Huomasin parkkipaikalla poutasäällä, että Jenkkiautoni (Chevrolet, 90-luku) pakoputki-pöntön alareunasta tippui jotain nestettä maahan (asvaltti). Myöhemmin huomasin, että pöntön alareunassa oli nestepisara. Pyyhepaperin kanssa pyyhkäisin kohtaa, josta nestettä tippui, mielestäni se ei ainakaan bensalta haissut. Mitä sellainen voisi olla ? Voiko näin syksyllä, kun ilmat ovat jo kylmenneet kehittyä jotain vettä tms. kyseisen pöntön ulkopuolelle ? Vai tulisiko neste sitten kuitenkin pöntön sisältä ja se vuotaisi ?
Tuli mieleeni, jos ajaa esim. isosta vesilätä-
köstä autolla, niin eikö silloin voi jäädä auton pohjaan vettä, joka sitten tippuu pois ? Mutta tuolloin, kun huomasin tippumisen, ei kylläkään satanut. Enkä ainakaan muista, että olisin ajanut lätäkön läpikään.
Anteeksi, jos selitin sekavasti :)
Mitä neste voisi olla ?
11
1621
Vastaukset
- tuo sitten
vettä?
- Pakoputki
Paperi, jolla pyyhkäisin pönttöä, oli keltaista.
Neste näytti siinä läpinäkyvältä, eikä siis tuoksahtanut bensalta, joten sikäli sen voisi olettaa olleen vettä.
Sorry, kyselen tyhmiä, mutta olisiko bensa väriltään esim. sinertävää ? Tai ei ainakaan veden väristä eli läpinäkyvää (= väritöntä) ...
Minun täytyy vielä uudestaan tutkia asiaa ! Pakoputki kirjoitti:
Neste näytti siinä läpinäkyvältä, eikä siis tuoksahtanut bensalta, joten sikäli sen voisi olettaa olleen vettä.
Sorry, kyselen tyhmiä, mutta olisiko bensa väriltään esim. sinertävää ? Tai ei ainakaan veden väristä eli läpinäkyvää (= väritöntä) ...
Minun täytyy vielä uudestaan tutkia asiaa !itse pakoputkesta kyllä tulee vettä sillon tällöin tippasemalla että siitä ei kannata olla huolissaan mutta tuleeko se pako putken päästa vai??
mulla chevy pissaa välillä kun pikku poika kun kaasua polkee- Pakoputki
xtreme12 kirjoitti:
itse pakoputkesta kyllä tulee vettä sillon tällöin tippasemalla että siitä ei kannata olla huolissaan mutta tuleeko se pako putken päästa vai??
mulla chevy pissaa välillä kun pikku poika kun kaasua polkeeVesitippa (tai mitä neste lieneekin ?) EI tule pakoputken päästä, vaan auton perästä katsoen oikean takarenkaan takana olevan pakoputkipöntön alareunasta.
Auto on katsastettu ( laitettu Suomen kilpiin) reilu kuukausi sitten, mutta en itse omistanut sitä vielä silloin eli en ole ollut siinä katsastuksessa läsnä. Eikö voisi olettaa, että olisi siellä huomattu, jos pakoputki vuotaisi ?
Vai miten tarkkaan pakoputki tsekataan katsastuksessa ?
Olen huollattanut auton alle kuukausi sitten Jenkkeihin erikoistuneessa korjaamossa. Pyysin heitä tekemään sellaisen huollon, jotta auto on turvallisessa ajokunnossa. Siis olen nainen, enkä itse ymmärrä tekniikasta riittävästi (eikä ole Jenkkiharrastajaa miesystävänä :), joten minun oli pakko viedä se korjaamoon, kun ei ollut ketään asiantuntevaa miestä, joka olisi sitä voinut tsekata.
Korjaamolla olivat ainakin katsoneet auton pohjan ja havaitsivat sen sellaiseksi, että se kannattaa ruostesuojauttaa eli on hyväkuntoinen.
Mutta en tietenkään tajunnut tuolloin pyytää katsomaan pakoputkea, koska
Autoni oli juuri menneellä viikolla ruostesuo-jauksessa. Kysyin siellä, löytyikö pohjasta jotakin epämääräistä ? Kuulemma ei löytynyt, jotenka saivat sen suojattua. Pesivät auton (pohja myös), joten olisko kyseessä voinut olla vielä sitä vettä, jota sitten olisi tippunut pakoputken pöntön reunasta ? Epäilen kyllä, ettei sellaisesta olisi kyse, vaan vesi olisi peräisin jostain muusta syystä. Pakoputki kirjoitti:
Vesitippa (tai mitä neste lieneekin ?) EI tule pakoputken päästä, vaan auton perästä katsoen oikean takarenkaan takana olevan pakoputkipöntön alareunasta.
Auto on katsastettu ( laitettu Suomen kilpiin) reilu kuukausi sitten, mutta en itse omistanut sitä vielä silloin eli en ole ollut siinä katsastuksessa läsnä. Eikö voisi olettaa, että olisi siellä huomattu, jos pakoputki vuotaisi ?
Vai miten tarkkaan pakoputki tsekataan katsastuksessa ?
