pikku auto jossa neliveto , mutta onkohan sitä
kannattava hankkia. Onkohan se kovinkin
vikaherkkä. Entä sitten tämä ECVT vai mikä
Variaattori vaihteisto?
Onko kokemuksia? Kertokaa ystävät minulle!
Subaru Justy?
7
3894
Vastaukset
- Ekku
Kokemusta on kahdesta Justystä. Toisella ajettiin
138 tuhatta ja siinä oli ECVT-vaihteisto.Autossa
ja vaihteistossa ei ollut mitään vikaa.Se
vaihteisto on sähköisesti ohjattu variaattori,
eli se ei varsinaisesti "vaihda" vaihdetta vaan
muuttaa välitystä portaattomasti. Tuntuu aluksi
ihan kuin kytkin luistas, mutta siihen tottuu
nopeasti. Ei ole käytännössä yhtään sen laiskempi
kuin käsivaihteinen versio samasta autosta.
Sellaisestakin on jonkin verran kokemusta.
Muuten ihan ok, mutta saa varautua isoon
bensankulutukseen :
automaatilla 7-10 litraa / 100km
manuaalilla 7-9
vastapainoksi kulutukselle on talvikelissä
sellainen etenijä ettei vastaavia juuri löydy
tässä koko ja hintaluokassa. Ei mm. BMW-miehet
vaikuta kovin ihastuneelta kun 65-heppanen
automaatti jättää ne kaupunkiliikenteessä.
Pysähtyy myös liukkaalla uskomattoman hyvin
autoksi jossa ei ole abs-jarruja. Johtunee
"kiinteästä" nelivedosta, josta syystä molempien
akselien renkaat lukkiutuvat suurin piirtein
samaan aikaan.
Moottorit tihkuu yleensä jonkin verran öljyä ja
käyntiääni on sangen ruman kuuloinen. On se siitä
äänestä huolimatta yleensä ihan kunnossa.- Antti
veto? vai aktiivnen elikä siirtää voimaa
pitävälle akselille? Jos on "kiinteä" niin saako
sen pois päältä? Ei meinaan kai kannata ajella
bitumilla neliveto päällä. Ole muutamalla
kiinteälllä ajellut ja tuntuma oli suorastaan
kulminainen. Imprezan tyyppinen ratkaisu olisi
hieno, jonkun verran saanut ajella :). imprezassa
oli kans hyvä jarrutuntuma autoksi jossa ei ollut
ABS jarruja. Tuo variaattori tuntuu
kiinnostavalta ratkaisulta , säästää vasenta-j:tä
ja aikaa varmaan hieman. - Ekku
Antti kirjoitti:
veto? vai aktiivnen elikä siirtää voimaa
pitävälle akselille? Jos on "kiinteä" niin saako
sen pois päältä? Ei meinaan kai kannata ajella
bitumilla neliveto päällä. Ole muutamalla
kiinteälllä ajellut ja tuntuma oli suorastaan
kulminainen. Imprezan tyyppinen ratkaisu olisi
hieno, jonkun verran saanut ajella :). imprezassa
oli kans hyvä jarrutuntuma autoksi jossa ei ollut
ABS jarruja. Tuo variaattori tuntuu
kiinnostavalta ratkaisulta , säästää vasenta-j:tä
ja aikaa varmaan hieman.Se on erikseen kytkettävä neliveto.Nappi on
vaihdekepin päässä /sivussa. Normaalisti sillä
ajetaankin pitävällä pinnalla ilman nelivetoa.
Lukkoja ei tasauspyörästöissä ole. Tosin
"kovempivauhtisessa" asvalttiajossa nelivedon voi
pitää kytkettynä, koska se vakavoittaa menoa.
Tosin myös samalla tietenkin vie jonkin verran
tehoa. Kyllä automaatti on käytössä aivan
yliveto, jos sellaisen vielä jostain löytää.
Tosin bensaa se kyllä syö kuten jo aikaisemmin
mainitsin.
- Yliveto
Kyllä on mainio pikkuauto tämä Justy. Se
automaatti kyllä vähän arveluttaa. Olen nähnyt
Justyn, jonka laatikko vaihdettiin tavalliseen.
Sinänsähän variaattori sopii pieneen autoon.
