Subaru Justy?

Antti

pikku auto jossa neliveto , mutta onkohan sitä
kannattava hankkia. Onkohan se kovinkin
vikaherkkä. Entä sitten tämä ECVT vai mikä
Variaattori vaihteisto?

Onko kokemuksia? Kertokaa ystävät minulle!

7

4033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ekku

      Kokemusta on kahdesta Justystä. Toisella ajettiin
      138 tuhatta ja siinä oli ECVT-vaihteisto.Autossa
      ja vaihteistossa ei ollut mitään vikaa.Se
      vaihteisto on sähköisesti ohjattu variaattori,
      eli se ei varsinaisesti "vaihda" vaihdetta vaan
      muuttaa välitystä portaattomasti. Tuntuu aluksi
      ihan kuin kytkin luistas, mutta siihen tottuu
      nopeasti. Ei ole käytännössä yhtään sen laiskempi
      kuin käsivaihteinen versio samasta autosta.
      Sellaisestakin on jonkin verran kokemusta.

      Muuten ihan ok, mutta saa varautua isoon
      bensankulutukseen :

      automaatilla 7-10 litraa / 100km
      manuaalilla 7-9

      vastapainoksi kulutukselle on talvikelissä
      sellainen etenijä ettei vastaavia juuri löydy
      tässä koko ja hintaluokassa. Ei mm. BMW-miehet
      vaikuta kovin ihastuneelta kun 65-heppanen
      automaatti jättää ne kaupunkiliikenteessä.
      Pysähtyy myös liukkaalla uskomattoman hyvin
      autoksi jossa ei ole abs-jarruja. Johtunee
      "kiinteästä" nelivedosta, josta syystä molempien
      akselien renkaat lukkiutuvat suurin piirtein
      samaan aikaan.

      Moottorit tihkuu yleensä jonkin verran öljyä ja
      käyntiääni on sangen ruman kuuloinen. On se siitä
      äänestä huolimatta yleensä ihan kunnossa.

      • Antti

        veto? vai aktiivnen elikä siirtää voimaa
        pitävälle akselille? Jos on "kiinteä" niin saako
        sen pois päältä? Ei meinaan kai kannata ajella
        bitumilla neliveto päällä. Ole muutamalla
        kiinteälllä ajellut ja tuntuma oli suorastaan
        kulminainen. Imprezan tyyppinen ratkaisu olisi
        hieno, jonkun verran saanut ajella :). imprezassa
        oli kans hyvä jarrutuntuma autoksi jossa ei ollut
        ABS jarruja. Tuo variaattori tuntuu
        kiinnostavalta ratkaisulta , säästää vasenta-j:tä
        ja aikaa varmaan hieman.


      • Ekku
        Antti kirjoitti:

        veto? vai aktiivnen elikä siirtää voimaa
        pitävälle akselille? Jos on "kiinteä" niin saako
        sen pois päältä? Ei meinaan kai kannata ajella
        bitumilla neliveto päällä. Ole muutamalla
        kiinteälllä ajellut ja tuntuma oli suorastaan
        kulminainen. Imprezan tyyppinen ratkaisu olisi
        hieno, jonkun verran saanut ajella :). imprezassa
        oli kans hyvä jarrutuntuma autoksi jossa ei ollut
        ABS jarruja. Tuo variaattori tuntuu
        kiinnostavalta ratkaisulta , säästää vasenta-j:tä
        ja aikaa varmaan hieman.

        Se on erikseen kytkettävä neliveto.Nappi on
        vaihdekepin päässä /sivussa. Normaalisti sillä
        ajetaankin pitävällä pinnalla ilman nelivetoa.
        Lukkoja ei tasauspyörästöissä ole. Tosin
        "kovempivauhtisessa" asvalttiajossa nelivedon voi
        pitää kytkettynä, koska se vakavoittaa menoa.
        Tosin myös samalla tietenkin vie jonkin verran
        tehoa. Kyllä automaatti on käytössä aivan
        yliveto, jos sellaisen vielä jostain löytää.
        Tosin bensaa se kyllä syö kuten jo aikaisemmin
        mainitsin.


    • Yliveto

      Kyllä on mainio pikkuauto tämä Justy. Se
      automaatti kyllä vähän arveluttaa. Olen nähnyt
      Justyn, jonka laatikko vaihdettiin tavalliseen.
      Sinänsähän variaattori sopii pieneen autoon.

