Hokuto ryu toimiva

jiu-jutsuka

Harjoittelin Aven salilla monta vuotta ja suoritin ruskean vyön, taso on siellä tosi kova ja meikäläinen ei mustaa saisi ikinä siellä, sitten kaverit houkutteli minut mukaan vanhaan perinteiseen jujutsuun, kävin jonkun kuukauden siellä ,huono taso ,minä olin paljon parempi, kuin ne danit, johtuu ehkä siitä, että japanissa danin saa paljon helpommalla, mutta Hokutossa vaaditaan hirmuisesti daniin ja taito ja tietotaso on erittäin kova.

Nöyränä poikana takaisin Hokutoon ja tunnne taas treenintoa ja uskoa omiin kykyihin ja tekniikoihin.

Minä ainakin haluna treenata toimivaa juttua en vanhoja perinteitä.

85

13320

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vihreä vyö

Mulla on Hokuton vihreä vyö ja olen treenannut neljä vuotta, oon käynyt kavereitten kanssa treenaamassa karatea, kaverit on karatekoita(sininen ja ruskea vyö) olen opettanut niille itsepuolustusjuttuja ja ne on ollut aika äimänä, että noin toimii ja tehdään, matsatessa oon pärjännyt niille hyvin.

Jujutsu on monipuolisin ja paras laji ja kadulla jos joutuu tilanteeseen on aika vahvoilla.

• tietoa?

Mikä tekee hokutosta niin erikoisen verrattuna muihin lajeihin? eikä kysymys ole mitenkään lajia väheksyvä vaan harkitsen jonkun lajin aloittamista ja haluaisin tietää mikä tekee sen niin erikoiseksi? käsittääkseni siihen kuuluu erilaiset potkut ja lyönnit ja mattotekniikat.. miten se eroaa muista vastaavista lajeista missä on vastaavia tekniikoita?

• kirjoitetaan
        tietoa? kirjoitti:

Mikä tekee hokutosta niin erikoisen verrattuna muihin lajeihin? eikä kysymys ole mitenkään lajia väheksyvä vaan harkitsen jonkun lajin aloittamista ja haluaisin tietää mikä tekee sen niin erikoiseksi? käsittääkseni siihen kuuluu erilaiset potkut ja lyönnit ja mattotekniikat.. miten se eroaa muista vastaavista lajeista missä on vastaavia tekniikoita?

hokutoryusta? Eihän se ole japanilainen laji. Eikö ymmärrys riitä, Hokutoilijat?

• ksdfj
        kirjoitetaan kirjoitti:

hokutoryusta? Eihän se ole japanilainen laji. Eikö ymmärrys riitä, Hokutoilijat?

..peräisin japanista ja ave muutti vaan tekniikat paremmiksi ja jätti ylimääräisen pois.

• aiheet
        ksdfj kirjoitti:

..peräisin japanista ja ave muutti vaan tekniikat paremmiksi ja jätti ylimääräisen pois.

hokutoryusta eivät kuulu tänne. Yleistä kamppailutaidoista tai muun maailman lajit ovat teitä varten. Eikö ymmärrä vieläkään?

• tsemppiä
        aiheet kirjoitti:

hokutoryusta eivät kuulu tänne. Yleistä kamppailutaidoista tai muun maailman lajit ovat teitä varten. Eikö ymmärrä vieläkään?

pilataan keskusteluketju jauhamalla bullshittia asiasta, joka ei liity ketjun alkuun. Älä enään avaa tätä hokuto-linkkiä jos noin alkoi ahdistaan. Tarpeeksi kun tulee mitäänsanomattomia viestejä, niin asialliset ja hyvät viestit häviää muiden joukkoon.

• vieläkin väärässä
        tsemppiä kirjoitti:

pilataan keskusteluketju jauhamalla bullshittia asiasta, joka ei liity ketjun alkuun. Älä enään avaa tätä hokuto-linkkiä jos noin alkoi ahdistaan. Tarpeeksi kun tulee mitäänsanomattomia viestejä, niin asialliset ja hyvät viestit häviää muiden joukkoon.

paikassa. ;-)

• seytgwerhyeyw
        ksdfj kirjoitti:

"..peräisin japanista ja ave muutti vaan tekniikat paremmiksi ja jätti ylimääräisen pois."

Mutta eiks tää Ave kehittänyt HJJ saksalaisen jujutsun pohjalta?

• Pilattu jo kaikki
        tsemppiä kirjoitti:

On vähän myöhästä..

• Kuten sanottu.
        tietoa? kirjoitti:

Sen taso, kaikkialla.

• kyllä erittäin

toimivaa tekniikkatasolla sekä kamppailuasenteellisesti. Senshido-tyylinen skenaarioharjoitteluhan siitä lähes täysin puuttuu valtakunnallisella tasolla. Siihen suuntaan voisi lajia edelleen kehittää, koska kehittäminen on lajissa mahdollista.

t: pitkän linjan hr-hemmo

• se paljonkin noista Aven

kirjoissa esitetyistä tekniikoista?

Niissä on esitetty tavallisia jujutsutekniikoita, joita on kaikki jujutsutyylit pullollaan. Eli niitä perinteisiä tekniikoita. Mm. judossa on samat heitot ja lukot. Karatessa ja tekwondossa samat potkut, jne..

Itse harjoituksen kulku noudattaa karaten vastaavaa ja Ave onkin kopsannut sen suoraan karatesta.

Kerrotko malliksi yhden tekniikan, joka on Aven keksimä?

• ole mitään

uutta tekniikkaa varsinaisesti keksitty. Länsimaiseen jujutsuun on yhdistetty nyrkkeilyn ja kickboxingin tekniikkaa. Nyt siihen hilataan pikkuhiljaa bjj:n muodossa matto-osaamista. Tuossa kaikessa ei ole tietenkään mitään vikaa, hyvinhän nuo jutut täydentävät toisiaan ja aina on uutta opittavaa edessä.

Se,mikä ihmiset saa kavahtamaan hokutoryuta on nykyaikaiselle ihmiselle vieras ehdoton auktoriteettiusko.

Mielenkiintoinen yhdistelmä: Teknisesti uusiutuvaa, mutta henkisessä mielessä täysin luutunutta ja vanhanaikaista kamppailutaito-ajattelua.

• on aivan ylivertainen

Aven saapuessa saliin kesken harjoituksen, ohjeen mukaan, vähän tähän tapaan:
        "Harjoitus keskeytetään välittömästi ja koko sakki menee kontalleen ja kumartaa mestarille."

Eikö näin lue ohjeissa?

Eipä vaikuta yhtään perinteiseltä hommalta?!! Modernia menoa!

Vittu mä sanon, että kyseinen pallero joutuisi muualla punnertamaan, jos ilkeäisi tulla tökerösti myöhässä ja keskeyttää harjoituksen. Mies on muka nyrkkeillyt pikku poikana. Tämä ihmetyttää, kun hän ei ole päässyt reilujen miesten menoon mukaan. Siihen ei kuulu olenkaan pyllistelyt myöhässä tulijoille. Helvetillistä paskaa ohjeistetaan. Onkohan Helsingin atleettiklubilla sama pyllistely menttaliteetti ja yhtä reilu meno?

Se aven jujutsu on ihan ok, muttei mitään ihmeellisempää kuin muukaan. Ei ainakaan niin ihmeellistä, että sen takia kannattaa ryömiä.

• on ihan ok
        on aivan ylivertainen kirjoitti:

Aven saapuessa saliin kesken harjoituksen, ohjeen mukaan, vähän tähän tapaan:
        "Harjoitus keskeytetään välittömästi ja koko sakki menee kontalleen ja kumartaa mestarille."

Eikö näin lue ohjeissa?

Eipä vaikuta yhtään perinteiseltä hommalta?!! Modernia menoa!

Vittu mä sanon, että kyseinen pallero joutuisi muualla punnertamaan, jos ilkeäisi tulla tökerösti myöhässä ja keskeyttää harjoituksen. Mies on muka nyrkkeillyt pikku poikana. Tämä ihmetyttää, kun hän ei ole päässyt reilujen miesten menoon mukaan. Siihen ei kuulu olenkaan pyllistelyt myöhässä tulijoille. Helvetillistä paskaa ohjeistetaan. Onkohan Helsingin atleettiklubilla sama pyllistely menttaliteetti ja yhtä reilu meno?

