Kertokaapa te kokeneet opettajat, mitä seurauksia ala-asteella on sinun oppilaillasi esim. myöhästymisestä, läksyjen unohtamisesta/tekemättä jättämisestä, kiusaamisesta, rumien sanojen käyttämisestä jne...?
Onko mielestänne esim. jälki-istunto hyvä rangaistus oppilaalle? Siinähän on kyse siitä, että koulussa ei ole kivaa ja sinne on pakko jäädä. Käytättekö rangaistuksina esim. luokan takaosassa olevaa tuolia, jonne pitää mennä rauhoittumaan tai tehtävien tekemistä välitunnilla??
Jätättekö häirikön huomioimatta ja huomioitte häntä kun hän tekee hyviä asioita?
Toteutatteko aina uhkauksenne?
En ole itse ollut, kuin muutaman kerran sijaisena, joten haluaisin kuulla, kuinka te kokeneet opettajat pidätte työrauhaa yllä ja ratkaisette koulussa esiintyviä ongelmia.
Rangaistukset koulussa
22
4721
Vastaukset
- itse.
"Toteutatteko aina uhkauksenne?"
Mitä järkeä olisi "uhkailla", jos ei aiokaan toteuttaa????- ope.opiskelija
Ei mitään järkeä...Siksi tässä kyselenkin.
Kuinka siis pidätte työrauhaa yllä?
Ja kuinka tarkoja olettehiljaisuudesta?
Saako oppilaat keskustella aiheesta?
jne.
- Mies yliopistosta
Myös opettajaa koskevat Suomen lait, joten laissa rikoksiksi määritellyt teot, kuten herjaaminen, vapauden riisto, jota jälki-istunto on ja solvaus sekä uhkaus ovat aina rangaistavia tekoja.
Mielestäni voisit harkita jotain toista ammattia, jos sinulla on ensimmäisenä mielessä lasten rankaiseminen. Sinulla on ilmeisesti vaikea luonnehäiriö ja jotenkin vääristynyt käsitys opettajan ammatista.- vast002
Mielestäni otit turhan negatiivisesti tuon kysymyksen. Tottakai jokaisen opettajan unelmapäivä on sellainen, että häiriökäyttäytymistä ei esiinny. Opettajakaan ei ole mikään yli-ihminen, joka ei väsy koskaan.
Jotkut opettajat ovat sellaisia, joilla on eräänlainen luontainen kyky toimia terveellä tavalla auktoriteettina. Silloin oppilaat eivät hypi silmille. - ??????????
Opettajalla on seuraavat keinot käytettävissään: oppilaan puhuttelu, luokasta poistaminen jäljellä olevan oppitunnin ajaksi ja jälki-istunnon (enint. 2 h) määrääminen. Oppilasta on kuultava ennen jälki-istunnon määräämistä.
Tarpeeksi usein toistuessaan puhuttelukaan ei enää tehoa. Joillekin on määrättävä jälki-istuntoa, koska alakoululaista ei uskalla päästää yksin käytävään.
Mies yliopistosta, millaisen rangaistuksen määräisit sellaiselle koululaiselle (7 - 12 v.), joka välitunnilla lyö ja/tai potkii toista oppilasta? Mikä opettajan vallassa olevista rangaistusmenetelmistä olisi SINUN mielestäsi toimiva. Entä henkinen väkivalta toista kohtaan, esim. "mä hakkaan sut kun päästään koulusta!" -tyyppiset kommentit tai toiselle kiroilu? - opettaja olet?
?????????? kirjoitti:
Opettajalla on seuraavat keinot käytettävissään: oppilaan puhuttelu, luokasta poistaminen jäljellä olevan oppitunnin ajaksi ja jälki-istunnon (enint. 2 h) määrääminen. Oppilasta on kuultava ennen jälki-istunnon määräämistä.
Tarpeeksi usein toistuessaan puhuttelukaan ei enää tehoa. Joillekin on määrättävä jälki-istuntoa, koska alakoululaista ei uskalla päästää yksin käytävään.