      Minun Justyni kulutuslukemat ovat kyllä
      alhaisemmat. En nyt kyllä ole aivan tarkkaan
      seurannut. Kaasuttimessahan on erikoisuutena
      kaasuläpän ohitusventtiili, eräänlainen
      pneumaattinen vapaakytkin. Sillä estyy
      moottorijarrutus. Aiheuttaisiko sen
      toimimattomuus lisäkulutusta? Myös sitkeän
      kolmisylinterisen ajamisessa kannattaa seurata
      kierroslukumittaria. Korvakuulolla ajettaessahan
      saattaa tulla käytetyksi liikaakin kierroksia jos
      on nelipyttyiseen tottunut... Koneen käyntiääni
      on kyllä minusta aika mukavaa kuultavaa.

      Ei nyt tule mieleen mitään erityisiä vikoja.
      Pintaruoste taitaa olla seuraava korjauskohde.
      Polttoainesäiliö tuli jo vaihdetuksi tiiviimpään.
      Vuotopaikka oli putkiliitosten vieressä
      vasemmalla. Uudemmassa, viistokeulaisessa korissa
      on isommat jarrut.

      Neliveto on toteutettu yksinkertaisesti
      hammaskytkimellä. Mielestäni täysin riittävä
      ratkaisu. Nappi on vaihdekepin päässä ja sitä voi
      käyttää vauhdissa suoraan ajettaessa. Talvella
      pitää vain muistaa kytkeä pois ennenkuin ajaa
      parkkitaloon... Kesällä pidän nelivetoa joskus
      sateella kestopäällysteelläkin ja usein soralla
      ajettaessa. Käsijarrukäännökset pitää silloin
      unohtaa...

      Justyn kori on kevyt ja aika ohutta peltiä.
      Alkavat jo olla aika vanhojakin. Suuri osa
      liikenteessä olevista on rakenneltu
      autosuunnistuskäyttöön, mihin se hyvin sopiikin.

      Kun sen kolmisylinterisen Justyn valmistus
      lopetettiin, tuli tilalle Suzuki Swiftin
      nelivetoversio. Sitä ei tuotu Suomeen. Epäilen
      seuravan Justyn olevan Daihatsu Sirioinin
      nelivetoversio. Meikäläinen autoverotus taitaa
      estää senkin myynnin Suomessa.

      • VD

        Tulipa aikoinaan paljonkin ajeltua toimmosella
        kun semmonen ihka uutena ostettiin.

        Moottorin ääni on todellakin outohko mut eipä se
        menoa haitannu.. Kesät ajelin yleensä jollain
        muulla pirssilla mut ensimmäisten lumien tultua
        nappasin sen käyttööni, sanoinpa muu perhe väki
        siihen mitä tahtoi.... ne ei ajellu niin paljon
        kuin minä joten se siitä...

        Kun oppi miten justy talvella menee
        nelivetopäällä loppu oli juhlaa. Kyl kavereita
        sportti autoissaan vitutti kun meikä paineli
        menemään kun ei pysyneet perässä. Muistan kun
        intti kavereita käytin vlv:llä niin meinas naamat
        tipahtaa lattialle kun huitelin kaupunkissa
        risteykset reipasta vauhtia... eihän siihe tehoa
        ollu nimekskään mut kun sai vähän vauhtia alle
        niin eipä tarvinnut kuin painaa risteykseen
        tultaessa lisää kaasua ja nelipyöräluisussa
        mentiin kaupunkin läpi, oli se sen verran
        pienikin et sopis ajelee sinne sun tänne.

        Pellit siinä on tahtonu ruostua, nykyisen
        käyttäjän laiskuutta mut mitään isompaa vikaa ei
        tietääkseni ole ollut.....

        Jos olisin sinkku lumisuomesta voisin vaikka
        tollaisen taas ostella, oli se sen verran hauska
        peli... kun sais tohon koriin viel enemmän
        tehoja...


    • henaxi

      subaru on ihan paska hypättiiin sillä pesolantiellä noin 100 kmh tuntivauhdilla mustalle purolle menevälle tielle go pro oli puuussa ja mitri kuvasi takaalalta kun tuo ruosteinen öljypoltin hyppäää tunsin kovan jysäyksen niin pohja panssarit irtosivat sangen nopeasti auto on nyt myyty jaakolle me maalasimme sen mustaksi arvon sprayllä koska tokmannin paskamaalit oli perseestä siinä on katolla kattokaiteet ja sauvat ja sukset ni voi suksia vittuuun tästä keskustelusta

    • Subarumies

      Ite omistan tällä hetkellä justyn hapelitää hyvin kaikki toimii tosi hyvin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      84
      3852
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1822
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      109
      1136
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      100
      1101
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      64
      946
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      875
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      846
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      811
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      61
      780
    10. Huono grilli kokemus

      Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll
      Puolanka
      22
      751
    Aihe