Onko tietoa

iskällä

Pojalla on tämä consenta lääkitys adhd:ON ja kysyisinkin saako kelalta siitä mitään erillistä korvausta. Onko mahdollista hakea jotain erityistukea.

9

808

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cheetah.grrr

ADHD:n takia voi KELA:lta hakea hoitotukea. Sen hakemiseen tarvitaan lääkäriltä c-todistus. Käy katsomassa kelan sivuilta. Me saamme ADHD- pojallemme korotettua hoitotukea.

• ADHD lapsen äiti

Mun tyttärelläni on concerta lääkitys ja saamme kelalta vaan sen perusosan 78,36€/kk:ssa miten olette saaneet korotetun??

• cheetah.grrr
        ADHD lapsen äiti kirjoitti:

Mun tyttärelläni on concerta lääkitys ja saamme kelalta vaan sen perusosan 78,36€/kk:ssa miten olette saaneet korotetun??

Kelan käytännöt valitettavasti vaihtelee paikkakunnittain. Mutta tietty tuen suuruuteen vaikuttaa myös se, minkälaisen lausunnon lääkäri on kirjoittanut, kuinka perusteellisen kuvauksen hakija on kirjoittanut lapsesta ja saako lapsi riittävän usein (KELA:n mielestä) kuntoutusta/terapiaa. Kaikesta huolimatta päätös voi tulla vain alimmasta tuesta ;(

Tuossa kuntoutuksen laadussa voi olla eri tulkintoja. Meidän poika EI KÄY missään kuntoutuksessa. Mutta kuntoutussairaanhoitajat käyvät kahden kuukauden välein kotona (tämä ei missään nimessä riitä KELA:lle). Olen laittanut hakemukseen kuntoutuskohtaan kotona tehtäviä harjoitteita: erilaiset palkintojärjestelmät (kuten liikennevalot), kuvien avulla opettelun jne. Olen kuvannut, miten ADHD-lapsemme kuntoutus on jokapäiväistä "aamustailtaan". Jostain luin, että kotona tehtävät harjoitteet voivat riittää tuen saantii, vaikkei olisi muuta säännöllistä terapiaa.

Täytyy sanoa, että meille korotetun hoitotuen saaminen oli "voitto", eli ihan kuin vihdoinkin yhteiskuntakin uskoisi, että tämä EI OLE helppoa..

Kuinka vanha tyttäresi on?

• ADHD lapsen äiti
        cheetah.grrr kirjoitti:

Kelan käytännöt valitettavasti vaihtelee paikkakunnittain. Mutta tietty tuen suuruuteen vaikuttaa myös se, minkälaisen lausunnon lääkäri on kirjoittanut, kuinka perusteellisen kuvauksen hakija on kirjoittanut lapsesta ja saako lapsi riittävän usein (KELA:n mielestä) kuntoutusta/terapiaa. Kaikesta huolimatta päätös voi tulla vain alimmasta tuesta ;(

Tuossa kuntoutuksen laadussa voi olla eri tulkintoja. Meidän poika EI KÄY missään kuntoutuksessa. Mutta kuntoutussairaanhoitajat käyvät kahden kuukauden välein kotona (tämä ei missään nimessä riitä KELA:lle). Olen laittanut hakemukseen kuntoutuskohtaan kotona tehtäviä harjoitteita: erilaiset palkintojärjestelmät (kuten liikennevalot), kuvien avulla opettelun jne. Olen kuvannut, miten ADHD-lapsemme kuntoutus on jokapäiväistä "aamustailtaan". Jostain luin, että kotona tehtävät harjoitteet voivat riittää tuen saantii, vaikkei olisi muuta säännöllistä terapiaa.

Täytyy sanoa, että meille korotetun hoitotuen saaminen oli "voitto", eli ihan kuin vihdoinkin yhteiskuntakin uskoisi, että tämä EI OLE helppoa..

Kuinka vanha tyttäresi on?

Pakko sanoa, että hyvillä perusteilla olet saanut korotetun tuen, täällä ei tullut kuuloonkaan :/ tyttö kävi tunnetason terapiaa n2½v ja siihen lääkitys adhd luokka koulussa, mutta onneksi on normaali opetus eikä mukautettu''huh'' tyttö on nyt 10v, hoitotuki riittää just kuukauden concertaan :( ja tiedän, että ei ole helppoa vaatii aika paljon voimia ja kärsivällisyyttä itsellekkin ja koko perheelle. Meillä kun tyttö kävi kuntoutuksessa niin silti tuli se pienin tuki, vaikka perustelin matkakulut ja poissaolot työstä, kun kysyin mahdollisesta korotuksesta, niin eee eee tuli heti vastaus!