Mies yliopistosta, millaisen rangaistuksen määräisit sellaiselle koululaiselle (7 - 12 v.), joka välitunnilla lyö ja/tai potkii toista oppilasta? Mikä opettajan vallassa olevista rangaistusmenetelmistä olisi SINUN mielestäsi toimiva. Entä henkinen väkivalta toista kohtaan, esim. "mä hakkaan sut kun päästään koulusta!" -tyyppiset kommentit tai toiselle kiroilu?Rangaistusvalta ei ole ainakaan opettajalla! Pätevä opettaja selviää puhumalla. Luennoilla nukkuneet turvautuvat ihmisoikekuksien loukkaamisiin, koska eivät hallitse lasten ajatusmaailmaa, eivätkä ymmärrä heidän käytöstään. 7-12 vuotiaiden poikien keskinäisiin sosiaalisiin suhteisiin kuullu tietty rajuus ja sotaleikit. Jos näin ei olisi, emme enää olisi tällä niemellä saivartelemassa joutavia.
- voi elämä
Olisiko aika riisua ne pinkit rillit silmiltä? Et ole tainnut paljoa kirjaston ulkopuolella liikkua?
Lapsien seassa on tapauksia joita pitää ojentaa muutenkin kuin puhumalla. On naiivia lässytystä väittää, että aina hommat hoituvat puhumalla. Se osoittaa vain täydellistä elämänkokemuksen puutetta. - johdonmukaisuutta
Älä vaan ryhdy koskaan pelaamaan shakkia. Siinä tarvitaan logiikkaa. Sinun logiikkasi mukaan laissa opettajalle säädetty mahdollisuus antaa jälki-istuntoa on siis lain vastainen. Vai oliko kirjoituksesi vain huono vitsi?
- Julkisessa virassa oleva
opettaja olet? kirjoitti:
Rangaistusvalta ei ole ainakaan opettajalla! Pätevä opettaja selviää puhumalla. Luennoilla nukkuneet turvautuvat ihmisoikekuksien loukkaamisiin, koska eivät hallitse lasten ajatusmaailmaa, eivätkä ymmärrä heidän käytöstään. 7-12 vuotiaiden poikien keskinäisiin sosiaalisiin suhteisiin kuullu tietty rajuus ja sotaleikit. Jos näin ei olisi, emme enää olisi tällä niemellä saivartelemassa joutavia.
Nimen omaan opettajalla on perusopetusasetuksen 18 §:n mukaan oikeus antaa perusopetuslain 36 §:n 1 momentissa tarkoitettua jälki-istuntoa.
Jos asiaa pohtii laajemmin, on totta, että perustuslain mukaan vapaudenmenetyksen voi määrätä rangaistuksena ainoastaan tuomioistuin. Koulun jälki-istunto ei ole tarkasti ottaen rangaistus vaan kurinpito-ojennus, kuten puolustusvoimissa ylimääräinen palvelus ja poistumiskielto. Vakiintunut tulkinta ja ymmärrys kansallisessa ja kansainvälisessä oikeudessa on, että kyseiset seuraamukset eivät ole vielä sellaisia vapausrangaistuksia, joista saisi päättää ainoastaan tuomioistuin.
Kun varhaisnuori tai nuori on oppilaana koulussa, hän samalla sitoutuu noudattamaan koulun sääntöjä. Niiden mukaan hänen tulee olla koulussa opetuksessa tietty aika, ja hänen edellytetään käyttävän myös kohtuulliseksi tarkoitettu aika kotitehtävien tekemiseen. Näitä asioita ei siis pidetä lainvastaisena henkilökohtaisen vapauden rajoittamisena. Jälki-istunto on sen suoritustavasta riippumatta ymmärrettävä ikään kuin alkuperäiseen lukujärjestykseen nähden ylimääräisenä määrätyksi tehtäväksi tai suoritukseksi, eli siinäkin mielessä se muistuttaa ylimääräistä palvelusta ja poistumiskieltoa puolustusvoimissa.
Jälki-istuntoa ei tietenkään saa toteuttaa tavalla, joka vaarantaa oppilaan perusopetuslaissa säädettyä oikeutta turvalliseen oppimisympäristöön. Opettaja ei siten voi toimeenpanna jälki-istuntoa esimerkiksi tavalla, jota on pidettävä loukkaavana tai nöyryyttävänä tai jonka oppilas (tai hänen huoltajansa) sellaiseksi selvästi kokee. Tässä asiassa täytyy varmasti ottaa huomioon oppilaiden yksilöllisyys. - ei kostamiseen.
johdonmukaisuutta kirjoitti:
Älä vaan ryhdy koskaan pelaamaan shakkia. Siinä tarvitaan logiikkaa. Sinun logiikkasi mukaan laissa opettajalle säädetty mahdollisuus antaa jälki-istuntoa on siis lain vastainen. Vai oliko kirjoituksesi vain huono vitsi?
