Onko Vanhanen vellihousu?

Hallitus sai tänään kovasti sapiskaa siitä, että se sallii valtionjohtoisen lentoyhtiön suunnittelevan 500 työpaikan ulkoistamista Suomesta Viroon. Matti Vanhanen ei ottanut Finnairin epäisänmaalliseen toimintaan kantaa, vaan sanoi, että tässä noudatetaan sitä tunnustettua periaattetta, että valtio-omistaja ei puutu operatiivisen johdon toimintaan.

Tämä Vanhasen lausuma on nyt hyvä huomata niiden, jotka ovat arvostelleet edellistä hallitusta siitä, että Sonera osti Saksasta ilmaa.

44

1221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oivahärkönen

      ... kiinailmiö. Meiltä siirtyy tuotantoa Kiinaan ja myös EU:n halvempien palkkojen maihin. Tuossa Finnairin ideassa on se parempi puoli, että siityminen tapahtuu Finnairin tytärfirmaan. Jos ihalaisporukka, jota voi nimittää rikollisiksi laittomine lakkoineen, ei saa järkeä käteensä, siirtää Finnair koneitakin sinne Viroon. Niin ovat jo varustamot tehneet.

      • kysynyt...

        että, kuka minä olen...
        Ehkäpä voimme suunnitella "vaalistrakeiaamme" :))
        ...(sosialismin lopullista kukistusta myös suomessa)
        hieman yhdessä.
        etu7(at)jippii.fi :)


    • individi

      Vanhanen on vellihousu, riippumatta tästä kyseisestä Finnair-tapauksesta. Vanhasen kyvyttömyys vetää pitkää linjaa, kyvyttömyys vaikuttaa asioihin edeltä käsin ja kyvyttömyys analysoida yhteiskunnallisia pohjavirtoja on totaalinen.

      Kiihkoliberaalit haluavat Venäjän kaltaista kapitalismia Suomeen, mikä on hyvä huomata aina lakon osuessa kohdalle. Liikenne- ja Viestintäministeri Susanna Huovinenkin näyttää olevan aseeton Finnairin "strategisten" suunnitelmien (kuten pekkarinen Fortumin kohdalla) suhteen, mikä tarkoittaa keinovalikoiman pienenemistä.

      Näköjään vain työntekijät itse voivat yrittää vaikuttaa työntekijöiden omiin asioihin. "Ken ei itse oikeutta vaadi, sen ei siitä pidä nauttiman". (Viittauksesi Jäbään oli osuva)

      • mielestä...

        pääministerin nyt pitäisi toimia?


      • individi
        mielestä... kirjoitti:

        pääministerin nyt pitäisi toimia?

        Kyllä Vanhasen nyt kannattaa nahjustella nämä hallituksen loppukuukaudet ihan entiseen malliin (muutahan Hän ja se ei pystykään).

        Toiveet asetan tuleviin eduskuntavaaleihin, tarkkoihin hallitusneuvotteluihin ja päämäärätietoiseen, rehelliseen ja avoimeen uuteen hallitukseen.


      • vastannut...
        individi kirjoitti:

        Kyllä Vanhasen nyt kannattaa nahjustella nämä hallituksen loppukuukaudet ihan entiseen malliin (muutahan Hän ja se ei pystykään).

        Toiveet asetan tuleviin eduskuntavaaleihin, tarkkoihin hallitusneuvotteluihin ja päämäärätietoiseen, rehelliseen ja avoimeen uuteen hallitukseen.

        siihen että, mikä se on se "nahjustelun" vaihtoehto?


      • individi
        vastannut... kirjoitti:

        siihen että, mikä se on se "nahjustelun" vaihtoehto?

        Jaskarista puhdas Sini-Puna.


      • luota...
        individi kirjoitti:

        Jaskarista puhdas Sini-Puna.

        siihen Jaskariin, kun se antaa perseenkauppiaiden kyykyttää itseään!


      • individi
        luota... kirjoitti:

        siihen Jaskariin, kun se antaa perseenkauppiaiden kyykyttää itseään!

        Kuten sanoin, Jaskari ei voi olla huoneenhaltija uuden hallituksen aikana.


      • olla...
        individi kirjoitti:

        Kuten sanoin, Jaskari ei voi olla huoneenhaltija uuden hallituksen aikana.

        opposiittiössä, tuon poliittisen uransa viime "sentit"?


      • Jaba_43
        luota... kirjoitti:

        siihen Jaskariin, kun se antaa perseenkauppiaiden kyykyttää itseään!

        Minä ainakin uskon siihen, että kiltti ja hyvätahtoinen mies voi rakastua ilotyttöön ja uskoa, että suhde toimii.

        Nyt ei kuitenkaan käynyt niin.