Se aven jujutsu on ihan ok, muttei mitään ihmeellisempää kuin muukaan. Ei ainakaan niin ihmeellistä, että sen takia kannattaa ryömiä.

että kun tyylisuunnan päämies saapuu paikalle, niin hänelle osoitetaan asianmukaisesti kunnioitusta, mikä tapahtuu yhtäaikaisella pystykumarruksella, ei siis ryömiskellä pitkin tatameita. Hesalaisethan tästä pääasiassa pääsevät nautiskelemaan mutta vieraileehan Ave muillakin paikkakunnilla joskus, jolloin tietenkin sama homma. Turha tästä on minkäänlaisia auktoriteetteja tunnustamattomien räkänokkien napista, jokainen valitsee itse lajin ja seuran jossa haluaa treenata.

• modernia?
        on ihan ok kirjoitti:

että kun tyylisuunnan päämies saapuu paikalle, niin hänelle osoitetaan asianmukaisesti kunnioitusta, mikä tapahtuu yhtäaikaisella pystykumarruksella, ei siis ryömiskellä pitkin tatameita. Hesalaisethan tästä pääasiassa pääsevät nautiskelemaan mutta vieraileehan Ave muillakin paikkakunnilla joskus, jolloin tietenkin sama homma. Turha tästä on minkäänlaisia auktoriteetteja tunnustamattomien räkänokkien napista, jokainen valitsee itse lajin ja seuran jossa haluaa treenata.

Aven ohjeissa lukee, hänen saapuessa myöhässä saliin, hänelle kumarretaan ja harjoitus keskeytyy välittömästi.

Ei missään budolajissakaan kumarrella myöhästelijöille enää. Ihan sama kuka kurgo tulee. Ei nämä mitään uskontoja ole sentään.
        Useinkin vetäjät tulee myöhässä, mutta treenit on jo käynnissä. Normaali vetäjä moikkaa ja alkaa tekee duunia.

Vertaa nyrkkeilysaliin. Miten on. Jos nyrkkeilyvalmentaja tulee ryyppyreissulta myöhässä salille. Treeneissä on täysi meno päällä. Kävisi näin, että nyrkkeilijät heittäis kinttaat nurkkaan välittömästi, kun se juoppo valmentaja tulisi ovesta sisään ja heittäytyisivät välittömästi kontalleen.
        Olisiko se modernia ja normaalia? Kovien jätkien hommaa??!!!

Tunnusta nyt. Kyllä ne konttavat paskahousut on aivan siellä teidän suunnalla.

• ole ihan ok.
        on ihan ok kirjoitti:

Kuinka joku voi vuodesta toiseen ottaa itsensä niin tosissaan, että vaatii moista huomionosoitusta itselleen? Kyllä luulisi normaalilla itsetunnolla varustetun ihmisen jo nolostuvan tuollaisesta vuosia jatkuvasta pokkuroinnista.

Kunnioitus ansaitaan, sitä ei voi vaatia.

Molemminpuolisen kunnioituksen ollessa kyseessä, keinotekoisia temppuja ei tarvita.

• Ainakin
        modernia? kirjoitti:

Aven ohjeissa lukee, hänen saapuessa myöhässä saliin, hänelle kumarretaan ja harjoitus keskeytyy välittömästi.

Ei missään budolajissakaan kumarrella myöhästelijöille enää. Ihan sama kuka kurgo tulee. Ei nämä mitään uskontoja ole sentään.
        Useinkin vetäjät tulee myöhässä, mutta treenit on jo käynnissä. Normaali vetäjä moikkaa ja alkaa tekee duunia.

Vertaa nyrkkeilysaliin. Miten on. Jos nyrkkeilyvalmentaja tulee ryyppyreissulta myöhässä salille. Treeneissä on täysi meno päällä. Kävisi näin, että nyrkkeilijät heittäis kinttaat nurkkaan välittömästi, kun se juoppo valmentaja tulisi ovesta sisään ja heittäytyisivät välittömästi kontalleen.
        Olisiko se modernia ja normaalia? Kovien jätkien hommaa??!!!

Tunnusta nyt. Kyllä ne konttavat paskahousut on aivan siellä teidän suunnalla.

Japsilajeissa, on ihan tavallista, että varsinkin korkeimmalle vyölle kumarretaan. Ihan vaikka puhuteltaessa. Ei kumarrus ole niin suuri juttu, kun ei kukaan oikeasti polvistu!

• sotilaspalveluksessa

Taitaa Japanilaisten vanhojen tyylien edustajia harmittaa, kun modernit lajit toimivat paremmin, ihmisen hyökkäystavat ja ruumiinrakénne ovat vuosisatojen saatossa muuttuneetmelkoisesti.

Hokuto ja Krav maga ne ovat nykypäivän lajeja , aidot Japanilaiset lajit ovat vanhaa perinnettä ja ihna oK, mutta kadulla ne tekniikat ja se asenne ne eivät toimi

Sensei Niiniketo on tehnyt mahtavan työn lajin eteen ja jokainen meistä tietää sen.

Kateellisia on aina ollut, silloin kun Ave aloitti toiminnan suomessa 70-luvun lopulla, judoliitossa vastustettiin jyrkästi uuden lajin tuloa, sanottiin, että judoakin voi käyttää itsepuolustukseen, vaikka se on pelkkä urheilulaji.

Ave teki kovasti töitä lajin eteen ja loi mahtavan organiosaation ja kysyntää on ollut.

• Sinäkö sanot,

sotilaspalvelija, että judo on käyttökelvotonta itsepuolustukseen. Pah, sinulla ei ole ensikäden tietoa. Olet ostamassa muiden puheita.

• jiu-Jitsu-man

Kysy Jukoshin ryun Brian Cheekiltä, miehellä on judossa 5. dania ja jujutsussa taitaa olla 8. dania, Cheek kertoi ,että jujutsu alkaa siitä mihin judo lopettaa!

Cheeki kilpaiöi judossa nuorempana, mutta keskittyi sitten pelkästään jujutsuun, koska ser on itsepuolustusta ja taistelulaji, samaa kertoi Dick Morris.

• kysyä keneltäkään

kun on itse kokenut judon tekniikoiden tehon antavana osapuolena itsepuolustustilanteissa. ;-)

Vain kokemus antaa ensikäden tietoa. Ei tarvitse uskoa kuulopuheisiin. Omat kokemukset vapauttavat gurujen palvonnasta.

• genki sudo
        kysyä keneltäkään kirjoitti:

kun on itse kokenut judon tekniikoiden tehon antavana osapuolena itsepuolustustilanteissa. ;-)

Vain kokemus antaa ensikäden tietoa. Ei tarvitse uskoa kuulopuheisiin. Omat kokemukset vapauttavat gurujen palvonnasta.

Minnuuu kauhiast kummastuttaa tuo asenne että kamppailu-urheilusta ei mukamas oo mitään hyötyä käytännön itsepuolustuksessa. Viel kauhiampaa on se ku jotku sankarit alkaa magaopeillansa pätemään niille jotka on jo tosipaikkan kokeneet. Inttävät (!) niiden kanssa vieläpä perkeles.

• soopaaa

• jiu-jutsuka...

Mikäli salilla tulee tietoon sun treenailu muissa jutsu tyyleissä, sä saat lähtöpassit hokutosta. Kandee pitää siel suu supussa. Näin se Ave on ihan julkisuudessa itse kertonut. ;-)

• MarkiisiDeFuckingÅmÅl

Japanissa ei pidetä mustaa vyötä mitenkään kovana saavutuksena, siellä se katsotaan suunnilleen että on alkeiskurssin käynyt, jos 1.dan mustan vyön saa. Koreassa myös, Taekwondossa, Hapkidossa, ym.

• jujuilija

Hokuton pääopettajat ovat käytännön miehiä, kokemusta on haettu ovihommista ja henkivartiotehtävistä, eli todellisuudessa heittävät unihiekkaa nopeasti hyökkääjän silmille.

Jaappanilaisten temppuaikidojen ja muiden taito ryuden miehet eivät pärjää tosipaikassa, mutta Hokuton tekniikat on testattu tosipaikoissa, siinä se tunnettu kamppailupersoona Kari A karateka ja moniosaaja itsekin treeanili joskus aikoinaan Aven salilla jujutsua ja myöhemmin otti maga-luvatkin, hän sanoo, että Ave ja Kuuno ovat Äijiä!