Minun Justyni kulutuslukemat ovat kyllä
alhaisemmat. En nyt kyllä ole aivan tarkkaan
seurannut. Kaasuttimessahan on erikoisuutena
kaasuläpän ohitusventtiili, eräänlainen
pneumaattinen vapaakytkin. Sillä estyy
moottorijarrutus. Aiheuttaisiko sen
toimimattomuus lisäkulutusta? Myös sitkeän
kolmisylinterisen ajamisessa kannattaa seurata
kierroslukumittaria. Korvakuulolla ajettaessahan
saattaa tulla käytetyksi liikaakin kierroksia jos
on nelipyttyiseen tottunut... Koneen käyntiääni
on kyllä minusta aika mukavaa kuultavaa.
Ei nyt tule mieleen mitään erityisiä vikoja.
Pintaruoste taitaa olla seuraava korjauskohde.
Polttoainesäiliö tuli jo vaihdetuksi tiiviimpään.
Vuotopaikka oli putkiliitosten vieressä
vasemmalla. Uudemmassa, viistokeulaisessa korissa
on isommat jarrut.
Neliveto on toteutettu yksinkertaisesti
hammaskytkimellä. Mielestäni täysin riittävä
ratkaisu. Nappi on vaihdekepin päässä ja sitä voi
käyttää vauhdissa suoraan ajettaessa. Talvella
pitää vain muistaa kytkeä pois ennenkuin ajaa
parkkitaloon... Kesällä pidän nelivetoa joskus
sateella kestopäällysteelläkin ja usein soralla
ajettaessa. Käsijarrukäännökset pitää silloin
unohtaa...
Justyn kori on kevyt ja aika ohutta peltiä.
Alkavat jo olla aika vanhojakin. Suuri osa
liikenteessä olevista on rakenneltu
autosuunnistuskäyttöön, mihin se hyvin sopiikin.
Kun sen kolmisylinterisen Justyn valmistus
lopetettiin, tuli tilalle Suzuki Swiftin
nelivetoversio. Sitä ei tuotu Suomeen. Epäilen
seuravan Justyn olevan Daihatsu Sirioinin
nelivetoversio. Meikäläinen autoverotus taitaa
estää senkin myynnin Suomessa.- VD
Tulipa aikoinaan paljonkin ajeltua toimmosella
kun semmonen ihka uutena ostettiin.
Moottorin ääni on todellakin outohko mut eipä se
menoa haitannu.. Kesät ajelin yleensä jollain
muulla pirssilla mut ensimmäisten lumien tultua
nappasin sen käyttööni, sanoinpa muu perhe väki
siihen mitä tahtoi.... ne ei ajellu niin paljon
kuin minä joten se siitä...
Kun oppi miten justy talvella menee
nelivetopäällä loppu oli juhlaa. Kyl kavereita
sportti autoissaan vitutti kun meikä paineli
menemään kun ei pysyneet perässä. Muistan kun
intti kavereita käytin vlv:llä niin meinas naamat
tipahtaa lattialle kun huitelin kaupunkissa
risteykset reipasta vauhtia... eihän siihe tehoa
ollu nimekskään mut kun sai vähän vauhtia alle
niin eipä tarvinnut kuin painaa risteykseen
tultaessa lisää kaasua ja nelipyöräluisussa
mentiin kaupunkin läpi, oli se sen verran
pienikin et sopis ajelee sinne sun tänne.
Pellit siinä on tahtonu ruostua, nykyisen
käyttäjän laiskuutta mut mitään isompaa vikaa ei
tietääkseni ole ollut.....
Jos olisin sinkku lumisuomesta voisin vaikka
tollaisen taas ostella, oli se sen verran hauska
peli... kun sais tohon koriin viel enemmän
tehoja...
- henaxi
subaru on ihan paska hypättiiin sillä pesolantiellä noin 100 kmh tuntivauhdilla mustalle purolle menevälle tielle go pro oli puuussa ja mitri kuvasi takaalalta kun tuo ruosteinen öljypoltin hyppäää tunsin kovan jysäyksen niin pohja panssarit irtosivat sangen nopeasti auto on nyt myyty jaakolle me maalasimme sen mustaksi arvon sprayllä koska tokmannin paskamaalit oli perseestä siinä on katolla kattokaiteet ja sauvat ja sukset ni voi suksia vittuuun tästä keskustelusta
- Subarumies
Ite omistan tällä hetkellä justyn hapelitää hyvin kaikki toimii tosi hyvin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau394697Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html473280Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343246Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4912866Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin2142093Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1511967- 481719
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat301577Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,61311- 781262