Mietin sitä, että jos äiti on pieni ja hoikka (160/50)ja isä 180 cm, niin minkä kokoisia vauvelit voi olla? Vaikuttaako nää vanhempien mitat mitenkään? Ongelmana vois olla siis mun pienikokoisuus ja pelkään että vauva on hirveen iso, eikä mahdu ulos.. Siinähän alkaa oleen jo riskejä niin vauvalle kun aitillekin..
Vauvan koko + perinnöllisyys
11
1333
Vastaukset
- =o)))
ite oon 164cm ja painan 49kg, tai nämä olivat lähtöpainoani ennen raskautta, isä siompi 180 cm ja painoa varmaan joku liki 90??! kg. poika syntyi 3 pv. yli lasketun ajan ja oli 4,0kg ja 52 cm. Eli iso poika tuli. Repesin tosi pahasti synnytyksessä ja paraneminen kesti puoli vuotta. Ei ole mitään hätää, lääkärit kyllä ylensä huomaavat jos lantiosi on liian ahdas, silloin leikataan.Mutta useammin (nyt voi tulla sanomistaki) pulleat ja isot naiset omaavat ahtaamman lantion ja heidän on vaikemapi synnyttää suuria lapsia.
- Bumble-B
..mietin vain että mihin tuo perustuu? Siis onko se vain niin että kun pulleita naisia on kuitenkin enemmän niin heidän joukkoonsa myös mahtuu enemmän näitä ahdaslantioisia, vai onko se ihan joku tutkittu juttu että pulleammilla on ahtaampaa kuin hoikilla?
Meillä varmaan vauvasta tulee jättiläinen kun minä oon 164 cm mutta lähtöpainoa oli mielestäni aika paljon, n. 68 kg ja isä on 185 cm ja painoa 105 kg. :)
- Ollivander
Olen itsekin "lyhyt" (157/51).
Esikoiseni biologinen isä oli kuitenkin reilut 180 senttiä pitkä, vartaloltaan normaali ja esikoinen oli kooltaan sellainen pieni nyttyrä (painoa 3170g ja pituutta 48 senttiä).
Nykyisen mieheni pituus on samaa luokkaa, painoa sitten enemmän, mutta toinen lapseni oli syntyessään isopäinen, isokokoinen ja pitkä. Painoarviossa kävin juuri ja tästä odottamastani vauvasta on tulossa myös iso. Mies itsekin on ollut syntyessään kookas.
Ei kai sitä voi etukäteen sanoa tuleeko sieltä iso vai pieni vauva. Niin moni asia vaikuttaa sikiön kokoon, ei yksinään perinnöllisyys. Lisäksi täytyy muistaa että lantion tilavuus on se joka vaikuttaa synnytyksen kulkuun. Ahtaasta lantiosta on hankala saada edes siroja vauvoja ulos. Ensi synnyttäjällä lantio tutkitaan.
Jos sinua huolestuttaa, muista puhua terkkarille asiasta. Riskejä synnytykseen liittyy aina, mutta useimmiten ne menevät kuitenkin hyvin. Kiitos hyvän terveydenhuollon. Hyviä jatkoja mietiskelijä.- meppe
että kannattaa enemmänkin ottaa selvää minkä kokosina ootte ite syntyny.
se 180cm mies on voinut syntyä 3,4 niin kuin minun mieheni. minä 170cm olen taas ollut 4kilon jössikkä.
Äidin stressi, liikunnan saanti ja ruokailutottumuksetkin vaikuttaa masu asukin kasvuun eli jos haluaa pieniä lapsia kannattaa syödä kituuttaen, liikkua älkkäristi, tupakoida, stressata ja mielellään vielä sairastella vähän väliä jotain tulehdusta... eli en suosittele. - -mamix-
meppe kirjoitti:
että kannattaa enemmänkin ottaa selvää minkä kokosina ootte ite syntyny.
se 180cm mies on voinut syntyä 3,4 niin kuin minun mieheni. minä 170cm olen taas ollut 4kilon jössikkä.
Äidin stressi, liikunnan saanti ja ruokailutottumuksetkin vaikuttaa masu asukin kasvuun eli jos haluaa pieniä lapsia kannattaa syödä kituuttaen, liikkua älkkäristi, tupakoida, stressata ja mielellään vielä sairastella vähän väliä jotain tulehdusta... eli en suosittele.itellä pituutta 160 ja painoa ennen raskautta 54kg.
silloisella mihellä pituutta vain 166cm ja todella laiha,painoa en muista,mutta ollut aina hyvin hoikka.
tyttö syntyi sektiolla(perätila\ahdas lantio) rv 39 ja painoa oli
3050g pituutta 45cm,eli pieni ja siro tyttö.
itse olen syntynyt 3300g ja 47cm pitkänä.(äitini on pitkä?isoluinen)
nyt odotan toista tyttöä rv 27 ja ultrien mukaan on tulossa taas todella siro ja pieni tyttö.
uuden lapsen isä on 175cm pitkä ja painoa nykyään 86kg.syntyessään oli 3300kg 50cm pitkä....ja ollut aina hyvin "siroluinen",vaikka painoa on,niin silti ei mikään hirveän iso ole.