• hokutomiehillä älliä ole

millä kehuskella. Tässä taas vakuuttava todiste. Ei voi kuin hämmästellä typeryyttä.

"Hokuton tekniikat on testattu tosipaikoissa"

Siis. Ne aven kirjat, videot, muut tekniikkaluettelot, jne. on täynnä normaaleja judo-, jujutsu-, karate- ja nyrkkeilytekniikkoja.

Kerro nyt yksi sen ihan oma tekniikka?

Onko se noissa kirjoissa tai netin vyökoevaatimuslistoissa vai missä?

Etkö sinä hyvä mies ymmärrä että tuossa sinun ajatuksenjuoksussa on paradoksi. Ne kaikkien muidenkin lajien tekniikat on sitten testattu käytännössä, kun ne ovat aivan samoja tekniikkoja. Niidenhän täytyy olla yhtä kovia lajeja tekniikoiltaan.
        Niin paitsi jos pystyt mainitsemaan sen yhden vain kyseisessä tyylissä olevan tekniikan. Mutta turhaan vaivaat päätäsi. Sitä ei löydy.

• tekniikat vaan
        hokutomiehillä älliä ole kirjoitti:

millä kehuskella. Tässä taas vakuuttava todiste. Ei voi kuin hämmästellä typeryyttä.

"Hokuton tekniikat on testattu tosipaikoissa"

Siis. Ne aven kirjat, videot, muut tekniikkaluettelot, jne. on täynnä normaaleja judo-, jujutsu-, karate- ja nyrkkeilytekniikkoja.

Kerro nyt yksi sen ihan oma tekniikka?

Onko se noissa kirjoissa tai netin vyökoevaatimuslistoissa vai missä?

Etkö sinä hyvä mies ymmärrä että tuossa sinun ajatuksenjuoksussa on paradoksi. Ne kaikkien muidenkin lajien tekniikat on sitten testattu käytännössä, kun ne ovat aivan samoja tekniikkoja. Niidenhän täytyy olla yhtä kovia lajeja tekniikoiltaan.
        Niin paitsi jos pystyt mainitsemaan sen yhden vain kyseisessä tyylissä olevan tekniikan. Mutta turhaan vaivaat päätäsi. Sitä ei löydy.

se asenne. Kaltaisesi pölvästit lopettavat viimeistään ennen ensimmäisiä hokutomatseja vihreän kokeissa. Sit kun ei pää kestänyt, itketään täällä netissä ja kitistään paskahousuna.

• MarkiisiDeFuckingÅmÅl
        tekniikat vaan kirjoitti:

se asenne. Kaltaisesi pölvästit lopettavat viimeistään ennen ensimmäisiä hokutomatseja vihreän kokeissa. Sit kun ei pää kestänyt, itketään täällä netissä ja kitistään paskahousuna.

Ave on äijä, olen käynyt parilla hänen leirillään. Mutta tuo on todella typerää, että tekniikat on muka portsarien testaamia. Ensinnäkin, kyseisiltä portsareilta pitäisi ottaa vyöarvot pois ja heidät pitäisi myös erottaa työpaikastaan. Ju-jutsu-tekniikat on tarkoitettu salilla treenattavaksi, ei jonkun imbesillin portsarin käytettäväksi asiakasta vastaan, joka ei edes todennäköisesti osaa varautua tällaiseen.

Ave on Äijä, edellä kuvaillut portsarit on paskahousu-pelkureita, jotka käyttää hyväksi pientä (hyvin pientä) ju-jutsu-taitoaan kännisiä, puolustuskyvyttömiä asiakkaita vastaan.

• Minä olen ex-nyrkkeilijä

Ave on myös ex-nyrkkeilijä. Hän pitää vain nyrkkeilijöitä kovina jätkinä. Tämä on totuus.
        Se hänen jujutsu ei ole hänen itsensäkkään mielestä mitään erityisen kovaa puuhaa. Se sopii mm. noihin ovimies hommiin, kun siellä ei voi vetää kaikilta asiakkailta tajua välittömästi kankaalle. Se on kikkakokoelma.

Sinun täytyisi lukea hieman mestarisi kertomia tarinoita. Sokea kanako sinä olet? Noita juttuja on ollut vuosikymmenien aikana mm. lehdet pullollaan.

Sinä olet paskahousu myös mestarisi silmissä. Se on ikävä tosiasia. Mutta sinun täytyy elää sen kanssa. Mestarisi ei kunnioita muita kuin nyrkkeilijöitä. Hän ei viihdy muualla kuin nyrkkeilijöiden seurassa. Sehän onkin aivan järkevää puhetta ja aivan luonnollista.
        Se on niin, että ainoa paikka mistä hän löytää reiluja kavereita ja kovia jätkiä on Helsingin Atleettiklubi. Tottakai myös muista nyrkkeilyseuroista. Näin hän on itse sanonut.

Ave ei todellakaan pidä minään mestarina oman tyylinsä vihreitävöitä? Sinä ehkä tyydyt siihen tasoon tai sinun on ehkä pakko tyytyäkkin.

Mutta koville jätkille se ei riitä. Eikä riitä se jujutsu yleensä ollenkaan.

Nämä on sinun mestarisi mielipiteitä. Minä olen samaa mieltä. Ihan järkevää puhetta.

Etsippäs vaikka vanhoja City-lehtiä. En muista numeroa. Myös vanhoista Karateka,... löytyy Aven juttuja. Nuo samat jutut on aina toistunut jokaisessa hänen haastattelussaan.

Eli lyhyesti. Jos sinä et ole nyrkkeilijä olet pelkkä paskakasa mestarisi silmissä, vaikka sinulla olisi mikä tahansa vyö jujutsussa. Se ei vaan riitä. Siitä on kyse.

• ketjussa...
        Minä olen ex-nyrkkeilijä kirjoitti:

Ave on myös ex-nyrkkeilijä. Hän pitää vain nyrkkeilijöitä kovina jätkinä. Tämä on totuus.
        Se hänen jujutsu ei ole hänen itsensäkkään mielestä mitään erityisen kovaa puuhaa. Se sopii mm. noihin ovimies hommiin, kun siellä ei voi vetää kaikilta asiakkailta tajua välittömästi kankaalle. Se on kikkakokoelma.

Sinun täytyisi lukea hieman mestarisi kertomia tarinoita. Sokea kanako sinä olet? Noita juttuja on ollut vuosikymmenien aikana mm. lehdet pullollaan.

Sinä olet paskahousu myös mestarisi silmissä. Se on ikävä tosiasia. Mutta sinun täytyy elää sen kanssa. Mestarisi ei kunnioita muita kuin nyrkkeilijöitä. Hän ei viihdy muualla kuin nyrkkeilijöiden seurassa. Sehän onkin aivan järkevää puhetta ja aivan luonnollista.
        Se on niin, että ainoa paikka mistä hän löytää reiluja kavereita ja kovia jätkiä on Helsingin Atleettiklubi. Tottakai myös muista nyrkkeilyseuroista. Näin hän on itse sanonut.

Ave ei todellakaan pidä minään mestarina oman tyylinsä vihreitävöitä? Sinä ehkä tyydyt siihen tasoon tai sinun on ehkä pakko tyytyäkkin.

Nämä on sinun mestarisi mielipiteitä. Minä olen samaa mieltä. Ihan järkevää puhetta.

Etsippäs vaikka vanhoja City-lehtiä. En muista numeroa. Myös vanhoista Karateka,... löytyy Aven juttuja. Nuo samat jutut on aina toistunut jokaisessa hänen haastattelussaan.

Eli lyhyesti. Jos sinä et ole nyrkkeilijä olet pelkkä paskakasa mestarisi silmissä, vaikka sinulla olisi mikä tahansa vyö jujutsussa. Se ei vaan riitä. Siitä on kyse.

oli maininta molemminpuolisesta kunnioituksesta. Tuo kumartelun vaatiminen vuodesta toiseen ei kyllä kerro hyvää tässä suhteessa.

• Hokuto väki

kiittää sinua. ;-) Mielenkiintoinen näkemys.