• cheetah.grrr

Pakko sanoa, että hyvillä perusteilla olet saanut korotetun tuen, täällä ei tullut kuuloonkaan :/ tyttö kävi tunnetason terapiaa n2½v ja siihen lääkitys adhd luokka koulussa, mutta onneksi on normaali opetus eikä mukautettu''huh'' tyttö on nyt 10v, hoitotuki riittää just kuukauden concertaan :( ja tiedän, että ei ole helppoa vaatii aika paljon voimia ja kärsivällisyyttä itsellekkin ja koko perheelle. Meillä kun tyttö kävi kuntoutuksessa niin silti tuli se pienin tuki, vaikka perustelin matkakulut ja poissaolot työstä, kun kysyin mahdollisesta korotuksesta, niin eee eee tuli heti vastaus!

On kyllä tosi kumma, että ette ole saanut korotettua. Kannattaa kyllä kokeilla vieläkin sitä korotusta. Oletko käynyt perheklubilla? Siellä on keskusteltu tästä asiasta. Jotkut ovat valittaneet tukipäätöksestä ja sitä kautta on tullut takautuvastikin korjausta.

Missä päin asutte? Itse olen Pirkanmaalta. Milloin teidän täytyy hakea uudelleen tukea?

Hakumuksen teko kannattaa aina tehdä ihan mielettömän tarkasti. Varsinkin kannattaa kuvata tarkasti kuinka paljon lapsen hoidosta tulee ylimääräistä "rasitetta". Hakemuksen tekohan on tosi raskasta, koska silloin ei saa ajatella mitään positiivisia ajatuksia vaan täytyy etsiä kaikki negatiiviset asiat.

• ADHD lapsen äiti
        cheetah.grrr kirjoitti:

On kyllä tosi kumma, että ette ole saanut korotettua. Kannattaa kyllä kokeilla vieläkin sitä korotusta. Oletko käynyt perheklubilla? Siellä on keskusteltu tästä asiasta. Jotkut ovat valittaneet tukipäätöksestä ja sitä kautta on tullut takautuvastikin korjausta.

Missä päin asutte? Itse olen Pirkanmaalta. Milloin teidän täytyy hakea uudelleen tukea?

Hakumuksen teko kannattaa aina tehdä ihan mielettömän tarkasti. Varsinkin kannattaa kuvata tarkasti kuinka paljon lapsen hoidosta tulee ylimääräistä "rasitetta". Hakemuksen tekohan on tosi raskasta, koska silloin ei saa ajatella mitään positiivisia ajatuksia vaan täytyy etsiä kaikki negatiiviset asiat.

No niinpä, ja tuntuu että virkailijasta on kaikki tuet kiinni :/ asun itse savossa ja olen kyllä laittanut vaikka mitä selostusta ja kys:n lääkärikin(erikois) että tarve olisi isommalle hoitotuelle, mut eipä se auttanut:/ mikäs sivusto se on? Onko suoraa linkkiä? Kovat kiitokset etukäteen :)

• cheetah.grrr

No niinpä, ja tuntuu että virkailijasta on kaikki tuet kiinni :/ asun itse savossa ja olen kyllä laittanut vaikka mitä selostusta ja kys:n lääkärikin(erikois) että tarve olisi isommalle hoitotuelle, mut eipä se auttanut:/ mikäs sivusto se on? Onko suoraa linkkiä? Kovat kiitokset etukäteen :)

Mun galleria sivulla on linkki perheklubille. Perheklubin sivulla on kohta, johon voi syöttää hakusanan, jos haluaa hakea keskusteluja jostain tietystä aiheesta. Ja tietenkin voi aloittaa uuden keskustelun :)

Savossa voi todella olla erilaiset käytännöt, mutta päätöksestä valittamalla voi ehkä saada oikeuden. Mutta siis ehkä. Tsemppiä!

• itsekkin

Meille tuli aikoinaan tyssäävä päätös korotetusta rahasta ja valitin siitä. Saimme sen takautuvasti.

• myöskin lääkärit
        itsekkin kirjoitti:

Meille tuli aikoinaan tyssäävä päätös korotetusta rahasta ja valitin siitä. Saimme sen takautuvasti.

Ystävälleni juuri sanoi neurologi, että lähes poikkeuksetta tulee kielteinen päätös ensiksi, mutta valittamalla muuttuu hyvin usein. En tiedä onko siinä taustalla säästösyyt, koska läheskään kaikki eivät osaa alkaa valittamaan päätöksistä.

Olen omassa työssäni törmännyt hiukan samantyyppiseen ilmiöön noissa vanhusten tuissa. Harva vanha ihminen niistä osaa alkaa valittamaan, jos ei saa siihen apua. Usein myös heillä on sellainen nöyrä asenne, joten eivät kehtaa valittaa, vaan ovat mieluummin sitten vaikka syömättä, kun ei rahat riitä.

Itse en ole koskaan korotettua hakenutkaan, koska tuo alin hoitotuki riittää kyllä kattamaan kulut suurinpiirtein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3075
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2143
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1719
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1587
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1331
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1311
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1226
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1190
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1137
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1031
    Aihe