      • Huomioitsija
        Jaba_43 kirjoitti:

        Minä ainakin uskon siihen, että kiltti ja hyvätahtoinen mies voi rakastua ilotyttöön ja uskoa, että suhde toimii.

        Nyt ei kuitenkaan käynyt niin.

        17-vuotiaana inter-raililla eksyin Amsterdamin sille alueelle. Spacecaken jälkeen olin moraalisempi kuin kukaan koko suurkaupungissa. Maria from South-America esittäytyi minulle, jolloin olin aivan varma, että hän oli riistetty tyttö, joka kaipasi pelastajaansa. Yritin selittää sitä hänelle ja lupauduin viemään hänet pois paheiden pesästä. Hinta, jonka hän halusi oli enemmän kuin viikon budjetti, eikä hän tuntunut ymmärtävän mitään moraalisista jutteluistani. Ehkäpä rinkka selässä oleva nuori poika ei ollut oikein uskottava.

        Pakko oli vain poistua paikalta, ja se eteläamerikkalainen horatsu nauroi perään vahingoniloisesti ja sanoi: "Go back to your Mama".

        Oikeassahan se oli, ei kande maksaa siitä mitä saa ilmaiseksikin.


      • jo vain...
        Jaba_43 kirjoitti:

        Minä ainakin uskon siihen, että kiltti ja hyvätahtoinen mies voi rakastua ilotyttöön ja uskoa, että suhde toimii.

        Nyt ei kuitenkaan käynyt niin.

        mutta asiaan! Keskusta on paras!


    • sinäkin...

      ostaa Brasilialaista lihaa pöytääsi, eikä Heinäluomalta tule edes märkää pierua?

    • Huomioitsija

      ...Lipponen hassasi miljardeittain rahaa (Soneran kautta) ostamalla ilmaa (UMTS). Finnair sen sijaan yrittää säästää rahaa. Lisäksi mainittakoon, että Suomessa vastaavat luvat annettiin ilmaiseksi "kauneuskilpailun" kautta. Eli jätettiin tämäkin rahastusmahdollisuus käyttämättä!

      • Huomauta sinä vaan, mutta Vanhanen kertoi periaatteen olevan, ettei operatiivisen johdon puuhiin tule puuttua. Vanhanen ei eritellyt sellaisia asioita, joissa pitää puuttua ja jossa ei pidä. Hän sanoi ykskantaan, ettei pidä koskaan puuttua, että se on periaate.


      • Jaba_43
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Huomauta sinä vaan, mutta Vanhanen kertoi periaatteen olevan, ettei operatiivisen johdon puuhiin tule puuttua. Vanhanen ei eritellyt sellaisia asioita, joissa pitää puuttua ja jossa ei pidä. Hän sanoi ykskantaan, ettei pidä koskaan puuttua, että se on periaate.

        Kuka on vaatinut Vanhasen puuttumista Finnairin toimintaan?

        En minä ainakaan.

        Kysehän ei ole Finnairista, vaan Aeroa vastaan lakkoilevien finnairilaisten laittomuuksista.


    • aikana...

      minä kysyn sinulta MPP, miten suomalainen työläinen voi hinnoitella palkkansa paremmaksi kuin jossain naapurimaissa?

      • vielä...

        ..sinähän olet aina ollut vaatimassa kilpailukykyä, ainakin maatalouteen.


      • vielä... kirjoitti:

        ..sinähän olet aina ollut vaatimassa kilpailukykyä, ainakin maatalouteen.

        Aloitetaan väitteestäsi, että olen ollut vaatimassa aina kilpailukykyä maatalouteen. Sitä en ole suinkaan ollit vaatimassa. Oikeastaan päinvastoin. Olen esittänyt esim. ajatusta siitä, että suosittaisiin pienviljelyvaltaista maataloutta tukemalla maatalouden harjoittamisen sijasta maisemanhoitoa ja asettamalla tukikattoja. Tämä idea ei ole omani. Britit ovat sitä jo ehdottaneet.

        Olen useaan kertaan väittänyt, että suomalainen maatalous ei voi olla missään oloissa kilpailukykyinen vapailla markkinoilla automatisoidussa tehomaataloudessa ja sen bulkkituotannossa. Sen sijaan kannattavuutta voi löytyä erikoistumisesta ja luomutuotannosta sekä monialayrittämisestä.

        Sitten siihen toiseen kysymykseen. Kansainvälistyminen vie Suomesta ja muualta länsimaista työpaikkoja matalan palkkatason maihin. Tämä on valitettava kehitys siltä osin kuin kansainvälinen yhtiökapitalismi riistää halpatyövoimaa saadakseen itselleen mammuttivoittoja. Joku aika sitten tv:stä tuli dokumetti kiinalaisesta farkkutehtaasta. Jos katsoit sen, ymmärrät helposti mitä tarkoitan.

