Kynsisammakko

" uusi tietoko"

Alkaapa tutkimaan uudestaan kynsisammakkoja, meillä on kaksi kappaletta naaras ja uros. Ovat alle 2v. Naaras on yli 20cm ja uros yli 10cm. Kynsisammakot tykkäävät myös hyppiä ilman vettä. Miksi eläin liikkeet ja internetistä löytyy tietoa että ovat täysin veden alaisia eläimiä. Ja herkkiä nahastaan. Tämä ei pidä paikkaansa. Nämä tykkäävät hyppiä lattialla, ja ovat ihan innoisaan. Miksi tälläistä väärää tietoa annataan asiakkaille. Minulla on 80l. akvaario jossa on sisä pumppu, suodatin ja lämmitin. Ja siintä tullee aika kova veden lirinä ääni. Tietojen mukaan niillä on herkät ihopoimut. Mutta nehän on aina lähellä pumppua ja lähellä veden virtaa, ja nauttii siitä. Ja nyt kun uskallan kerran päivässä nostaa ne lattialle hyppimään, jotakin muutkin niillä tekemistä. Tämä toinen on iso ja pullea naaras sammakko ja toinen pienenpi valkoinen albiino sammakko uros. Päästäkääpäs lattialle kokeeksi, näätte miten lattialla tykkäävät olla. Ette kadu.

7

1454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joonas @ Sammakkolampi.net

      Laita sammakoiden altaaseen jonkin maa-alue. Vaikka iso korkin pala kellumaan pinnalle. Jos sammakot tykkäisivät loikkia maalla, ne nousisivat itse tuolle maa-alueelle ja loikkisivat siellä. Eikös vaan? Mutta arvaan etteivät sammakkosi itse nouse sinne. Eli ne eivät oikeasti halua maalle. Sinä pakotat ne sinne!

      Se että ne hyppivät maalle joutuessaan johtuu siitä että ne yrittävät epätoivoisesti päästä eteenpäin ja löytää jostain vettä johon ne pääsisivät. Kalakin pomppii kuivalla maalla, mutta sekään ei tarkoita että sillä olisi kivaa!

      Lattialla sammakon iho kuivuu. Sammakko hengittää osin hengittää ihonsa kautta. Jos iho pääsee kuivumaan, ei sammakko pysty tätä hengitystä tekemään. Lisäksi jos lattialla on vähänkin pölyä, edes paljain silmin näkymätöntä, tämä pöly tarttuu kostean sammakon ihoon (kuten se tarttuu vaikka kosteaan pölyrättiin) ja tukkii loputkin sammakon ihon huokoset.

      Näistä syistä minäkin jaan internetissä tietoa ettei kynsisammakkoa koskaan saisi nostaa lattialle.

      Luonnossa nämä sammakot asuvat seisovassa vedessä, eivät virtaavassa. Tämä on syy miksi
      kovaa virtausta ei suositella altaaseenkaan. Veden lirisevällä äänellä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Sammakot aistivat veden virtaukset.


      Jos isompi sammakkosi lähtee uimaan altaan päästä päähän, niin kuinka monta potkua sen tarvitsee tehdä ennenkuin se on altaan toisessa päässä? Arvaan että yksi tai kaksi potkua. Miltä sinusta tuntuisi asua koko elämäsi huoneessa jonka päästä päähän kävelet yhdellä tai kahdella askeleella? Tämän perusteella suosittelisin että hankkisit sammakoillesi suuremman akvaarion. Tuo 80 litran pönttö on yksinkertaisesti liian pieni.

      • ällistynnyt

        Hei, oletko joku eläin kaupan myyjä? Vai tietäväsi vain kynsisammakoista? Kysyin itse ja ihmettelin meidän eläin kaupan myyjältä, että voiko tämä pitää paikkansa, ja hän sanoi että voi. Koska ne joutuvat myös luonnossakin siirtymään paikasta toiseen kun vesi alkaa kuihtumaan, etsimään parempaan paikkaan. Ja toiseksi ne on itse päässeet akvaariosta pois, ja hypäneet lattialle, en ole pakottannut siihen! Mutta nyt olen uskaltannut laittaa ne vähäksi aikaa haavilla tai kädellä vessan lattialle, missä ei ole pölyä! Ja ovat selvästi nauttineet siitä! Ja tiedätkös sitä että kynsisammakot syövät kädesta ja ne ääntelevät? Tämä on myös meidän perheelle uutta tutkimusta eläimen käyttäytymisestä. Syövät hyvin, nukkuvat jne....Niillä ei ole mitään hätään ja tilaa on potkia päästä päähän ihan reipaasti, ja enemmän kun sinun sanomasi kaksi-kolme potkua!!!!