Älä suotta ole huolissasi shakkitaidoistani, sillä Seloni yli 2000.
Vastauksestasi paistoi tietty luonnehäiriöisyys, joten älä harkitse opettajan ammattia. Mene vaikka armeijaan. Tosin sielläkin simputus on kielletty.
Jälki-istunnon alkuperäinen tarkoitus oli opiskella, mutta se muuttui rangaistukseksi viime vuosisadan toisella vuosikymmenellä. Syyt lienivät poliittiset. Laissa ei ole moista jälki-istunto -pykälää, mutta ihmisarvoa alentavien tekojen, kuten jälki-istunto aiheettomana rangaistuksena on aina sakkotuomio. Miksi opettajisto kuvittelee, että opetustoimen säännöt olisivat laki? Tämä on kummallista tietämättömyyttä yhteiskunnan toimintatavoista.
Luulen, että jälki-istunnoilla saadaan tyydytettyä sadististen opettajien tarpeita. Se on aina merkki epäpätevästä opetuksesta ja siitä, että opettajalta on karannut mopo käsistä. - ???????????????
opettaja olet? kirjoitti:
Rangaistusvalta ei ole ainakaan opettajalla! Pätevä opettaja selviää puhumalla. Luennoilla nukkuneet turvautuvat ihmisoikekuksien loukkaamisiin, koska eivät hallitse lasten ajatusmaailmaa, eivätkä ymmärrä heidän käytöstään. 7-12 vuotiaiden poikien keskinäisiin sosiaalisiin suhteisiin kuullu tietty rajuus ja sotaleikit. Jos näin ei olisi, emme enää olisi tällä niemellä saivartelemassa joutavia.
en nimittäin saanut vieläkään vastausta.
"Mies yliopistosta, millaisen rangaistuksen määräisit sellaiselle koululaiselle (7 - 12 v.), joka välitunnilla lyö ja/tai potkii toista oppilasta? Mikä opettajan vallassa olevista rangaistusmenetelmistä olisi SINUN mielestäsi toimiva. Entä henkinen väkivalta toista kohtaan, esim. "mä hakkaan sut kun päästään koulusta!" -tyyppiset kommentit tai toiselle kiroilu?"
Vaikka kyseiset asiat kuuluisivatkin POIKIEN keskinäisiin leikkeihin, miten ojennetaan vastaavan ikäisiä tyttöjä, joille useatkaan keskustelut eivät tuota tulosta. Miten perustellaan jatkuvuus lyötyjen ja potkittujen lasten vanhemmille? Oletko lukenut viime aikoina yhtään keskustelua koulukiusaamisesta?
Tervetuloa lasitornista oikeaan elämään!
Niin, ja minä olen oikein hyvä opettaja. - koska opettajayhteisö on su...
??????????????? kirjoitti:
en nimittäin saanut vieläkään vastausta.
"Mies yliopistosta, millaisen rangaistuksen määräisit sellaiselle koululaiselle (7 - 12 v.), joka välitunnilla lyö ja/tai potkii toista oppilasta? Mikä opettajan vallassa olevista rangaistusmenetelmistä olisi SINUN mielestäsi toimiva. Entä henkinen väkivalta toista kohtaan, esim. "mä hakkaan sut kun päästään koulusta!" -tyyppiset kommentit tai toiselle kiroilu?"
Vaikka kyseiset asiat kuuluisivatkin POIKIEN keskinäisiin leikkeihin, miten ojennetaan vastaavan ikäisiä tyttöjä, joille useatkaan keskustelut eivät tuota tulosta. Miten perustellaan jatkuvuus lyötyjen ja potkittujen lasten vanhemmille? Oletko lukenut viime aikoina yhtään keskustelua koulukiusaamisesta?
Tervetuloa lasitornista oikeaan elämään!