        Pitääkö sitten suomalaisen valtiojohtoisen yhtiön ottaa mallia tällaisesta kehityksestä? Sikäli pitää, että omasta kilpailukyvystä on huolehdittava. Muuten loppuvat lennot ja kilpailijat ottavat reitit itselleen lentämällä miehistön kanssa, jolla on tuo 30 % huonompi palkka.

        Mutta jos on tarkoitus saada enemmän kannattavuutta, pitää talkoisiin saada muitakin kuin matalimman palkkatason väkeä. Esimerkin ja reiluuden nimissä pitää aloittaa johtajien palkoista ja optioista sekä huomattavasti tiukentuvasta osinkopolitiikasta. Jos Finnairilla on menossa niin huonosti kuin johto nyt väittää, se varmaan myös sitten viestittää, että yhtiö ei voi missään nimessä maksaa osinkoja ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen.

        Olen kunnon diilin kannalla. Johto ja omistajat ilmoittavat, että johdon palkkiota alennetaan reilummin kuin uusien lentoemäntien 30 % ja nimenomaan prosenteissa. Toiseksi he ilmoittavat, että huonon kannattavuuden vuoksi yhtiöllä ei ole varaa maksaa ulos osinkoja seuraavan viiden vuoden aikana. Sitten he edelleen ilmoittavat, että yhtiön kaikkien työntekijöiden kuten uusien lentäjien palkkoja alenetaan myös vastaavassa suhteessa lentoemäntien alennuksen kanssa. Aika reilua, vai mitä?


      • "diiliä"...
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Aloitetaan väitteestäsi, että olen ollut vaatimassa aina kilpailukykyä maatalouteen. Sitä en ole suinkaan ollit vaatimassa. Oikeastaan päinvastoin. Olen esittänyt esim. ajatusta siitä, että suosittaisiin pienviljelyvaltaista maataloutta tukemalla maatalouden harjoittamisen sijasta maisemanhoitoa ja asettamalla tukikattoja. Tämä idea ei ole omani. Britit ovat sitä jo ehdottaneet.

        Olen useaan kertaan väittänyt, että suomalainen maatalous ei voi olla missään oloissa kilpailukykyinen vapailla markkinoilla automatisoidussa tehomaataloudessa ja sen bulkkituotannossa. Sen sijaan kannattavuutta voi löytyä erikoistumisesta ja luomutuotannosta sekä monialayrittämisestä.

        Sitten siihen toiseen kysymykseen. Kansainvälistyminen vie Suomesta ja muualta länsimaista työpaikkoja matalan palkkatason maihin. Tämä on valitettava kehitys siltä osin kuin kansainvälinen yhtiökapitalismi riistää halpatyövoimaa saadakseen itselleen mammuttivoittoja. Joku aika sitten tv:stä tuli dokumetti kiinalaisesta farkkutehtaasta. Jos katsoit sen, ymmärrät helposti mitä tarkoitan.

        Pitääkö sitten suomalaisen valtiojohtoisen yhtiön ottaa mallia tällaisesta kehityksestä? Sikäli pitää, että omasta kilpailukyvystä on huolehdittava. Muuten loppuvat lennot ja kilpailijat ottavat reitit itselleen lentämällä miehistön kanssa, jolla on tuo 30 % huonompi palkka.

        Mutta jos on tarkoitus saada enemmän kannattavuutta, pitää talkoisiin saada muitakin kuin matalimman palkkatason väkeä. Esimerkin ja reiluuden nimissä pitää aloittaa johtajien palkoista ja optioista sekä huomattavasti tiukentuvasta osinkopolitiikasta. Jos Finnairilla on menossa niin huonosti kuin johto nyt väittää, se varmaan myös sitten viestittää, että yhtiö ei voi missään nimessä maksaa osinkoja ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen.

        Olen kunnon diilin kannalla. Johto ja omistajat ilmoittavat, että johdon palkkiota alennetaan reilummin kuin uusien lentoemäntien 30 % ja nimenomaan prosenteissa. Toiseksi he ilmoittavat, että huonon kannattavuuden vuoksi yhtiöllä ei ole varaa maksaa ulos osinkoja seuraavan viiden vuoden aikana. Sitten he edelleen ilmoittavat, että yhtiön kaikkien työntekijöiden kuten uusien lentäjien palkkoja alenetaan myös vastaavassa suhteessa lentoemäntien alennuksen kanssa. Aika reilua, vai mitä?

        tehdä, niinkuin ei susienkaan laumassa.


