Esim, jos rakennusoikeutta on 150m2, niin minkäkokoisen talon siihen saa rakentaa? Tai jos rakennusoikeutta on 140m2 tai vaikka 160m2? Onko tähän mitään selkeetä laskutapaa?
Eli me tahtoisimme ostaa talopaketin, mutta kun mistään ei näe minkäverran mihinkin taloon rakennusoikeutta tarvii??
150m2 rakennusoikeutta, minkäkoinen talo??
6
2949
Vastaukset
- neuvoo
oikean talokoon valinnassa, ota tonttikartta mukaan.
- Rauno Kangas
...pitäisi mahduttaa kerrosala - kaikkien kerrosalojen summa (siis myös autolaööin tai varaston).
- Selveni kovasti
No tässähän oli kaikkien neuvojen äiti.
- talomyyjiltä
hakemasi pari tusinaa katalookia käteen. Joka kohteesta on ilmoitettu kerrosala. Sen tulee olla pienempi kuin rakennusoikeus. Jos rakennuksia on useampi (mikäli kaava sallii), niin niiden yhteenlaskettu kerrosala tulee olla pienempi. Pääosin maan alla oleva kellari ei vie rakennusoikeutta (ei voida rakentaa riittävän suuria valoaukkoja). Normaalikäytännön mukaan sallittu rakennusoikeus voidaan ylittää 5 %:lla. Edellyttää kuitenkin hyviä perusteita sekä korrektia käytöstä rakennustarkastajan kanssa asioitaessa.
- Myöskin
kunnasta/kaupungista
- Kohta alkaa
Meillä on tontti, jonka rak oikeus on 150 m2 40 m2 erillisessä rakennuksessa. Tontti on rinteessä, joten se asettaa rajoituksia ja tuo myös etuja. Yläkerta tulee olemaan 120 m2 ja koska siellä on wc jossa suihku, eivät alakerran sauna, pesuhuone ja kodinhoitohuone (kaikissa pieni yläikkuna ulos) lisää neliöitä lainkaan. Alakerrasta lasketaan tuohon 150 neliöön mukaan eteinen, portaat yhteen keertaan ja siellä oleva makuuhuone yht. 30 m2. Lisäksi alas tulee ikkunallinen autotalli ja noin 15 m2 studio, jossa ei ole ikkunaa lainkaan. Yhteensä tuolla 150 m2:n rakennusoikeudella saamme lähes 200 m2:n talon. Pihalle tulee vielä autokatos ja varasto, joka sitten lasketaan tuohon 40 neliöön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3083044Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661337
- 681263
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781233