- Omppu
Mä olin ennen raskautta TODELLA hoikka ja pitkä (175/50) ja syntyessäni 3,530 kg painava ja 51 cm pitkä. Kun taas tuo miun äijänkörilääni, joka on nykyään 188 cm ja painoa 100 kg, oli syntyessään 53 cm ja päälle 5-kiloinen. Hän syntyi sektiolla. Meillä on ultra tiistaina, ja silloin tiedetään minkä kokoinen potkuilija tuolla mahassa hyörii. Samalla kuullaan "tuomio" tuosta mun lantiostani. Neuvolassa tosin ovat arvioineet käsikopelolla, että ehkäpä juuri ja juuri kolmekiloinen olisi tulossa. Tiistaina ollaan taas viisaampia! :)
- mitenköhän
Sama itseäni mietityttää. Itse olen 158 cm ja lähtöpaino 49, mies 188cm ja 94 kg...
- Apilankukka
Itse olen 160cm ja mieheni reilu 180cm. Molemmat olemme olleet pieniä syntyessämme (täysiaikaisia). Meillä tyttö syntyessään rv.39 6 2970g ja 48,5cm. Toisen asteen repeämän sain.
- katjuli
Sisko on oli 165/60 ja veljenpoikani isukki kaksi metriä ja sata kiloa ja risat. Poika oli siis syntyessään aavistuksen yli kolme kiloa ja 50 senttiä. Joten ainakaan siinä ei isän iso koko vaikuttanut. Kummatkin olivat myös "normi"vauvoja, ja tuo heidän yhteinen mukelo oli kumpaakin pienempi.
Itsellä onneksi oma siippa ei ole mitään jättiläiskokoa, pituuseroa meillä on 20 cm ja painoeroa 30 kg (tosin olen alkanut kovasti tuota painoeroa kirimään pienemmäksi ;D). Hän tosin oli syntyessään nelikiloinen pötkelö ja minä olin n. 3300g. Siipan pikkusisko oli jo lähemmäs viisi kiloinen ja tulikin maailmaan sektiolla. Eli siis jos vauvojen kokoon liittyy perinnöllisyyttä, täytyy pitää peukkuja ettei se ole ainakaan miehen puolelta periytyvää :D - -möhkö-
Itse olen 150/52, siis lähtöpaino. Mies n.178/80. Molemmat oltu pieniä syntyessä, itse 2,5 kg ja mies 2,2 kg, tosin kumpikin oltiin pari-kolme viikkoa etuajassa. Itse olen nyt menossa viikoilla 36 5 ja vauvelin painoarvio hieman päälle 2,5kg. Vaikka ihan pienehkö vauveli onkin tulossa, niin ei kuulemma mahdu alateitse tulemaan. Viikon päästä saadaan vasta varmistusta..
- pituuseroa
On ihan mukavasti pituuseroa. Ite oon 165cm ja mies melkein 2m. Eka lapsi oli iso (54cm, 4700g tyttö)ja synnytys vaikea. Lisäksi mulla on raskausajan diabetes...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan
Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan2243418Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"
Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos622084Sandels tölkin hinta nousi 1,29 eurosta 1,32 euroon
Mitähän järkeä valtiolla on verottaa tuotakin elintarviketta niin kovasti, että on järkevämpää käydä hakemassa ulkomailt401688Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä
Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi651613- 1051357
Tuntuuko sinusta mies
että olet jossain, mutta sydämessäsi haluat olla muualla. Suunnittelet kaikkea kivaa ja olet innolla mukana, mutta silti221245Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!
Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva61090Rakastan sitä
kun uppoat selittämään jotain. Etsit oikeaa tapaa sanoa jotain, jonka olet jo etukäteen miettinyt, sekoat vähän sanoissa501053Jokaisella tytöllä on supervoimansa
Millaisia ajatuksia artikkeli herättää? Mainos: Dove | ”Itsetuntoni oli ihan romuttunut” – Peppina Rosén haastaa tavan197996Mitä tapahtuisi....
Meidän välillä jos törmäisimme yöelämässä ilman häiriötekijöitä ja olisimme hieman huppelissa? Päättyisikö ilta kenties61957