      • Jaba_43
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Aloitetaan väitteestäsi, että olen ollut vaatimassa aina kilpailukykyä maatalouteen. Sitä en ole suinkaan ollit vaatimassa. Oikeastaan päinvastoin. Olen esittänyt esim. ajatusta siitä, että suosittaisiin pienviljelyvaltaista maataloutta tukemalla maatalouden harjoittamisen sijasta maisemanhoitoa ja asettamalla tukikattoja. Tämä idea ei ole omani. Britit ovat sitä jo ehdottaneet.

        Olen useaan kertaan väittänyt, että suomalainen maatalous ei voi olla missään oloissa kilpailukykyinen vapailla markkinoilla automatisoidussa tehomaataloudessa ja sen bulkkituotannossa. Sen sijaan kannattavuutta voi löytyä erikoistumisesta ja luomutuotannosta sekä monialayrittämisestä.

        Sitten siihen toiseen kysymykseen. Kansainvälistyminen vie Suomesta ja muualta länsimaista työpaikkoja matalan palkkatason maihin. Tämä on valitettava kehitys siltä osin kuin kansainvälinen yhtiökapitalismi riistää halpatyövoimaa saadakseen itselleen mammuttivoittoja. Joku aika sitten tv:stä tuli dokumetti kiinalaisesta farkkutehtaasta. Jos katsoit sen, ymmärrät helposti mitä tarkoitan.

        Pitääkö sitten suomalaisen valtiojohtoisen yhtiön ottaa mallia tällaisesta kehityksestä? Sikäli pitää, että omasta kilpailukyvystä on huolehdittava. Muuten loppuvat lennot ja kilpailijat ottavat reitit itselleen lentämällä miehistön kanssa, jolla on tuo 30 % huonompi palkka.

        Mutta jos on tarkoitus saada enemmän kannattavuutta, pitää talkoisiin saada muitakin kuin matalimman palkkatason väkeä. Esimerkin ja reiluuden nimissä pitää aloittaa johtajien palkoista ja optioista sekä huomattavasti tiukentuvasta osinkopolitiikasta. Jos Finnairilla on menossa niin huonosti kuin johto nyt väittää, se varmaan myös sitten viestittää, että yhtiö ei voi missään nimessä maksaa osinkoja ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen.

        Olen kunnon diilin kannalla. Johto ja omistajat ilmoittavat, että johdon palkkiota alennetaan reilummin kuin uusien lentoemäntien 30 % ja nimenomaan prosenteissa. Toiseksi he ilmoittavat, että huonon kannattavuuden vuoksi yhtiöllä ei ole varaa maksaa ulos osinkoja seuraavan viiden vuoden aikana. Sitten he edelleen ilmoittavat, että yhtiön kaikkien työntekijöiden kuten uusien lentäjien palkkoja alenetaan myös vastaavassa suhteessa lentoemäntien alennuksen kanssa. Aika reilua, vai mitä?

        Tiedät hyvin, että Finnairin tytäryhtiö Aero noudattaa ilmailualan yleistä työehtosopimusta, josta ainoastaan Finnair poikkeaa ylöspäin erillissopimuksella, jonka kustannusvaikutukset ovat työvoimakuluihin n. 30% kilpailijoiden työvoimakustannuksia korkeammat.

        Koko toimiala, myös Aero on siis yleissitovan työehtosopimukjsen piirissä, paitsi Finnair, jolla on suljetun talouden ajalta sovittu muita perempia etuja.

        Muilla ei siis ole huonompi palkka, vaan Finnairilla on historiallisista syistä johtuen parempi palkka.

        Nyt on kyse ainoastaan siitä, että uudessa tilanteessa, jossa Finnairin kilpailuympäristö on muuttunut, voitaisi palkata UUSI henkilöstö samoilla ehdoilla kuin kilpailijatkin palkkaavat.

        Tämä nyt ei vaan ay-liikkeelle käy perinteisistä syistä, vaan he vaativat jopa Finnairin tytäryhtiöön sovellettavaksi omia, muusta toimialasta poikkeavia erityisetujaan, joihin Finnairilla ei tietenkään ole varaa, jos se aikoo pysyä mukana kilpailussa niiden yhtiöiden kanssa, jotka noudattavat alan työehtosopimusta ilman ylimääräisiä etuja.

        Kyse ei siis ole siitä, että kenekään palkkoja alennettaisi 30%, koska Finnairin erillissopimuksen piirissä oleva henkilöstö säilyttää kaikki etunsa, ja uusi henkilöstö palkataan toimialan yleissitovan työehtosopimuksen mukaisesti, jota koko muu toimiala noudattaa.

        Kun vedät tähän yhteyteen johdon palkat ja osingot, niin osoitat olevasti melkoinen sosialisti-populisti.