Niin, ja minä olen oikein hyvä opettaja.En hyväksy kouluissa minkäänlaisia ihmisoikeusrikkomuksia, joihin sekä henkiset että fyysiset rangaistukset kuuluvat. Olen opettanut peruskoulussa opiskeluaikoinani, enkä ole koskaan joutunut tilanteeseen, jossa olisi pitänyt rangaista oppilasta. Yleensä minua on kuunneltu herkeämättä, koska otan oppilaat mukaan pähkäilemään ongelmia ja keräämään tietoa. Typerähkö, autoritäärinen opettajakolleegani taas joutui turvautumaan saman luokan kanssa simputukseen, uhkailuun ja peloitteluun ennen kuin sai auttavasti opetuksensa annettuihin tavoitteisiin. Tosin tämä nainen ei tullut toimeen edes työntekijöiden kanssa. Siivoaja oli tälle "Rätti-iita" ja keskuskeittiön henkilökunta typerä lehmiä, jotka eivät osaa keittää edes vettä siinä epäonnistumatta. Kaiken kaikkiaan naisopettajan hermot olivar riekaleina. Eräänä aamuna oppilaat juoksivat luokseni, että tämä nainen makaa selällään luokan lattialla ja kirkuu hysteerisesti. Repii ja potkii lähelleen yrittäviä. Soitin ambulanssin ja hän pääsi hoitoon. Naisopettaja ei palannut enää takaisin samaan kouluun.
- ei kauhalla voi vaatia.
voi elämä kirjoitti:
Olisiko aika riisua ne pinkit rillit silmiltä? Et ole tainnut paljoa kirjaston ulkopuolella liikkua?
Lapsien seassa on tapauksia joita pitää ojentaa muutenkin kuin puhumalla. On naiivia lässytystä väittää, että aina hommat hoituvat puhumalla. Se osoittaa vain täydellistä elämänkokemuksen puutetta.Sinulla on todella kieroutunut ja jopa sairas asenne lapsiin. Se, että turvautuu viimeisenä keinona väkivaltaan, on elämänkokemuksen puutetta ja suorastaan typerää. Ilmeisesti sinulla ei ole omia lapsia ja kokemuksesi lapsista ovat ulkopuolisen kokemuksia vailla empatiaa ja ymmärrystä.
- Julkisessa virassa oleva
ei kostamiseen. kirjoitti:
Älä suotta ole huolissasi shakkitaidoistani, sillä Seloni yli 2000.
Vastauksestasi paistoi tietty luonnehäiriöisyys, joten älä harkitse opettajan ammattia. Mene vaikka armeijaan. Tosin sielläkin simputus on kielletty.
Jälki-istunnon alkuperäinen tarkoitus oli opiskella, mutta se muuttui rangaistukseksi viime vuosisadan toisella vuosikymmenellä. Syyt lienivät poliittiset. Laissa ei ole moista jälki-istunto -pykälää, mutta ihmisarvoa alentavien tekojen, kuten jälki-istunto aiheettomana rangaistuksena on aina sakkotuomio. Miksi opettajisto kuvittelee, että opetustoimen säännöt olisivat laki? Tämä on kummallista tietämättömyyttä yhteiskunnan toimintatavoista.
Luulen, että jälki-istunnoilla saadaan tyydytettyä sadististen opettajien tarpeita. Se on aina merkki epäpätevästä opetuksesta ja siitä, että opettajalta on karannut mopo käsistä.Yritän olla toistamatta sitä, mitä olen aikaisemmin tässä viestiketjussa kirjoittanut, mutta "Ei kostamiseen" -nimimerkin viestin johdosta toteaisin vielä seuraavaa.
Opettajan mahdollisuus antaa jälki-istuntoa on säädetty voimassaolevassa laissa ja asetuksissa, (perusopetuslaki, perusopetusasetus) ei pelkästään koulujen omissa ohjeissa.
Perusopetuslaissa ja -asetuksessa ei ole mitään estettä sille, että jälki-istunto käytettäisiin opiskeluun. Perusopetuslaissa on erillisenä seuraamuksena mainittu mahdollisuus jättää oppilas enintään tunniksi kouluun tekemään laiminlyötyjä tehtäviään, mutta tämä ei estä sitä, etteikö myös varsinaista jälki-istuntoa voisi käyttää koulutehtävien tekemiseen. Monissa peruskouluissa niin ala- kuin yläluokilla on tämä käytäntö.