Olen huollattanut auton alle kuukausi sitten Jenkkeihin erikoistuneessa korjaamossa. Pyysin heitä tekemään sellaisen huollon, jotta auto on turvallisessa ajokunnossa. Siis olen nainen, enkä itse ymmärrä tekniikasta riittävästi (eikä ole Jenkkiharrastajaa miesystävänä :), joten minun oli pakko viedä se korjaamoon, kun ei ollut ketään asiantuntevaa miestä, joka olisi sitä voinut tsekata.
Korjaamolla olivat ainakin katsoneet auton pohjan ja havaitsivat sen sellaiseksi, että se kannattaa ruostesuojauttaa eli on hyväkuntoinen.
Mutta en tietenkään tajunnut tuolloin pyytää katsomaan pakoputkea, koska
Autoni oli juuri menneellä viikolla ruostesuo-jauksessa. Kysyin siellä, löytyikö pohjasta jotakin epämääräistä ? Kuulemma ei löytynyt, jotenka saivat sen suojattua. Pesivät auton (pohja myös), joten olisko kyseessä voinut olla vielä sitä vettä, jota sitten olisi tippunut pakoputken pöntön reunasta ? Epäilen kyllä, ettei sellaisesta olisi kyse, vaan vesi olisi peräisin jostain muusta syystä.sen kyllä haistaa npaperista että onko se pensaa jos on niin sinulla saattaa vuotaa joku bensa letku/vastaava pytken päälle mutta ei vaarallista koska ei pako putki takaa niin kuuma ole etä bensan
tuleen sytyttäis.
auton alle han saattaa syntyä syksyllä kondensio vettä joka valuu kun sitä on riittävästi *ei vaarallista*
jos pako putkessa on vuoto niin se saattaa olla vettä jota syntyy moottorin palotilassa palamisen aikana yleensä se vesi tulee putken päästä mutta vuodon takia voi tulla myös reijästä putken ja äänenvaimentimen saumasta.
kannattaa seurata tuleeko nestettä nyt/jatkossa jos ei tule enään niin se oli varmaan jotain pohjapesun aikana jäänyttä vettä
jos se on esim:bensaa niin kannattaa viedä liikkeeseen tutkittavaksi ettei syty esim talvirenkaan nastasta tulleesta kipinästä tms...- Pakoputki
Pakoputki kirjoitti:
Minun täytyy vielä uudestaan tutkia asiaa !Tänään pyyhkäisin pehmeällä paperilla uudelleen pakoputkipöntön kohtaa, jossa tippa oli aiemmin. Nyt siinä oli tietenkin kuraakin, koska ajoin viikonloppuna sateessa. Mutta ei haissut nytkään bensalta, jotenka lienee sitten vain vettä.
Menen huomenna käymään korjaamolla, niin saavat tsekata, mistä tippa tulee ja mitä neste on.
- ja katso sitten
jos tulee vettä putkesta niin on tn. jäähdytysnestettä. Viittaa kannenpahvi vaurioon.
- Pakoputki
Tuskin autossani kannenpahvivauriosta sentään on kyse, koska eikö silloin pitäisi lämmön nousta ajettaessa eli alkaisi ns. "keittää" ?
Lämpö-osoittimen viisari on pysytellyt ihan siinä kohtaa enintään, jossa sen kuulemma kuuluisi ollakin eli paljon alle puolenvälin. Ainakin myyjä (Jenkkiautoja myyvä liike) sanoi, että viisarin pitää pysyä alle puolenvälin.
Korjaamon käskin tarkistaa jäähdytysnesteenkin ja vaihtaa tarvittaessa. Vaihtoivat nesteen, joten sikäli sen asian pitäisi olla kondiksessa. - Pakoputki
Pakoputki kirjoitti:
Tuskin autossani kannenpahvivauriosta sentään on kyse, koska eikö silloin pitäisi lämmön nousta ajettaessa eli alkaisi ns. "keittää" ?
Lämpö-osoittimen viisari on pysytellyt ihan siinä kohtaa enintään, jossa sen kuulemma kuuluisi ollakin eli paljon alle puolenvälin. Ainakin myyjä (Jenkkiautoja myyvä liike) sanoi, että viisarin pitää pysyä alle puolenvälin.
Korjaamon käskin tarkistaa jäähdytysnesteenkin ja vaihtaa tarvittaessa. Vaihtoivat nesteen, joten sikäli sen asian pitäisi olla kondiksessa.Kuten tuossa ylempänä jo selostin, niin vesitippa EI tule pakoputken päästä !
jos vettä tulee pako putken päästä niin se ei viittaa siihen että olisi kannen tiivisteessä/kannessa vikaa vaan vettä syntyy jostain kemiallisesta reaktiosta palotilassa jota en osaa itsekkään selittää mutta katseleppas huvikseen edellä meneviä autojasi niin varsinkin näin pikku pakkasilla joka auto sylkee pikkuisen vettä putkesta
mutta älä mene sanomaan kaikille joiden putkesta tippasee vettä että mene kannen oikaisuun ja tiivisteen vaihtoon!!
- Pakoputki
Pakoputki on nyt tarkistettu Jenkkiautokorjaamossa -> ehjäksi ja hyväksi havaittu eli ei syytä huoleen - onneksi :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.4223145SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis842436Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj802053Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis1251768- 1431657
Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi81330- 731299
Raiskaukset loppumaan?
Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön2941116Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!
Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li161097Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki1021049