi ja ne mitä myy eteenpäin, niin säilyttää kuitit ja merkkaa tuloiksi veroilmoitukseen, niin kun vuositasolla pysytään tietyn rajan alla, ei tarvitse pelata alv:n kanssa ja verot on maksettu henkilökohtaisessa verotuksessa.
Ei mahdoton rulianssi, eikä tee silloin mitään väärin.
Tämä on itselläni käytössä, tosin harvakseltaan, mutta hyvä silloin kun saan jotain tehtyä. vie tuo päivätyö kovasti aikaa harrastukselta ;) - utelias
Anni kirjoitti:
kirjanpidollisesti yrityksenkin on saatava kaikki ostonsa kirjattua kuitilla ja myytävä ne sitten kuitilla. useimmiten näitten pikkuaskartelujen myynti kulkee kuitenkin pimeästi, eli on ns. harmaata taloutta.
helpoiten verojen kanssa pärjää, kun perustaa toiminimen, joka maksaa muutaman kympin ja askartelutarvikkeet voi ostaa toiminimelle, eli säilyttää kuitit ja merkkaa veroilmoitukseen ne tulonhankkimiskuluiksi ja ne mitä myy eteenpäin, niin säilyttää kuitit ja merkkaa tuloiksi veroilmoitukseen, niin kun vuositasolla pysytään tietyn rajan alla, ei tarvitse pelata alv:n kanssa ja verot on maksettu henkilökohtaisessa verotuksessa.
Ei mahdoton rulianssi, eikä tee silloin mitään väärin.
Tämä on itselläni käytössä, tosin harvakseltaan, mutta hyvä silloin kun saan jotain tehtyä. vie tuo päivätyö kovasti aikaa harrastukselta ;)Voisitko vielä kertoa miten tuollaisen toiminimen perustaminen onnistuu käytännössä. Asia kiinnostaa kovasti!
- Maiju
utelias kirjoitti:
Voisitko vielä kertoa miten tuollaisen toiminimen perustaminen onnistuu käytännössä. Asia kiinnostaa kovasti!
Kyselit toiminimen perustamisesta. Itse perustin toiminnimen noin vuosi sitten. Menin patentti- ja rekisterihallitukseen. Olin täyttänyt valmiiksi netistä tulostamani yrityksen perustamisilmoituksen (katso esim. www.ytj.fi ). Kun mietin toiminimelle nimeä kävin selailemassa heidän päätteeltään varmuuden vuoksi etukäteen, että ei ole ko. nimellä muita yrityksiä, jotta saisin helpommin toiminimen menemään läpi haluamallani nimellä.
Eli käytännössä pitää etukäteen miettiä, että minkä haluaa toiminimen nimeksi, paljonko arvioit yritykseksi liikevaihdon olevan yms. (minkä mukaan ennakkovero määräytyy).
Käy katsomassa www.ytj.fi sivuilta niin ehkä sieltä löydät tietoa. - utelias
Maiju kirjoitti:
Kyselit toiminimen perustamisesta. Itse perustin toiminnimen noin vuosi sitten. Menin patentti- ja rekisterihallitukseen. Olin täyttänyt valmiiksi netistä tulostamani yrityksen perustamisilmoituksen (katso esim. www.ytj.fi ). Kun mietin toiminimelle nimeä kävin selailemassa heidän päätteeltään varmuuden vuoksi etukäteen, että ei ole ko. nimellä muita yrityksiä, jotta saisin helpommin toiminimen menemään läpi haluamallani nimellä.
Eli käytännössä pitää etukäteen miettiä, että minkä haluaa toiminimen nimeksi, paljonko arvioit yritykseksi liikevaihdon olevan yms. (minkä mukaan ennakkovero määräytyy).