Anglosaksisessa maailmassa jälki-istunnon käyttäminen tehokkaaseen opiskeluun on usein jopa hyväksyttävän jälki-istunnon suorittamisen ehto. Toisin kuin hyvin yleisesti Suomessa jälki-istuntoa ei kirjata suoritetuksi, mikäli oppilas vain istuu toimettomana paikallaan tekemättä mitään. Luulen, että Suomi on ainoita eurooppalaisia maita, joissa pidetään yhä nykyään hyvin yleisesti normaalina niin sanottua "perinteistä" jälki-istunnon suoritusta eli hiljaa luokassa istumista ilman mitään tekemistä.
Varmaan eräs tarkoitus on, että samassa koulussa jälki-istunto olisi oppilaille yhdenvertainen seuraamus sen suoritustavasta riippumatta. Kuvitelkaamme koulu, jossa aktiivisesti tarjotaan oppilaille mahdollisuus suorittaa jälki-istunto kasvatuksellisena keskusteluna tai erilaisia käytännön tehtäviä tekemällä. Jos kyseisessä koulussa olisi vielä vaihtoehtona tehdä jälki-istunnon aikana omia läksyjä ja koelukuja, tämä seuraamus ei olisi yhdenvertainen siihen nähden, että kolmas vaihtoehto olisi "perinteinen" hiljaa luokassa toimettomana istuminen. Sen sijaan viimeksimainittu olisi vapaa-ajan menetyksen kannalta samantasoinen seuraamus kuin kasvatuskeskustelu tai toiminnallinen suoritus.
Etenkin viimeisten vuosikymmenten aikana on kasvatusopin ja psykologian asiantuntijoiden toimesta pyritty yhä enemmän eroon "perinteisestä" jälki-istunnon suorittamisen tavasta. Yllätyksekseni olen havainnut, että monet nuoret yhä edelleen puolustavat nimen omaan "perinteistä" jälki-istuntoa. Useissa kouluissa jälki-istunnot istutaan pääsääntöisesti "perinteisellä" hiljaa istumisella yksinkertaisesti siksi, että oppilaat ovat itse valinneet kyseisen suoritustavan, vaikka heille olisi tarjottu muitakin vaihtoehtoja. Kyseinen suoritustapa on myös tavallaan valvovalle opettajalle helppo, sillä se ei edellytä suuria etukäteisvalmisteluja.
Tämä viestiketju lähti liikkeelle neuvojen kysymisestä ala-asteen kurinpitoon, ja siihen liittyen halusin herättää kysymyksen, millä tavalla mahdollinen jälki-istunto olisi mielekkäintä toteuttaa nimen omaan peruskoulun alaluokilla. Näitä pohdintojani voi lukea muista tähän ketjuun kirjoittamistani viesteistä. Totean vielä lyhyesti, että en halua esittää "perinteisen" jälki-istunnon kieltämistä, mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että jokaisessa Suomen peruskoulussa niin ala- kuin yläluokilla tulee olla tarvittaessa tarjottavana myös muita suoritustapoja. Mikäli joku koulu tai opettaja katsoo, että selvitään kokonaan ilman jälki-istuntoja, tällekään en näe juridisia esteitä. - mitä olisi
koska opettajayhteisö on su... kirjoitti:
En hyväksy kouluissa minkäänlaisia ihmisoikeusrikkomuksia, joihin sekä henkiset että fyysiset rangaistukset kuuluvat. Olen opettanut peruskoulussa opiskeluaikoinani, enkä ole koskaan joutunut tilanteeseen, jossa olisi pitänyt rangaista oppilasta. Yleensä minua on kuunneltu herkeämättä, koska otan oppilaat mukaan pähkäilemään ongelmia ja keräämään tietoa. Typerähkö, autoritäärinen opettajakolleegani taas joutui turvautumaan saman luokan kanssa simputukseen, uhkailuun ja peloitteluun ennen kuin sai auttavasti opetuksensa annettuihin tavoitteisiin. Tosin tämä nainen ei tullut toimeen edes työntekijöiden kanssa. Siivoaja oli tälle "Rätti-iita" ja keskuskeittiön henkilökunta typerä lehmiä, jotka eivät osaa keittää edes vettä siinä epäonnistumatta. Kaiken kaikkiaan naisopettajan hermot olivar riekaleina. Eräänä aamuna oppilaat juoksivat luokseni, että tämä nainen makaa selällään luokan lattialla ja kirkuu hysteerisesti. Repii ja potkii lähelleen yrittäviä. Soitin ambulanssin ja hän pääsi hoitoon. Naisopettaja ei palannut enää takaisin samaan kouluun.
