Tämä on huvittava foorumi

Töx Töx Töx

Käytännössä missään muualla ei kuule PAscalista kuin täällä.

Tietokonelehdissä ei puhuta siitä enään mitään. Firmoissa ei sitä käytetä...

Täällsä siiti kuitenkin jaksetaan vaahtota. Siis ainoa pakka, jossa vielä Delphi-Sanan kuulee on tämä foorumi.

18

713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adsl2

      Delphi ei ole ehkä ihan muodin huipulla mutta eipä mua ole ennenkään muoti kiinnostanut joten aika sama miten pinnalla Delphi on. Itse olen käyttänyt sitä viimeiset 6 vuotta enkä näe mitään syytä vaihtaa muuhun.

    • sdlfkasd

      eipä voi kun ihmetellä niitäkin dorkafirmoja jotka ennemmin vääntää softaa jollain vb-paskalla vedoten helppokäyttöisyyteen ja ohjelman kehittämisen nopeuteen.

    • KoodiPodi

      Koodaus pitää olla Sexyä, jota Delphi ei ole.

      • mies..

        Mikä koodaus on sexyä? Eikö toimivuus ole kaiken perusta, ainaskin silloin kun hommat on toimittava asiakkaalla. Asiakas välittää vitun vertaa millä sovellus on käännetty, asiakkaale ohjelman toimivuus on kaikista tärkein.

        Saattaa se sexy koodaus tuottaa myös bugeja ihan kivasti.

        Myönnän sen silti että C on aika sexy ja vaikka hallitsenkin c/c , silti valitsen mieluiten Delphin kun on saatava nopeesti aikaa jotain toimivaa ja näkyvää.


    • asdasdasd

      Voisi olettaa että jos osaa C ja Javan niin osaa myös Delphin (jolloin sitä ei tarvitse mainita).

      • yiyiiy

        huh huh
        "
        Voisi olettaa että jos osaa C ja Javan niin osaa myös Delphin (jolloin sitä ei tarvitse mainita).
        "

        Täällä ei edes tiedetä mikä on sovelluskehitin ja itse ohjelmointikieli.


        Siis osaa vaikka Object PAscalin, niin osaa myöskin Delphin...

        Sama juttu jos osaa Ansi C an, niin osaa myös MFC-kirjaston windowsmailmassa...

        varsin älykästä...


      • minäpäs vaan
        yiyiiy kirjoitti:

        huh huh
        "
        Voisi olettaa että jos osaa C ja Javan niin osaa myös Delphin (jolloin sitä ei tarvitse mainita).
        "

        Täällä ei edes tiedetä mikä on sovelluskehitin ja itse ohjelmointikieli.


        Siis osaa vaikka Object PAscalin, niin osaa myöskin Delphin...

        Sama juttu jos osaa Ansi C an, niin osaa myös MFC-kirjaston windowsmailmassa...

        varsin älykästä...

        Toisaalta kaikkialla yleensä ottaen puhutaan Object Pascal:sta Delphinä, ainakin kun internetistä hakee skeidaa liittyen Delphiin niin en ikinä vielä ole käyttä hakusanana itse kielen virallista nimeä!


      • mies..
        yiyiiy kirjoitti:

        huh huh
        "
        Voisi olettaa että jos osaa C ja Javan niin osaa myös Delphin (jolloin sitä ei tarvitse mainita).
        "

        Täällä ei edes tiedetä mikä on sovelluskehitin ja itse ohjelmointikieli.


        Siis osaa vaikka Object PAscalin, niin osaa myöskin Delphin...

        Sama juttu jos osaa Ansi C an, niin osaa myös MFC-kirjaston windowsmailmassa...

        varsin älykästä...

        Nykyään Delphi on yhtä kuin Object Pascal. Jostain muistan lukeneeni, että Delphi on uusi nimitys Object Pascal kielelle. ns. Delphi kieli. Siksi itse puhun vain Delphistä, jolloin toki tarkoitan kielenä Onject Pascalia ja IDEnä Delphiä.


      • ---------------------------...
        mies.. kirjoitti:

        Nykyään Delphi on yhtä kuin Object Pascal. Jostain muistan lukeneeni, että Delphi on uusi nimitys Object Pascal kielelle. ns. Delphi kieli. Siksi itse puhun vain Delphistä, jolloin toki tarkoitan kielenä Onject Pascalia ja IDEnä Delphiä.

        Object Pascal nimen taisi yhdessä vaiheessa (voi olla nykyäänkin) rekisteröidä USA:ssa C# ja dot.net kehittäjä ennenkuin hän siirtyi suurella rahalla MS:n leipiin -> jolloin entinen työnantaja Borland ei enään voinut käyttää sitä nimeä (rahakysymys?) vaan alkoi käyttämään Delphi-nimeä myös kielestä.


    • ♂♂&...

      >Täällsä siiti kuitenkin jaksetaan vaahtota<
      muta oneksi täälsä jaksutaa siiti vaahtota

    • mies..

