Subaru Justy?

Antti

pikku auto jossa neliveto , mutta onkohan sitä
kannattava hankkia. Onkohan se kovinkin
vikaherkkä. Entä sitten tämä ECVT vai mikä
Variaattori vaihteisto?

Onko kokemuksia? Kertokaa ystävät minulle!

7

3851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ekku

      Kokemusta on kahdesta Justystä. Toisella ajettiin
      138 tuhatta ja siinä oli ECVT-vaihteisto.Autossa
      ja vaihteistossa ei ollut mitään vikaa.Se
      vaihteisto on sähköisesti ohjattu variaattori,
      eli se ei varsinaisesti "vaihda" vaihdetta vaan
      muuttaa välitystä portaattomasti. Tuntuu aluksi
      ihan kuin kytkin luistas, mutta siihen tottuu
      nopeasti. Ei ole käytännössä yhtään sen laiskempi
      kuin käsivaihteinen versio samasta autosta.
      Sellaisestakin on jonkin verran kokemusta.

      Muuten ihan ok, mutta saa varautua isoon
      bensankulutukseen :

      automaatilla 7-10 litraa / 100km
      manuaalilla 7-9

      vastapainoksi kulutukselle on talvikelissä
      sellainen etenijä ettei vastaavia juuri löydy
      tässä koko ja hintaluokassa. Ei mm. BMW-miehet
      vaikuta kovin ihastuneelta kun 65-heppanen
      automaatti jättää ne kaupunkiliikenteessä.
      Pysähtyy myös liukkaalla uskomattoman hyvin
      autoksi jossa ei ole abs-jarruja. Johtunee
      "kiinteästä" nelivedosta, josta syystä molempien
      akselien renkaat lukkiutuvat suurin piirtein
      samaan aikaan.

      Moottorit tihkuu yleensä jonkin verran öljyä ja
      käyntiääni on sangen ruman kuuloinen. On se siitä
      äänestä huolimatta yleensä ihan kunnossa.

      • Antti

        veto? vai aktiivnen elikä siirtää voimaa
        pitävälle akselille? Jos on "kiinteä" niin saako
        sen pois päältä? Ei meinaan kai kannata ajella
        bitumilla neliveto päällä. Ole muutamalla
        kiinteälllä ajellut ja tuntuma oli suorastaan
        kulminainen. Imprezan tyyppinen ratkaisu olisi
        hieno, jonkun verran saanut ajella :). imprezassa
        oli kans hyvä jarrutuntuma autoksi jossa ei ollut
        ABS jarruja. Tuo variaattori tuntuu
        kiinnostavalta ratkaisulta , säästää vasenta-j:tä
        ja aikaa varmaan hieman.


      • Ekku
        Antti kirjoitti:

        veto? vai aktiivnen elikä siirtää voimaa
        pitävälle akselille? Jos on "kiinteä" niin saako
        sen pois päältä? Ei meinaan kai kannata ajella
        bitumilla neliveto päällä. Ole muutamalla
        kiinteälllä ajellut ja tuntuma oli suorastaan
        kulminainen. Imprezan tyyppinen ratkaisu olisi
        hieno, jonkun verran saanut ajella :). imprezassa
        oli kans hyvä jarrutuntuma autoksi jossa ei ollut
        ABS jarruja. Tuo variaattori tuntuu
        kiinnostavalta ratkaisulta , säästää vasenta-j:tä
        ja aikaa varmaan hieman.

        Se on erikseen kytkettävä neliveto.Nappi on
        vaihdekepin päässä /sivussa. Normaalisti sillä
        ajetaankin pitävällä pinnalla ilman nelivetoa.
        Lukkoja ei tasauspyörästöissä ole. Tosin
        "kovempivauhtisessa" asvalttiajossa nelivedon voi
        pitää kytkettynä, koska se vakavoittaa menoa.
        Tosin myös samalla tietenkin vie jonkin verran
        tehoa. Kyllä automaatti on käytössä aivan
        yliveto, jos sellaisen vielä jostain löytää.
        Tosin bensaa se kyllä syö kuten jo aikaisemmin
        mainitsin.


    • Yliveto

      Kyllä on mainio pikkuauto tämä Justy. Se
      automaatti kyllä vähän arveluttaa. Olen nähnyt
      Justyn, jonka laatikko vaihdettiin tavalliseen.
      Sinänsähän variaattori sopii pieneen autoon.