Kyllä vain. Ja mitähän olisi oikeasti tapahtunut, jos joskus olisit päässyt luokan eteen opettamaan?
Kirjoituksesi on tyypillistä diletantille. Lue aluksi vaikkajokin kasvatustieteen yleisteos. Jospa pääsiist sillä liikkeelle. Kysy, onko niistä olemassa yksinkertaistettuja versioita. Yksinkertainstettu versio saattaisi auttaa lukemisesaasi. Kuvitettuna niitä ei taida olla, mutta kokeile kuitenkin. - Yliopistomies
mitä olisi kirjoitti:
Kyllä vain. Ja mitähän olisi oikeasti tapahtunut, jos joskus olisit päässyt luokan eteen opettamaan?
Kirjoituksesi on tyypillistä diletantille. Lue aluksi vaikkajokin kasvatustieteen yleisteos. Jospa pääsiist sillä liikkeelle. Kysy, onko niistä olemassa yksinkertaistettuja versioita. Yksinkertainstettu versio saattaisi auttaa lukemisesaasi. Kuvitettuna niitä ei taida olla, mutta kokeile kuitenkin.Humanistina en juuri hätkähdä ironiaa. Sen sijaan minua kiinnostaa, miksi kannatat lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa? Hyvällä opettajalla harvoin on kurinpidollisia ongelmia luokkansa kanssa. Mutta heti kun on kyse jo luonteeltaan opetustehtävään sopimattomasta ihmisestä, alkaa ongelmia esiintyä. Kyse on siis sekä opettajan persoonasta että opetuksen tasosta. Epäpätevillä opettajilla on taipumus sortua esim. jälki-istuntojen, käyttämiseen aseena oppilaita vastaan kun sen tulisi olla opetusta tukevaa. Opettajasta tulee huomaamatta itsestään opettamisen edistymiselle suurin este.
- Julkisessa virassa oleva
En ole itse opettaja. Tekisin kuitenkin jatkopohdinnan koskien mahdollisen jälki-istunnon toimeenpanotapaa. Perusopetuslaki (36 § ja 36 a §) määrittää varsin yksityiskohtaisesti jälki-istunnon antamismenettelyä, mutta siellä ei sanota, mitä jälki-istunnon suorittaminen käytännössä tarkoittaa.
Kimmokkeena viestilleni on toteamuksesi jälki-istunnosta: "Siinähän on kyse siitä, että koulussa ei ole kivaa ja sinne on pakko jäädä." Onko mielessäsi jokin tietty jälki-istunnon toimeenpanotapa? Jälki-istuntohan voi tarkoittaa sitä, että oppilaat pelkästään istuvat hiljaa paikallaan tekemättä yhtään mitään ilman mitään virikkeitä (perinteinen jälki-istuntokäytäntö). On kuitenkin mahdollista, että jälki-istunto tarkoittaa työpalvelua, kasvatuskeskustelua, erillisten jälki-istuntoa varten laadittujen tehtävien tekemistä tai jopa sitä, että opettaja antaa oppilaiden tehdä koulutehtäviään jälki-istunnon aikana.
Kun on kysymys ala-asteen oppilaista etenkin peruskoulun alaluokilla, "perinteinen" jälki-istunto ei välttämättä tavattomasti eroa tietyistä kotikasvatuksessa käytetyistä kotiarestin muodoista (hiljaa istuminen tietyssä arestipaikassa lyhyen aikaa). "Perinteistä" jälki-istuntoa voidaan puolustaa sillä, että se on tarkoituksellisesti "tylsempää" ja monotonisempaa kuin tavallinen koulutyöskentely. Oppilaalle tulee silloin selkeästi käsitys, että jälki-istunto on ylimääräistä "ikävää", kun varsinainen koulutyö voi edelleen tuntua "etuoikeudelta". Jos oppilaat saisivat tehdä koulutehtäviään jälki-istunnossa, se monien mielestä "vesittää" jälki-istunnon tarkoituksen vapaa-ajan määrään kohdistuvana seuraamuksena mutta myös voisi antaa oppilalle vaikutelman, että kaikki koulutyö on kuin jatkuvaa "jälki-istuntoa", jos jälki-istunnossa tehdään samoja asioita kuin tavallisilla tunneillakin.