Käy katsomassa www.ytj.fi sivuilta niin ehkä sieltä löydät tietoa.Kiitti tuosta linkistä, sieltä tosiaan löytyi tietoa. Eli voin mennä verotoimistoonkin tuon mainitsemasi lomakkeen kanssa. Ja jos myyntini on tarpeeksi pientä (olikohan se alle 850 €/vuodessa) niin ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa. Ja jos en halua toiminimeäni merkittävän kaupparekisteriin niin ei tarvinne maksaa tuota 60 €. Mutta käytäntö kiinnostaa edelleen, eli pidätkö minkälaista kirjanpitoa? Miten myyt tuotteesi ja minkälainen kuittisysteemi sinulla on? Hoidatko verotuksen henkilöverotuksena. Onko sinulla antaa muita hyviä vinkkejä ja neuvoja vasta-alkajalle?!
- Maiju
utelias kirjoitti:
Kiitti tuosta linkistä, sieltä tosiaan löytyi tietoa. Eli voin mennä verotoimistoonkin tuon mainitsemasi lomakkeen kanssa. Ja jos myyntini on tarpeeksi pientä (olikohan se alle 850 €/vuodessa) niin ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa. Ja jos en halua toiminimeäni merkittävän kaupparekisteriin niin ei tarvinne maksaa tuota 60 €. Mutta käytäntö kiinnostaa edelleen, eli pidätkö minkälaista kirjanpitoa? Miten myyt tuotteesi ja minkälainen kuittisysteemi sinulla on? Hoidatko verotuksen henkilöverotuksena. Onko sinulla antaa muita hyviä vinkkejä ja neuvoja vasta-alkajalle?!
Moikka utelias!
Mä olen vähän tumpelo tuon kirjanpidon kanssa, joten mä tein ratkaisun, että otin ulkopuolisen henkilön, joka tekee mun kirjanpidon. Ajattelin, että säästän sen kuitenkin mitä hänelle maksan, koska hän ammatti-ihmisenä tietää kaikenmaailman vähennykset, mitä en itse tiedä. Minulla on päätoimi, joten tämä toiminimi on ihan sivubisnestä. Perustinkin toiminimen ihan vain siksi, että ei tule verottajan kanssa ongelmia, kun joku tekee ilmoituksen, että tienaisin kauheasti käsitöillä (kateellisia ihmisiä on paljon). No mä siis myyn töitäni mm. toimistoissa (entisille ja nykyisille työkavereilleni). Lisäksi mulla on jotain töitä eräässä liikkeessä.
Laitan mun anonyymisähköpostiosoitteen, johon voit kirjoitella ja voin antaa lisää neuvoja yms. jos kiinnostaa.
T: Maiju - neitiaurinko
Minä teen kaikenlaista,kun ei voi olla tekemättä:)))))))))
Hesassa ainakin toreille pääsee myymään hakemalla torikortin joka ei maksa mitään.Toripaikat ovat halpoja ja siellä on kesäisin tosi kiva myydä askartelujaan,:))) - Maiju
neitiaurinko kirjoitti:
Minä teen kaikenlaista,kun ei voi olla tekemättä:)))))))))
Hesassa ainakin toreille pääsee myymään hakemalla torikortin joka ei maksa mitään.Toripaikat ovat halpoja ja siellä on kesäisin tosi kiva myydä askartelujaan,:)))Heissan neitiaurinko!
Olen itsekin miettinyt torimyyntiä, mutta en ole saanut aikaiseksi hankkia torikorttia. Sinä varmaankin tiedät, että maksaako se kortti mitään?
Tarvitseeko muuta kuin mennä kaupungin kiinteistövirastoon hommaamaan se? (siis jos aikoo Hgin kauppatorille myymään). Olen itse joskus käynyt Vantaalla Peltolan torilla myymässä kun siellä ei tarvitse mitään lupia yms.
Tiedätkö paljonko maksaa se kauppatorin myyntipaikka pvältä?? - utelias
Maiju kirjoitti:
Moikka utelias!
Mä olen vähän tumpelo tuon kirjanpidon kanssa, joten mä tein ratkaisun, että otin ulkopuolisen henkilön, joka tekee mun kirjanpidon. Ajattelin, että säästän sen kuitenkin mitä hänelle maksan, koska hän ammatti-ihmisenä tietää kaikenmaailman vähennykset, mitä en itse tiedä. Minulla on päätoimi, joten tämä toiminimi on ihan sivubisnestä. Perustinkin toiminimen ihan vain siksi, että ei tule verottajan kanssa ongelmia, kun joku tekee ilmoituksen, että tienaisin kauheasti käsitöillä (kateellisia ihmisiä on paljon). No mä siis myyn töitäni mm. toimistoissa (entisille ja nykyisille työkavereilleni). Lisäksi mulla on jotain töitä eräässä liikkeessä.
Laitan mun anonyymisähköpostiosoitteen, johon voit kirjoitella ja voin antaa lisää neuvoja yms. jos kiinnostaa.
T: MaijuEn keksinyt tuosta viestistäsi sitä sähköpostiosoitetta joten kysympä vielä täällä: eli kirjoitatko kaikista myynneistäsi kuitin, millaisen?!
- Maiju
utelias kirjoitti:
En keksinyt tuosta viestistäsi sitä sähköpostiosoitetta joten kysympä vielä täällä: eli kirjoitatko kaikista myynneistäsi kuitin, millaisen?!
Sorry, en huomannut, että sähköpostiosoite ei tulekaan näkyviin, vaikka sen laittaa ko. kohtaan.
Teen kuitin kaikista ostoista. Alussa kirjoitin hiki hatussa kuitteja ostajille, mutta lopulta aloin tekemään niin, että otin ylös kaikki ostot ja tein vain yhden kuitin kokonaismyynnistä (siis jos olin myymässä jossain torilla tai toimistossa yms.). Minä siis teen kuitit myynneistä ja säästän kuitit ostoista ja ne vien kiltisti kirjanpitäjälleni, joka tekee kaiken muun. Olen todella ummikko kirjanpitoon liittyvissä asioissa ja ajattelin, että en stressaa itseäni moisella hommalla. Niin ja siis käytän valmiita kuitteja (joita myydään kirjakaupoissa)laitan siihen vain ostajan nimen, mitä olen myynyt ja millä hinnalla. Kun en ole arvonlisäverovelvollinen niin en joudu edes erottelemaan ALV:ta yms. Tosin sillä ei ole väliä minkälainen kuitti on, kunhan kuitti löytyy. Joitain asiakkaita laskutan (suurimmissa ostoissa) ja siinäkin olen tehnyt itse laskupohjan koneelle.
Sähköpostiosoitteeni on [email protected] jos haluat vielä kysellä jotain.
T: Maiju - utelias
Maiju kirjoitti:
Sorry, en huomannut, että sähköpostiosoite ei tulekaan näkyviin, vaikka sen laittaa ko. kohtaan.
Teen kuitin kaikista ostoista. Alussa kirjoitin hiki hatussa kuitteja ostajille, mutta lopulta aloin tekemään niin, että otin ylös kaikki ostot ja tein vain yhden kuitin kokonaismyynnistä (siis jos olin myymässä jossain torilla tai toimistossa yms.). Minä siis teen kuitit myynneistä ja säästän kuitit ostoista ja ne vien kiltisti kirjanpitäjälleni, joka tekee kaiken muun. Olen todella ummikko kirjanpitoon liittyvissä asioissa ja ajattelin, että en stressaa itseäni moisella hommalla. Niin ja siis käytän valmiita kuitteja (joita myydään kirjakaupoissa)laitan siihen vain ostajan nimen, mitä olen myynyt ja millä hinnalla. Kun en ole arvonlisäverovelvollinen niin en joudu edes erottelemaan ALV:ta yms. Tosin sillä ei ole väliä minkälainen kuitti on, kunhan kuitti löytyy. Joitain asiakkaita laskutan (suurimmissa ostoissa) ja siinäkin olen tehnyt itse laskupohjan koneelle.
Sähköpostiosoitteeni on [email protected] jos haluat vielä kysellä jotain.
T: MaijuKiitoksia vinkeistä oikein paljon. Kyllä asiat ovat selviytyneet kummasti. Kyllähän sitä kaikenlaista opusta netistäkin löytyy, mutta kyllä käytännönkokemus kuitenkin on ihan toista ja sitähän sinulla on. KIITOKSIA!
- utelias
Maiju kirjoitti:
Heissan neitiaurinko!