        Tiedäthän sinäkin aivan hyvin, että Finnairin on hankittava sekä lentoemäntien että johdon palkkarahat sekä omistajien osinkotuotot lentäviltä asiakkailta lipputuloina, joita ei todellakaan saada, jos Finnairin ja sentytäryhtiöiden palkkakustannukset ovat alan työehtosopimuksesta poiketen kustannusvaikutuksiltaan 30% korkeammat.

        Ajattele nyt asioita realistisesti ennen kuin heittäydyt populistiksi.


      • maisemanhoito...
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Aloitetaan väitteestäsi, että olen ollut vaatimassa aina kilpailukykyä maatalouteen. Sitä en ole suinkaan ollit vaatimassa. Oikeastaan päinvastoin. Olen esittänyt esim. ajatusta siitä, että suosittaisiin pienviljelyvaltaista maataloutta tukemalla maatalouden harjoittamisen sijasta maisemanhoitoa ja asettamalla tukikattoja. Tämä idea ei ole omani. Britit ovat sitä jo ehdottaneet.

        Olen useaan kertaan väittänyt, että suomalainen maatalous ei voi olla missään oloissa kilpailukykyinen vapailla markkinoilla automatisoidussa tehomaataloudessa ja sen bulkkituotannossa. Sen sijaan kannattavuutta voi löytyä erikoistumisesta ja luomutuotannosta sekä monialayrittämisestä.

        Sitten siihen toiseen kysymykseen. Kansainvälistyminen vie Suomesta ja muualta länsimaista työpaikkoja matalan palkkatason maihin. Tämä on valitettava kehitys siltä osin kuin kansainvälinen yhtiökapitalismi riistää halpatyövoimaa saadakseen itselleen mammuttivoittoja. Joku aika sitten tv:stä tuli dokumetti kiinalaisesta farkkutehtaasta. Jos katsoit sen, ymmärrät helposti mitä tarkoitan.

        Pitääkö sitten suomalaisen valtiojohtoisen yhtiön ottaa mallia tällaisesta kehityksestä? Sikäli pitää, että omasta kilpailukyvystä on huolehdittava. Muuten loppuvat lennot ja kilpailijat ottavat reitit itselleen lentämällä miehistön kanssa, jolla on tuo 30 % huonompi palkka.

        Mutta jos on tarkoitus saada enemmän kannattavuutta, pitää talkoisiin saada muitakin kuin matalimman palkkatason väkeä. Esimerkin ja reiluuden nimissä pitää aloittaa johtajien palkoista ja optioista sekä huomattavasti tiukentuvasta osinkopolitiikasta. Jos Finnairilla on menossa niin huonosti kuin johto nyt väittää, se varmaan myös sitten viestittää, että yhtiö ei voi missään nimessä maksaa osinkoja ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen.

        Olen kunnon diilin kannalla. Johto ja omistajat ilmoittavat, että johdon palkkiota alennetaan reilummin kuin uusien lentoemäntien 30 % ja nimenomaan prosenteissa. Toiseksi he ilmoittavat, että huonon kannattavuuden vuoksi yhtiöllä ei ole varaa maksaa ulos osinkoja seuraavan viiden vuoden aikana. Sitten he edelleen ilmoittavat, että yhtiön kaikkien työntekijöiden kuten uusien lentäjien palkkoja alenetaan myös vastaavassa suhteessa lentoemäntien alennuksen kanssa. Aika reilua, vai mitä?

        mitään TUOTA vaan se aiheuttaa vain lisärasitusta veronmaksajille!


    • Jaba_43

      Otsikossa kysymys.

      • että,...

        se oli asioista perillä oleva lähde! :))


      • kansanedustajia. Uutisissa oikein näytettiin.


      • Jaba_43
        Mielipidepankki kirjoitti:

        kansanedustajia. Uutisissa oikein näytettiin.

        Vaalit tulossa. kansanedustajat profiloituvat pakansaaja etujen ajajiksi.


    • Jaba_43

      Finnairhan ei suunnittele mitään ulkoistamista eikä toimi millään tavalla epäisänmaallisesti. Finnair toimii erittäin isänmaallisesti pyrkiessään parhaansa mukaan laajentamaan liiketoimintaansa ja parantamaan kilpailukyään laillisin toimenpitein ja ilmailualan työehtosopimusten mukaisesti.

      Valtio-omistajan ei todellakaan pidä millään tavalla puuttua Finnairin operatiiviseen toimintaan.

      Mutta vellihousu tämä Matti Vanhanen on, kun sallii stuerttien ja lentoemäntien ammattiliiton lakkoilla täysin laittomin perustein ilman, että nostaa hallitksessa esiin kysymyksen siitä, mitä yhteiskunnassa pitää tehdä, että laittomilta lakoilta ja niiden hyvin kalliilta ja täysin sivullisten elämää haittaavilta vaikutuksilta jatkossa vältyttäisi.