      • Joonas @ Sammakkolampi.net
        ällistynnyt kirjoitti:

        Hei, oletko joku eläin kaupan myyjä? Vai tietäväsi vain kynsisammakoista? Kysyin itse ja ihmettelin meidän eläin kaupan myyjältä, että voiko tämä pitää paikkansa, ja hän sanoi että voi. Koska ne joutuvat myös luonnossakin siirtymään paikasta toiseen kun vesi alkaa kuihtumaan, etsimään parempaan paikkaan. Ja toiseksi ne on itse päässeet akvaariosta pois, ja hypäneet lattialle, en ole pakottannut siihen! Mutta nyt olen uskaltannut laittaa ne vähäksi aikaa haavilla tai kädellä vessan lattialle, missä ei ole pölyä! Ja ovat selvästi nauttineet siitä! Ja tiedätkös sitä että kynsisammakot syövät kädesta ja ne ääntelevät? Tämä on myös meidän perheelle uutta tutkimusta eläimen käyttäytymisestä. Syövät hyvin, nukkuvat jne....Niillä ei ole mitään hätään ja tilaa on potkia päästä päähän ihan reipaasti, ja enemmän kun sinun sanomasi kaksi-kolme potkua!!!!

        Ei, en ole eläinkaupan myyjä. Olen ihminen jolta monien eläinkauppojen myyjät kyselevät neuvoja sammakkoeläinten hoidosta kun heiltä loppuu oma tietämys asiasta. Eli harrastaja monen vuoden kokemuksella. Tarkemmin herppi-taustoistani voi lukea sivulta http://www.sammakkolampi.net/joonas.html
        Eli en ole vain tietäväni asioista, vaan ihan oikeasti niistä jotain tiedänkin :-)

        On totta että kynsisammakot voivat luonnossa liikkua lampareesta toiseen maata pitkin kun vesi haihtuu ja koti uhkaa kuivua. Mutta silloin ne käytännössä liikkuvat lammikosta jäljelle jääneessä mutavellissä, tai muuten kostealla maaperällä. Sen sijaan asunnon lattia on aina kuiva. Vaikka kastelisit kylpyhuoneen lattian ennen ulkoilutustasi, se on silti PALJON kuivempi kuin se mutavelli ja maaperä jossa samakot luonnossa liikkuvat, ja johon ne ovat evoluution saatossa sopeutuneet.

        Mistä tiedät että sammakkosi nauttivat maalla olemisesta?

        Ja kyllä, tiedän että kynsisammakoita voi syöttää kädestä, ja olen kuunnellut niiden ääntelyä useinkin. (Ja lisäksi aikanaan hoidellut tuon kosiolaulun jäljeltä maailmaan ilmestyneitä kynsisammakon poikasia). On ilahduttavaa että teette havaintoja eläintenne käyttäytymisestä. Nämä kaksi ovat aivan oikeita ja mukavia havaintoa.
        Toivon vain, että ette tee liian hätiköityjä päätelmiä eläinten viihtymisestä maalla vain joidenkin yksittäisten havaintojen perusteella. Kun vastassa on evoluution vuosimiljoonien aikana muokkaamat käytösmallit ja vaatimukset, niin niiden selvittäminen ja ymmärtäminen ei ole aina niin yksioikoista kuin se joskus saattaa näyttää.

        Minulla oli aikanaan (ei siis ole enää) reilu 10 senttinen kynsisammakko 130 litran altaassa. Ja se ui halutessaan sen altaan päästä päähän kolmella potkulla. Minusta siis sekin allas oli sammakolle liian pieni. Teillä on suurempi eläin ja pienempi allas. Mutta tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni, mitään absoluuttista totuutta näissä altaiden kokoasioissa ei tietenkään ole olemassakaan. Ainakaan yksityisten harrastajien altaissa.

