Onko kokemuksia vauvan mahdollisesta napatyrästä? Miten hoidetaan? Jos leikkaus, millainen toimenpide ja minkä ikäisenä?
napatyrä
7
6146
Vastaukset
- Anninaa
Mulla oli se ja oon nyt 12v. mut leikattiin kun olin 10v. mut mul tiiettiin jo vauvana et mul on se. Mun pikkuveljelki on se ja seki leikataan joskus ku se täyttää 10, se on nyt vast 2v.
- marjoli
Ei puhjennut tyrät ihan vauvana, mutta tässä mun kokemukset jos niistä on apua. mun poika lähti kävelemään 1v5kk iässä ja samalla nivustyrä alkoi pullottamaan. oli kananmunan kokoinen melkein ja heti pullahti työnnön jälkeen uudestaa ulos, eli ei pysynyt yhtään sisällä.
Se sit leikattiin kun poika oli n 1v10kk ikäinen.
Napatyrä tuli kun poika oli 3v. Se on tosi pieni noin herneen kokoinen, vähän isompi. Sitä ei aleta vielä leikkaamaan,vasta jos on pelko koroutumisesta.
kuulemma usein vauvojen tyrät häviää itsekseen, siksi pieniä ei aleta heti leikkaamaan. - minun kokemukseni...
Kun olin synnyttänyt esikoisen, niin joku hoitajista vain ikään kuin ohimennen mainitsi, että minulla on näköjään napatyrä. Kukaan ei ole siitä sen koommin mitään maininnut muidenkaan odotusten ja synnytysten aikana/jälkeen.
- Nimetön
Minun kahdella vanhimmalla lapsella oli vauvana napatyrä. Pojalla se jouduttiin leikkaamaan ja tytöltä se umpeutui itsekseen. Pojalla se pullotti tosi paljon. Oli aika hurjan näköinen kun navan kohdalla oli vaan iso patti. Vauvana sitä ihan neuvolan antamien ohjeiden mukaan yritettiin teipata alas. Ei auttanu. Poika oli 4 vuotias kun se korjattiin leikkauksella. Yksi yö jouduttiin olemaan sairaalassa. Napa ei vaan koskaan tule olemaan sellainen kuoppa vaan ihan taisainen nypyrä. Samanlainen on tytölläkin, vaikka sen tyrä ei enää pullottanutkaan 2 vuoden iässä. Leikkauksesta on aikaa nyt jo 8 vuotta. eikä se napa ole sen jälkeen ongelmia tuottanut.
- Mimmistiina
..vauvana. On aika hauskoja kuvia (näin jälkeenpäin) kun iskä painaa n. tennispallon kokoista napaa sisälle ja äiti vetää leveää haavateippiä päälle! Muistaakseni joitakin kuukausia tätä jatkettiin ja nyt (28.v) tuloksena kaunis napa! Tai on siis aina ollutkin eli meni ilman leikkausta ohi. Tosin nyt rv. 29 vähän erilailla kaunis;)
- hymymyy
Hauskan kokemuksen kirjoitit! :D
- qpr
Meidän pojalla oli napatyrä, tuli 1 kk ikäisenä ja meni itsekseen sisään n. 4 - 5 kk ikäisenä. Kun kysyin hoidosta neuvolassa ja lääkäreiltä, sanottiin että ei tarvitse mitään erityisiä hoito toimenpiteitä. Leikataan n. neljän vuoden iässä, jos ei ole mennyt itsestään ohi. Ei ole vauvalle kivulias.
Itse öljyilin napaa pesujen yhteydessä, samoin kuin muutakin ihoa, kun näytti että iho oli pinkeällä. Ei napa enää yhtä sievä ole, kuin alussa, mutta onpahan tyrä ainakin mennyt pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi1774313Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo724180Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks582318Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä582271- 582174
- 531836
- 281477
Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1101298Vuoksesi kaiken
Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua1151233- 601159