      Kyllä vaan tässä firmassa käytetään kovasti Delphiä jossa työskentelen. Itse asiassa Visual Basic systeemi on kokoajan jäämässä kovaa vauhtia taka alalle. Kiitos siitä minulle :)

      Kirjoitappa Googleen huvikseen Delphi :) Suomi on muutenkin takapajula ja isojen firmojen perseiden nuolia. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

      • mies..

        Työpaikalla kuuntelin sivukorvalla, kun Visual Basic ohjelmaa yrittivät saada toimimaan toisella koneella. "Kyllä tämä täällä toimii", "No ei toimi täällä, kun laitoit mulle sen exen", "No sulta varmaan uupuu jokin kirjasto" Phuahah! :D Mietin siinä, että jos mä tekisin Delphillä tuommosen rääpälesoftan, sanoisin vaan että kopioippa verkkokansiosta se pikku exe tiedosto, toimii. Ei tarvii MITÄÄN kirjastoja :D


      • vdeb
        mies.. kirjoitti:

        Työpaikalla kuuntelin sivukorvalla, kun Visual Basic ohjelmaa yrittivät saada toimimaan toisella koneella. "Kyllä tämä täällä toimii", "No ei toimi täällä, kun laitoit mulle sen exen", "No sulta varmaan uupuu jokin kirjasto" Phuahah! :D Mietin siinä, että jos mä tekisin Delphillä tuommosen rääpälesoftan, sanoisin vaan että kopioippa verkkokansiosta se pikku exe tiedosto, toimii. Ei tarvii MITÄÄN kirjastoja :D

        eihän se nyt ohjelman vika ole, jos kaikkia osia ei kopioida siitä.

        huh huh, mikä peruste käyttää delphiä...


      • jöjjköjk

        Taitaa olla kyllä toisin päin normaaleissa firmoissa, joissa edes joskus on käytetty Delphiä.


        Nykyään ei missään käytetä Delphiä. Vielä viisi vuotta sitten joskus sillä tehtyjä projekteja tapas.


      • mies..
        vdeb kirjoitti:

        eihän se nyt ohjelman vika ole, jos kaikkia osia ei kopioida siitä.

        huh huh, mikä peruste käyttää delphiä...

        "eihän se nyt ohjelman vika ole, jos kaikkia osia ei kopioida siitä."

        Niimpä!!! Sanoppa muuta! Delphillä kun teet softan, niin RIITTÄÄ kun kopioit pelkän exen(!) Toki erillisiä dll-kirjastoja voi tehdä mukaan, mutta se ei ole todellakaan välttämätöntä. Tässä minun mielestä on Delphin yksi suurimmista nerouksista :)

        Itse olen kirjoittanut Delphillä softaa nelisen kuukautta, joka sisältää 25'000 riviä koodia, pääohjelman tulos on vain yksi 1.5Mt EXE tiedosto. Toki kuvia, xml-tiedostoja ym. on otettava mukaan, muttei mitään muuta.


      • mies..
        jöjjköjk kirjoitti:

        Taitaa olla kyllä toisin päin normaaleissa firmoissa, joissa edes joskus on käytetty Delphiä.


        Nykyään ei missään käytetä Delphiä. Vielä viisi vuotta sitten joskus sillä tehtyjä projekteja tapas.

        Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis :)

        Minä saan Delphillä yrityksen uuteen nousuun ja asiakkaita on enemmän kuin milloinkaan Visual Basic aikana. Ihan sama mitä veisaatte, mutta näin on näreet. Aika on rahaa kun pitää saada tulosta aikaiseksi nopeesti ja näyttävästi :)

        Päin vastoin, pomoni mainitsi mulle kahvitauolla, että heillä meinas maine mennä, surkeilla ja bugisilla Visual Basic sovelluksilla :)

        Minä puhun nyt ihan kokemuksesta.


      • xxxxx
        mies.. kirjoitti:

        Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis :)

        Minä saan Delphillä yrityksen uuteen nousuun ja asiakkaita on enemmän kuin milloinkaan Visual Basic aikana. Ihan sama mitä veisaatte, mutta näin on näreet. Aika on rahaa kun pitää saada tulosta aikaiseksi nopeesti ja näyttävästi :)

        Päin vastoin, pomoni mainitsi mulle kahvitauolla, että heillä meinas maine mennä, surkeilla ja bugisilla Visual Basic sovelluksilla :)

        Minä puhun nyt ihan kokemuksesta.

        "Aika on rahaa kun pitää saada tulosta aikaiseksi nopeesti ja näyttävästi"

        Tuossa on yksi ohjelmoinnissa tapahtuva perustavanlaatuinen ongelma. Kun ohjelma tehdään nopeasti niin silloin asioita ei tule mietittyä ylläpidon kannalta. Esim. jos tehdään jokin selaus, ylläpito tai lista, niin nopeiten se onnistuu kun kopioidaan toinen vähän samantyyppinen selaus, lista tai ylläpitoruutu ja tehdään siihen koodimuutokset. Ylläpidollisesti se ei ole järkevää, sillä kun ohjelmointikieleen, ulkoisiin kontrolleihin tai käyttöjärjestelmään tulee lisätoimintoja joita halutaan ottaa käyttöön, niin silloin pitää montaa osaa ohjelmasta päivittää.

