Mummo, mummi vai mamma?

Titteli?

Niin, oletteko mummeja, mumoja, mammia vai mitä?

Meidän lapsemme isovanhemmat ovat mummi X ja mummi Z. Toinen mummi haluaisi, että kutsumme häntä mammaksi, mutta koen tuossa suurta ristiriita, koska itse olen mamma. Sukumme on suomenruotsalainen. En halua, että isovanhempi kutsuu itseään äidiksi!! Vaikka itse käytän itsestäni suomenkielistä termiä "äiti", mutta silti.

Mummi on mielestäni ihan okej, mamma ei oikein sovi, mummo kuulostaa kauhean vanhalta ja isoäiti kirjakieleltä.

Niin ett mitenkäs teillä?

24

4319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoitusvirheeni..

siis... mummoja, mammoja vai mitä?

Minusta mummi on oikein kiva nimitys, lempeä.

• tyynekaarina

Suomen kielioppi ei tunne kuin Isoäiti ja Isoisä muodot, nimike on sama äidin ja isän vanhemmista.
        Suomen kieli on yllättävän köyhä sukulaisuus suhteita eritellessä.

Äidin äiti = Mummi,
        Äidin isä = Ukki

Isän äiti = Mummu/ Mummo,
        Isän isä = Vaari

Saame:
        Ämmi isoäiti ja
        Äiji isoisä

Vävy= tyttö lapsen aviomies
        Miniä= poika lapsen puoliso
        Setä on isänveli samoin kuin kuka tahansa täysi-ikäinen mies
        Eno on äidin veli
        Täti on isän ja äidin sisko, samoin kun kuka tahansa täysi-ikäinen nainen
        Serkkuja ovat sisarusten lapset ja serkusten lapset ovat pikkuserkkuja.
        Olen hakenut Googlella selvennystä asiaan, mitään ei löydy tai en osaa oikeita sanoja.

• Mielikki-m
        tyynekaarina kirjoitti:

Suomen kielioppi ei tunne kuin Isoäiti ja Isoisä muodot, nimike on sama äidin ja isän vanhemmista.

Äidin äiti = Mummi,
        Äidin isä = Ukki

Isän isä = Vaari

Saame:
        Ämmi isoäiti ja
        Äiji isoisä

Eno on äidin veli
        Olen hakenut Googlella selvennystä asiaan, mitään ei löydy tai en osaa oikeita sanoja.

Olen kotoisin Lounais-Hämeestä, missä isoäidit ovat mammoja ja isoisät pappoja. Eiköhän nuo isovanhempien nimikkeet ole aika murrekohtaisia.
        Itseäni en voisi kuvitella mummiksi tai mummoksi.

• mejuu
        tyynekaarina kirjoitti:

Äidin äiti = Mummi,
        Äidin isä = Ukki

Isän isä = Vaari

Saame:
        Ämmi isoäiti ja
        Äiji isoisä

Eno on äidin veli

Mailman ihanin sana on mummoooooooooo jota huudetaan monella oolla.

Lapsenlapseni on itse ruvennut kutsumaan äidin äitiä mummiksi ja minua isän äitiä mummoksi ,vaikka on vasta 3v.niin hyvin tarkka on jos vahingossa sanoo väärin niin heti oikaisee .

En tiedä miten on päätellyt noin että toinen i:llä ja toinen O:lla .Ehkä minä olen vähän pyöreempi kui o ja toinen mummi on laiha kuin I .

Mukava oli lukea tyynekaarinan päättelyä Äidin äiti = Mummi,
        Äidin isä = Ukki

Isän isä = Vaari

Voi kuinka viisas onkaan mummotettavani tiesi heti miten nää jutut menee .

Iloa päiväänne toivottelee mummo @->---

• kullekin nimitys

Meillä minä, äiti olen mamma.

Minun äitini on mummo

Mieheni äiti on fammu.

Meillä mies puhuu lapselle ruotsia,
      muut suomea

• nimennyt

itseni mummaksi ja lapsenlapseni kutsuu siten.
      Mumma nimitys on kotoisin versio.

• Nella-Mari

Itselläni on mumma(isänäiti) ja momma (äidinäiti)vielä elossa =)

• äiti-74

Esikoisen syntyessä äitini sanoi,että lapsi saa itse valita miksi häntä tulevaisuudessa kutsuu.
      Tämä (kuulema) johtuen siitä,että äitini tunsi itsensä vielä liian nuoreksi,ettei halunnut itseään sanottavan mummoksi (luuli kait että mieheni kanssa näin automaat. rupeamme häntä kutsumaan;) ).

Esikoinen oppi aikanaan puhumaan ja kappas alkoikin kutsua äitiäni " mimmiksi" ja ajan saatossa tämä kääntyi mummiksi,johon äitini on vallan tyytyväinen =0)
      Luulen,että ko "nimityksiin" vaikuttaa se mistäpäin kukakin on kotoisin..ainakin osittain.

Itse kutsuin molempia isoäitejäni ~ mummoiksi, kun taas oma äitini on lapsilleni mummi ja mieheni äiti taasen mummo.Isoisääni kutsun ukiksi, kun taas lapsien elossa oleva isoisä on pappa/vaari...

• vaihtoehto

Minnekäs vanha kunnon famu on hävinnyt?