        Maa- ja metsätalousministeriö on julkaissut asetuksen eläintarhassa ja pysyvässä eläinnäyttelyssä pidettävien eläinten pidolle asetettaville eläinsuojeluvaatimuksille (ASETUS nro 2/EEO/2003) ja siinä ruumiinpituudeltaan 20 cm mittaiselle kynsisammakolle määritellään altaan vähimmäiskooksi koko joka vastaa akvaariota jonka pituus on 2 metriä, leveys metrin ja syvyys 80 cm.


      • Joonas @ Sammakkolampi.net
        Joonas @ Sammakkolampi.net kirjoitti:

        Ei, en ole eläinkaupan myyjä. Olen ihminen jolta monien eläinkauppojen myyjät kyselevät neuvoja sammakkoeläinten hoidosta kun heiltä loppuu oma tietämys asiasta. Eli harrastaja monen vuoden kokemuksella. Tarkemmin herppi-taustoistani voi lukea sivulta http://www.sammakkolampi.net/joonas.html
        Eli en ole vain tietäväni asioista, vaan ihan oikeasti niistä jotain tiedänkin :-)

        On totta että kynsisammakot voivat luonnossa liikkua lampareesta toiseen maata pitkin kun vesi haihtuu ja koti uhkaa kuivua. Mutta silloin ne käytännössä liikkuvat lammikosta jäljelle jääneessä mutavellissä, tai muuten kostealla maaperällä. Sen sijaan asunnon lattia on aina kuiva. Vaikka kastelisit kylpyhuoneen lattian ennen ulkoilutustasi, se on silti PALJON kuivempi kuin se mutavelli ja maaperä jossa samakot luonnossa liikkuvat, ja johon ne ovat evoluution saatossa sopeutuneet.

        Mistä tiedät että sammakkosi nauttivat maalla olemisesta?

        Ja kyllä, tiedän että kynsisammakoita voi syöttää kädestä, ja olen kuunnellut niiden ääntelyä useinkin. (Ja lisäksi aikanaan hoidellut tuon kosiolaulun jäljeltä maailmaan ilmestyneitä kynsisammakon poikasia). On ilahduttavaa että teette havaintoja eläintenne käyttäytymisestä. Nämä kaksi ovat aivan oikeita ja mukavia havaintoa.
        Toivon vain, että ette tee liian hätiköityjä päätelmiä eläinten viihtymisestä maalla vain joidenkin yksittäisten havaintojen perusteella. Kun vastassa on evoluution vuosimiljoonien aikana muokkaamat käytösmallit ja vaatimukset, niin niiden selvittäminen ja ymmärtäminen ei ole aina niin yksioikoista kuin se joskus saattaa näyttää.

        Minulla oli aikanaan (ei siis ole enää) reilu 10 senttinen kynsisammakko 130 litran altaassa. Ja se ui halutessaan sen altaan päästä päähän kolmella potkulla. Minusta siis sekin allas oli sammakolle liian pieni. Teillä on suurempi eläin ja pienempi allas. Mutta tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni, mitään absoluuttista totuutta näissä altaiden kokoasioissa ei tietenkään ole olemassakaan. Ainakaan yksityisten harrastajien altaissa.

        Maa- ja metsätalousministeriö on julkaissut asetuksen eläintarhassa ja pysyvässä eläinnäyttelyssä pidettävien eläinten pidolle asetettaville eläinsuojeluvaatimuksille (ASETUS nro 2/EEO/2003) ja siinä ruumiinpituudeltaan 20 cm mittaiselle kynsisammakolle määritellään altaan vähimmäiskooksi koko joka vastaa akvaariota jonka pituus on 2 metriä, leveys metrin ja syvyys 80 cm.

        Äsken en ottanut huomioon yhtä pientä asiaa: eiväthän kynsisammakot edes kasva ruumiinpituudeltaan 20 cm mittaisiksi! Sammakoiden pituus tavataan normaalisti ilmoittaa juuri ruumiin pituutena (kuonon päästä takapuoleen), mutta varmastikin käytit jotain muuta, epästandardia mittaa. Se sekoitti ajatukseni :( Valitan tapahtunutta.