Hyväksyn sen, että koulun kurinpito-ojennus saa olla "tylsä" tai "ikävä", mutta se ei saa koskaan loukata oppilaan ihmisarvoa ja hänen persoonaansa ja olla luonteeltaan alentava tai häpeärangaistus. Oppilaan istuttaminen toimettomana paikallaan voi helposti aikaansaada tällaisen mielleyhtymän. Toisaalta "perinteinen" jälki-istunto antaa oppilaalle mahdollisuuden hetken hiljaa miettiä niitä asioita, jotka ovat oppilaalle itselleen tärkeitä. Oppilas saa käyttää ajan tekojensa, käyttäytymisensä ja laiminlyöntiensä katumiseen, mutta hän on vapaa ajattelemaan myös täysin aivan jotain muuta.- 9.lk
on sitä että istutaan tunti tai pari hiljaa paikallaan ja tuijotetaan taululle piirrettyä ympyrää.Ja aina jos vilkaiseekin muualle,tulee pari minuuttia lisää istumista...
- Julkisessa virassa oleva
9.lk kirjoitti:
on sitä että istutaan tunti tai pari hiljaa paikallaan ja tuijotetaan taululle piirrettyä ympyrää.Ja aina jos vilkaiseekin muualle,tulee pari minuuttia lisää istumista...
Kuten aiemmin jo kirjoitin, jälki-istunnon tarkoitus ei ole varmastikaan olla mitään erityisen "hauskaa" ja "kivaa", vaan se saa olla ainakin jossakin mielessä "tylsä".
Mikäli jälki-istunto toimeenpannaan perinteisellä tavalla eli se suoritetaan hiljaa paikalla istumalla ilman mitään tekemistä, tämäkään suoritustapa ei saa olla oppilasta alentava tai nöyryyttävä.
Ei ole tarkoituksenmukaista, että jälki-istuntoaika käytetään oppilaiden keskinäiseen tirskuttamiseen. Siksi voi olla paikallaan ohje, että on istuttava asiallisesti tarpeettomasti sivuille vilkuilematta.
Pitääkö tosiaan paikkansa, että istumisen asiaallisuuden varmistamiseksi piirretään jossakin suomalaisessa peruskoulussa vielä ympyrä, rasti tai muu merkki, johon katseen tulisi olla suuntautunut jälki-istunnon aikana?
Olen itse ollut peruskouluikäinen 1970-luvulla enkä muista silloin kenenkään maininneen joutuneensa tuijottamaan taululle piirrettyä merkkiä jälki-istunnon aikana. Eräs sukuuni kuuluva vanhempi henkilö tiesi kertoa minulle, että rastin piirtämisestä jälki-istunnossa luovuttiin oppikouluissa jo 1950-luvulla, koska sen katsottiin olleen silmille epäterveellistä.
Tiedän kyllä taululle piirretyn merkin kuuluneen suomalaiseen jälki-istuntoperinteeseen, mutta toivoisin, että 2000-luvulla tällaiset kuvaukset olisivat korkeintaan kertomusten värittämistä eivätkä arkitodellisuutta.
Perusopetuslaki takaa oppilaille oikeuden turvalliseen oppimisympäristöön. Mikäli joku koulun oppilaista tai vanhemmista katsoo, että kurinpito-ojennusten toimeenpanoon liittyy asiattomia tai nöyryyttäviä piirteitä, asiassa kuuluu ottaa yhteyttä koulun opettajakuntaan, rehtoriin, kouluterveydenhuoltoon tai koulukuraattoriin tai vastaavaan.
Vai onko niin, että kaikki oppilaat eivät pidä taululle piirrettyä merkkiä nöyryyttämisenä? - 9.lk
Julkisessa virassa oleva kirjoitti:
Kuten aiemmin jo kirjoitin, jälki-istunnon tarkoitus ei ole varmastikaan olla mitään erityisen "hauskaa" ja "kivaa", vaan se saa olla ainakin jossakin mielessä "tylsä".
Mikäli jälki-istunto toimeenpannaan perinteisellä tavalla eli se suoritetaan hiljaa paikalla istumalla ilman mitään tekemistä, tämäkään suoritustapa ei saa olla oppilasta alentava tai nöyryyttävä.