• näin...

isän äiti on mamma
      isän isä on pappa

äidin äiti on mummu
      äidin isästä ei lapset edes tiedä, kuollut 5 vuotta ennen esikoisen syntymää.

mamman elossa oleva äiti on (iso)mummo

ja kaikki on muotoutuneet isovanhempien omista mieltymyksistä =)

• kariEs

Minä olen lapsen isän äiti. Päätin ruveta mummuksi. Äidin äiti ei sitä arvonimeä halunnut. Ei se milestäni ole iästä kiinni. Tulen jonain päivänä vanhaksi mummuksi, jos luoja suo. Eikä se pelota, päin vastoin.

Minulla oli kaksi mummua, toinen Z-Mummu ja toinen Mummu. Valinta varmaan riippuu siitä, millaisen arvolatauksen itse kukin isovanhempia tarkoittaviin sanoihin lataa.

• toivottavasti vielä monelle

Samanlainen tapaus täällä.
        Työkaverini kyllä kauhistelivat, kun sanoin olevani mummu.Kuulostaa kuulema aivan tosi vanhalle.Kuulostakoon !
        Oma mummuni oli maailman lämpimin ja lempein ihminen meille lapsille,joten mielestäni mummu on ARVONIMI eikä haukkumasana.
        Isoäiti on jotenkin semmonen kaukaisen ihmisen nimitys.
        Mieheni on sitten tietysti pappa.
        Jokainen tulkoon silti omalla nimitystavallaan onnelliseksi.

• Kristina73

Minun vanhempani ovat mummo ja ukki. Miehen vanhemmat mummi ja pappa. Äitini vanhemmat ovat isomummo ja isovaari. Mietittiin, että ei saisi tulla samaa nimitystä kaikille isovanhemmille, mutta makuasiahan tuo on ja jokainen saa itse päättää. Mummo on suosikkinimeni isoäidille ja kaikista mieluiten tulisin itsekin sillä nimellä joskus kutsutuksi :) Saa se kuulostaakin vanhalta, mutta lähinnä se minusta korostaa isovanhemmuuden arvokkuutta sekä rakastavaa persoonaa. Mummi/isoäiti taas on minusta liian hienostelevaa ja "mamma" sanotaan meilläpäin lähinnä maaseudulla.

• näin.

Mummi ja Vaari sekä Mummo ja Pappa... tosin tuo Pappa ei varmaan kelpaa suomen ruotsalaisille...

• menee näin

tyttäreni puolelta ollaan mummu ja pappa ja vävyni puolelta mummu ja vaari.

• YLPEÄ MUMMO

Minä olen yhden lapsen MUMMO ja ei nimi minua pahenna ikääkin minulla 51v joten en itseäni vanhaksi katso ja otetaan huomioon myös tämä, että me mammat, mummot, mummit ja mamit vanhenemme myös kait minusta sitten tulee se oikea vanha MUMMO joskus.

• mummi2x

mummija siitä syystä, että en halua olla mummo-mielestäni tosi tosi vanha ihminen.En halua olla mummu-mielestäni edellisestä vähän nuorekkaampi.Siis jäljelle jäi tämä mummi ja se sointuu nimeni kanssa hyvin yhteen , koska kummassakin on i.Iältäni olen 53.

• *Maiju*

Minä olen lapsemlapsilleni mummi ja poikani vaimon äiti mummo.Minun äitiäni (eli iso mummoaan) lapsenlapseni sanovat mammaksi. Pikkuiset on muistanu hyvin nämä ja tietää milloin kukakin on kyseessä. Mieheni on lapsile vaari ja mommon mies on pappa ja minun isäni on isopappa. Ihmeen hyvin pikkuiset kaikki muistaa kun on ne pienestä asti oppinut. Ihan alkuun meni mummot ja mammat vähän sekasin, mutta nyt jo vajaa kolmevuotias on hyvin sisäistänyt kaiken :)) Mukavaa syksyä kaikille.

• mummiksi

isän vanhemman suosii mummoo ja vaarii ne on kuin lempi nimiii. Äitin isää en osannut kutsua kuin paikkakunta vaariksi.( helsinkin vaari/salon vaari)

• Jasmike

Äidinäiti oli mummo,äitini oli lapsilleni mummo.Mummoni ja äitini olivat karjalaisia,olen ymmärtänyt mummon olevan karjalainen nimitys.Itse en halunnut kutsuttavan itseäni mummoksi(olisi ollut kaksi mummoa),niinpä olen mummi.

• YLPEÄ MUMMO

En halua olla kuin muut ne haluu olla mummeja, on kamalaa jos lapsella useampi mummi haluan jotain erillaista siks MUMMO

• Maliina

Ämmö tai ämmi. Mieheni saa olla vastaavasti äijä tai äijö. Lapsenlapseni ei osaa vielä puhua. Omat lapseni sanoivat omia isovanhempiaan mummiksi ja ukiksi ja koska heitä oli kaksin kappalein niin panivat siihen etunimen eteen.

• mummi ja ukki

sekä naanna ja paappa puoliruotsinkielisellä puolella. Se on ihan sama millä tavalla isovanhemmat haluavat itseään kutsuttavan, jos se ei lapsen suuhun sovi. Meilläkin piti aluksi olla mummo ja vaari, tuli mummi ja ukki. Ja toisella puolella fammu ja faffa, joista tuli naanna ja paappa. Kaikki ovat nykyään tyytyväisiä.

• huhtiäiti80

ukki kainuussa ja pappa täällä pohjois-pirkanmaalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3022
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2901
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1709
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1642
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1620
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1279
    Aihe