        Suurimmat tunnetut kynsisammakot ovat olleet suurinpiirtein 13 cm mittaisia. Jos tämän kokoiselle eläimelle laskee tuon edellä mainitsemallani asetuksen mukaisen minimiakvaarion koon, niin olisi esimerkiksi 50 cm x 169 cm x 52 cm. Mistä tulee kokonaistilavuudeksi noin 440 litraa.

        Ja kun nyt kerta tarkentelemaan ruvettiin, niin luonnossa jos sammakon lätäkkö alkaa kuivua, niin sammakko voi tosiaan tehdä lyhyen vaelluksen maalla toiseen lätäkköön. Mutta yleisempää lienee että otukset kaivautuvat lätäköstä jäljelle jäävän mutaan, maan sisään odottelemaan seuraavia sateita ja sitä että lätäkköön jälleen tulee vettä.


      • ehkä väärässä
        Joonas @ Sammakkolampi.net kirjoitti:

        Äsken en ottanut huomioon yhtä pientä asiaa: eiväthän kynsisammakot edes kasva ruumiinpituudeltaan 20 cm mittaisiksi! Sammakoiden pituus tavataan normaalisti ilmoittaa juuri ruumiin pituutena (kuonon päästä takapuoleen), mutta varmastikin käytit jotain muuta, epästandardia mittaa. Se sekoitti ajatukseni :( Valitan tapahtunutta.

        Suurimmat tunnetut kynsisammakot ovat olleet suurinpiirtein 13 cm mittaisia. Jos tämän kokoiselle eläimelle laskee tuon edellä mainitsemallani asetuksen mukaisen minimiakvaarion koon, niin olisi esimerkiksi 50 cm x 169 cm x 52 cm. Mistä tulee kokonaistilavuudeksi noin 440 litraa.

        Ja kun nyt kerta tarkentelemaan ruvettiin, niin luonnossa jos sammakon lätäkkö alkaa kuivua, niin sammakko voi tosiaan tehdä lyhyen vaelluksen maalla toiseen lätäkköön. Mutta yleisempää lienee että otukset kaivautuvat lätäköstä jäljelle jäävän mutaan, maan sisään odottelemaan seuraavia sateita ja sitä että lätäkköön jälleen tulee vettä.

        Olen selaillut internetistä kynsisammakoista, ja kysellyt eri eläin liikkeistä, että en varmasti minäkään mikään huippu hyvä ole tietämään kynsisammakoista näköjään. Me mittasimme lasten kanssa kun se seisoi akvaariossa nojaten sen lasiin. Eli päästä päähän. Tämä naaras on tosi pullea ja iso ja villi. Uros on taas paljon pienenpi ja hennonpi ruumiin rakenne. Mutta kova ääntelemään. Ja meillä on myös kolmas kääpiö kynsisammakko joka on tosi pieni. Laskin eilenä kun isompi ui päästä päähän niin kyllä sille tuli enemmän työntöjä kun sanoit tässä akvaariossa. Justiisa sain mitattua kynsisammakon oli 13cm, kuten sanoit miten se mitataan. Ehkä tuntuu pieneltä tämä 80l mutta se on korkea ja leveä.


    • marlapää

      Erikoista: sinulla on kynsisammakoita, joista toinen on pituudeltaan jopa yli 20 cm, eli reilusti yli kynsisammakon mitan, ja jotka "tykkäävät olla maalla"- oletko ihan varma että sammakkosi ovat kynsisammakoita? o_Ô Totta puhuttuna minua ainakin vähän epäilyttäisi. Minä tarkistaisin lajin ennenkuin julistaisin, että ko. eläintä on tutkittu väärin.

      • ihmeellistä

        Joo, me mittasimme sammakkomme mitan kun se on seisovillaan, eli päästä jalkoihin. Ja kuvien kautta ollaan katsottu että on ihan sama "rotu" kun afrikkalais kynsisammakko. Ja kolmas sammakko on ihan pieni riippakinttu kääpiö kynsisammakko. Uros ja naaras ovat myös kovia kuhertelemaan keskenään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      413
      1706
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1348
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1317
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1275
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      936
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      880
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      871
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      108
      821
    Aihe