• mielenkiintoisia

asioita ex-nyrkkeilijöiden sielunmaailmasta. Ette siis tule toimeen muiden kuin toisten päähänlyötyjen kanssa. Tavallisten ihmisten seura on teille liian vaikeaa. Ette arvosta ketään tai mitään paitsi itsennekaltaisia entisiä tulevaisuudenlupauksia. Lienevät ne lukemattomat iskut päähän pehmentäneet teidät lopullisesti. Pidätte toisianne kovina miehinä, mutta ette huomaa että ihmiset ympärillänne suhtautuvat teihin inhon tai säälinsekaisin tuntein.

Ei henkilökohtaista, vain sana sanasta. ;-)

• poikaseni
        mielenkiintoisia kirjoitti:

asioita ex-nyrkkeilijöiden sielunmaailmasta. Ette siis tule toimeen muiden kuin toisten päähänlyötyjen kanssa. Tavallisten ihmisten seura on teille liian vaikeaa. Ette arvosta ketään tai mitään paitsi itsennekaltaisia entisiä tulevaisuudenlupauksia. Lienevät ne lukemattomat iskut päähän pehmentäneet teidät lopullisesti. Pidätte toisianne kovina miehinä, mutta ette huomaa että ihmiset ympärillänne suhtautuvat teihin inhon tai säälinsekaisin tuntein.

Ei henkilökohtaista, vain sana sanasta. ;-)

Nyrkkeily on vaan niin kova laji, ettei sen jälkeen ole elämää.
        Se on niin totaalinen urheilulaji että sen jälkeen muuhun elämään ei voi oikein sopeutua.
        Vertaa asiaa Mika Myllylän kohtaloon. Kun hänelle kävi selväksi, että urheilu on loppu, niin tilalle tuli ammottava tyhjiö. Loput tietty tiedätte.

• huono juttu
        poikaseni kirjoitti:

Nyrkkeily on vaan niin kova laji, ettei sen jälkeen ole elämää.
        Se on niin totaalinen urheilulaji että sen jälkeen muuhun elämään ei voi oikein sopeutua.
        Vertaa asiaa Mika Myllylän kohtaloon. Kun hänelle kävi selväksi, että urheilu on loppu, niin tilalle tuli ammottava tyhjiö. Loput tietty tiedätte.

jos muutaman vuoden uran jälkeen on edessä loppuelämän tyhjyys? Melkein käy sääliksi, mutta ei kuitenkaan.

Kokeile vaikka parjaamaasi jujutsua, voit vaikka yllättyä positiivisesti. Ja taas on elämässä jotain sisältöä. Ei varmaan niin lujaa kuin päähänlyöntinyrkkeily, mutta eipä jätä tyhjiötä elämään. On niin paljon kamppailun osa-alueita treenattavana, että opiskelua riittää loppuiäksi.

• Anonyymi

Erittäin hyvin sanottu!

• perkeleen aloittelija

Lue tuolta loppupäästä perusasioita. Ne on asiaa. Siitä lähdetään.

Kerron sinulle hieman kamppailulajipioneerina mm. pupun mielipiteitä jujutsusta, kun hän on kurssittanut hokutoryu-miehiä:

Heitot tehdään aina paikalta. Siinä ei ole mitään järkeä. Ottelu/tappelutilanteessa vastustaja ei seiso kuin kyrpä paikoillaan.
      Siksi judo on paljon kovempaa ja aidompaa.

Voit varmaan kuvitella samat asiat nyrkkeilyn kohdalle.

• Ex-Jutsuka

Entisenä judokana aloitin jujutsun Aven salilla 80-luvun alussa ja ymmärsin idean, ennen heittoja tehtiin aina lyönti tai potku tai muu vastustajaa lamauttava tekniikka, siksi heitot tehtiin paikaltaan, tätä korostivat englantilaiset jujutsu-pioneerit.

Esim. Seppänen oli entinen judoka ja kun aloitti jujutsun ihastui heti lajin käytännöllisyyteen ja Jari muuten opetti mm. judokoitakin paljon itsepuolustukseen, kuten Ave ja Kuunokin.

Lajiin pitää tutustua syvällisemmin, niin se aukeaa.

Judo on hyvä urheilulaji, joka on kehitetty jujutsusta, moderni jujutsu on kehittynyt koko ajan.

• Vanha jutsuka
        Ex-Jutsuka kirjoitti:

Entisenä judokana aloitin jujutsun Aven salilla 80-luvun alussa ja ymmärsin idean, ennen heittoja tehtiin aina lyönti tai potku tai muu vastustajaa lamauttava tekniikka, siksi heitot tehtiin paikaltaan, tätä korostivat englantilaiset jujutsu-pioneerit.

Esim. Seppänen oli entinen judoka ja kun aloitti jujutsun ihastui heti lajin käytännöllisyyteen ja Jari muuten opetti mm. judokoitakin paljon itsepuolustukseen, kuten Ave ja Kuunokin.

Judo on hyvä urheilulaji, joka on kehitetty jujutsusta, moderni jujutsu on kehittynyt koko ajan.

Englantilaiset mestarit, kuten Morris, Clark, Cheek, ne on kovia ukkoja, on nähty kun judoka lähti ja lähti kovaa kun tuli esittämään haasteita.

Britti-jujutsun pioneerit on ja oli rautaisia heppuja, he sanoivat aina että judo on pelkkä kilpailulaji, jolla toki voi itseään puolustaa kokematonta vastusta vastaan, mutta kun vastassa voi olla veitsi, usemapi vastustaja ym, niin selvitymiseen vaaditaan jujutsu tai krav maga tyyppistä harjoittelua, koska se mitä et treenaa koskaan, sitä et myöskään tosipaikassa osaa.

• opetusvuosista

on paljon aikaa ja silloin asiat olivat ehkä noin. Nykyisin otetaan jo heitto- ja mattoranttua osana jutsuharjoittelua. Lyöntipotku-matsit ovat aina kuuluneet kuvaan.

Jujutsukat(modernit,ei trad.) ovat aina uskaltaneet laajentaa harjoitteluaan niille osa-alueille, joissa osaaminen on tarvinnut "päivitystä". Väittäisin sen kertovan avoimesta asenteesta ja arvostuksesta muita lajeja kohtaan.

• Modernia
        opetusvuosista kirjoitti:

on paljon aikaa ja silloin asiat olivat ehkä noin. Nykyisin otetaan jo heitto- ja mattoranttua osana jutsuharjoittelua. Lyöntipotku-matsit ovat aina kuuluneet kuvaan.

Jujutsukat(modernit,ei trad.) ovat aina uskaltaneet laajentaa harjoitteluaan niille osa-alueille, joissa osaaminen on tarvinnut "päivitystä". Väittäisin sen kertovan avoimesta asenteesta ja arvostuksesta muita lajeja kohtaan.

Allekirjoitan edellisen, modernit tyylit kuten nyky-jujutsu ja Krav maga ottavat aina vaikutteita muistakin lajeista, toisin nämä traditio.japani-jujutsut, jotka treenaa edelleen taitoja joita on harjoiteltu 1500-luvun japanissa, pienen perheen kesken tai keski-ajan linnan sisällä olevaa tyyliä, näissä traditio tyyleissä ei saa ottaa vaikutteita muista ja tyylillä voi olla harrastajia 40, joista kolmekymmnentä omistaa mustan vyön, jonka saa parissa vuodessa.

• Arigato
        Vanha jutsuka kirjoitti:

Englantilaiset mestarit, kuten Morris, Clark, Cheek, ne on kovia ukkoja, on nähty kun judoka lähti ja lähti kovaa kun tuli esittämään haasteita.

Britti-jujutsun pioneerit on ja oli rautaisia heppuja, he sanoivat aina että judo on pelkkä kilpailulaji, jolla toki voi itseään puolustaa kokematonta vastusta vastaan, mutta kun vastassa voi olla veitsi, usemapi vastustaja ym, niin selvitymiseen vaaditaan jujutsu tai krav maga tyyppistä harjoittelua, koska se mitä et treenaa koskaan, sitä et myöskään tosipaikassa osaa.

tehdä juurikaan mitään. Täysin utopistisia ja vaarallisia torjuntatekniikoita. Perustuvat loppujen lopuksi katapohjaisiin juttuihin.