      • Huomioitsija

        Ei ole pääministerin asia jokaiseen pikku kriisiin puuttua, vaan presidentin. Presidentillä ei ole järin paljon töitä muutenkaan. Mielestäni nimenomaan presidentin pitäisi käyttää arvovaltaansa tällaisissa konflikteissa.

        Surullista tosin on, että kukaan muu kuin minä ei tällaista itsestäänselvyyttä edes ehdota, koska kaikki tietävät, että presidentti olisi lakkoilijoiden puolella.


      • Jaba_43
        Huomioitsija kirjoitti:

        Ei ole pääministerin asia jokaiseen pikku kriisiin puuttua, vaan presidentin. Presidentillä ei ole järin paljon töitä muutenkaan. Mielestäni nimenomaan presidentin pitäisi käyttää arvovaltaansa tällaisissa konflikteissa.

        Surullista tosin on, että kukaan muu kuin minä ei tällaista itsestäänselvyyttä edes ehdota, koska kaikki tietävät, että presidentti olisi lakkoilijoiden puolella.

        Presidentti on kampanjoinut virkaansa SAK:n rahoilla. Samoin on SDP:n laita: puolue ja kaikki sen kansanedustajat ovat saaneet SAK:lta vaalirahaa.

        Niinpä vain Matti Vanhanen voi tehdä aloitteen laittomien lakkojen estämisestä tulevaisuudessa - edellyttäen, ettei Matti Vanhanen ole vellihousu.


      • nyt nähty...

        että, kaikenlainen yritystoiminta ja rakentaminen jne..on hyvin eteenpäin niinku, niinku kaikessa.

        Kaikki ne jotka pystyvät työhön, ovat jo työllistetty, mutta ainahan on myös niitä joita joutuu auttamaan.

        Keskustajohtoisen hallituksen aikana elämä tuntuu jotenkin enemmän elämisen arviselta!


      • että,...
        Jaba_43 kirjoitti:

        Presidentti on kampanjoinut virkaansa SAK:n rahoilla. Samoin on SDP:n laita: puolue ja kaikki sen kansanedustajat ovat saaneet SAK:lta vaalirahaa.

        Niinpä vain Matti Vanhanen voi tehdä aloitteen laittomien lakkojen estämisestä tulevaisuudessa - edellyttäen, ettei Matti Vanhanen ole vellihousu.

        sinunkin mielestä se voi löytyä vain keskustapuolueesta, se jota sinäkin avuksi huudat!


    • ole...

      kommunisti.

    • että,...
      • tarkemmin...

        tutkii, niin onhan siinä totuuttakin mukana, niinkuin seuraavassa lainauksessa:

        "Euroopan unioni äänesti kuten tavallisesti yhtenäisenä blokkina mafian tavoin liittoutuneena Washingtonin kanssa ja sen käskynalaisuudessa. Nämä moraalittomat ikitörkimöt esittivät, että Kuuban vallankumouksella ei ollut koskaan minkäänlaista menestystä siihen asti kunnes sosialistinen leiri katosi. Luopioiden vitsaus &endash; huoli lainoista ja kulutustavaroista &endash; lisäsi Euroopassa ääniä Euroopan yhteisön mafialle. Täten he täydensivät mitättömiä toimiaan ihmisoikeuskomissiossa. Ponnet vedettiin pinseteillä esiin kovassa taistelussa, jossa Kuuba ei ole koskaan luovuttanut. USA ja sen liittolaiset, seuraajat ja vasallit näyttelevät iljettävää komediaa, jossa vastapuoli lyödään yhdellä tai kahdella äänellä komission jäsenistä 21 % äänestäessä tyhjää. Imperiumi kutsuu näitä Pyrrhoksen voittojaan menestykseksi ja tuomitsee Kuuban huolimatta siitä, että saavutuksen vaatima poliittinen ponnistus ja hinta on vuosi vuodelta yhä suolaisempi."


    • tunnustaa..

      että, jos sinä pystyt nauramatta lukemaan tuon vappupuheen, niin minä tarjoan gin-tonicit!

      • Uusi-Ukki

        tuolta toisaalta, Seppo Hietasen analyysi Vanhasesta,koska hänestä täälläkin niin vaahdotaan, Kyllä Seppo Hietanen tietää.????


    • ei huolehdi...

      ... valtion verokertymästä. Nythän on niin että laiton lakko nakertaa hirveän palan valtion verokertymästä. Tästä erityisesti kokoomuslaiset ovat kovin huolissaan. Mutta mitä Vanhanen? Unohtaa koko jutun. Miksi meillä on pääministerinä vellihousu, joka ei vaadi verokertymää? Minä vaan kysyn?