Olen itsekin miettinyt torimyyntiä, mutta en ole saanut aikaiseksi hankkia torikorttia. Sinä varmaankin tiedät, että maksaako se kortti mitään?
Tarvitseeko muuta kuin mennä kaupungin kiinteistövirastoon hommaamaan se? (siis jos aikoo Hgin kauppatorille myymään). Olen itse joskus käynyt Vantaalla Peltolan torilla myymässä kun siellä ei tarvitse mitään lupia yms.
Tiedätkö paljonko maksaa se kauppatorin myyntipaikka pvältä??Löysin tällaisen sivun, toivottavasti siitä on sinulle apua:
http://www.hel.fi/kv/talo/halli/eurohinnat.html - maiju
utelias kirjoitti:
Kiitoksia vinkeistä oikein paljon. Kyllä asiat ovat selviytyneet kummasti. Kyllähän sitä kaikenlaista opusta netistäkin löytyy, mutta kyllä käytännönkokemus kuitenkin on ihan toista ja sitähän sinulla on. KIITOKSIA!
Moikka utelias!
Jos sua kiinostaa voisit laittaa mulle sähköpostia niin voin neuvoa sua jatkossakin jos vain osaan.
Itseäni otti aluksi päähän kun kun mulla ei ollut sellaista ystävää tai tuttavaa, joka olisi voinut neuvoa. Koko ajan mietti asioita ja koitti netistä kaivaa tietoa. Sain kyllä neuvoa eräältä yrittäjältä, mutta hänellä oli osakeyhtiö muotoinen yritys ja olisin toivonut tukea sellaiselta henkilöltä, jolla olisi ollut päätoimi ja sitten sivutoimena toiminimi.
Itselläni on ensimmäinen vuosi takana ja ensimmäisen vuoden kirjanpitokin juuri valmistunut.
Laita sähköpostia jos haluat vielä jotain vinkkejä.
Maiju - velvollisuus
utelias kirjoitti:
Kiitti tuosta linkistä, sieltä tosiaan löytyi tietoa. Eli voin mennä verotoimistoonkin tuon mainitsemasi lomakkeen kanssa. Ja jos myyntini on tarpeeksi pientä (olikohan se alle 850 €/vuodessa) niin ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa. Ja jos en halua toiminimeäni merkittävän kaupparekisteriin niin ei tarvinne maksaa tuota 60 €. Mutta käytäntö kiinnostaa edelleen, eli pidätkö minkälaista kirjanpitoa? Miten myyt tuotteesi ja minkälainen kuittisysteemi sinulla on? Hoidatko verotuksen henkilöverotuksena. Onko sinulla antaa muita hyviä vinkkejä ja neuvoja vasta-alkajalle?!
Hei,
Verot pitää kyllä maksaa kaikesta myynnistä, mutta arvonlisäverovelvollisuus vasta jos liikevaihto on yli 8500€/ vuosi.
- käsityöläinen
Myyjäisissä ja liikkeissä myymässä olleena olen huomannut, että suht halvat ja pienet jutut menee parhaiten kaupaksi. Tietenkin aina joskus ostetaan isompaa ja kalliimpaa, mutta harvemmin. Kaikki kun pitää saada puoli-ilmaiseksi, etenkin käsityöt, joita ei osata enää paljon arvostaa. Kovasti ihaillaan, mutta ei raaskita ostaa. Koska teet tuotteita harrastuksena, ei mitään myyntipaineita ole, ja voit tehdä kokeeksi kaikenlaisia ja arvoisia esineitä. Aina ei voi asiakkaiden mieltymyksiä tietää, pitää katsoa, mikä menee kaupaksi.
Lopuksi ehdottelisin muutamia tuotteita, jos niistä saisit jotain ideaa, mutta kuten sanoin, parhaiten tiedät kokeilemalla, mikä myy.
esim.