Verratkaapa tekniikoita filipiinolajeihin. Näissä lajeissa löytyvät edes jollaintavalla mahdolliset tekniikat. Ja sielläkään ei toitoteta tekniikoiden kaikkivoipaisuudesta!

• Pupupöksy
        opetusvuosista kirjoitti:

Ave sallii oppilaidensa osallistuvan myös muiden (= kilpailevien versus HR) lajien leireille. Ainahan näin ei ole ollut, vaan jengi on vältellyt henkilöllisyytensä
        kirjaamista listoihin. Ettei vain vuotaisi Kaapelille ...

• homma on
        Pupupöksy kirjoitti:

Ave sallii oppilaidensa osallistuvan myös muiden (= kilpailevien versus HR) lajien leireille. Ainahan näin ei ole ollut, vaan jengi on vältellyt henkilöllisyytensä
        kirjaamista listoihin. Ettei vain vuotaisi Kaapelille ...

mennyt niin, että A. on järkännyt mieleisensä vieraan lajin edustajan vetämään kaapelille tai leireille. Ohjat hän pitää tiukasti käsissään. Sooloilua ei ole katsottu hyvällä. Tuonpa takia hokutoryu on menettänyt monta kokenutta, aktiivista ja oma-aloitteista ohjaajaa.

• sinällään
        Arigato kirjoitti:

tehdä juurikaan mitään. Täysin utopistisia ja vaarallisia torjuntatekniikoita. Perustuvat loppujen lopuksi katapohjaisiin juttuihin.

Verratkaapa tekniikoita filipiinolajeihin. Näissä lajeissa löytyvät edes jollaintavalla mahdolliset tekniikat. Ja sielläkään ei toitoteta tekniikoiden kaikkivoipaisuudesta!

niin hirveästi poikkea muun maailman veistä vastaan tekniikoista. Harjoitusmenetelmät ovat se suurin erottava tekijä. Veistä vastaa ei juuri koskaan treenata niin että veitsi tulee suorana pistona tai viiltona jostain kulmasta ja jää sitten jököttämään paikalleen. Fma harjoitteissa veitsi liikkuu koko ajan, jolloin tekniikan ajoituksen tulee olla todella tarkka. Huonolla ajoituksella saat puukosta(harjoitus) ja usein. Väärät luulot karisevat nopeasti ja puukon vaarallisuus ymmärretään hyvin.

Elävää harjoittelua veistä vastaan tehdään paljon ja joka treenissä jokainen "kuolee". Epärealistiset luulot omista kyvyistä aseettomana puukkoa vastaan karisevat nopeasti fma harjoittelussa. Mutta on se hemmetin hauskaa se treenaaminen kuitenkin.

Tämä aihe on laaja ja vaikea käsiteltäväksi lyhyesti ja yleensä se herättää paljon intohimoja keskustelijoissa. Mutta tuossa hivenen asiasta, eikä todellakaan kattavasti.

• tekniikka ja sen tekijä
        sinällään kirjoitti:

niin hirveästi poikkea muun maailman veistä vastaan tekniikoista. Harjoitusmenetelmät ovat se suurin erottava tekijä. Veistä vastaa ei juuri koskaan treenata niin että veitsi tulee suorana pistona tai viiltona jostain kulmasta ja jää sitten jököttämään paikalleen. Fma harjoitteissa veitsi liikkuu koko ajan, jolloin tekniikan ajoituksen tulee olla todella tarkka. Huonolla ajoituksella saat puukosta(harjoitus) ja usein. Väärät luulot karisevat nopeasti ja puukon vaarallisuus ymmärretään hyvin.

Elävää harjoittelua veistä vastaan tehdään paljon ja joka treenissä jokainen "kuolee". Epärealistiset luulot omista kyvyistä aseettomana puukkoa vastaan karisevat nopeasti fma harjoittelussa. Mutta on se hemmetin hauskaa se treenaaminen kuitenkin.

Tämä aihe on laaja ja vaikea käsiteltäväksi lyhyesti ja yleensä se herättää paljon intohimoja keskustelijoissa. Mutta tuossa hivenen asiasta, eikä todellakaan kattavasti.

Minusta se kaikkein typerin harjoite on juuri se jossa jäädään veitsen eteen odottelemaan että milloin se hullu lyö. Oikeasti järkevintä olisi mennä puukkomiehen selkään samantien kun havaitsee puukon. Siinä on pieni riski, mutta luulen että riski on pienempi kuin se että jää väistelemään iskuja. Olenko väärässä?

• ensin...
        tekniikka ja sen tekijä kirjoitti:

Minusta se kaikkein typerin harjoite on juuri se jossa jäädään veitsen eteen odottelemaan että milloin se hullu lyö. Oikeasti järkevintä olisi mennä puukkomiehen selkään samantien kun havaitsee puukon. Siinä on pieni riski, mutta luulen että riski on pienempi kuin se että jää väistelemään iskuja. Olenko väärässä?

jos mahdollista on kehoitus, joka on yleinen filipiinolajeissa. Aloitteellinen toiminta on nopeampaa kuin reagoiva toiminta. Aloitteellinen toiminta sisältää ajatuksen "hyökkää hyökkääjäsi kimppuun".

• ole nykyään
        Ex-Jutsuka kirjoitti:

joku äänitymääjä heebo tuolla EKJT:n puolella, tuli vaan mieleen, hippeilyksi meni senkin hommat lopulta

• Make
    • budoka

Mikä sai sinut ajattelemaan, että olit parempi kuin harjoittelijat toisella salilla. Ehkä he harjoittelivat eri tavalla ja halusivat tehdä asioita eri tavalla. Vai tuntuiko sinusta, että hekin olivat sitä mieltä, että sinäpä vasta mestari olet?

• Kokenut kamppailija

Hokuto ryun taso on erittäin kova, Ave on luonut vahvan tyylin, muistan kun 90-luvulla Ave ja Hirvonen treeanili kenttälapiolla sotilastekniikoita oli näkemisen arvoista jujutsua ja Kuuno on todella kova jujutsuka, harvalla salilla löytyy noin kova taso kuin jujutsu-klubilla.

Olin itse mukana niisä kuvioissa pitkät tovit, sitten rupesi paikat remppaamaan, ei oikein kestä heittotekniikoita, siksi vaihdoin magaan, joka on myöskin erittäin järkevä ja toimiva laji.

Kunnia Avelle siitä että toi jujutsun maahamme, se avasi portit muillekin itsepuolustuslajeille, kuten krav magalle, escrimalle ym...

Maailmaalla arvostetaan Avea ja hänen oppilaitaan, tämä on leireillä nähty, ne tyypit jotka ovat vaihtaneet johonkin vanhaan jujutsu-tyyliin saattavat katua, koska hokuto-ryu on paljon edistyneempi tyyli ja toimivampi, näin vain on asiat.

• kuvien palvontaa
        Kokenut kamppailija kirjoitti:

Hokuto ryun taso on erittäin kova, Ave on luonut vahvan tyylin, muistan kun 90-luvulla Ave ja Hirvonen treeanili kenttälapiolla sotilastekniikoita oli näkemisen arvoista jujutsua ja Kuuno on todella kova jujutsuka, harvalla salilla löytyy noin kova taso kuin jujutsu-klubilla.

Olin itse mukana niisä kuvioissa pitkät tovit, sitten rupesi paikat remppaamaan, ei oikein kestä heittotekniikoita, siksi vaihdoin magaan, joka on myöskin erittäin järkevä ja toimiva laji.

Kunnia Avelle siitä että toi jujutsun maahamme, se avasi portit muillekin itsepuolustuslajeille, kuten krav magalle, escrimalle ym...

Maailmaalla arvostetaan Avea ja hänen oppilaitaan, tämä on leireillä nähty, ne tyypit jotka ovat vaihtaneet johonkin vanhaan jujutsu-tyyliin saattavat katua, koska hokuto-ryu on paljon edistyneempi tyyli ja toimivampi, näin vain on asiat.

on todella vaikea käsittää. Edellisen kirjoittajan mukaan Avelle kuuluisi kunnia magan, escriman ja vielä minkä Suomeen tulosta. Auta armias... ei mitään toivoa...

Tyhmyys on loppumaton luonnonvara, sen kun sais valjastettua jotenkin hyötykäyttöön.

• Vanha jujutsuka

Avelle kateellisia on ollut aina, judoliitto aloitti sen jo 70-luvulla, kun Ave aloitti jujutsu toiminnnan suomessa.

Totuus on se että mestari on lajin tuonut maahamme, perustanut hienon tyylisuunnan ja kukaan meistä ei samaan kehään astuisi Aven kanssa, hän on kannuksensa hankkinut vuosien saatossa.

Muistan kun 80-luvun vaihteessa Ave kiersi karateseuroissa opettamassa itsepuolustusta ja sen jälkeen moni karateseura alkoi opettamaan harjoituksissa ip-juttuja, sitä ennen eivät tienneet muuta, kuin matsitekniikan ja katan, esim- Vantaan wadoryun opettajat kiittelivät Avea kovasti 80-luvulla.

Myöskin jujutsu- treeneissä kävi paljon karatekoita ihan salaa, ottivat oppia oman lajinsa mustan vyön koetta varten, mm. kokondosta kävi kavereita jujutsu-harjoituksissa, aloittivat peruskurssilta ja kävivät oranssiin asti, ja sen jälkeen suorittivat danin omassa tyylissään.

Varsin kunnioitettavat saavutukset siis Avella, mies on todellinen kamppailulajien pioneeri suomessa.

• uusi aika

Tietämättömiä on aina. niitä, jotka on kuullut vain avesta ja treenannut vain siellä uskaltamatta raottaa ovea muuhun tietoon. Typerää on kuvitella, että yksi ihminen on kaiken luoja ja vain häneltä olisi tullut osaamista kamppailulajien maailmaan. Sitäpaitsi 80-luvusta on jo aika paljon aikaa, että olis syytä päivittää osaamista senkin jälkeen. 80-luvun pioneeri on 2000-luvun fossiili. Harmillista, että hokutossa niin moni ei ymmärrä itse treenata ja kehittyä pioneeriksi vaan sen sijaan luulevat kaiken hyvän keksityn 80-luvulla. Voi niitä 80-luvulla syntyneitä, ei enää koskaan voi tulla hyväksi...

• Hokutoka
        uusi aika kirjoitti:

Tietämättömiä on aina. niitä, jotka on kuullut vain avesta ja treenannut vain siellä uskaltamatta raottaa ovea muuhun tietoon. Typerää on kuvitella, että yksi ihminen on kaiken luoja ja vain häneltä olisi tullut osaamista kamppailulajien maailmaan. Sitäpaitsi 80-luvusta on jo aika paljon aikaa, että olis syytä päivittää osaamista senkin jälkeen. 80-luvun pioneeri on 2000-luvun fossiili. Harmillista, että hokutossa niin moni ei ymmärrä itse treenata ja kehittyä pioneeriksi vaan sen sijaan luulevat kaiken hyvän keksityn 80-luvulla. Voi niitä 80-luvulla syntyneitä, ei enää koskaan voi tulla hyväksi...

Ave trmäsi 80-luvulla mm-mitalistin ja moninkertaisen arvokisamitalistin karatekan yhdellä avokämmenellä ja istuallaan, päkiö kun tuli haastamaan riitaa ja pyysi Avea pihalle, no hippakarateka lähti nukkumaan vähäksi aikaa.

Ave on luja kaveri ja on luonut lujan tyylin, jonka mustavyöt ovat rautaa

• se karateka
        Hokutoka kirjoitti:

Ave trmäsi 80-luvulla mm-mitalistin ja moninkertaisen arvokisamitalistin karatekan yhdellä avokämmenellä ja istuallaan, päkiö kun tuli haastamaan riitaa ja pyysi Avea pihalle, no hippakarateka lähti nukkumaan vähäksi aikaa.

painoi noin puolet Aven painosta. Taisi olla vakavakin paikka, kun täytyi kajauttaa pikkuista? Ei löytynyt muita keinoja hoitaa tilannetta? Normaalimaailmassa pikku päänaukomiset kuitataan olankohautuksella tai hoidetaan huumorilla ja läpänheitolla. Väkivalta jätetään vakaviin paikkoihin.

• Oni no Suwante
        Hokutoka kirjoitti:

Kyllä Hokuto ryu on rautaa. Ei sitä turhaa opeteta armeijoiden erikoisjoukoissa ja muissa tehtävissä. En tiedä kärsiikö nämä Hokutoa aliarvostavat jostain identiteettiongelmasta vai mikä mättää.

• minkä maan
        Oni no Suwante kirjoitti:

Kyllä Hokuto ryu on rautaa. Ei sitä turhaa opeteta armeijoiden erikoisjoukoissa ja muissa tehtävissä. En tiedä kärsiikö nämä Hokutoa aliarvostavat jostain identiteettiongelmasta vai mikä mättää.

armeijan joukoille sitä opetetaan? Noi jutut on täyttä paskaa. Niinkuin siviilit pystyisivät opettamaan sotilaille lähitaistelua. Tuollaiset väitteet ovat vain myyntipuheita typeryksille. Armeijoilla(tällä hetkellä sotivilla) on omat sotaa käyneet ja kuolemaa nähneet miehet hoitamassa nuo koulutukset. Se, mitä opetetaan Ruotsin, Suomen tai mille tahansa rauhan tilassa olevalle armeijalle, on täysin merkityksetöntä.

Siviilit opettamassa erikoisjoukkoja... kelatkaa vähän... todella uskottavaa.

• Mä vaan
        Hokutoka kirjoitti:

Kertokaapa tästä jutusta enemmän.
        Mikä maa ja kaupunki oli kyseessä?
        Mitä siinä ravintolassa tapahtui?
        Mitä juhlittiin ja mistä tämä surkea tapahtuma sai alkunsa?
        Kumpi löi ensin?
        Vai kerkesikö toinen lyödä ollenkaan?
        Mä tiedän, mutta tiedätkös sinä?

• Utti I, -04
        minkä maan kirjoitti:

armeijan joukoille sitä opetetaan? Noi jutut on täyttä paskaa. Niinkuin siviilit pystyisivät opettamaan sotilaille lähitaistelua. Tuollaiset väitteet ovat vain myyntipuheita typeryksille. Armeijoilla(tällä hetkellä sotivilla) on omat sotaa käyneet ja kuolemaa nähneet miehet hoitamassa nuo koulutukset. Se, mitä opetetaan Ruotsin, Suomen tai mille tahansa rauhan tilassa olevalle armeijalle, on täysin merkityksetöntä.

Suomen, Viron ja Venäjän erikoisjoukoille ainakin heidän mukaan. Siis ko. maiden puolustusvoimien. Itse kotiuduin viime vuonna.
        "Armeijoilla(tällä hetkellä sotivilla) on omat sotaa käyneet ja kuolemaa nähneet miehet hoitamassa nuo koulutukset."

Taidat olla täys retardi vai?
        Luuletko että NYKYAJAN sodankäynnissä ollaan niin paljon lähikontakstissa vihollisen että joku mies loisi sen pohjalle taistelulajin?
        Luuletko että usalla on nyt oma taistelulaji kun ne on sotineet joka paikassa? Ja vanhat sotilastekniikat eivät ole oikein toimivia nykypäivänä; mitään merkittävää virkaa ei ole enää pistimilläkään. Hermopisteet yms. on tunnettu iät ja ajat niin mitä niitä uudestaan keksimään? Hokuto ryu on luotu vanhan jujutsun pohjalta joka on taas ollut samuraitten henkiinjäämistaito jos asetta ei ollut saatavilla ja niitä tilanteita sattui kuulemma usein.

"Siviilit opettamassa erikoisjoukkoja... kelatkaa vähän... todella uskottavaa. !"

No kyllä normaalissa elämässä toimiva laji toimii niin sodassa kuin siviilissäkin mainiosti jos nyt lähikontaktissa ollaan. "Siviilipuolen" asetekniikat on yhtä käypiä taistelussa kun kadullakin. Siis tähän sotilasjujutsuun on lisätty paljon uusia taistelutekniikoita. Eikä siellä niitä opeta siviilit vaan hyvän sotilasjujutsu-kokemuksen omaavat upseerit/aliupseerit.

• vastausta
        minkä maan kirjoitti:

http://www.kolumbus.fi/hjjk/leila/sotilas_jujutsu.html

• sinä Urpo
        Utti I, -04 kirjoitti:

Suomen, Viron ja Venäjän erikoisjoukoille ainakin heidän mukaan. Siis ko. maiden puolustusvoimien. Itse kotiuduin viime vuonna.
        "Armeijoilla(tällä hetkellä sotivilla) on omat sotaa käyneet ja kuolemaa nähneet miehet hoitamassa nuo koulutukset."

Taidat olla täys retardi vai?
        Luuletko että NYKYAJAN sodankäynnissä ollaan niin paljon lähikontakstissa vihollisen että joku mies loisi sen pohjalle taistelulajin?
        Luuletko että usalla on nyt oma taistelulaji kun ne on sotineet joka paikassa? Ja vanhat sotilastekniikat eivät ole oikein toimivia nykypäivänä; mitään merkittävää virkaa ei ole enää pistimilläkään. Hermopisteet yms. on tunnettu iät ja ajat niin mitä niitä uudestaan keksimään? Hokuto ryu on luotu vanhan jujutsun pohjalta joka on taas ollut samuraitten henkiinjäämistaito jos asetta ei ollut saatavilla ja niitä tilanteita sattui kuulemma usein.

"Siviilit opettamassa erikoisjoukkoja... kelatkaa vähän... todella uskottavaa. !"

No kyllä normaalissa elämässä toimiva laji toimii niin sodassa kuin siviilissäkin mainiosti jos nyt lähikontaktissa ollaan. "Siviilipuolen" asetekniikat on yhtä käypiä taistelussa kun kadullakin. Siis tähän sotilasjujutsuun on lisätty paljon uusia taistelutekniikoita. Eikä siellä niitä opeta siviilit vaan hyvän sotilasjujutsu-kokemuksen omaavat upseerit/aliupseerit.

vastasit, osoitit olevasi todellinen ääliö. Et ymmätänyt lukemaasi. Lue uudelleen ja ajattele... jos kykenet siihen. Ja senkin jälkeen ajattele lisää, mitä kommentoimasi teksti piti sisällään. Sinua on kusetettu.

• noin

• Perunanuija
        vastausta kirjoitti:

http://www.kolumbus.fi/hjjk/leila/sotilas_jujutsu.html

kyseessä. Jossakinpäin treenataan magaa, kähmyillään judotyyliin, vedetään turpaan hanskoilla, joku opettaa oppimaansa jutsua. Eli samallalailla kuin ympäri maailmaa => kukin opettaa sitä mitä osaa eli juuri sitä mitä on itse harjoitellut!

• AndyS
        noin kirjoitti:

Tuohan on siitä Aven kirjasta.
        Kysymys kuului missä sitä oikein virallisesti harjoitellaan.
        Missä se kuuluu jonkun ryhmän viralliseen ohjelmaan?
        Tuskin missään.
        Harrastelukerhoja kyllä on.

http://www.finjutsu.com/main.php?sivu_id=60

Ainakin tämän mukaan esimerkiksi Viron armeijassa treenataan Hokutoa ihan wirallisesti. Hirvonenhan on myös skappari, joten en pitäisi kovin suurena ihmeenä treenausta myös Suomessa. Eri asia sitten, mitä tämä osoittaa.

• niin että

korjaa jos oon väärässä mutta ei auvo jujutsua oo suomeen tuonut!!!
        Kirjoissa ja kansissa on että suomessa on ensimmäisen kerran treenattu jujutsua 1800-luvulla... Et jos avenne on sen tehnyt niin aika vanha ukko on jo. Että pientä rajaa tossa teidän repimisissänne.........

• Näin On
        niin että kirjoitti:

korjaa jos oon väärässä mutta ei auvo jujutsua oo suomeen tuonut!!!
        Kirjoissa ja kansissa on että suomessa on ensimmäisen kerran treenattu jujutsua 1800-luvulla... Et jos avenne on sen tehnyt niin aika vanha ukko on jo. Että pientä rajaa tossa teidän repimisissänne.........

Ave aloitti virallisen jujutsu toiminnan suomessa, siis jotain epävirallista ollut joskus ei lajiharjoittelua. Sissikerhossa oli myös ennen Avea tomintaa, mutta se oli lähinnä kirjoista opiskelua.
        Ave aloitti virallisen jujutsutoiminnan suomessa.

• Kickboxari

Siitä ei pääse mihkään, Ave on kova tyyppi ja on pistänyt monelta tyypilta paskat housuun, vyökokeissa Ave veti lättyyn jos kokelaalta ei löytynyt taistelutahtoa ja Avea vastaan sparrissa ei kukaan seissyt pitkää aikaa, pötköllään oli poikasia matolla.

Karatekaa Ave veti lättyyn, koska se itse haastoi riitaa, kyseinen karateka oli usein esiintyny nakkikioskeilla, joissa potki kännisiä päähän, AVe antoi paskahousulle opetuksen, ihan oikein teki, se tyyppi oli riidanhaastaja ja pelkuri, tietenkin Ave olis voinut lukottaa sen pellen, mutta spontaanisti se lyönti lähti ekaksi.

Yhtään tappelua Ave ei ole itse aloittanut, sen sijaan on lopettanut niitä aika paljon ja lyhyeen.

Ave salita saa kyllä parasta oppia lajeissa ja mies on vahva persoona ja auktoriteetti.

• gsdfghyhjk

Kumarra Avea.
        Kyllä Avea naurattaa.

• Vanha oppilas

Esimerkki taoaus, jossa Auvo pudotti yhdellä heijarilla tapahtui Norjassa maajoukkueen mukana, karateka oli 60. kiloa kevyempi, kuin Auvo, mutta oli tosiaankin tunnettu riidanhaastaja kännipäissään ja liitto olikatsonut miehen toilailut läpi sormien, koska tämä otti kisoista mitaleita.

Auvo palautti surkimuksen maan pinnalle, Auvohan on tottunut lyömään lujaa jo nyrkkeilyaikoinaan ja ennen jujutsua Auvo otteli karatessakin, antoivat hänelle kilpailukiellon liian kovista kontakteista,kun vellihousut alkoivat filmaamaan,niin Ave löi oikeast ikovaa sen jälkeen
      Henkivartio ja portsarihommissa Auvo on ollut toisipaikoissa monet kerrat jatämäkin näkyy tyylissä, Hokoto ryu on käytännön tyyli ja kova tyyli, moni on lopettanut kun ei ole jaksanut, ovat siirtyneet sittenn Daitoon tai Hontai-ryuhun, siellä se danin on saanut paljon helpommalla.

Kunnioittakaa Auvon työtä lajin eteen. kiistatta mies on suomen kamppailu-pioneereja ja osaa hommansa.

• näköjään

valmistutuu hryu dan-kokeeseen nuolesleskelemalla jopa netissä. Kaikenlisäksi levittää väärää tietoa. Tuo lyömistapahtuma ei sattunut Norjassa...

• Apinakunfu

Sanosin nyt noin et Niiniketohan elää sillä bisneksellä..ja on aika kaukana japanilaisista samuraista.
      Hänen paras oppilaansa Sumo Rantalainen sekä Kill Arman elävät kanssa julkkiksina ihan mukavasti..
      nöyränä ilman haasteita raastuvassa..korjaan käräjillä. Jonkin moista turva/ vake firmaakin siinä sivussa pyörii Avella..joka on huippukouluttajana suomessa sekä asijantuntijana turvaalalla. Ei sellaseen ruveta
      noin vain vailla kokemusta.
      Oikeesti Hikituroi tarkoittaa pohjantähteä japanista vapaasti suomennettuna eli se on kehitetty
      pohjoismaalaiselle epäilempä vaan pärjäiskö japanilaiselle mestarille?
      Veikkaan et jossain maassa vähän treenataan kovemmin mutta joku raja brutaaleille tekniikoillekin
      kai on oltava..kyllä varmaan on aika helppo keksiä sellastakin millä hoidellaan hetkessä elottomaksi
      joku mutta tämä moraali on onneksi olemassa ja käytös hyvissä saleissa eiköhän tarkotus oo pitää
      hommat harrastuksena koska sodan logistiikka on eri kun budon yhä nykyäänkin.
      Pelottavissa jutuissa aletaan olla jos aletaan vertailemaan ja kokeilemaan eri lajeja ja tyylisuuntia
      et mikä niistä on muka paras joka tilanteessa.
      Suosittelisin sinulle aikido opintoja..se on ylivertainen laji osaajan hameessa.. ja Wushu kanssa..katu-uskottavuus voi olla vaan vähempi niissä kun luulet tietäväsi

• Mulle riittää hyvin

Keep it simple: se on vaan pojat niin, että jotkut syntyy taistelijaksi luonnostaan. Tämän taistelijan asenteen lisukkeeksi jos harjoittelee nyrkkeilyä ja thainyrkkeilyä, niin se on siinä. Kaikkea muutakin kivaa voi tietysti tehdä ja harrastaa, tuskin niistä haittaakaan on.

Itsepuolustuksen kannalta riittää vallan mainiosti nuo mainitsemani perustaidot yhdistettyvä hyvään fysiikkaan ja oikeaan asenteeseen. Näin siis tavalliselle siviilille. Turvamiehet ja portsarit tarvitsee sitten hieman muunlaisia juttuja ammatissaan, mutta niillä ei ole juuri tekemistä itsepuolustuksen kanssa. Sehän on enemmänkin asiakaspalvelua se.

• BlÄäF SwÄäG

Ei jumalauta kun lukee tätä keskustelua, puolella porukasta on pallo ihan täysin hukassa. Aivan sama mitä lajia treenaat ja kuinka hyvä fysiikka sulla on, loppupeleissä asenne ratkaisee. Erinomainen esimerkki asenteen tärkeydestä on kyokushin karate jota voi treenata aivan samalla dojolla kuin hokutory ju-jutsua Helsingissä kaapelilla. Peruskurssille tulee suhteellisen paljon porukkaa mutta melkein 90% lopettaa heti kun päästään treenaamaan vähän kovempaa. Asenne ei vaan riitä. Menet sinne treenaamaan ja tulet kokonaan immuuniksi kivulle (paitsi tietenkin säkeille tulleista iskuista joita ei käytetä matsaamisessa enään nykypäivänä) ja saat loistavan pohjan mihin tahansa muuhun lajiin. En suinkaan väheksy mitään muita lajeja mutta jos, kuten aikaisemmassa viestissä mainittiin: et ole synytynyt taistelijaksi, niin hyvä paikka ottaa ensimmäiset askeleet kohti taistelijaksi tulemista on mennä treenaamaan paikkaan jossa joudut sietämään aivan perkeleellistä kipua jajärjetöntä fyysistä sekä henkistä rääkkiä. JA SE KAIKKI MULLE HETI NYT! - asenne roskikseen!

Mitä sitten tulee aikaisemmin ketjussa mainittuihin epäluuloihin eri lajien tekniikoiden toimivuudesta. Ns. old school lajien fataalit ja muutenkin nykypäivän lajeista poiskarsitut tekniikat (esim. sormilukot, lyönnit kurkkuun ja muihin herkkiin paikkoihin ja laajamuotoinen hermopisteiden käyttö) ovat aivan omaa luokkaansa itsepuolustustilanteissa, toki vastustajaa ei kuitenkaan kannata henkihieveriin mätkiä, koska Suomen oikeusjärjestelmä antaa sulle turpaan ja kovaa jos käytät oppimiasi taitoja itsepuolustustilanteessa. Googlettakaa itsepuolustus, suomen oikeusjärjestelmä niin löytyy oiken mielenkiintoisia juttuja kyseisistä tilanteista.

Oma neuvoni on hakeutua dojolle jolla on kontakteja armejoiden tai tiedustelupalvelujen leivissä oleviin kouluttajiin. Siellä pääset treenaamaan todella diippiä tavaraa. Kuka tahansa ei kuitenkaan saa tällaista mahdollisuutta koska noihin sisäpiireihin pääseminen vaatii todella pitkäjänteistä harjoittelua jolla ikäänkuin todistat olevasi tarpeeksi hyvä ja järkevä kovempaa treeniä varten.(sama pätee kaikilla kunnollisilla dojoilla) Näiltä "Korkeammilta" tahoita kuulee oikein mielenkiintoisia kommentteja eri tyylisuuntien sokeista. Yksi todella pätevä on: "Älä luota senseihin joka ei pidä itseään fyysisesti hyvässä kunnossa iästä riippumatta. Se osoittaa itsekurin puutetta joka tekee hänen mielestään heikon ja johtaa arviointi- ja harkintakyvyn puutteeseen."

• Ottelemaan vaan

Hokutoryu on paikkansa ansainnut ja varmasti tehokas itsepuolustuksesta kiinnostuneille. Tosin eräs tuore Judon SM-pronssimitalisti on kuristanut tajuttomaksi useammankin hokutoryu mustan vyön puhtaalla judotekniikalla samalla kun on käynyt hakemassa hokuton SM-kultaa monta kertaa. Toki näitä on vähän epäreilua verrata, koska judossa kova kaveri voi treenata ja otella niin kuin huippu-urheilulajissa tehdään kun taas itsepuolustuslajeja harrastellaan.

• BlÄäF SwÄäG

(y)

• teukka3

Tervetuloa katsomaan treenejä kaapelille, jossa kyseinen herra treenaa!
        Ettei vaan kylmä totuus paljastuisi ja kyllähän se judo auttaa...jonkin matkaa..mutta vain jonkin!

• Pelski

Käsittääkseni kyseinen herra hävisi joku vuosi sitten sm finaalissa helsinkiläiselle oranssivyölle! Mene ja tiedä pitääkö paikkansa,mutta tälläistä huhua olen kuullut!

• huippujiujitsuka

Näinhän siinä pääsi käymään, seurasin vieressä eli ihan fakta hommeli.

• lopettakpaskanjauham

Kyseinen herra on judossa totaali jäähdyttelijä jo yli 10 vuotta ja youtubessa näin matseja hokyto sm kisoista kun pieksi vastuksia naurettavan helposti. Kuka tahansa tosissaan treenaava (puhumattakaan ammattitason kavereista) vetelisi hokytotyyppejä nurin ajankuluksi tyyliin "minkähän kuristuksen valitsisin...".

Perinteisistä japanilaisista lajeista puhuttaessa, menisikö joku hokytokaveri vaikka kokeeksi treenaamaan judokoita vastaan tokaihin tai poliisien salille. Siellä epäkunnioittavasta käytöksestä voidaan katkoa luita (poliisien salit) vielä nykyäänkin. Epäkunnioittavaan käytökseen riittää etiketin huono tuntemus. Ja siellä sitä ei edes pidetä ihmeellisenä. Tosin hokytokavereita ei edes päästettäisi saliin.

• Jj-km

Hokuto on itsepuolustuslaji ja judo urheilulaji, eräs Hokuton musta vyö opetti treeneissä sinivöistä kilpajudokaa perusutekniikoissa ja judoka otti neuvoja vastaan.
      Ave näytti nuorempana kaapin paikan monelle judokalle ja muiden lajien harjoittelijoille.
      Itse treenailin juniorina judoa siniseen asti ja nuorten sm-kisoissa pronssia, Hokutossa sain päihini aika lailla, muutaman vuoden treenin jälkeen osasin jo puolustaa itseäni, kokeilin myös Shorinji Kempoa, ihan ok, mutta Hokuto-jujutsu on parempi ja monipuolisempi, nyt 10 jujutsvuoden jälkeen lajini on Krav maga, koska siinä vähemmän heittoja ja kroppa kestää paremin ja on mahtava ip-kokonaisuus myös.

• MMA expertti

Nyt tuli bon voyage ilmiö, eli olen nähnyt tämän kirkoituksen joskus ennenkin. Nyt HJJ trollit nukkumaan.

• Anonyymi

Kova laji ja kova taso hokutossa yhä se monipuolisuus ja se kovuus se toimii.

• Anonyymi

Hokuton ryun taso on jäätävän kova, mustan vyön koe on vaativa kun kaikki kamppailun osalaueet osattava ja kontakiottelut yhtä ja useampaa vastustajaa vastaan.Laji on hieno ja toimiva ja keskittyy itepuolustukseen ja tehokkaaseen toimintaan, lukot, heitot kuristuksst, heitot, lyönnit, potkut kaikki vaativa laji eikä pelkkää urheilua vaan todellisen kamppailun taito.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2128
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2068
    3. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1377
    4. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1176
    5. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      145
      1170
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1143
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      172
      858
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      834
    10. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      59