      Globaalissa kilpailussa on palkat saatava alas, ja laittoman lakon on heti loputtava! Muuten verokertymä vielä näyttää. Kaapin paikan. Tämän asian Jaba hyvin oivaltaa. Mutta Jaba kirjoittaakin aina hyvin ja viisaasti.

      • Jaba_43

        Taisin jo eilen kommentoida sinua muualla, mutta pannaan nyt tähän uudelleen:

        >>Globaalissa kilpailussa on palkat saatava alas,..
        ----------
        Mitään tällaiste ei kukaan ole yrittämässä. Aero palkkaa uusia työntekijöitä alan yleissitovan työehtosopimuksen ehdoilla, eli samoilla ehdoilla kuin kaikki muutkin lentoyhtiöt.


        >>...ja laittoman lakon on heti loputtava!>Muuten verokertymä vielä näyttää. Kaapin paikan.>Tämän asian Jaba hyvin oivaltaa. Mutta Jaba kirjoittaakin aina hyvin ja viisaasti.


      • Jaba_43 kirjoitti:

        Taisin jo eilen kommentoida sinua muualla, mutta pannaan nyt tähän uudelleen:

        >>Globaalissa kilpailussa on palkat saatava alas,..
        ----------
        Mitään tällaiste ei kukaan ole yrittämässä. Aero palkkaa uusia työntekijöitä alan yleissitovan työehtosopimuksen ehdoilla, eli samoilla ehdoilla kuin kaikki muutkin lentoyhtiöt.


        >>...ja laittoman lakon on heti loputtava!>Muuten verokertymä vielä näyttää. Kaapin paikan.>Tämän asian Jaba hyvin oivaltaa. Mutta Jaba kirjoittaakin aina hyvin ja viisaasti.

        Kyllä ollaan yrittämässä, nimittäin palkkojen alentamista. Finnair aikoi pestata 500 uutta lentomatkustamovirkailijaa. Nyt on käynyt ilmi, että tarkoitus oli ensin antaa kenkää Finnairin noin 180 määräaikaiselle lentoemännelle. Kun tämä kävi ilmi, Finnair onkin tullut nyt vastaan neuvotteluissa ja ilmoittanut palkkaavansa tuosta 500:sta nämä määräaikaiset entisillä ehdoilla. Yrityksestä alentaa palkkoja kertoo juuri se, että valittiin toissijainen vaihtoehto palkata henkilökuntaa tytäryhtiöön eikä emoyhtiöön, mikä oli alkuperäinen suunnitelma ja neuvottelujen pohja.

        Lakon laittomuus on kiistanlainen niin kauan, kun asiasta ei ole työtuimioistuimen ratkaisua. Tässä kohdin on erityisen epäselvää se, tulkitaanko asioiden hoidattaminen tytäryhtiön (bulvaanin)kautta lain kiertämiseksi. Yleensä bulvaanien käyttö on katsottu lainkiertämistoimeksi.

        Yhtä lailla Finnairin toiminta on se, joka aiheuttaa tässä veronmenetyksiä. Jos Finnair olisi palkannut Suomeen 500 uutta lentoemäntää oman työehtosopimuksensa mukaisilla ehdoilla, verokertymä olisi tietenkin suurempi, koska isommista palkoista maksetaan enemmän veroa kuin pienemmistä. Julkistalouden kannalta on siten erittäin myönteinen asia, että yritykset maksavat kunnon palkkoja, joista tulee verotettavaa tuloa.


      • Jaba_43
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Kyllä ollaan yrittämässä, nimittäin palkkojen alentamista. Finnair aikoi pestata 500 uutta lentomatkustamovirkailijaa. Nyt on käynyt ilmi, että tarkoitus oli ensin antaa kenkää Finnairin noin 180 määräaikaiselle lentoemännelle. Kun tämä kävi ilmi, Finnair onkin tullut nyt vastaan neuvotteluissa ja ilmoittanut palkkaavansa tuosta 500:sta nämä määräaikaiset entisillä ehdoilla. Yrityksestä alentaa palkkoja kertoo juuri se, että valittiin toissijainen vaihtoehto palkata henkilökuntaa tytäryhtiöön eikä emoyhtiöön, mikä oli alkuperäinen suunnitelma ja neuvottelujen pohja.

        Lakon laittomuus on kiistanlainen niin kauan, kun asiasta ei ole työtuimioistuimen ratkaisua. Tässä kohdin on erityisen epäselvää se, tulkitaanko asioiden hoidattaminen tytäryhtiön (bulvaanin)kautta lain kiertämiseksi. Yleensä bulvaanien käyttö on katsottu lainkiertämistoimeksi.