      Minun Justyni kulutuslukemat ovat kyllä
      alhaisemmat. En nyt kyllä ole aivan tarkkaan
      seurannut. Kaasuttimessahan on erikoisuutena
      kaasuläpän ohitusventtiili, eräänlainen
      pneumaattinen vapaakytkin. Sillä estyy
      moottorijarrutus. Aiheuttaisiko sen
      toimimattomuus lisäkulutusta? Myös sitkeän
      kolmisylinterisen ajamisessa kannattaa seurata
      kierroslukumittaria. Korvakuulolla ajettaessahan
      saattaa tulla käytetyksi liikaakin kierroksia jos
      on nelipyttyiseen tottunut... Koneen käyntiääni
      on kyllä minusta aika mukavaa kuultavaa.

      Ei nyt tule mieleen mitään erityisiä vikoja.
      Pintaruoste taitaa olla seuraava korjauskohde.
      Polttoainesäiliö tuli jo vaihdetuksi tiiviimpään.
      Vuotopaikka oli putkiliitosten vieressä
      vasemmalla. Uudemmassa, viistokeulaisessa korissa
      on isommat jarrut.

      Neliveto on toteutettu yksinkertaisesti
      hammaskytkimellä. Mielestäni täysin riittävä
      ratkaisu. Nappi on vaihdekepin päässä ja sitä voi
      käyttää vauhdissa suoraan ajettaessa. Talvella
      pitää vain muistaa kytkeä pois ennenkuin ajaa
      parkkitaloon... Kesällä pidän nelivetoa joskus
      sateella kestopäällysteelläkin ja usein soralla
      ajettaessa. Käsijarrukäännökset pitää silloin
      unohtaa...

      Justyn kori on kevyt ja aika ohutta peltiä.
      Alkavat jo olla aika vanhojakin. Suuri osa
      liikenteessä olevista on rakenneltu
      autosuunnistuskäyttöön, mihin se hyvin sopiikin.

      Kun sen kolmisylinterisen Justyn valmistus
      lopetettiin, tuli tilalle Suzuki Swiftin
      nelivetoversio. Sitä ei tuotu Suomeen. Epäilen
      seuravan Justyn olevan Daihatsu Sirioinin
      nelivetoversio. Meikäläinen autoverotus taitaa
      estää senkin myynnin Suomessa.

      • VD

        Tulipa aikoinaan paljonkin ajeltua toimmosella
        kun semmonen ihka uutena ostettiin.

        Moottorin ääni on todellakin outohko mut eipä se
        menoa haitannu.. Kesät ajelin yleensä jollain
        muulla pirssilla mut ensimmäisten lumien tultua
        nappasin sen käyttööni, sanoinpa muu perhe väki
        siihen mitä tahtoi.... ne ei ajellu niin paljon
        kuin minä joten se siitä...

        Kun oppi miten justy talvella menee
        nelivetopäällä loppu oli juhlaa. Kyl kavereita
        sportti autoissaan vitutti kun meikä paineli
        menemään kun ei pysyneet perässä. Muistan kun
        intti kavereita käytin vlv:llä niin meinas naamat
        tipahtaa lattialle kun huitelin kaupunkissa
        risteykset reipasta vauhtia... eihän siihe tehoa
        ollu nimekskään mut kun sai vähän vauhtia alle
        niin eipä tarvinnut kuin painaa risteykseen
        tultaessa lisää kaasua ja nelipyöräluisussa
        mentiin kaupunkin läpi, oli se sen verran
        pienikin et sopis ajelee sinne sun tänne.

        Pellit siinä on tahtonu ruostua, nykyisen
        käyttäjän laiskuutta mut mitään isompaa vikaa ei
        tietääkseni ole ollut.....

        Jos olisin sinkku lumisuomesta voisin vaikka
        tollaisen taas ostella, oli se sen verran hauska
        peli... kun sais tohon koriin viel enemmän
        tehoja...


    • henaxi

      subaru on ihan paska hypättiiin sillä pesolantiellä noin 100 kmh tuntivauhdilla mustalle purolle menevälle tielle go pro oli puuussa ja mitri kuvasi takaalalta kun tuo ruosteinen öljypoltin hyppäää tunsin kovan jysäyksen niin pohja panssarit irtosivat sangen nopeasti auto on nyt myyty jaakolle me maalasimme sen mustaksi arvon sprayllä koska tokmannin paskamaalit oli perseestä siinä on katolla kattokaiteet ja sauvat ja sukset ni voi suksia vittuuun tästä keskustelusta

    • Subarumies

      Ite omistan tällä hetkellä justyn hapelitää hyvin kaikki toimii tosi hyvin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      83
      4507
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      121
      3886
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2451
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      193
      1454
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1276
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1168
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1157
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1133
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1035
    Aihe