        Itse olen tehnyt yli 10 vuotta kaupallisia tietokoneohjelmia Visual Basicilla ja sitä ennen merkkipohjaisilla basiceilla, enkä ole havainnut niissä varsinaisia ongelmia. Jo 20 vuotta sitten tajusin ettei ohjelmia pidä tehdä liian nopeasti vaan niiden rakennetta täytyy miettiä. Joillakin on "joskus liian kiire perille ettei ehdi pysähtyä juoksemasta ja ostaa polkupyörä".

        Jos joku tekee VB:llä tai millä kielellä tahansa bukisia ohjelmia, niin vika on silloin tekijöissä. VB sisältää ohjelman jolla tehdään asennusohjelmisto. Se etsii tarvittavat modulit ja laittaa ne samaan pakettiin. Jos tätä ei teidän firman VB-koodaajat tienneet, niin harrastelijapohjalla ovat.

        VB6:n ongelma on ettei koodi siirry suoraan VB 2005:een. Sitä voisi pitää jonkinlaisena ongelmana. Mutta oikeastaan on hyvä että tulisi kerran 10 vuodessa kirjoitettua ohjelmisto kokonaan uudestaan uudella ohjelmointitietämyksellä.

        Mutta entä Delphi? Borland ilmeisesti taitaa lopettaa sen ylläpidon, jolloin siihen ei enää tule ollenkaan uusia ominaisuuksia.

        Tietysti jos ohjelmia ei ylläpidetä, niin silloin sen voi tehdä millä tavalla tahansa.

        Yhteenvetona sanoisin, että ohjelmoinnissa pitää olla varovainen kun "tuloksia pitää saada nopeasti ja näyttävästi".


      • mies..
        xxxxx kirjoitti:

        "Aika on rahaa kun pitää saada tulosta aikaiseksi nopeesti ja näyttävästi"

        Tuossa on yksi ohjelmoinnissa tapahtuva perustavanlaatuinen ongelma. Kun ohjelma tehdään nopeasti niin silloin asioita ei tule mietittyä ylläpidon kannalta. Esim. jos tehdään jokin selaus, ylläpito tai lista, niin nopeiten se onnistuu kun kopioidaan toinen vähän samantyyppinen selaus, lista tai ylläpitoruutu ja tehdään siihen koodimuutokset. Ylläpidollisesti se ei ole järkevää, sillä kun ohjelmointikieleen, ulkoisiin kontrolleihin tai käyttöjärjestelmään tulee lisätoimintoja joita halutaan ottaa käyttöön, niin silloin pitää montaa osaa ohjelmasta päivittää.

        Itse olen tehnyt yli 10 vuotta kaupallisia tietokoneohjelmia Visual Basicilla ja sitä ennen merkkipohjaisilla basiceilla, enkä ole havainnut niissä varsinaisia ongelmia. Jo 20 vuotta sitten tajusin ettei ohjelmia pidä tehdä liian nopeasti vaan niiden rakennetta täytyy miettiä. Joillakin on "joskus liian kiire perille ettei ehdi pysähtyä juoksemasta ja ostaa polkupyörä".

        Jos joku tekee VB:llä tai millä kielellä tahansa bukisia ohjelmia, niin vika on silloin tekijöissä. VB sisältää ohjelman jolla tehdään asennusohjelmisto. Se etsii tarvittavat modulit ja laittaa ne samaan pakettiin. Jos tätä ei teidän firman VB-koodaajat tienneet, niin harrastelijapohjalla ovat.

        VB6:n ongelma on ettei koodi siirry suoraan VB 2005:een. Sitä voisi pitää jonkinlaisena ongelmana. Mutta oikeastaan on hyvä että tulisi kerran 10 vuodessa kirjoitettua ohjelmisto kokonaan uudestaan uudella ohjelmointitietämyksellä.

        Mutta entä Delphi? Borland ilmeisesti taitaa lopettaa sen ylläpidon, jolloin siihen ei enää tule ollenkaan uusia ominaisuuksia.

        Tietysti jos ohjelmia ei ylläpidetä, niin silloin sen voi tehdä millä tavalla tahansa.

        Yhteenvetona sanoisin, että ohjelmoinnissa pitää olla varovainen kun "tuloksia pitää saada nopeasti ja näyttävästi".

        Kun minulla on kokemusta Delphistä, sillä saa aikaan nopeasti näyttävää ja toimivaakin. Ainaskaan mitään ongelmia ei ole esiintynyt. Olen ollut Dephin kanssa tekemisissä ihan versiosta 2 lähtien, eli joskus 1996 jos oikein muistan. Tietty ohjelma pitää suunnitella hyvin, mutta kun kehitysympäristö on tuttu, siitä on hyvä lähteä liikkeelle.

        Noh 10 vuoden jälkeen softa kuin softa pitää koodata uudelleen, oli se sitten millä tahansa tehty ja eri kielten tuntemuksesta en näe ainaskaan itse mitään haittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      3033
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2898
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2282
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      95
      2184
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1924
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1860
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1858
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      335
      1816
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1682
    Aihe