        Yhtä lailla Finnairin toiminta on se, joka aiheuttaa tässä veronmenetyksiä. Jos Finnair olisi palkannut Suomeen 500 uutta lentoemäntää oman työehtosopimuksensa mukaisilla ehdoilla, verokertymä olisi tietenkin suurempi, koska isommista palkoista maksetaan enemmän veroa kuin pienemmistä. Julkistalouden kannalta on siten erittäin myönteinen asia, että yritykset maksavat kunnon palkkoja, joista tulee verotettavaa tuloa.

        Se, että määräaikaiset aiottiin vakinaistaa huonommilla ehdoilla on minustakin aika harkitsematon yritys, joka on varmasti ärsyttänyt ammattiyhdistyksen siilipuolustukseen. En minäkään tuollaista hyväksy. Kuulin asiasta jo kuukausia sitten, kun on tuttuja Finnairilla töissä ja ihmettelin silloin uuden johdon harkitsemattomuutta.

        Nyt Finnair on kuitenkin hyväksymässä, että heidät vakinaistetaan vanhojen työntekijöiden, eli Finnairin erityissopimuksen ehdoilla.

        Mitä uusien työntekijöiden palkkaamiseen Aeron palvelukseen tulee, niin siinä Finnair ei riko mitään lakia eikä omaa erillissopimustaan, koska Aero on eri yhtiö kuin Finnair vaikka onkin Finnairin omistuksessa.

        Kun Aero on mukana alan yleissitovassa työehtosopimuksessa, niin uudet työntekijät palkataan alan yleisillä ehdoilla mitään palkkoja alentamatta.

        Se, että Finnairin stuertit ja lentoemännät katsovat Finnairin erillissopimuksen koskevan myös Finnairin tytäryhtiöitä on heidän tulkintansa, joka ei tule kestämään työtuomioistuimessa.

        Verokertymää ajatellessa on hyvä muistaa, että sitä syntyy ainoastaan sellaisessa tilanteessa, jossa Finnairille syntyy myyntituloja, eli varoja myös uuden henkilöstön palkkojen maksuun. Jos työvoimakustannukset kuitenkin ovat 30% kilpailijoita kalliimmat myös uusien työntekijöiden osalta, Finnair ei pysty hinnoittelemaan lippujaan niin, että myyntituloja syntyisi. Näin ollen mitään verokertymää ei synny, vaan Finnair kääntyy tappiolliseksi, sen osakekurssi laskee ja valtio-omistaja menettää paitsi verotuloja, myös omistuksensa arvonalennuksen ja kaikki mahdolliset osinkotulot, minkälisäksi työttömyysmenot kasvavat, kun Finnair joutuu irtisanomisten eteen siksi, että se painostetaan 30% korkeampiin työvoimakustannuksiin kuin yksikään sen kilpailija.

        Tämä on tilanne eikä se juuri naurata.

        Ulospääsynähän tästä on enää sama, mikä on jo nähty varustamotoiminnassa ja paperiteollisuudessa: siirretään toiminta ulkomaille, missä ay-mafia tajuaa, ettei yritys voi maksaa palkkoja omistajiensa rahoista, vaan palkkarahat on ystyttävä ensin saamaan asiakkailta hintakilpailutilanteessa.

        Ja siihen ei pystytä 30% kilpailijoita korkeamilla työvoimakustannuksilla.

        Tämä keskustelu Vanhasen pitäisi nyt nostaa hallituksessa esiin, jos Vanhanen välittää työllisyydestä ja valtion omistaman yrityksen kannattavuudesta ja osakkeen pörssiarvosta.


    • PÄÄTTÄJÄT OVAT

      MARKKINOIDEN TALUTUKSESSA EIVÄTKÄ ENÄÄ JOHDA MAATA JA MAAILMAA. RAHA JOHTAA.
      VANHANEN VAIN VAHVISTAA SÄÄNNÖN.
      JA KANSA VAIN SEISOO TUMPUT SUORANA.

      • kirjoituksen

      • taas pukataan

        eduskuntaan ja sitten täällä alkaa ruikutus milloin mistäkin asiasta johon ei ruikuttamalla voi vaikuttaa
        pitäisi valita uudella tavalla ja korkeammalla moraalilla varustettuja edustajia mutta kun puolueet valitsevat ja päättävät itse ketkä ovat 'sopivia' niin kansa on nalkissa
        - sitten nämä 'sopivat' tekevät kuten puolue sanoo eli kuten raha ja media käskee ja ellei ole median mieleen niin alkaa pompotus ja kansa menee sen taakse tajuamatta että syö maata omien jalkojensa alta
        toivotonta....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe