jos on aviopari kummeina, niin onko mahdollista että he molemmat ovat sylikummeja vai onko vain toinen sylikummi ja toinen kummi?
tuntuisi niin helpommalta ja järkevämmältä että molemmat ovat sylikummeja kun ovat naimisissa, parina kummeja lapselle.
?kaksi sylikummia? onko mahdollista?
10
2626
Vastaukset
- Toinen sylikummeista
Paras kaverini pyysi minua ja siskoani lapsensa kummiksi. Olemme ainot kummit tälle tytölle. Papin luvan kanssa olemme molemmat sylikummeja. Toimituksen aikana pidimme molemmat lasta sylissä ja näin ollen ei sylikummin paikasta tarvinnut "tapella". Joten eiköhän se onnistu!
- kahden kummi
Mitä ihmeen papin lupaa tuohon tarvitaan?
Sylikummi on se kummi, joka pitää lasta sylissä, eikä sitä kirjata yhtään minnekään. Kirkon kirjoissa tai kastetodistuksessa tai kummitodistuksessa ei missään erotella sylikummia ja muita kummeja.
Lasta voi pitää sylissään kasteen aikana aivan kuka tahansa, esim. isä, äiti, mummi, vaari... tai vaikkapa kastettavan puolisisarus uusliitossa, jos vain on sen kokoinen että jaksaa vauvaaa kasteen ajan pidellä. Lasta voi hyvin myös pitää sylissään toimituksen alun ajan yksi ihminen, kasteen ajan toinen ja loppuajan kolmas, jos niin tahdotaan. - Toinen kummeista
kahden kummi kirjoitti:
Mitä ihmeen papin lupaa tuohon tarvitaan?
Sylikummi on se kummi, joka pitää lasta sylissä, eikä sitä kirjata yhtään minnekään. Kirkon kirjoissa tai kastetodistuksessa tai kummitodistuksessa ei missään erotella sylikummia ja muita kummeja.
Lasta voi pitää sylissään kasteen aikana aivan kuka tahansa, esim. isä, äiti, mummi, vaari... tai vaikkapa kastettavan puolisisarus uusliitossa, jos vain on sen kokoinen että jaksaa vauvaaa kasteen ajan pidellä. Lasta voi hyvin myös pitää sylissään toimituksen alun ajan yksi ihminen, kasteen ajan toinen ja loppuajan kolmas, jos niin tahdotaan.Tiedän, ettei varsinaista lupaa tarvita, mutta silloin tuntui kohteliaalta "kysyä" ja näin ollen ilmoittaa sylivaihdoista, ettei pappi ihmettele, että mitäs nyt. Papeissakin kún on niin paljon eroa. Haluttiin vaan, että toimitus sujuu ongelmitta. Eipä muuta!
- djsjs
Toinen kummeista kirjoitti:
Tiedän, ettei varsinaista lupaa tarvita, mutta silloin tuntui kohteliaalta "kysyä" ja näin ollen ilmoittaa sylivaihdoista, ettei pappi ihmettele, että mitäs nyt. Papeissakin kún on niin paljon eroa. Haluttiin vaan, että toimitus sujuu ongelmitta. Eipä muuta!
Papit eivät ihmettele juuri mitään, ovat nimittäin nähneet niin paljon. Itsekin olin ristiäisissä, jotka ilmeisesti olivat lapsen äidin organisoimat. Lapsen isä nimittäin kesken toimituksen yhtäkkiä löi nyrkillään kaksi kertaa kappelin seinään, kirosi ja sanoi: "****, mä en tajua näitä kirkon juttuja!"
Pappi keskeytti, katsoi miestä vakavasti hetken ja jatkoi sitten. Ehkä hän pohti miehen poistamista kappelista, mutta luopui sitten. Olihan kyseessä kuitenkin kastettavan lapsen isä.
- se mulle kertokaa
Pitääkö joka asia tehdä niin julmetun vaikeaksi? Kummi mikä kummi, meinaatko että se sylissä lötköäminen jotenkin vaikuttaa lapsen elämään tai siihen, millä tavoin kummit tulevaisuudessa hänen kanssaan ovat tekemisissä?
- Syliä..?
Olen törmännyt tähän että vanhemmat valitsevat lapselle sylikummin. Se laittavat näin kummit sen mukaiseen tärkeysjärjestykseen kuin mitä he todellisuudessa heistä ajattelevat.
"Otetaan nuokin kummeiksi, mutta sylikummiksi otetaan kyllä sitten .....!"
Joskus se on todella huvittavaa kun sylikummina on nuori joka juuri ja juuri jaksaa edes pitää lasta sylissään hetken. Mutta nuo vanhemmat.. minkäs heille teet?
Ehkä tuo tilanne on hyvä paikka näpäyttää tietyille ihmisille...?
Sen ymmärrän että jos vaikka kaikki kummit on vanhempien ystäviä, niin "sylikummiksi" otetaan läheisin tai siis se joka on tunnettu pisimpään.
Mutta ehkä helpointa ois jos vanhemmat itse pitäis lasta sylissään ja jättäisi näin näpäytykset tekemättä tässä lapsen kannalta tärkeässä hetkessä.
- Solina
on kaksi sylikummia, siskoni ja miehensä. Vain siskoni piti tyttöä kastetilaisuudessa sylissään, mutta molempia nimitetään sylikummeiksi. Suvussa on iän kaiken ollut tapana, että pariskunnasta molempia nimitetään sylikummeiksi vaikka vain toinen lasta sylissään pitäisi.
- kummitätsky
Kummipoika oli painava kun sitä kastettiin. Minä varsinaisesti sylikummi, eli sylissä kun nimi annettiin ja siunattiin. Yksi kummi piti muutoin ja kolmas kummi sitten kuivasti pään kastamisen jälkeen. Eli kaikilla jokin tehtävä :)
- kummi-täti
Kummilapseni äiti piti lastaan sylissä koko kasteen ajan. Näin vanhempien ei tarvinnut alkaa valitsemaan kuka on nyt se sylikummi, jota monesti sitten pidetään sinä "tärkeämpänä" kummina (eikä kukaan pahoittanut mieltään). Lapsi on nyt 6-vuotias ja yhtä tärkeä kummallekin kummille, kuten me kummi-tädit lapselle!
- iitu_
Sylikummilla ja kummilla ei ole mitään eroa. Kasteen aikana voi vaihtaa syliä, mutta saattaa olla lapselle rasittavaa, jos on muutenkin vaikeuksia saada rauhoittumaan. Olen pitänyt itse veljeänikin sylissä kun hänet on kastettu. Vaikka pidin kummilastani sylissä kun hänet kastettiin, en ole ajatellut olevani sylikummi. Mukavaahan se on, että haluat pariskunnan olevan tasa-arvoinen kummiudessa! Vanhemmat voivat pitää myös itse, mikä on mielestäni mukavaa. Toisaalta se, että kummi(t) pitää sylissä, yhdistää kauniisti lapsen ja kummin. Kummillekin tulee siitä olo, että hänelle kehittyy suhde pieneen lapseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83393434Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2192959Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy612460Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1781532Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har191375Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään601347- 61972
Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j14965- 90907
- 20844