Montako kertojaa kirjassa voi olla?

Riittääkö yksi?

Heippa!

Osaisitteko vinkata, kuinka monen "kertojan" suulla tarinaa voi kirjassa kirjoittaa? Jos katsoo joitain jännäreitä (Remes jne), voidaan juonta kuljettaa useammankin hahmon kertomana.

Mutta entä ihan perinteisessä ihmissuhderomaanissa? Haluaisin kirjoittaa sitä yhden henkilön näkökulmasta käsin, mutta onko kirjan mielenkiintoiseksi saaminen tällöin mielestänne vaikeampaa?

Kiitos =)

4

1766

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monikkok

Käytän kaikkitietävää aika paljon, liikutan kaikkitietävää yhden henkilön päällä, jos tulee tilanne että tarvitsen näkökulman jossa tuo päähenkilö ei ole läsnä, voi kaikkitietävän helposti siirtää hetkeksi toisen henkilön ylle katsomaan maailmaa.

Luultavasti tämä tapa on lukijaystävällisin, liki kaikki bestsellerit on tällä kaavalla kirjoitettu, ilman jekkuja tai ylimääräisiä jippoja.

Yhden kertojan käyttäminen rajaa aika paljon kirjoittamista, voit näyttää vain tapahtumat jotka tuo henkilö näkee, tai kokee...

Mutta ohjeeksi sanoisin, että kirjoita ensin tarinasi, ihan minkä muotoisena tahansa, ja vasta tuon jälkeen kokeillen ja tuumien katsot mikä tapa kertoa tarina on luontevin :)

• huugo

sille, kuinka monen kertojan suulla tarinaa kuvataan, ei ole olemassa mitään rajoja. kerro vaikka kymmenestä eri näkökulmasta jos saat sen hallittua ja se sopii tekstiisi. kokonaan yhden henkilön näkökulmasta kerrottu tarina voi kuitenkin olla omien kokemusteni mukaan raskasta luettavaa, ei tietenkään aina. jos henkilö ja tämän ajatusmaailma ovat mielenkiintoisia, ei silloin mielestäni ole mitään ongelmaa, että kuvaisit tarinasi hänen näkökulmastaan.

• Anssi

Olen samaa mieltä edellisen kanssa, että kertojien määrää ei ole rajattu. Esimerkiksi Ruttolinnassa on useampi kertoja, jotka vuorottelevat, ja lisää uusia kertojia tulee kun edetään tarinassa eteenpäin.

Jos henkilö on sen verran tärkeä tarinan kannalta, on se hyvä silloin laittaa kertojaksi. Kannattaa miettiä, onko juuri sillä henkilöllä jotakin tarinan kannalta tärkeää sanottavaa. Silloin, jos on vaikka pelkkä ohikulkija, ei siitä henkilöstä kannata kertojaa tehdä, koska sillä ei ole mitään sanottavaa tarinan kannalta. Silloin se tuntuu irralliselta.

Mutta kyllä yksikin riittää ihan hyvin. Ja kertojien lukumäärän olisi hyvä olla sellainen, että lukija pystyy hahmottamaan tilanteen. Jos niitä on liikaa, joutuu lukija mahdollisesti peruuttamaan ja tarkistamaan, että mikä tämä henkilö nyt olikaan, joten liikaakaan niitä ei saisi olla.

Myös kaikkitietävän-kertojan voi vaihtaa minä-kertojaksi, ja taas toisin päin. Näin on ainakin Tess Gerritsenin Katoaminen -kirjassa. Tess Gerritsen myös välillä kirjoittaa henkilöiden ajatuksia kursiivilla.

Kaikki riippuu tosin tarinasta ja siitä, mitä itse haluaa kertoa. Kun tietää mitä ja miten haluaa lukijan kokevan tapahtumat, on kertojien lukumäärän ja kertojan muodon (kaikkitietävä- vai minä -kertoja) valinnan aika.

• chocol@te

kuten edellisetkin ovat jo sanoneet, kertojia voi olla yksi tai kymmenen... Valinta on sinun.

Itse tykkään kirjoittaa useamman henkilön näkökulmasta. Niin, että on kaikkitietävä kertoja, mutta melkeinpä koko ajan kerronta fokalisoituu jonkun henkilön kautta. Ohikulkijat eivät pääse kertojiksi, vaan mulla on yleensä muutama ns. päähenkilö, jotka vuorottelee. Toki olen välillä kirjoittanut muullakin tavalla. Mutta nyt kun asiaa tarkemmin miettii, niin tämä on ollut se pääasiallinen tyyli jo jostain 11-vuotiaasta lähtien, jolloin yritin ensimmäistä "romaania" raapustaa. :P

Jonkin verran omat mieltymykset taitaa vaikuttaa lukemiseenkin. Luen tässä David Copperfieldia, ja alan olla TODELLA täynnä tämän yhden ainoan henkilön elämää ja ajatusmaailmaa... Hohhoijaa. Vaikka kirjassa onkin tosi paljon mielenkiintoisia sivuhenkilöitä ja tuo elämänkerrallinen tyyli kai on vaan ainoa oikea siihen.

Mutta olen myös pitänyt monista kirjoista, joissa on vain yksi kertoja ja vaikka minäkertoja... Ja kirjan mielenkiintoiseksi saaminen on aina joka tapauksessa vaikeaa, siitä ei pääse mihinkään..:D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4799
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3165
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      207
      2655
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1565
    Aihe