Ei ole tarkoituksenmukaista, että jälki-istuntoaika käytetään oppilaiden keskinäiseen tirskuttamiseen. Siksi voi olla paikallaan ohje, että on istuttava asiallisesti tarpeettomasti sivuille vilkuilematta.
Pitääkö tosiaan paikkansa, että istumisen asiaallisuuden varmistamiseksi piirretään jossakin suomalaisessa peruskoulussa vielä ympyrä, rasti tai muu merkki, johon katseen tulisi olla suuntautunut jälki-istunnon aikana?
Olen itse ollut peruskouluikäinen 1970-luvulla enkä muista silloin kenenkään maininneen joutuneensa tuijottamaan taululle piirrettyä merkkiä jälki-istunnon aikana. Eräs sukuuni kuuluva vanhempi henkilö tiesi kertoa minulle, että rastin piirtämisestä jälki-istunnossa luovuttiin oppikouluissa jo 1950-luvulla, koska sen katsottiin olleen silmille epäterveellistä.
Tiedän kyllä taululle piirretyn merkin kuuluneen suomalaiseen jälki-istuntoperinteeseen, mutta toivoisin, että 2000-luvulla tällaiset kuvaukset olisivat korkeintaan kertomusten värittämistä eivätkä arkitodellisuutta.
Perusopetuslaki takaa oppilaille oikeuden turvalliseen oppimisympäristöön. Mikäli joku koulun oppilaista tai vanhemmista katsoo, että kurinpito-ojennusten toimeenpanoon liittyy asiattomia tai nöyryyttäviä piirteitä, asiassa kuuluu ottaa yhteyttä koulun opettajakuntaan, rehtoriin, kouluterveydenhuoltoon tai koulukuraattoriin tai vastaavaan.
Vai onko niin, että kaikki oppilaat eivät pidä taululle piirrettyä merkkiä nöyryyttämisenä?No mä en oo ite ollu koskaan jälkäs...mutta mulle on kaverit kertoneet että näin on jotkut opettajat tehneet...mutta jotkut taas on antaneet vaan piirtää ja jopa jutella jälkäs...se on ihan opettajast kiinni
- Julkisessa virassa oleva
9.lk kirjoitti:
No mä en oo ite ollu koskaan jälkäs...mutta mulle on kaverit kertoneet että näin on jotkut opettajat tehneet...mutta jotkut taas on antaneet vaan piirtää ja jopa jutella jälkäs...se on ihan opettajast kiinni
Mielestäni olisi varsin tärkeää, että koulut itse tiedottaisivat oppilaille ja huoltajille koulujensa jälki-istuntokäytännöistä. Tähän kuuluisi myös tieto jälki-istuntojen suoritustavoista ja tarpeellinen kuvaus siitä, mitä eri suoritustavat käytännössä tarkoittavat. Pidän ongelmallisena sitä, jos oppilaiden "tieto" jälki-istunnon sisällöstä on vain keskinäisen "puskaradion" varassa. Ei ole mahdotonta, että tällöin leviää erilaisia "kauhutarinoita" "hirvittävistä" jälki-istunnoista.
Viisainta olisi, jos koulussa olisi varsin yhtenäinen jälki-istuntokäytäntö, johon kaikki istuntojen valvontaan osallistuvat opettajat sitoutuisivat ja jolla olisi niin opettajien, oppilaiden kuin huoltajienkin hyväksyntä. Kuitenkin mielestäni koulussa tulisi olla olemassa myös vaihtoehtoinen jälki-istunnon suoritustapa, vaikka "perinteinen" "pelkkä istuminen" olisikin pääkäytäntö. Tämä mahdollisuus tulisi myös olla oppilaiden tiedossa.
On varmaan ymmärrettävää, että eri opettajat soveltavat jälki-istunnon toimeenpanemisen yksityiskohtia hieman eri tavoilla. En kuitenkaan osaa ymmärtää, että taululle piirrettävän merkin tulisi kuulua tähän keinovalikoimaan.
Uskon, että tieto asianmukaisesta jälki-istuntokäytännöstä lisää osaltaan kaikkien oppilaiden kouluviihtyvyyttä, myös niiden, joiden kohdalla jälki-istunnon soveltaminen ei tule koskaan ajankohtaiseksi.
- Anonyymi
Siust tulee paras opettaja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019