-kirjanmerkkejä
-nappeja askartelumassasta
-jääkaappimagneetteja esim. askartelumassasta
-kortteja
-neulesukkia- ja lapasia (menekkiä etenkin joulun alla)
-pehmoeläimiä
-mobilet vauvoille
-seinäkellot (koneistot ja viisarit ei paljon maksa)
-muistilappu/valokuvapidikkeet (nipsuja löytyy esim. sähköliikkeestä)
-koristetyynyt
-koruja helmistä
-himmelit ja muut olkikoristeet jouluna
-nukkekodin esineet ja huonekalut (kirjoista löytyy ohjeita)
-matonkuteista virkatut pannunaluset
-maalattua lasia
-koristeltuja saviruukkuja- Cairbre
Hei,
Joskus olen nähnyt myynnissä ihania trendikkäistä kankaista ommeltuja kasseja. Eli ompele vaikkapa
- kauppakasseja (sellaisia mitkä eivät ole "ekokassin" rumaa materiaalia mutta malli voi olla sama)
- isompia olkapäällä kannettavia "trendikasseja"
- kännykkäkoteloita (ihan pikkuinen pussi, tarranauhalla, ei tarvi olla läpinäkyvää ikkunaa mutta jos on niin plussaa)
- vetoketjullisia minipusseja (johon mahtuu pankkikortti vähän käteistä)
- meikkipusseja
- penaaleja
- kenkäpusseja
- jumppakasseja
- isoja laatikkomaisia kasseja vanhoille sanomalehdille
Kaikki edelliset voisivat olla hauskoista kankaista tai raikkaan värisiä,niin että vetoaa nuoriin. Eikä niiden tarvitse olla hirveän hyvälaatuisia, kunhan ovat hauskan näköisiä ja edullisia. Nykyään nuoret ovat tottuneet ostamaan halpaa ja huonolaatuista, kunhan on trendikästä ja hyvännäköistä. Mutta oleellista on että tuotteet ovat trendikkäät, ei "mummon tekemän" näköisiä.
Työn iloa!
-Cairbre-
- muumimamma
mitä voisi pyytää hintaa korteista?
Teen itse maalattuja (väreillä "minitauluja" ) joita liimaan taitetulle korttipahville
sekä myös kollaasityyppisiä, joissa saattaa olla paperia, kangasta, nauhoja, puunappeja tms.
Mitä näistä voi pyytää? On siistejä ja jokainen vapaalla kädellä omalla mallilla tehty.
Ei sapluunoita, ei monisteita!- Maiju
Moikka !
Itse myyn paljon onnittelukortteja. Riippuu siis siitä myytkö ne siihen liikkeeseen (eli pitääkö myyjän lisätä vielä hintaa). Olen pyytänyt onnittelukorteistani 2,50 - 7 euroa ja kaupaksi on mennyt. Eli hinta määräytyy käytetyn työn ja materiaalikulujen mukaan. Tuo 7 euroa maksava kortti on sellainen, että sen tekemiseen menee noin 3 tuntia aikaa (hääparille sukkatrikoosta tehty kortti). Eli jos myyt suoraan asiakkaalle voi hinta olla vähän korkeampi, mutta jos myyt liikkeeseen pitää ajatella, että myyjäkin lisää hintaa ja menekkiä ei ole jos hinnat tulevat liian korkeiksi. Itse myyn kortteja todella paljon tuohon 2,50 euron hintaan.
T: Maiju
- katja
jos haluat myydä käsitöitä itse, www.craftnetshop.comin sivuilla on mm. myyntivinkkejä ja kaikenlaista tietoa käsitöiden myyntiin liittyen. Lisäksi myynnissä on askartelukirjoja KAUPALLISIIN TARKOITUKSIIN, eli jos myyt tuotteen itse, voit suoraan kirjan mallista kopioida sen sellaisenaan.
- Sammakkoli
Mä olen itse ajatellut aloittaa tekemään lasten huoneeseen käsin piirrettyjä ja maalattuja tauluja...mut se on aina tyssänny siihen että mistä saan kehysmateriaalia ja lasia tauluihin. Ne menisivät kaupan,samoin myös suojelusenkelitaulut pinnasängyn/lasten sängyn yläpuolelle ovat suosittuja.Tässä nyt ainaskin tälläinen vinkki:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä751390Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2431289Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1521086Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2551068- 51775
- 65754
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em62737Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui39718Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44681- 30637